Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hautajaispukeutuminen lämpimällä säällä?

Vierailija
16.05.2024 |

Lauantaina on hautajaiset ja lämpötila 22 kyseisellä paikkakunnalla. Mitä tällä säällä voi pukea ylleen hautajaisissa? Alunperin suunnittelin housuja, sinistä pitkähihaista paitapuseroa ja siihen lisäksi neuletakkia, mutta neuletta en ainakaan voi laittaa koska tiedän sillä kuolevani kuumuuteen. Housutkin on aika paksua kangasta, yhdet vaaleat suorat puuvillahousut löytyy, mutta ne on beiget. Miten pukeutumisen saa sovitettua tähän säähän?

Kommentit (205)

Vierailija
161/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllä näette kommentin ihmiseltä, jolla on suppea elinpiiri, jonka takia hän luulee tietävänsä kaiken ja aiheuttaa näin myötähäpeää kaikissa ja on lisäksi ääliö.

-----

Tunteisiin :D:D

Vierailija
162/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Jostain syystä Suomessa halutaan hautajaistenkin olevan mahdollisimman melankolinen tapahtuma. Kaikille mustaa ja peittävää. Kas kun ei ole - ainakaan vielä - suositeltu burkhaa. Olen katsonut monia true crime-sarjoja, joissa on ollut videokuvaa hautajaisissta ja esimerkiksi USAssa ei nyt ole ollut mikään pakko pukeutua mustaan paksuun vaatteeseen. Suomessa on joku ihmeellinen tapa, että kuolleidenkin vuoksi pitää olla mahdollisimman epämukavaa. 

Äitini kuoli tänä aamuna ja olen tosiaan miettinyt, että mitäs mä puen hautajaisiin. Onneksi siunaustilaisuus on täällä pääkaupunkiseudulla kirkossa, joka on suhteellisen viileä. Ja hautaanlasku sitten seuraavana päivänä 300 kilometrin päässä. En ole edes vielä varma, lähdenkö koko hautaanlaskutilaisuuteen. 

Ap:lle sanoisin, että kunhan ei ole kirkkaanpunaista, pinkkiä, turkoosia, kirkkaan keltaista tai muuta voimakasta väriä, niin muuten voit laittaa säähän sopivat vaatteet. Ja

Hautajaisasun saa lähiomainen vähentää verotuksessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut hellesäällä hautajaisissa missä vainajan veli pyörtyi kun ei suostunut riisumaan mustaa puvuntakkia. Aurinkoinen paikka kirkon pihalla ja lämmintä yli 30. Muut oli suosiolla jättäneet puvuntakit kotiin tai autoon 

Mitä sitten? Pyörtyminen ei ole vakavaa. Haluatko hurraa-huudon ja sikarin?

Riippuu pyörtymisen syystä. Kun ihmiseltä menee taju, ei yleensä heti tiedetä mistä se johtuu, voi olla vaikka mitä sairaskohtauksesta alkaen.

Ei voi. Pyörtyminen on eri asia kuin tajuttomuus/elottomuus. Pyörtyminen ei koskaan ole vakavaa, koska se kestää vain lyhyen aikaa. 

Sitähän ei voi tietää ennen kuin tajuttomaksi mennyt herää.

Vierailija
164/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi. Pyörtyminen ja syvempi tajuttomuus on helppo erottaa toisistaan. 

Vierailija
165/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut vastaavassa tilanteessa yksinkertainen musta mekko jossa oli polvipituinen helma ja hieman kyynärpään yläpuolelle ulottuvat hihat.  Mekko oli sellainen, että se oli helppo pukea arkeen ja juhlaan erilaisilla asusteilla ja kengillä. Jalassa oli mustat korkkarit ja 15 denierin sukkahousut.

Mekko oli hyvin paljon tämän kaltainen: 

https://www2.hm.com/fi_fi/productpage.1173452004.html

Tuo ei ole polvipituinen, se on reisipituinen. Miksi korkkarit?

Nyt sitä luetun ymmärtämistä kehiin. Kyseisen linkin mekko ei ole se mekko johon pukeuduttiin, vaan sitä muistuttava. 

Ja mustat yksinkertaiset korkokengät ovat täysin hyväksyttävät jalkineet hautajaisiin. Sellaisia oli esim. Britannian kuningasperheen naisilla kuningattaren hautajaisissa. 

Vierailija
166/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mehän ei tiedetä millaiset tai edes kenen hautajaiset on kyseessä. Ei kaikissa hautajaisissa aina pukeuduta tummiin, syyt voi olla erilaisia. Muutenkin, se minkälaiset vaatteet on ei ole mikään tärkeä asia hautajaisissa. Siskoni kuoli yllättäen parikymppisenä, nuoren ihmisen kuolema tuntui tietysti luonnottomalta. Isämme ei olisi halunnut osallistua koko hautajaisiin, koska hän ei kestänyt ajatusta hautajaisista ja hänelle syntyi jonkinlainen pakokauhu just ennen hautajaisia. Hän osallistui hautajaisiin farkuissa ja neulepaidassa koska se sai hänen olonsa tuntumaan siinä tilanteessa edes vähän siedettämävämmältä. Ei ihan kauheasti kiinnostanut mitä muut niistä vaatteista ajattelee.

Vierailija
167/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi. Pyörtyminen ja syvempi tajuttomuus on helppo erottaa toisistaan. 

Yleensä sairaskohtauksissa syvä tajuttomuus ei tule mitenkään naps vaan, vaan se kehittyy sairaskohtauksesta riippuen ajan mittaa. Ensin sairaskohtaus voi näyttää pyörtymiseltä,kunnes huomataan ettei tajuttomaksi mennyt hengitäkään ja sykekään ei ole normaali.

Vierailija
168/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suosin vastaavassa tilanteessa mustaa silkkipuseroa yhdistettynä mustaan kapeahkoon hameeseen tai mustiin tvillihousuihin. Miellyttävä materiaali myös kuumalla säällä. Hameen kanssa voi laittaa ohuet sukkahousut, ja housujen kanssa ballerinat avokassukkien kanssa.

Vierailija
169/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta polvipituinen hame ja musta tai valkoinen puolihihainen, siisti pusero, mustat avokkaat? Jos lämpötila alle hellelukemien, vain 22 astetta, laittaisin lisäksi sukkahousut. Tyylikästä ja vilpoisaa.

Vierailija
170/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut vastaavassa tilanteessa yksinkertainen musta mekko jossa oli polvipituinen helma ja hieman kyynärpään yläpuolelle ulottuvat hihat.  Mekko oli sellainen, että se oli helppo pukea arkeen ja juhlaan erilaisilla asusteilla ja kengillä. Jalassa oli mustat korkkarit ja 15 denierin sukkahousut.

Mekko oli hyvin paljon tämän kaltainen: 

https://www2.hm.com/fi_fi/productpage.1173452004.html

Tuo ei ole polvipituinen, se on reisipituinen. Miksi korkkarit?

Nyt sitä luetun ymmärtämistä kehiin. Kyseisen linkin mekko ei ole se mekko johon pukeuduttiin, vaan sitä muistuttava. 

Ja mustat yksinkertaiset korkokengät ovat täysin hyväksyttävät jalkineet hautajaisiin. Sellaisia oli esim. Britannian kuningasperheen naisilla kuningattaren hautajaisissa. 

Sitä muistuttava eli yhtä lyhythelmainen. Vai lyhythelmaisempi?

Kuningasperheellä Britanniassa taitaa olla ihan omat sääntönsä myös hautajaisiin. Eihän he pue alle 8v poikia pitkiiin housuihinkaan sääntönsä mukaisesti, vaan pikkupojat puetaan aina polvihousuihin. Uskovat sen olevan yläluokkaista. Aivan naurattava perinne.

Vierailija
171/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelen, että silloin kun olen hautajaisvieras, minun kuuluu pukeutua siisteihin, aika anonyymeihin, tummiin vaatteisiin. Tarkoitus ei ole olla näyttävä tai edes erityisen tyylikäs, vaan etten mitenkään vedä huomiota itseeni hautajaistilaisuudessa.

Jos vaatetuksesta on esitetty jotain toivomuksia, niin sitten tietysti pyrkisin niitä toteuttamaan (kuten vaikka pyyntö vaaleista vaatteista kun kuollut on lapsi tms).

Vierailija
172/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkö ihan tosissaan pohditaan, miten selvitä niinkin päätähuimaavan korkeasta lämpötilasta kuin 22 astetta?

Tsiisas. Vain Suomessa.

Miksi tulla vähättemään aloitusta? Miten olisi empatia tai jättää vastaamatta?

Voisin vastata tähän samoin kuin itse vastasit, mutta ihan joka puolella maailmaa on muita ihmisiä vähätteleviä viisastelijoita.

Vierailija
173/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut hellesäällä hautajaisissa missä vainajan veli pyörtyi kun ei suostunut riisumaan mustaa puvuntakkia. Aurinkoinen paikka kirkon pihalla ja lämmintä yli 30. Muut oli suosiolla jättäneet puvuntakit kotiin tai autoon 

MInä olin helteellä häissä: kirkossa oli uskomattoman kylmä ja kepeissä kesämekoissa naiset paleli huulet sinisenä.

Hautajaisissa ollaan haudan äärellä auringossa aika lailla lyhyt aika. Jos siinä ennättää pyörtymään siksi, että on puvun takki päällä, niin vika ei ole hellepukeutumisessa vaan sydämen vajaatoiminnassa.

Isän hautajaisissa kirkossa oli niin kuuma että äitipuoli viilensi meitä lapsia ja itseään löyhyttelemällä jotain paperiläpyskää. Pieni pikkusiskoni itki ja kitisi koko ajan ja oli ihan hikinen. Kirkossa istuttiin yli tunti ja kirkko oli a

Jäittekö te siis orvoiksi, ei enää äitikään hengissä? Kasvattiko äitipuoli teidät aikuisiksi? Aika rankkaa.

Vierailija
174/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä suosin vastaavassa tilanteessa mustaa silkkipuseroa yhdistettynä mustaan kapeahkoon hameeseen tai mustiin tvillihousuihin. Miellyttävä materiaali myös kuumalla säällä. Hameen kanssa voi laittaa ohuet sukkahousut, ja housujen kanssa ballerinat avokassukkien kanssa.

Tuo silkkipusero onkin hyvä ajatus (viileä materiaali). Ajatus tuollaisesta "univormusta" hautajaisiin auttaa, jos tietää että on hautajaisia tulossa (yleensä, että on sen ikäisiä sukulaisia, mutta tietty muutenkin). On vähemmän stressiä kun tietää mitkä vaatteet ottaa esille kun niille on tarve.

Mutta toisilta lainaaminen voi sujua myöskin.

Vielä mainitsen, kun kerran kuumuudesta on keskusteltu, että viuhka on yllättävän kätevä jos pitää varautua helteeseen. Niitä saa nykyisin ostettua Suomessakin. Siis jos ehtii varautumaan.

Vierailija
175/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hautajaisasun saa lähiomainen vähentää verotuksessa."

Miksi tälle alanuoli?

Vierailija
176/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tälle alanuoli?

Koska se on puhdasta paskapuhetta. 

Vierailija
177/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tälle alanuoli?

Spekuloin tässä... Siis oletan, että jos vaikka vanhempi kuolee ja hänellä on alaikäisiä lapsia. niin jos näille ostetaan hautajaisvaatteita niin niiden kulut voitaisiin laittaa perukirjaan vähennyksenä koska lapsilla ei ole omia rahoja mistä he ostaisivat mitään vaatetta eikä voisi olettaa että vaatekaapissa olisi tällaista vaatetta ennestään. Siis että tässä erityisessä tilanteessa vaatekulut olisivat kuin muutkin hautajaiskulut jotka laitetaan perukirjaan vähennyksinä.

Mutta jos vaikka minun, täysi-ikäisen ihmisen, omainen kuolisi niin tuskinpa saisin hautajaisvaatteiden kustannuksia vähennettyä yhtään mistään.

Vierailija
178/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei missään nimessä liian kuumia vaatteita. Hautajaiset on tarpeeksi tukala tilaisuus muutenkin, ei siellä tarvi vielä kuumuudestakin kärsiä. Jos tummat housut on liian kuumat niin laittaisin sitten ne vaaleat. Tai sitten jonkun hameen jos löytyy. Paitapuserolla ilmeisesti tarkoitetaan kauluspaitatyyppistä? Se on ihan hyvä, ei tarvitse neuletta.

Niinpä. Vainaja ei ole enää katsomassa, mutta luultavasti osaisi arvostaa enemmän omaisten hyvinvointia raskaassa tilaisuudessa kuin mustan värin vaatimusta.  

Vierailija
179/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko näitä hautajaisvaatehulluja ihan oikeassa elämässä vai vain pari av-friikkiä? Harva on niin pinnallinen, että kyttää toisten pukeutumista sellaisessa tilaisuudessa. Sinne kokoonnutaan ihan muusta syystä kuin vertailemaan etiketin tulkintaa ja riittävyyttä. 

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Jostain syystä Suomessa halutaan hautajaistenkin olevan mahdollisimman melankolinen tapahtuma. Kaikille mustaa ja peittävää. Kas kun ei ole - ainakaan vielä - suositeltu burkhaa. Olen katsonut monia true crime-sarjoja, joissa on ollut videokuvaa hautajaisissta ja esimerkiksi USAssa ei nyt ole ollut mikään pakko pukeutua mustaan paksuun vaatteeseen. Suomessa on joku ihmeellinen tapa, että kuolleidenkin vuoksi pitää olla mahdollisimman epämukavaa. 

Äitini kuoli tänä aamuna ja olen tosiaan miettinyt, että mitäs mä puen hautajaisiin. Onneksi siunaustilaisuus on täällä pääkaupunkiseudulla kirkossa, joka on suhteellisen viileä. Ja hautaanlasku sitten seuraavana päivänä 300 kilometrin päässä. En ole edes vielä varma, lähdenkö koko hautaanlaskutilaisuuteen. 

Ap:lle sanoisin, että kunhan ei ole kirkkaanpunaista, pinkkiä, turkoosia, kirkkaan keltaista tai muuta voima

Vierailija
180/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tälle alanuoli?

Spekuloin tässä... Siis oletan, että jos vaikka vanhempi kuolee ja hänellä on alaikäisiä lapsia. niin jos näille ostetaan hautajaisvaatteita niin niiden kulut voitaisiin laittaa perukirjaan vähennyksenä koska lapsilla ei ole omia rahoja mistä he ostaisivat mitään vaatetta eikä voisi olettaa että vaatekaapissa olisi tällaista vaatetta ennestään. Siis että tässä erityisessä tilanteessa vaatekulut olisivat kuin muutkin hautajaiskulut jotka laitetaan perukirjaan vähennyksinä.

Mutta jos vaikka minun, täysi-ikäisen ihmisen, omainen kuolisi niin tuskinpa saisin hautajaisvaatteiden kustannuksia vähennettyä yhtään mistään.

Ei voitaisi, koska vaatteet eivät ole hautajaiskuluja (hautajaisiinhan ei ole pakko ostaa uusia vaatteita). Eikä perunkirjalla ole mitään tekemistä verotuksessa vähentämisen kanssa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi