Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko yo-juhlissa tapana pitää todistus esillä?

Vierailija
15.05.2024 |

Miten on, onko se yleensä tapana, että yo-juhlissa esitellään todistusta?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti on oltava.

Vierailija
42/54 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli esille, molemmat nuoret kirjoitti keskitason paperit, arvosanat C-E. Useimmissa juhlissa missä olen ollut, toikkari on ollut näytillä ja arvosanoista on juteltu vilkkaastikin. Toisaalta oman lapsuudenaikaisen hyvän ystävän todistus ei ollut esillä enkä tiedä tänä päivänäkään mitä kirjoitti. Eipä sillä väliä, ihmetytti vain tuolloin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikkakuntamme lukio on pahamaineinen siitä, että siellä jaetaan tyhjiä kirjekuoria lakkiaisissa. Joka kevät mokaavat jonkun todistuksen kanssa niin, että sen saa vasta seuraavalla viikolla ( ja kyse ei ole huonosta koulumenestyksestä, vaan esimerkiksi joku opettaja on unohtanut merkitä kurssisuoritukset...). Luulisi, että osaisivat jo homman, mutta ei. Meillä toinen lakitettavista saa todistuksen, toinen tyhjän kuoren.

Potäidikö juhlia siirtää pari viikkoa, että koulu on saanut sähläyksensä sählättyä... ( tänä vuonna ainskin kolme saa sen tyhjän kuoren, vaikka nimikin oli siellä lehdessä valmistunriden joukossa).

Että olisi se todistus näkyvillä, jos sen vain saisi...

Vierailija
44/54 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai semmoiset hyvät todistukset esitellään. Olin yksissä yo-juhlissa, jossa todistus pidettiin visusti piilossa. Oli luultavasti niin huonot arvosanat, että hävetti.

Lapsellani oli hyvä todistus, jolla pääsi suoraan yliopistoon. Hän ei halunnut että se on esillä juhlissa, vaan halusi pitää yksityisenä. Minusta oli ok.

Jokainen ylioppilas on ansainnut juhlansa ilman arvosanojen arvostelua mihinkään suuntaan. Juhlitaan vain sitä että on saanut lakkinsa. En koskaan kysy arvosanoja. Ei ne ole minun asiani, ellei juhlakalu halua itse keskustella aiheesta. 

Vierailija
45/54 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole tuollaista tapaa kohdannut, mutta kai se joillain sitten onkin tapana, ainakin kommenteista päätellen. 

Vierailija
46/54 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä arvosanoilla ei ole mitään merkitystä, pääasia (sic) on, että lakki on saatu kunnialla päähän! Miksi ihmeessä arvosanoja pitäisi hävetä, en ymmärrä?

Vastaukseni siis on: ylpeästi vaan totari esille - arvosanoista viis!

Vierailija
47/54 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on nykyään yo-todistus, koska kuka tahansa pääsee läpi kirjoituksista.

En laittaisi esille. 

Asun kaupungissa, tilanne on ehkä erilainen maaseudulla. 

Vierailija
48/54 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yo-juhlat tulisi järjestää arkipäivinä.

Vierailija
49/54 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en todellakaan laittanut yo-todistustani esille (6 ällää oli). Ei kuulu vieraille.

Vierailija
50/54 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen tekee niinkuin haluaa. Joillain on näytillä toisilla ei. jos sieltä löytyy se aa ja bee -rivistö niin ei kannata näyttää.

Onko hyvä oppia häpeämään todistuksiaan?

Vierailija
51/54 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teistä kiinni haluatteko pitää. Ehkä kannattaa varautua siihen, että jos ei ole esillä, alkavat utelut arvosanoista.

Meillä ei ole kyselty koskaan. Ja hyvät ovat arvosanat olleet, niillä on menty suoraan yliopistoon suosituimmille aloille. Minusta on noloa brassailla nuortensa todistuksilla.

Vierailija
52/54 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti on oltava.

Syystä että..?

Vierailija
53/54 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli se ysärillä tapana kun itse kirjoitin. vaan ei sukulaiset oikein siitä todistuksesta mitään ymmärtäneet, olin niitä harvoja ylioppilaita kummankin suvun puolelta.

Vierailija
54/54 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt kasarilla kun oli omat ja siskon lakkiaiset, että tällainen on tapana. Olin suvun eka yo, ei mun vanhemmatkaan varmaan tienneet. Äiti kyllä mielellään kertoi mun ällän papereista kaikille, hiukan vaisumpi oli siskon been papereista. Itse asiassa vasta joku 15v sitten törmäsin ekan kerran tähä  tapaan ja silloin oli todella hyvät suoritukset ylioppilaalle, joten en ihmettele.