Että ottaa päähän. Sain hylätyn tänään katsastuksessa
Juuri nyt autokin petti. 18 vuotta mennyt aina läpi. Nyt kun mieskin jätti vuosi sitten, niin ensimmäisen kerran autokin sitten petti. Kiva kun pitäisi päästä töihin toiselle paikkakunnalle ja korjausaika vasta kesäkuussa. Eihän sekään takaa sitä, että se olisi sillä selvä. Mutta kuitenkin yli kolme viikkoa tässä kärsin, koska muutaman jarrun sallittu prosentti heitti 2 % prosenttia.
Kommentit (31)
Kannattaa vaihtaa auto uuteen 2 vuoden välein niin ei ole tuommoisia katsastusongelmia
Mäntti. Viet auton jollekin nyrkkipajalle, niin ne katsastavat sen puolestasi.
Niillä on maksettuja katsastajia, jotka lyövät leiman kyselemättä...
Jos jarrujen takia hylätään tulee ajokielto. Tuliko ?
Ymmärsin, että ei saa enää ajaa. Näin minäkin ennen luulin, että kuukausi aikaa korjata jne. Katsastusmies kuitenkin sanoi, että periaattessa en saisi ajaa enää yhtään, mutta hän antaa tämän päivän aikaa viedä korjaamolle. En toki jättänyt korjaamon pihaan 3 viikoksi...
Vierailija kirjoitti:
Jos jarrujen takia hylätään tulee ajokielto. Tuliko ?
Ei yleensä jos on vain eri puolilla eri tehot.
Vierailija kirjoitti:
Mäntti. Viet auton jollekin nyrkkipajalle, niin ne katsastavat sen puolestasi.
Niillä on maksettuja katsastajia, jotka lyövät leiman kyselemättä...
TIedän tuon. En tiedä niksi en käyttänyt.
ap.
Niin autoja täytyy korjata. Mikäs ihme se nyt on.
Gynekologilla kyllä käydään mutta autoa ei huolleta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vaihtaa auto uuteen 2 vuoden välein niin ei ole tuommoisia katsastusongelmia
Ai koska on mennyt 18 vuotta läpi nii. Nyt kannattaa vaihtaa uuteen koska muutaman kympin vika
Kyllä varmaan 😂
Vierailija kirjoitti:
Jos jarrujen takia hylätään tulee ajokielto. Tuliko ?
No jarrujen prosentit juu oli liian isot. Käsijarru ja takajarru. En käytännössä vaan huomaa mitään.
Ap.
oliko sulla siis loppunut leima ja siksi tuli ajokielto kun ei menny läpi. Vai mikä ihmeen juttu tuossa on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jarrujen takia hylätään tulee ajokielto. Tuliko ?
Ei yleensä jos on vain eri puolilla eri tehot.
Juurikin tämän takia, että oli eri tehot. Käytännössä en ole huomannut yhtään mitään.
ap.
Saathan sä sillä ajaa, jos on katsastuaikaa vielä jäljellä.
Meidänkin vanha auto meni aina katsastuksista läpi, kun vedettiin pienellä vaihteella motarilla karstat pois sen jälkeen, kun kerran jäi päästöistä kiinni. Sitten mentiinkin toisella paikkakunnalla yksi kesä katsastaa ja paskoivat helmat moukarilla. Olis tullut niin kallis remppa, että piti laittaa vaihtoon.
Vierailija kirjoitti:
oliko sulla siis loppunut leima ja siksi tuli ajokielto kun ei menny läpi. Vai mikä ihmeen juttu tuossa on?
Luetko näitä kirjoituksia ollenkaan ?
Jarruttelitko kunnolla ennen katsastusta? Niin saa jarrut toimimaan paremmin ja vuoden aikana kertyneet jumit auki ja katsastus menee yleensä läpi jarrujen osalta. Paitsi tietty jos ovat oikeasti rikki.
eikö kukaan tuttu korjaisi sitä autoa nopeammin rahaa vastaan? Meillä mies on joskus korjannut naapurille auton jarrut kun ei korjaamolta saanut siihen hätään aikoja. Taisi laskuttaa osat plus 50€ työstä.
Vierailija kirjoitti:
Saathan sä sillä ajaa, jos on katsastuaikaa vielä jäljellä.
Meidänkin vanha auto meni aina katsastuksista läpi, kun vedettiin pienellä vaihteella motarilla karstat pois sen jälkeen, kun kerran jäi päästöistä kiinni. Sitten mentiinkin toisella paikkakunnalla yksi kesä katsastaa ja paskoivat helmat moukarilla. Olis tullut niin kallis remppa, että piti laittaa vaihtoon.
Ei saa jos tuli ajokielto mutta ei ihan selvinnyt tuliko. Vastausta odotellessa...
Ootko nii rupu ettet voinu kuitata luonnossa?
Vierailija kirjoitti:
oliko sulla siis loppunut leima ja siksi tuli ajokielto kun ei menny läpi. Vai mikä ihmeen juttu tuossa on?
Äijä perusteli, että jarrut on sellainen, missä ei anneta yhtään anteeksi. Vaikka olisi kesä. Omasta mielestä jarrut on hyvät. Mutta katsastuksen eriäivisyys prosentti vasen-oikea oli 2% liikaa.
Ap.
Suomen katsastusmääräykset ovat aivan järjettömän tiukat. Hylätyn voi saada hyvin monesta täysin merkityksettömästä asiasta. Yksi yleisimmistä on väljä alapallonivel. Se ei varsinaisesti vaikuta yhtään mitenkään mihinkään mutta silti siitä saa aina hylkäyksen. Oikeastaan katsastusta pitäisi kehittää siihen suuntaan että hylätty voisi tulla ainoastaan vakavasta jarruviasta tai päästöongelmasta. Muut katsastuksessa tarkistettavat kohteet ovat pääsääntöisesti sellaisia ettei niillä ole mitään käytännön merkitystä autoilijan arjessa.
Mitäs kärsimistä tuossa on. Sillä saa ajaa koko ajan korjausta odotellessa ja korjauksen jälkeen heti uusimaan. Jos uusinta alle kk hylkäyksestä ne ei saa tarkistaa kuin hylätyt ja korjauskehotuskohdat. Ne ei voi enää etsiä uusia vikoja.