Kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivät: kestätkö hellettä?
Kilpirauhasen vajaatoiminta vaikuttaa kehon lämmönsäätelyyn. Itselläni kuuma ilma vie kaikki voimat. Miten te muut voitte?
Kommentit (68)
Voiko olla lämmönsäätelyn ongelmia, vaikka hikoilee normaalisti tai jopa runsaasti? Hikoilen, mutta olo on huono (kuumottaa, väsyttää, heikottaa). Huono olo tulee myös urheillessa, ei pelkästään helteillä. TSH viitearvon yläosassa. Saattaa johtua jostain muusta, kuin kilpirauhasesta? Onko kellään kokemusta?
Onko kukaan kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastava, joka on kärsinyt helteistä/kuumuudesta saanut apua lääkityksestä? Jos olet saanut, niin mikä lääkitys käytössä ja millaiset arvot (tsh, t4v, t3v), kun olo on hyvä?
Vierailija kirjoitti:
No enpä ole tiennyt, että annostusta pitäisi pienentää helteillä. Paljonko te olette pienentäneet? Mulla menee viitenä päivänä 100 mikrog ja kahtena päivänä 125 mikrog.
Mulle on lääkäri sanonut, että joillekin sopii pienempi annos kesällä. Varmaan vaikuttaa miten oma kilpirauhanen toimii (tai ei toimi)? Ilmeisesti on yksilöllistä sopiiko annos muutos, joten suosittelen keskustelemaan lääkärin kanssa asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko tässä syy, koska menetän voimani kun lämpötila nousee. En muista koska olisi otettu labroja, ehkä viisi vuotta sitten. Mitä pitäisi tutkia?
Voi olla vaan matala verenpaine. Kuumuus laskee sitä vielä lisää.
Kiitos vinkistä. Pitääkin mitata. -eri
Vierailija kirjoitti:
Addisoni taudissa sama oire.
Voikohan olla kortisonilääkityksen sivuoire myös? Onko kellään tullut?
Kestän. Liikatoiminta oli yhtä kärsimystä, oli tuuletin jatkuvassa käytössä yleensä marraskuulle asti.
"Käytännön työssä on todettu, että monella kilpirauhasen vajaatoimintapotilaallamme kilpirauhashormonin tarve on pienempi toukokuusta syyslokakuulle. Ja taas talvisaikaan tyroksiinin annostusta pitää nostaa, Ilvesmäki kertoo."
Kestän, nautin lämmöstä täysin rinnoin. Sauna lämpiää ainakin 2, usein 3 kertaa viikossa. Kylmä ja pakkanen ovat kamalia, talvi pitäisi aina viettää jossain etelässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko tässä syy, koska menetän voimani kun lämpötila nousee. En muista koska olisi otettu labroja, ehkä viisi vuotta sitten. Mitä pitäisi tutkia?
Miten on mahdollista, että noin harvoin otetaan labrat eikä tuloksia seurata vuositasolla?
Mulla diagnosoitu v. -97 ja viimeksi tarkastettu varmaan 15 vuotta sitten, vaikka reumalabrat otetaan vuosittain, eivät vaan laita kilpparitestejä pyynnöstä huolimatta. Ferritiiniäkään ei testata, vaikka kerran kun testattiin se oli lähes nolla ja sain infuusion.
Hellettä en oikein kestä, mutta saunaa siedän hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Saunominen loppui jo ennen vajaatoiminnan diagnosointia, tulee huono olo enkä hikoile. Palelen vaikka tyroksiinihoito on aloitettu jo 10 vuotta sitten ja viimeksi mitatut arvot aivan OK.
Voi tuo palelu johtua muustakin. Taisi olla pahimmillaan, kun oli anemia. Kaksi villapaitaa ja toppaliivi päällä sisällä, jossa lämpötila +21 astetta on jo hupaisaa sinänsä.
Helteet alkavat kiusata siinä vaiheessa, jos mittari näyttää yli +30 ja siihenkin tottuu vähin erin, jos jatkuu pidempään. Pitää vain muistaa juoda vettä ja imeskellä vaikka merisuolarakeita välillä.
Kuulostaa niin tutulta tuo palelu! +22 astetta ja piti olla paksu villatakki ja villasukat (tai kahdet) päällä. Jos istuin paikallaan niin lisäksi vielä peitto. Hemoglobiini oli noin 140, joten en tajunnut, että kyse oli raudanpuutteesta. Rautalisä auttoi.
