Meidän 16v ei tiennyt että pyöräilijä väistää tasa-arvoisessa risteyksessä oikealta tulijaa
Jotenkin olen koko ajan olettanut että kai se perusliikennesäännöt osaa, mutta ei kai sitten.
Kommentit (77)
Opin vasta 40v mikä on tasa-arvoinen risteys.
Alle 12v saa ajaa jalkakäytävällä ja 18 vuotiaana usein opetellaan liikennesäännöt eli tuo on juurikin sitä ikää kun JONKUN pitää opettaa perus liikennesäännöt.
Toki autoilijalla on aina vastuu olla hereillä kun ei sen sitten enää niin väliä ole kuka oli oikeassa kun joku pääsee hengestään.
Ja toinen huomioitava asia on että nykyään on paljon kolmiolla ja pyörätiemerkillä merkattuja suojateitä joista pyöräilijä saa vetää kolmeakymppiä ja autoilijan KUULUU väistää.
"Se on aika hämäävää että pyöräilijät ja kävelijät ovat molemmat kevyttä liikennettä ja niillä yhteiset väylät, mutta niitä koskevat säännöt ovat kuitenkin ihan erilaisia."
Niin. Kun lähtee pyöräilemään, niin säännöt pitää olla selvät. Paljon on myös väyliä, jotka on tarkoitettu vain jalankulkijalle, mutta pyöräilijät sotkevat seassa ja aiheuttavat vaaratilanteita.
Vierailija kirjoitti:
Mistä hän ne olisi oppinut? Sun oletuksesta?
Ennen koulussa opetettiin liikennesäännöt, jo ala-asteella.
Eivät paljon vanhemmatkaan kuin 16-vuotiaat osaa sääntöjä.
Monet pyöräilijät kuvittelevat olevansa maailman napoja. Niille pitäisi laittaa väistämisvelvollisuus kaikissa tilanteissa, kun koheltavat tolkutonta vauhtia milloin mistäkin. Tai ainakin noille spandexpyöräilijöille.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa pitäisi opettaa lapsille paljon enemmän ihan perusjuttuja, esim. Liikennesäännöt, miten tilataan verokortti, mikä on verovähennys, miten tehdään cv, miten haetaan töitä, lainat ja lainojen korot, eri asumismuodot ja miten niihin saa tukea ja mistä, miten haetaan asuntolainaa (pitää olla säästöjä tai takaaja) jne. jne. Tietenkin opetetaan näitä,kotona, mutta usein hämmästelen sitä miten vähän koulussa opetetaan ihan persujuttuja. Pitäisi olla joku oppiaine tyyliin Kansalaistaito.
Ne opettajat on ihan yhtä tyhmiä, muistan kun opettaja selitti, että takaaminen on vaan nimi paperiin, eikä aiheuta mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin moni autoilijakaan ei noita väistämissääntöjä tiedä. Pyöräilijöiden takia pysähdytään suojateille, että nämä saavat ajaa suojatiellä. Aika moni pyöräilijä unohtaa liikennesäännöt, kun vaihtaa auton fillariin ja laittaa tummelihousut jalkaansa.
Sinäkö ajaisit sitten päälle kun sieltä kaahaa joku pyöräilijä? Ehkä sitten sinulta onnistuu, mutta itse en ainakaan kykene ajamaan ihmisen päälle vaikka olisinkin ollut etuajo-oikeutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhemmat eivät ole kiinnostuneita onko liikennesäännöt halussa vaan vain olettavat että joku on ne opettanut, en ihmettele vaikka lapsella/nuorella ei kovin suuri motivaatio olisi niitä opetella. Ja vaikka ne koulussa olisikin käyty läpi, lähes kaikki oppiminen vaatii kertausta. Harva nuori on niin erotyislahjakkuus että opitut asiat pysyisi mielessä ilman toistoa.
Itse ajoin eilen taajamassa liikenneympyrään, totesin että edeltävää suojatietä ei lähesty jalankulkijoita. Sitten katse vasemmalle kuten liikenneympyrässä tehdään. Ajoin kohti ympyrää ja totesin oikealla näkökentässä liikettä. Tässä kohtaa olin jo suojatien päällä. Oikealta lähestyi sähköpyöräilijä. Vihainen katse.
Totesin että tuo virhe olisi voinut tapahtua kelle tahansa, liikennesääntöihin pitäisi tehdä korjaus, en vaan tiedä mikä.
Vierailija kirjoitti:
Paljon on myös väyliä, jotka on tarkoitettu vain jalankulkijalle, mutta pyöräilijät sotkevat seassa ja aiheuttavat vaaratilanteita.
