Kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivät: kestätkö hellettä?
Kilpirauhasen vajaatoiminta vaikuttaa kehon lämmönsäätelyyn. Itselläni kuuma ilma vie kaikki voimat. Miten te muut voitte?
Kommentit (68)
Lääkäritkin kehoittavat alentamaan annoksia helteillä, toki lääkärin valvonnassa. Kyllä, olen hätää kärsimässä, hiki valuu, hiukset edestä likomärät kunhan vähänkin kävelen, laitan ruokaa, siivoilen. Talvet parasta aikaa.
Mielenkiinnosta heitän uuden tekijän tähän keskusteluun. Onko teillä koronan jälkeen tullut muutoksia oloon tai onko vaikuttanut kilpirauhasen toimintaan?
Mulle ilmeistyi struuma koronan sairstamisen jälkeen. Kilpirauhanen ultrattiin ja siellä näkyi kystia. Ei meinaa millään löytyä sopivaa lääkeannosta. Teoriani on, että välillä kilpirauhanen eritttää tyroksiinia itsekin ja välillä ei toimi ollenkaan. Arvot heilahtelevat rajusti samallakin annoksella.
Struuman ilmaantumisen jälkeen myös multa katosi lämmönsäätelykyky. En kestä kuumaa enkä kylmää. Ilmaantui myös rytmihäiriöitä ja sairastuin erääseen autoimmuunisairauteen. Olen miettinyt olisiko virus voinut tehdä tuhojaan myös kilpirauhasessa. Vasta-ainetestit oli negat, joten lääkärin mukaan mulla ei voi olla hashimotoa, koska testi niin sanoo. Itse epäilen tätä vahvasti, koska kerran toinenkin autoimmuunivaiva on ilmaantunut.
Onko koronatartunnat aiheuttaneet muilla ongelmia?
Lääkitys ei lie kohdillaan? Liikatoiminta ja helle on pahempi, vajaassa palelee.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta heitän uuden tekijän tähän keskusteluun. Onko teillä koronan jälkeen tullut muutoksia oloon tai onko vaikuttanut kilpirauhasen toimintaan?
Mulle ilmeistyi struuma koronan sairstamisen jälkeen. Kilpirauhanen ultrattiin ja siellä näkyi kystia. Ei meinaa millään löytyä sopivaa lääkeannosta. Teoriani on, että välillä kilpirauhanen eritttää tyroksiinia itsekin ja välillä ei toimi ollenkaan. Arvot heilahtelevat rajusti samallakin annoksella.
Struuman ilmaantumisen jälkeen myös multa katosi lämmönsäätelykyky. En kestä kuumaa enkä kylmää. Ilmaantui myös rytmihäiriöitä ja sairastuin erääseen autoimmuunisairauteen. Olen miettinyt olisiko virus voinut tehdä tuhojaan myös kilpirauhasessa. Vasta-ainetestit oli negat, joten lääkärin mukaan mulla ei voi olla hashimotoa, koska testi niin sanoo. Itse epäilen tätä vahvasti, koska kerran toinenkin autoimmuunivaiva on ilmaantunut.
Onko koronatartunnat aiheuttane
Voisin kuvitella että korona voi heikentää elimistön vastustuskykyä, oli sen verran kova tauti.
Itselläni ei ole vaikuttanut vajaatoimintaan, mutta ennen koronaa en juuri koskaan sairastanut flunssaa, ja edellisestä influenssastakin oli noin 30 v, mutta koronan jälkeen useamman kerran vuodessa. Myös herpes/vyöruusu puhkeaa nykyään useasti eri puolille vartaloa. Ja hengästyn portaissa. Sairastin koronan ensimmäisessä aallossa.
Toivottavasti saat apua vaivoihisi ja lääkityksen kohdalleen.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäritkin kehoittavat alentamaan annoksia helteillä, toki lääkärin valvonnassa. Kyllä, olen hätää kärsimässä, hiki valuu, hiukset edestä likomärät kunhan vähänkin kävelen, laitan ruokaa, siivoilen. Talvet parasta aikaa.
Mikset laita ilmastointia päälle ?
Ei se nyt ole kovin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset laita ilmastointia päälle ?
Ei se nyt ole kovin vaikeaa.
Ilmastointikaan ei aina auta kun on jokin hormoonivaiva. Pahimmat hikoilukohtaukset saan kun olen hyvin ilmastoiduissa tiloissa, esim kaupoissa. Kun tulen kesälämpimästä sisälle kauppaan, niin palelen aluksi, sitten yhtäkkiä alkaa hiki valuamaan eikä meinaa hellittää.
Joten se mikä auttaa perusterveitä ei välttämättä aina auta meitä "vaivaisia" ;-)
Vierailija kirjoitti:
Lääkitys ei lie kohdillaan? Liikatoiminta ja helle on pahempi, vajaassa palelee.
Subkliiniseen vajaatoimintaan voi olla useita syitä. Klassisessa kilpirauhasen vajaatoiminnassa syke on etenkin levossa matala ja ääreisverenkierto ei välttämättä niin tehokasta, joten sormet, varpaat ja esimerkiksi nenänpää voivat olla jääkylmiä.
Vajaatoiminta, mutta en kestä kylmää. Liian lämmin ei voi olla, mutta jos vähänkin kylmä niin palelen ja pitää pistää paljon lämpimiä vaatteita.