Pohjois-Savo teki sen taas! :(
Surullista luettavaa päivän lehdistö.
Alkoholi-päihderiippuvuus,
mielenterveysdiagnoosit,
tuki- ja liikuntaelinten vakavat sairaudet.
Ei yksi, vaan kaikki nämä syyt edustettuina
työkyvyttömyystilastoissa Pohjois-Savon
osalta. Eli P-Savo numero 1 tuossa ei niin
imartelevassa tilastossa.
Mistä nämä kaikki ongelmat samalla alueella oikein johtuvat.
Minkä tuomion langettaa kaiken tiet. palstapoppoo?
Pohjois-Karjalan ukko
Kommentit (267)
Pohjois-Savossa oli kulmakuntia, kuten Rautavaara, Kaavi ja Juankoski, joissa oli hyvin pieni geenipooli. Pitkät ja hankalat matkat, joten lähikylien asukkaat naivat toisiaan ristiinrastiin.
Puolella kyläläisistä oli sukunimi Räsänen ja toisella Koskinen. Noin siis karrikoidusti. Sen takia siellä ja niiltä seuduilta kotoisin olevilla on paljon perinnöllisiä sairauksia.
Kuopion lisäksi ei Pohjois-Savossa ole mitään hurrattavaa. Ei mitään. Eikä Kuopiossakaan paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläiset ovat savolaisia.No,ne alkuperäiset tulivat Turusta.
Onko sellaista kuin helsinkiläinen? Eikö sitä yeisesti aina sanota, että kaikki helsinkiläiset ovat junantuomia, ainakin vanhempansa ovat, sakkia on tasaisesti sinne valunut pohjoisesta, idästä, lännestä lapi vuosikymmenten. Jos joku on Helsingin Kätilöopistolla syntynyt, se on jo leijumisen aihe se, on se niin harvinaista!
Harvoin olen työpaikoillani 41 vuoteni aikana kuullut kollegoideni okevan toista tai kolmatta Helsingin sukupolvea, lähes kaikilla on juuret muualla plus vielä rikkautena ulkomaalaistaustaisten suurehko edustus esim. juuri nykyisessä paikassani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutimme etelän ihmisinä Pohjois-Savoon työn perässä. Talossamme syttyi ullakolla tulipalo ilmeisesti jonkin aiemmin tehdyn sähkökytkennän vuoksi. Selvyyttä ei saatu, kun läheinen muuntajakin meni sököksi. Joka tapauksessa vastaan tulevat naapurit ilakoivat pari viikkoa hymysuin, että meinasko talo palaa.
Täällä savossa asuvana vahvistan tuon vahingoniloisuuden. Itse en puhu etenkään kurjista asioista kellekään, koska ne leviää ja moni saa siitä iloa. Myöskään hyviä asioita ei kannata kertoa, koska joku kokee kuitenkin kateellisuutta ja siitä saa vihollisen. En tiedä onko muualla tällaista.
Valitettavasti niin totta. Ilkeää porukkaa on tosi paljon.
Sivulta
Vierailija kirjoitti:
Kuopion lisäksi ei Pohjois-Savossa ole mitään hurrattavaa. Ei mitään. Eikä Kuopiossakaan paljoa.
Kuopion kaupunki säästää menoistaan 33 miljoonaa, joten kurjistuminen vaan kiihtyy keskustan ulkopuolella, kun koulut, terveyskeskukset ym suljetaan. Pärjätköön maalaiset miten haluavat. Kunhan eivät tarvitse palveluja ja maksavat veronsa.
Vierailija kirjoitti:
Kelan tarkastajilla ois P. Savossa hommaa.
://
Pistin eräässä kaupunginosassa eräässä P.savolaisessa kaupungissa merkille, että talon kaikki pariskunnat eli niin, ettei toinen osapuoli talossa kirjoilla. Kahdet Kelan tuet, tottahan toki, kuinkas muuten. Kun se kusettaminen näköjään on verissä.
Tätä tapahtuu joka puolella Suomea, ei vain Savossa.
Kuopiossa on kiva käydä kesäisin. Albatrossissa viikonloppuna löytää kyllä helposti sänkyseuraa yöksi. Muutenkin Kuopiossa on jostain syystä kohdalleni sattunut useinkin helppoja naisia, joiden kanssa on päässyt panemaan. Olen siis omalta osaltani tehnyt tarvittavan geenien parantamiseksi siellä päin.
Iisalmi taas on synonyymi ankeudelle. Oli masentava paikka olla muutama päivä siellä. Ihme, että Olvi ei ole vielä muuttanut sieltä pois.
Skitsofrenia, päihdealttius, verenpaineet, sepelvaltimotauti, diabetes, kieroilun taito äidinmaidossa. Nämä ovat kaikki perus Savo-Karjalan geneettistä antia Suomelle.
-> Älkää hyvät ihmiset lisääntykö näiden huonokrosomiolentojen kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Olen monelta naiselta kuullut Savon miesten tuikkaavan ihan minne sattuu eli tosiaan siellä suunnalla on kaappihomotaipumuksia. Näin esimerkiksi pari Kuopiossa opiskellutta kaveriani koki savolaisen miesvalikoiman olevan varsin huonolaatuista, koska onhan se nyt selvä, ei kukaan täysillä käyvä naisinehmo huoli mitään miesten kakkosta laittavaa vakavaan suhteeseen tai lapsensa isäksi, ei ainakaan minun kaveripiirini naiset.
Lataamosta lomalla?
Vierailija kirjoitti:
Kuopiossa on kiva käydä kesäisin. Albatrossissa viikonloppuna löytää kyllä helposti sänkyseuraa yöksi. Muutenkin Kuopiossa on jostain syystä kohdalleni sattunut useinkin helppoja naisia, joiden kanssa on päässyt panemaan. Olen siis omalta osaltani tehnyt tarvittavan geenien parantamiseksi siellä päin.
Iisalmi taas on synonyymi ankeudelle. Oli masentava paikka olla muutama päivä siellä. Ihme, että Olvi ei ole vielä muuttanut sieltä pois.
Savolainen on helppo, joo. Jakorasia on se termi tälle. Ex-muija otti siideriä ja pani kaikki kaverit läpi jo suhteemme aikana.
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-Savossa oli kulmakuntia, kuten Rautavaara, Kaavi ja Juankoski, joissa oli hyvin pieni geenipooli. Pitkät ja hankalat matkat, joten lähikylien asukkaat naivat toisiaan ristiinrastiin.
Puolella kyläläisistä oli sukunimi Räsänen ja toisella Koskinen. Noin siis karrikoidusti. Sen takia siellä ja niiltä seuduilta kotoisin olevilla on paljon perinnöllisiä sairauksia.
Tämä niin totta. Terv, yksi Räsänen-Koskinen
Mitäs se karjalan ukko siellä oekein huutelloo. Noo en minä lähtis nuapuria tökkimmää. Sinähän oot aeka likimain vai luuletko sinä että kun tulloo raja vastaa nii ongelmat kattoo tuosta nuin vaa. Sanonko missä on mielenterveyellisiä vaekeuksia, mee kahtomaa peilii, se kertoo kyllä. No lahjaha se on sekkii, ne ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen monelta naiselta kuullut Savon miesten tuikkaavan ihan minne sattuu eli tosiaan siellä suunnalla on kaappihomotaipumuksia. Näin esimerkiksi pari Kuopiossa opiskellutta kaveriani koki savolaisen miesvalikoiman olevan varsin huonolaatuista, koska onhan se nyt selvä, ei kukaan täysillä käyvä naisinehmo huoli mitään miesten kakkosta laittavaa vakavaan suhteeseen tai lapsensa isäksi, ei ainakaan minun kaveripiirini naiset.
Lataamosta lomalla?
Tämä on täyttä totta. Homoja ne on, ihan sama mikä ruumiinaukko, kuhan pääsee savonantti pukille kassinsa tyhjentään.
Savolaiset ja muut itäsuomalaiset on parasta luovuttaa Venäjälle. Aluetta ei, koska se on kaunista mökkiseutua.
Vierailija kirjoitti:
"Savolaiset ja muut itäsuomalaiset on parasta luovuttaa Venäjälle. Aluetta ei, koska se on kaunista mökkiseutua.#
199% KANNATETAAN.TAATUSTI EI KUKAAN JÄÄ JAIPAAMAAN.
Vierailija kirjoitti:
Olvi laajentaa täällä. Palvelut sun muut kyllä lähtevät.
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä savolaista empatiaa. Iloitaan, ettei talo palanut, vaikka meinas palaa. Toinen savolainen varmaan vastaisi, että vähän vaan kärähti tms
Eihän se niin vakavaa ookkaan ja hyvä kun selvittiin. Ei kun eteenpäin vaan. Helppo ottaa asia huumorin varjolla puheeksi. Jos jalka on poikki niin kommentti on tyyliin pakkoko sitä oli sillä lailla rymytä ja kuperkeikkoja heitellä, olis se vähempikkii riittänyt. Siihen pittää sitten toisen viäräleuan vastatakkii samalla mitalla jotta pakko oli rymytä kun...
Olen so-telainen Varkauden kaupungin palveluksessa.
_
Maaliskuussa 2021 meille rakennettiin ja avattiin Kommilaan hulppeat upeat 4-kerroksiset tilat, jossa nimenomaan oli suunnitelmana ottaa hallintaan tämä erittäin pahana rehottava, holtiton, koronan aikana yhä vain syvemmälle edennyt Pohjois-Savon huumetilanne laittamalla päihde- ja mielenterveysyksiköt rinnakkain neloseen.
Näytti todella lupaavalta, noin paperilla.
Nyt kuitenkin kaikki on koomatilassa.
Asiakkailla on usein tarve näille molemmille; päihde- ja mt-ongelmat menevät minun kokemukseni käsikynkkää. Kumpi oli ensin, päihteet vai suunnaton ahdistus, sitä ei asiakkaat itsekään osaa useimmiten minulle kertoa.
Emme ole saaneet osaavaa, sitoutunutta henkilöstöä tänne näitä vaativia osastoja luotsaamaan. On järkyttävä sanoa ääneen: tällä hetkellä meillä ei ole edes psykiatria.
Hiljaiseksi ja nöyräksi vetää.
Olen kuullut useiden alan ihmisten toteavan, että Pohjois-Savon asiakkaat ovat kovin arvaamatonta ja psyykkisesti epätasapainoista väkeä, eikä työn riskialttius ja väkivallan jatkuva (sekä verbaali- että fyysisellä tasolla) uhka todellakaan houkuta.
Voisiko siis sanoa että Savossa mt-ongelmia lääkitään alkoholilla koska muutakaan vaihtoehtoa ei ole eikä tule. Itse uskon tähän.
Noissa tilastoissa on huomioitu ikä, eli vanhuus EI selitä sairastelua mitenkään.