Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työllistääkö tradenomin tutkinto?

Vierailija
16.05.2024 |

Harkitsen tradonomin tutkintoa itselleni toiseksi tutkinnoksi. Enemmän kiinnostaa taloushallinnon tradenomi, joka ainakin netin kommenteistä päätellen työllistää paremmin kuin liiketalouden tradenomi? Avoimien työpaikkailmoitusten perusteella avoimia työpaikkoja on, mutta onkohan sitten sama tilanne kuin nykyisellä tutkinnollani, että hakijoita on satoja ja ensimmäisen työpaikan löytäminen on todella vaikeaa. Joitakin vuosia sitten oli juttua, että tradenomeja jää hirveästi eläkkeelle, mutta näkyykö se työpaikan saamisen helppoutena vieläkään tai sitten koskaan, kun kaikkea kuitenkin automatisoidaan kokoajan?

Kokemuksia? Ja työllä tarkoitan toki palkkatyötä, en kuukausikaupalla harjoittelua ja työkokeiluja. Kiitos!

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tradenomi (suuntautuminen HR ja johtaminen). Valmistumisen jälkeen tein sihteerin tehtäviä, nyt teen asiantuntijatyötä. Vaikeaa oli edetä asiantuntijaksi (ei ollut verkostoja), mutta nyt on kaikki hyvin. 

Taloushallinnon puolella työllistyminen on vähän helpompaa kuin HR ja myynti ja markkinointi. Tosin joudut aloittamaan kyllä assarin tehtävistä siltikin. 

Vierailija
2/24 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työllistyin jo opintojen aikana. Tosin myönnän, että oli myös tuuria. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tradenomi (suuntautuminen HR ja johtaminen). Valmistumisen jälkeen tein sihteerin tehtäviä, nyt teen asiantuntijatyötä. Vaikeaa oli edetä asiantuntijaksi (ei ollut verkostoja), mutta nyt on kaikki hyvin. 

Taloushallinnon puolella työllistyminen on vähän helpompaa kuin HR ja myynti ja markkinointi. Tosin joudut aloittamaan kyllä assarin tehtävistä siltikin. 

Hei ja kiitos vastauksesta! Minullakaan ei ole mitään valmiita verkostoja ja sitäkin vähän pelkään tässä, että jos en niitä yhtäkkiä jostain saa niin jääkö ilman töitä kuinka helposti. Nykyinen tutkinto vaatisi sitä että on verkostoja tai sukulaissuhteita tai sitten pitkä työhistoria, että töitä saa. Henkilölle, jolla on vain se tutkinto, niin tilanteessa ei paljon järkeä ole. 

Kommenttisi kuulostaa positiiviselta. Itselleni ei ole mikään ongelma aloittaa assarin tehtävillä. Kunahn niitä töitä on, mistä aloittaa.

Vierailija
4/24 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloushallinnon tradenomi vai joku muu? Tiedätkö miten muut kanssasi opiskelleet ovat työllistyneet?

ap

Vierailija
5/24 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloushallinnon yritykset ainakin väittävät, että alalla on työvoimapula. Ainakin kaikki mun tuntemat taloushallintoa opiskelleet ihmiset on töissä. Yksi tuttu vielä niin, että nuorena se opiskeli taloushallinnon merkonomiksi, oli töissä alalla joitain vuosia ja sitten vaihtoi alaa. Nyt joitakin vuosia sitten se vaihtoi takaisin taloushallintoon ja sai töitä heti, vaikka oli vuosien tauko työkokemuksessa ja ei edes sitä amk-tutkintoa, vaan merkonomin paperit jostain vuodelta 2005. 

Vierailija
6/24 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon liiketalouden tradenomi tietojenkäsittelypuolelta, oon ollut markkinoinnin tehtävissä yli 20 vuotta, ei päivääkään työttömyyttä valmistumisen jälkeen.

Vierailija
7/24 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloushallinnon puolella on keskimäärin enemmän työpaikkoja tarjolla, mutta palkka hitusen matalampi. Siitä voi myöhemmin edetä controlleriksi, jolloin saa parempaa palkkaa.

Enemmänkin miettisin kiinnostaako taloushommat tarpeeksi. Aloitin taloushommista, mutta en kyennyt sietämään lukujen pyörittelyä. Siirryin siitää myynti- ja markkinointihommiin.

Heittäisin, että perustehtävistä myynti- ja markkinointipuolella maksettaisiin keskimäärin 3 000 €, talouspuolella 2 800 €.

Vierailija
8/24 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloushallinnosta löytyy varmasti töitä, sitä kun tarvitaan ihan joka puolella. Varmasti jo opiskelijanakin pääset harjoitteluun ja sitten ihan töihin. Itse olen siis YTM, mutta kerran yksi viimeisimpiä työsuhteitani oli juuri vajaan vuoden sijaisuus työssä, jossa oli myös taloushallintoa ja siihen olisi pitänyt ottaa joku tradenomi ja talous hallinnan osaaja eikä tällaista generalisti maisteria, jolle lukujen pyörittäminen ei todellakaan ole oma juttu. Sinunlaisia osaajia tarvitaan! 