Ihan samanlaisiahan ne väylät ovat pääosin. Kyltti on vaan eri, mutta ei niitä kylttejä aina huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajoin eilen taajamassa liikenneympyrään, totesin että edeltävää suojatietä ei lähesty jalankulkijoita. Sitten katse vasemmalle kuten liikenneympyrässä tehdään. Ajoin kohti ympyrää ja totesin oikealla näkökentässä liikettä. Tässä kohtaa olin jo suojatien päällä. Oikealta lähestyi sähköpyöräilijä. Vihainen katse.
Totesin että tuo virhe olisi voinut tapahtua kelle tahansa, liikennesääntöihin pitäisi tehdä korjaus, en vaan tiedä mikä.
Sähköpyörät ovat liian nopeita välineitä suojateille.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on se kärkikolmio, ennen sitä katsotaan molempiin suuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa pitäisi opettaa lapsille paljon enemmän ihan perusjuttuja, esim. Liikennesäännöt, miten tilataan verokortti, mikä on verovähennys, miten tehdään cv, miten haetaan töitä, lainat ja lainojen korot, eri asumismuodot ja miten niihin saa tukea ja mistä, miten haetaan asuntolainaa (pitää olla säästöjä tai takaaja) jne. jne. Tietenkin opetetaan näitä,kotona, mutta usein hämmästelen sitä miten vähän koulussa opetetaan ihan persujuttuja. Pitäisi olla joku oppiaine tyyliin Kansalaistaito.
Mulla on lukion ekaluokkalainen ja nuo kaikki muut paitsi asuntolaina on käsitelty koulussa. Siellä pitäis vaan seurata opetusta eikä häslätä omiaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu tilanne. Liikennesääntöihin pitäisi tehdä sellainen korjaus että pyöräilijälle pitäisi määrätä pakolliseksi välineeksi taskuase ja velvollisuus lopettaa häiriintynyt autonkuljettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin moni autoilijakaan ei noita väistämissääntöjä tiedä. Pyöräilijöiden takia pysähdytään suojateille, että nämä saavat ajaa suojatiellä. Aika moni pyöräilijä unohtaa liikennesäännöt, kun vaihtaa auton fillariin ja laittaa tummelihousut jalkaansa.
Mun täytyy autoilijana tunnustaa, että usein jarrutan vaistomaisesti, kun pyöräilijä tulee kovalla tilannenopeudella risteykseen oikealta tai miksei vasemmaltakin. Ja kyllähän sen pyöräilijän sitten päästää menemään, kun on jo valmiiksi pysähtynyt. Ehkä sitten ruokin vääriä tapoja, mutta minun olisi vaikea elää itseni kanssa jos vahingoittaisin jotakuta, vaikka sitten olisin ns. oikeassa.
Noinhan se menee vaistomaisesti mutta silti en anna sen fillaristin mennä ensin ja perustelut sille: en halua antaa mielikuvaa tilannetta seuraavalle lapselle että fillarilla saisikin mennä ensin paikassa jossa fillarin pitää väistää ja sitten se lapsi luulee että auton pitää väistää ja ajaakin jonkun eteen ja loukkaantuu. Ja tietenkin muistutuksena sille fillaristille väistämisvelvollisuudesta.
Pari fillaristia on vetänyt nurin kun ovat luulleet että tuleekin päälle, vaikka toki pidän huolen että en aja päälle, kun ovat tulleet tyyliin että kyl tuo väistää (vaikkei pitäisi).
Ja valitettavaa on että koulussa ei opeteta enää liikennesääntöjä kuten ennen. Meillä oli keväisin liikenekilpailut 5-6 luokkalaisille kuka osaa ajaa parhaiten sääntöjen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköpyörät ovat liian nopeita välineitä suojateille.
Ajan ihan mielelläni ajoradalla. Laki kuitenkin määrää käyttämään pyörätietä mikäli sellainen on.
AP tunnustaa olevansa paska äiti joka kaiken lisäksi tekee ketjun aiheesta.
Mun vanhemmat opetti liikennesääntöjä jo ennen kouluikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan ennen vanhemmat opetti liikennesäännöt.
Teillä varmaan koulu opetti kuinka käytetään aterimia, siihen asti olit äipän tissillä.
Meillä kyllä opetettiin koulussa liikennesääntöjä, oli pyörälläajokoe ja kaikkea. Poliisisetäkin kävi vierailulla.
Yleistieto ei tule syntymän mukana, vaan opetellaan ihan niinkuin vessassa käynti ja pukeminen, vanhempien ohjaamana