Kyllä, siedän huonosti hellettä, tulee huono olo nopeasti. Samoin saunassa en pysty ottamaan kovin kuumia löylyjä. Tyroksiinin tarve on muutenkin pienempi kesäisin.
Mielenkiintoista! En ollut tiennyt että helteellä vois olla vaikutusta, enkä kyllä ole huomannutkaan omassa olossa. Näiden kommenttien perusteella kyllä aloin miettimään, että olen siirtynyt kuumimmasta paikasta saunassa vähemmän kuumaan, mutta mielestäni saunan sieto muuttui vasta sairastettuani mykoplasman. Olen aina tykännyt aika kovista löylyistä, mutta mykoplasman jälkeen meni pitkään ettei sauna tehnyt hyvää ja istuin paljolti alalauteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista, että noin harvoin otetaan labrat eikä tuloksia seurata vuositasolla?
Mulla diagnosoitu v. -97 ja viimeksi tarkastettu varmaan 15 vuotta sitten, vaikka reumalabrat otetaan vuosittain, eivät vaan laita kilpparitestejä pyynnöstä huolimatta. Ferritiiniäkään ei testata, vaikka kerran kun testattiin se oli lähes nolla ja sain infuusion.
Eikö tuo kilpirauhasarvojen mittauksesta kieltäytyminen ole jo hoitovirhe? Voisiko potilasasiamies auttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain paikoissa on ilmeisesti kielletty ferritiinin testaaminen (ainakin, jos hemoglobiini on "normaali"). En ymmärrä miksi. Tietääkseni verikoe on edullinen ja useimmille käy rautatabletit hoidoksi. Sitten ihmiset on sairaita, väsyneitä ja osa jopa työkyvyttömiä raudanpuutteen takia. Lääkeyhtiöt kiittää, kun raudanpuutteisille syötetään mieliala- ja muita lääkkeitä.
Reumasairauksiin liittyvä anemia ja raudanpuute:
"Tulehduksellista sairautta sairastavan raudanpuute voidaan yleensä tunnistaa määrittämällä seerumin
ferritiini- ja transferriinireseptoripitoisuus."https://helda.helsinki.fi/server/api/core/bitstreams/abcec6d6-0e96-4fd1…
Rakastan hellettä! Palelen lähes koko ajan joten kunnon helteitä odotan! Kun lämpla noin 35 c niin voin luopua villasukista. Muutin aikoinaan pois suomesta nimenomaan ilmaston takia.
en kestä. Olen niin huonossa kunnossa, että tämmöinen extra kuten helteet pistää ihan kanttuvei.
Luin jostakin tutkimuksesta että talvisin voi olla tarvetta nostaa kilpirauhaslääkitystä (vajaatoiminta) koska talvi ja pakkanen ovat suurempi rasite elimistölle.
Olisiko Suomen kesä toisaalta armeliaampi ja lääkityksen tarve pienempi?
Omalta osaltani aion tänä kesänä tehdä päinvastoin, hieman lisätä lääkitystä kesällä. Asun nimittäin Etelä-Euroopassa, jossa helle kova kesäisin, +40kin. Talvet pärjäilen ihan hyvin, mutta kesällä olen kuin zombie, kaikki energia katoaa. Kun käyn Suomessa, niin voin hyvin kesälläkin, mutta täällä jo 3 kesää ollut olotila, niin kuin ei olisi lääkitystä ollenkaan. Syksyllä muutun taas normaaliiksi täälläkin.
Mitä tulee hikoiluun, niin hikoilen jo vaihdevuosienkin vuoksi, joten en juuri sen suhteen ole huomannut kovin suurta eroa. Olisiko vähän yksilöllistä nämä oireet ja lääkityksen vaikutus eri vuodenaikoina? Joka tapauksessa kannattaa yrittää löytää itselleen sopiva vaihtoehto, ettei kärsi turhaa.
En ole koskaan tykännyt kuumasta, jo lapsena valitin kuumuutta. En myöskään pidä saunomisesta, tulee nopeasti huono olo ja huippaa päästä. Sen olen pistänyt matalan verenpaineen piikkiin. Vajaatoiminta diagnosoitiin vuosi sitten.
N56
Hyvin kestän hellettä. Aina ollut vilukissa.