Vierailija
9/24 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tradenomikaverini työllistyivät valmistumisen jälkeen nopeastikin, osa jo opintojen aikana. Veikkaan että noihin opintoihin menee paljon ihmisiä joilla on epärealistiset haaveet tai eivät oikeasti tiedä mitä opiskelisivat, siksi eivät työllisty

Vierailija
10/24 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloushallinnon tradenomi vai joku muu? Tiedätkö miten muut kanssasi opiskelleet ovat työllistyneet?

ap

Julkishallinto, mutta sinänsä en itse näe, että suuntautuminen määrittäisi työllistymisen. Toki taloushallinnon suuntautuminen antaa plussaa nimenomaan talouspuolelle. Ja tuurilla tarkoitan sitä, että sattui avautumaan paikka, johon opiskelijana pääsin. Nyt jo vakituisena. En valitettavasti osaa sanoa, kun opiskelin etänä, mutta moni oli jo valmiiksi alan töissä. 

Vierailija
11/24 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tusinatutkinto. 

Vierailija
12/24 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietojenkäsittelyn tradenomi täällä, 20v työttömyyttä. Tradenomeissa on paljon kaltaisiani tuulen mukana liikkuvia, jotka eivät tiedä mitä haluavat ja menevät sitten helppoon kouluun, joka ei kiinnosta. 

Netistä löysin pari kk sitten tilaston, jonka mukaan yli 20% tradenomeista oli työttömiä. Tuskin oli luotettava kuitenkaan, mutta työttömyys on joka tapauksessa varmaan melkein suurinta korkeakoulutettujen parissa. 

Vierailija
13/24 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT-tradenomi olen, työllistyin jo ensimmäisen lukukauden jälkeen ja olin firmassa kuutisen vuotta ja opiskelin siinä samalla tutkinnon läpi 2,5 vuodessa. Senkin jälkeen töitä oli aina kunnes sairastuin vakavasti ja menetin osan työkyvystäni. Osa-aikaisia hommia on ollut vähän nihkeämmin tarjolla.

Vierailija
14/24 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietojenkäsittelyn tradenomi täällä, 20v työttömyyttä. Tradenomeissa on paljon kaltaisiani tuulen mukana liikkuvia, jotka eivät tiedä mitä haluavat ja menevät sitten helppoon kouluun, joka ei kiinnosta. 

Netistä löysin pari kk sitten tilaston, jonka mukaan yli 20% tradenomeista oli työttömiä. Tuskin oli luotettava kuitenkaan, mutta työttömyys on joka tapauksessa varmaan melkein suurinta korkeakoulutettujen parissa. 

Voi olla, että luku pitää paikkansa. Mutta syy on siinä, ettei tradenomi ole halunnut hakea samoja töitä merkonomin kanssa, vaan hakenut heti vaativampia tehtäviä, ja huomannut, että kappas, en saakaan töitä (enää ollenkaan). 

Vierailija
15/24 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen opiskellut työn ohella taloushallinnon tradenomiksi, pääsin jo opiskeluaikana siirtymään silloisessa työpaikassa talousosastolle. Koko ajan pääsi etenemään ja nyt olen controllerina toisessa yrityksessä (sain paikan 50-vuotiaana!). Itse suosittlelen, koulutuksesta on aina hyötyä.

Vierailija
16/24 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen liiketalouden tradenomi ja tämä tutkinto on täysin turha. En voi suositella tätä tutkintoa kenellekään. En ole onnistunut koskaan saamaan mitään työtä tällä tutkinnolla, enkä ole siis tehnyt päivääkään palkkatöitä. Koska joudun tahtomattani toimimaan käytännössä sukulaiseni kotiorjana ja omaishoitajana ja muutenkin niin mietin usein, että olisi vaan pitänyt opiskella lähihoitajaksi. Virallisesti  olen toki ihan työtön.

Vierailija
17/24 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen liiketalouden tradenomi ja tämä tutkinto on täysin turha. En voi suositella tätä tutkintoa kenellekään. En ole onnistunut koskaan saamaan mitään työtä tällä tutkinnolla, enkä ole siis tehnyt päivääkään palkkatöitä. Koska joudun tahtomattani toimimaan käytännössä sukulaiseni kotiorjana ja omaishoitajana ja muutenkin niin mietin usein, että olisi vaan pitänyt opiskella lähihoitajaksi. Virallisesti  olen toki ihan työtön.

Onkohan vika kuitenkaan tradenomin koulutuksessa?

Vierailija
18/24 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmmm, ei mitään työtä saa pelkällä tutkinnolla. Pitää olla myös muuten sopiva työelämään, yritykseen ja ns. hyvä tyyppi.

Vierailija
19/24 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talouspuoli työllistää aina. Ota kirjanpito haltuun jne. varasti löytyy töitä. Muualtakin kuin tilitoimistoista.

Vierailija
20/24 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei