Säästin toimeentulotuesta 2000€ ajokorttia varten mutta nyt Kela sai jostain selville minun rahoista ja uhkaa evätä tukeni ja periä takaisin
Mitä ihmettä, kyllähän toimeentulotuesta saa säästää?!
Tarvitsen ajokorttia koska se helpottaa työllistymistä luulisi Kelan tämän tajuavan....
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kyllä säästänyt, koska toimeentulotuesta säästäminen ei voi onnistua. Vai olitko syömättä ja pistit rahat sukan varteen? Lopeta tuo kulunut trollaus, kiitti.
Vuokran jälkeen jää 588€/kk käyttörahaa, nostin kuun alussa tuosta 100€ säästöön, jää 488€ ruokaan sun muuhun.
Ap
Trolli, montako sataa euroa sulla menee päivässä huumeisiin? Mahtaisitko saada kuukauden huumeita tuolla summalla?
En käytä huumeita
Ap
Edelleenkin palstan trolli on nisti. Siksi istut koneella 24/7. Viikon aikana et käynyt ulkona etkä lopettanut palstoilla trollaamista.
Kela voi saada tiedon käteisosoista jälkikäteenkin sarjanumeroiden perusteella. Jokaisen setelin kulkua voidaan seurata pankista/automaatista kassakoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Kela voi saada tiedon käteisosoista jälkikäteenkin sarjanumeroiden perusteella. Jokaisen setelin kulkua voidaan seurata pankista/automaatista kassakoneeseen.
No mitä sitten ???? Itse en oikeastaan käytä käteistä, koska mua ei yhtään haittaa, jos joku Kela näkee, minne mun rahat menee. Toisaalta jos käytän käteistä, ei mua haittaa silloinkaan, jos muut näkee mitä ostan. Sinne vaan kassalle vahtaamaan. Täällä päin ihmisillä on hienot vaatteet ja pskaa ruokaa niin kun itse käytän rahat ruokaan, kyllä sitä joku vahtaa useinkin. Saattaa olla, että olen kassajonon ainoa, jolla on tuoreita vihanneksia.
Tilille et voi säästää. Säästä patjan alle. Toimeentulotuki on viimeiseen hätään, ei ajokorttiin.
Minulla on kotona noin 28000 euroa. Osa on työtuloa säästetty ja osa on voitettu veikkaus peleistä.
Vierailija kirjoitti:
Säästin toimeentulotuesta 2000€ ajokorttia varten mutta nyt Kela sai jostain selville
Trollik_kkaahan tämä lienee, mutta kelastiko maksaa pimeänä ilman kuitteja sen hypoteettisen kortin? Te TTT:n saajat kuitenkin joudutte kaikki pankkitietonne Kelalla toimittamaan joka kuukausi eli sieltähän se maksusuoritus autokouluun näkyisi. "Mistä rahat ajokorttiin?", kysyisi Kela sitten.
Olet itse ilmoittanut rahoista kelalle jos ne uskovat niiden olemassaoloon.
No ehkä se työllistymisen helpottuminen ei olekaan kelan tavoitteena.
Vierailija kirjoitti:
Olet itse ilmoittanut rahoista kelalle jos ne uskovat niiden olemassaoloon.
En ole, ehkä joku on ilmiantanut minut mutta kuka?!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästin toimeentulotuesta 2000€ ajokorttia varten mutta nyt Kela sai jostain selville
Trollik_kkaahan tämä lienee, mutta kelastiko maksaa pimeänä ilman kuitteja sen hypoteettisen kortin? Te TTT:n saajat kuitenkin joudutte kaikki pankkitietonne Kelalla toimittamaan joka kuukausi eli sieltähän se maksusuoritus autokouluun näkyisi. "Mistä rahat ajokorttiin?", kysyisi Kela sitten.
Käteisellä voi maksaa ajokortin tai sitten joku tuttu maksaa ja annan hänelle käteisenä
Ap
Kyllä tt-tuesta saa säästää. Ihan sinne tilille. Aikanaan säästin tt-tuesta tilille, mulla oli tilillä lopulta joku pari tonnia ja sain toimeentulotukea silti. Toki jos tuki olisi katkennut edes kuukaudeksi, olisi säästöt sen jälkeen pitänyt tuhlata jotta tukea olisi saanut uudelleen. Onneksi nykyään käyn töissä niin ei tarvitse sellaista miettiä, saa säilytellä rahoja missä lystää.
Jos tämä nyt jotenkin olisi totta, niin no... Jos kukaan kelasta ei ole kyseisiä rahoja nähnyt ja jos et ole mennyt myöntämään että sinulla sellaisia on, niin sen kuin kiellät koko asian. Jos taas olet rahoja mennyt kelan tyypeille esittelemään, niin silloin laitat selvityksen siitä, että rahat ovat toimeentulotuesta säästettyjä. Mukaan todisteet toimeentulotuesta ja tilinostoista, ihan tiliote voi siihen kelvata.
siis mä oon käsittänyt että ei käteisellä voi ajokortin maksua suorittaa!!. joko tililtä maksat tai osarilla...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tt-tuesta saa säästää. Ihan sinne tilille. Aikanaan säästin tt-tuesta tilille, mulla oli tilillä lopulta joku pari tonnia ja sain toimeentulotukea silti. Toki jos tuki olisi katkennut edes kuukaudeksi, olisi säästöt sen jälkeen pitänyt tuhlata jotta tukea olisi saanut uudelleen. Onneksi nykyään käyn töissä niin ei tarvitse sellaista miettiä, saa säilytellä rahoja missä lystää.
Jos tämä nyt jotenkin olisi totta, niin no... Jos kukaan kelasta ei ole kyseisiä rahoja nähnyt ja jos et ole mennyt myöntämään että sinulla sellaisia on, niin sen kuin kiellät koko asian. Jos taas olet rahoja mennyt kelan tyypeille esittelemään, niin silloin laitat selvityksen siitä, että rahat ovat toimeentulotuesta säästettyjä. Mukaan todisteet toimeentulotuesta ja tilinostoista, ihan tiliote voi siihen kelvata.
Tuosta kokemuksestasi on todennäköisesti jo jonkin aikaa? Ei kyllä enää ole varaa jättää tilille muutamaa euroa enempää tai Kela katsoo ne tuloiksi. Eikä sekään enää riitä. Edellisen kuukauden lopulla käteisenä nostetut summatkin Kela katsoo talletuksiksi seuraavassa kuussa, eikä tukea heru. Eli kaikki tuet ja tulot jotka suinkin voi, HETI pois tililtä, kun tulevat! Vain tuhlarit saavat Kelan silmissä armon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuesta ei saa säästää, vaan rahat on PAKKO tuhlata.
Ihan sama vaikka olet toimeentulotukeen täysin oikeutettu, olet sitä saanut ja elät erittäin niukasti, jotta saisit kerrytettyä rahaa vaikka sitä varten, että kun pääset töihin, on sinulla jonkin verran puskuria mahdollisia kuluja varten.
Ainoa tapa säästää toimeentulotuesta on ostaa fyysistä tavaraa kuten kultaa, tai nostaa käteiset patjan alle. Mutta tämä on laitonta, ainakin kelan mielestä.
Saa säästää.
"Toimeentulotuesta sen sijaan saa säästää ilman, että se vaikuttaa tulevien kuukausien toimeentulotukeen.
Jos asiakas voi osoittaa sen, että hän on säästänyt toimeentulotuesta, siihen ei tietystikään
Tämä oli aiemmin, nykyisin ei enää pidä paikkaansa ja näitä pieniäkin säästöjä on miinustettu tuista.
Mietin, että lopetettiinko Kelan sivujen Kysy kelalta-palsta sen takia, kun jokainen virkailija antoi omat ohjeensa eikä saatu mitään yhtenäistä linjaa aikaiseksi?
Nää on aivan pärstä- ja virkailijakohtaisia. Toki kannattaisi kysyä etukäteen saako säästää hankintaan X ja ottaa vastaus kirjallisena. Jos ei saa niin vain käteisenä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihmekään kun hakemusten käsittelyt myöhästyy 😂
Mutta hyvä idea, tuolla työllistäis jo monta työtöntä :D
Hallitus haluaa työttömät vahvemmin perustoimeentulotuen piiriin leikkaamalla muita tukia, jotta hätää ei voi paeta millään tavalla esim. säästämällä ajokorttiin, jotta voisi työllistyä paremmin.
Sama juttu mulla. Säästin 52 000 € uuden kämpän ostoon toimeentulotuesta ja nyt ne sai sen tietää. Pelkään, että seuraavaksi alkaa kysellä ruokajonosta saamastani kaviaarista, hummerista ja kobe-härän ulkofileestä kun myyn niitä huippuravintoloihin.
No jos ei halua Kelan tietoon, mihin rahansa käyttää, kannattaa Kela-asiakkaan maksaa käteisellä.