Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivät: kestätkö hellettä?

Vierailija
17.05.2024 |

Kilpirauhasen vajaatoiminta vaikuttaa kehon lämmönsäätelyyn. Itselläni kuuma ilma vie kaikki voimat. Miten te muut voitte?

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta vajaatoiminta, rakastan aurinkoa ja lämpöä. 

Vierailija
22/68 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saanut lämmönsäätelyä takaisin lääkkeen myötä. Tosin kilpirauhanen täynnä kystiä ja pitää jossain vaiheessa poistaa, joten varmaan se huononee koko ajan.

Turpoan helteellä herkessä päästä varpaisiin, se on tuskallista.

Saunassa pystyn käymään kun vilvottelen runsaasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen kun sain diagnoosia, tapasin viihtyä helteilläkin villatakissa. Palelsi kesät-talvet. Nyt on tukalaa.

Auttaisiko, jos pienennät annostusta helteillä? 

Ehkä. Toisaalta lääkitys helpottaa oloa muullakin tavoin kuin lämmönsäätelyn suhteen. Lääkkeen vähentäminen voi pahentaa väsymystä ja aivosumua.

Ei ole koskaan tullut väsynystä ja aivosumua vaan ihan selvästi kroppa tarvitsee vähemmän sitä lääkitystä kesäisin ja sen mukaan olen mennyt. 

Hyvä, että se toimii sinulla. Mikä sopii toiselle, voi mennä metsään toisella.

Vierailija
24/68 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunominen loppui jo ennen vajaatoiminnan diagnosointia, tulee huono olo enkä hikoile. Palelen vaikka tyroksiinihoito on aloitettu jo 10 vuotta sitten ja viimeksi mitatut arvot aivan OK.

Voi tuo palelu johtua muustakin. Taisi olla pahimmillaan, kun oli anemia. Kaksi villapaitaa ja toppaliivi päällä sisällä, jossa lämpötila +21 astetta on jo hupaisaa sinänsä.

Helteet alkavat kiusata siinä vaiheessa, jos mittari näyttää yli +30 ja siihenkin tottuu vähin erin, jos jatkuu pidempään. Pitää vain muistaa juoda vettä ja imeskellä vaikka merisuolarakeita välillä.

Vierailija
25/68 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestä hellettä. Lapsena ja nuorena helteiset kesäpäivät olivat ihania, jaksoi olla ja mennä ja nauttia lämmöstä, mutta parikymppisenä alkoivat oireet, ja kilpirauhasessa todettiin autoimmuunitulehdus. Vajaatoiminnan oireet on pysyneet ihan hyvin hallinnassa tyroxinilla, mutta hellejaksot ovat yhtä helvettiä. Voimat katoavat, sydän hakkaa ja hiki valuu vaikkei tekisi muuta kuin kävelee puutarhassa. Alkukesä ja alkusyksy ovat mukavaa aikaa, kun lämpötila pysyttelee siinä 15-20 asteen tienoilla, jaksaa tehdäkin asioita.

Vierailija
26/68 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hikoilen talvipakkasellakin kuin sika!

Vierailija
27/68 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hikoilen talvipakkasellakin kuin sika!

Liikaa lääkitystä?

Vierailija
28/68 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko tässä syy, koska menetän voimani kun lämpötila nousee. En muista koska olisi otettu labroja, ehkä viisi vuotta sitten. Mitä pitäisi tutkia?

Miten on mahdollista, että noin harvoin otetaan labrat eikä tuloksia seurata vuositasolla? 

Vierailija
29/68 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nimenomaan hikoilen tosi vähän ja se on ongelma: keho ei osaa enää viilentää itseään

Vierailija
30/68 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestänyt vielä alle 30 asteen helteen mutta en sitä kovempaa. Yöt ovat kauheita.

Vierailija
31/68 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestä pakkasta enkä hellettä. En pysty saunomaan. Tasaisen 23 astetta kesät talvet olisi minulle ihanteellinen lämpötila.

Vierailija
32/68 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on liikatoiminta eli mulle annettava lääke aiheuttaa tarkoituksella vajaatoimintaa. Olen aina ihan jäässä, eli lämpö tekee hyvää. Kovia helteitä en kestä.

Vierailija
33/68 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on liikatoiminta eli mulle annettava lääke aiheuttaa tarkoituksella vajaatoimintaa. Olen aina ihan jäässä, eli lämpö tekee hyvää. Kovia helteitä en kestä.

Ja pakkanen on yhtä hirveää. Jos olisi aina 21 astetta, se olisi täydellistä..

Vierailija
34/68 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein hyvin. Tai mikä on kestämistä? Saunassa en pysty istumaan ylälauteilla. Olen vain alhaalla ja sielläkin tulee huono olo.

Vierailija
35/68 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kestä pakkasta enkä hellettä. En pysty saunomaan. Tasaisen 23 astetta kesät talvet olisi minulle ihanteellinen lämpötila.

Mulle 16 astetta olisi ihanteellinen lämpötila ympäri vuoden. Tuo 23 astetta on jo liian lämmintä.  

Vierailija
36/68 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä helteistä,mutta kestän kyllä hyvin saunoa.

Sinulta kannattaisi tarkistaa kilppariarvot,ettei ole mennyt liikatoiminnan puolelle

Vierailija
37/68 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helteet olivat todella vaikeita kestää tai ylipäätään lämmöt yli 20C, kun lääkitys ei ollut kunnossa. Tiedän kyllä tuon, että lämpimillä keleillä lääkettä tarvitsee vähemmän, muttei kuitenkaan niin vähän, mitä itsellä oli tuossa pari vuotta. Nyt kun lääkettä on enemmän ja energiaa yleisesti lisää, lämpö on ihan jees.

Vierailija
38/68 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein kestä. Tulee huono olo. En viihdy saunassakaan. 10 min maximissaan pystyn siellä olemaan.

Vierailija
39/68 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei toimi lämmösäätely kumpaankaan suuntaan. En kestä kylmää enkä kuumaa. Lääke on vähän auttanut, mutta ei ole poistanut ongelmaa. Tasainen 19-21 astetta olisi ihanteellinen.

Vierailija
40/68 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin kilpparin vajaatoiminta ja lääkitys on kunnossa.

Kiitos sairauden on kesähelteet yhtä tuskaa: Olen heti huonovointinen  ja auringossa en voi olla yhtään; lueskelen varjossa ja järvessä on hyvä olla. Saa nähdä mitä säitä tämä kesä tuo tullessaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän