Millainen ihminen vastaa: Mieti sitä, kun kysytään mikä on vialla?
Elin jonkin aikaa tällaisen passiivisaggressiivisen ihmisen kanssa. Hän otti nokkiinsa kaikesta, ymmärsi tahallaan väärin, vääristeli muiden sanoja, murjotti jne. En ymmärtänyt heti jättää häntä, vaan jäin ihan liian pitkäksi aikaa sietämään tuollaista käytöstä. Hän ei kysyttäessä mielipidettä ilmaissut sitä ja kun tein itse päätöksen kysymäni asian suhteen, alkoi sitten löytyä niitä mielipiteitä ja sain kuulla tehneeni väärän valinnan, minun olisi pitänyt osannut lukea hänen ajatuksensa. Tällä tavoin hän jyräsi ihan kaikessa, vaikka olikin omasta mielestään uhri. Jopa hänen työpaikallaan hänelle oli huomautettu sosiaalisten kykyjen puutteesta. Aina kuitenkin vika oli muissa ihmisissä. Ja tuo: Mieti sitä vastaus kun hän taas kerran oli pahoittanut mielensä jostain, mitä en edes tajunnut. Mitenkään ei suostunut sanoittamaa tunteitaan.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen ihminen kysyy: 'Mikä vialla'? Kerrassaan outu kysymys esittää jollekin!
Sinähän se tässä nyt kaikkein oleellisimpaan asiaan puutuit. Eiku... Ap antoi nyt vain yhden esimerkin, mistä tiedät miten muuten hän on simputtajaltaan asioita kysynyt. Onko jokin hätänä, mikä nyt on jne. Sinäkin taidat olla aloituksen kaltainen mieti sitä tyyppi. Häpeä jos olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen, joka epäilee että kysyjä on laiska ja saamaton eikä viitsi itse miettiä asioita ennen kuin hakee apua joltakulta toiselta. Voi olla, että usein "Mieti sitä" on paras vastaus ja saa kysyjän miettimään asioita ihan itse.
Aloituksessa tuskin tällaisesta oli kyse. Eli mielestäsi ap:n olisi pitänyt osata lukea toisen ajatuksia, koska tuntoja hän toiselta kysyi eikä sitä mitä on 1+1. Taidat olla itse juurikin tuollainen toista simputtava arvuuttelija.
Sinähän olet ap, samoin kuin kirjoittaja varmaan puolessa tämänketjun viesteissä. Eli tiedät kyllä ihan hyvin, mistä aloitusviestissä on kyse... oli se sitten keksitty tarina tai ei :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen, joka epäilee että kysyjä on laiska ja saamaton eikä viitsi itse miettiä asioita ennen kuin hakee apua joltakulta toiselta. Voi olla, että usein "Mieti sitä" on paras vastaus ja saa kysyjän miettimään asioita ihan itse.
Aloituksessa tuskin tällaisesta oli kyse. Eli mielestäsi ap:n olisi pitänyt osata lukea toisen ajatuksia, koska tuntoja hän toiselta kysyi eikä sitä mitä on 1+1. Taidat olla itse juurikin tuollainen toista simputtava arvuuttelija.
Sinähän olet ap, samoin kuin kirjoittaja varmaan puolessa tämänketjun viesteissä. Eli tiedät kyllä ihan hyvin, mistä aloitusviestissä on kyse... oli se sitten keksitty tarina tai ei :)
Niin mitä sitten, kaikkea oleellista ei aloitukseen aina älyä laittaa. Ja valitettavasti aloitus ei ole keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja alkuperäisenkin tapauksen tilanteessa sitä ohjeistetaan henkilö esim. lukemaan ohjeistus, jos sellainen on kirjoitettu.
Jos kyse on sosiaalisista tilanteista, ei koskaan toinen ihminen voi täysin ymmärtää toista ja lukea toisen ajatuksia, joten niitä kannattaa opetella sanoittamaan niin voi olla, ettei toinen saa tarpeekseen vielä ja kävele ovesta pihalle.
Passiivis-agressiiviset ihmiset yleisestikin on hyvin hankalia myös työyhteisössä niin on helpompi vältellä henkilöä kuin joutua toisen ampumislinjalle. Eivät ole kovin pidettyjä, mutta siedettyjä, jos tekevät työnsä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ollaan tapailut samaa miestä. 5v tasolla, kuitenkin aikuisen miehen aseet käytössä. Vaarallinen yhdistelmä.
Minä olen päätynyt tuohon samaan ikään arvioidessani entiseni henkisen kehityksen tasoa. Ja henkisen iän määrittämiseen käytin omia lapsiani vertailumateriaalina. Lapset olivat teini-ikäisiä, joten oli helppo muistella milloin he kykenivät samaan tasoon esim empatiassa, omien tunteiden sanoittamisessa tai mielipiteen ilmaisussa.
Mutta kuten yllä on sanottu, niin kun vastassa on kuitenkin fyysisesti aikuinen mies, joka ei tee samanlaista kasvatusyhteistyötä kuin lapsi tekee äidin kanssa, niin tilanne ei ole hyvä.
Se on se sama ihminen, jolta kysytään, että "tarkoitatko sitä että...." niin hän vastaa "en tarkoita". Ja piste. Eikä edelleenkään kerro, että mitä tarkoitti.
Ja se on se sama ihminen, joka lisätietoja pyydettäessä vastaa, että sinulla on ne jo.
Todella keskenkasvuinen ja törkeä ja kaikin puolin välteltävä henkilö.