Onko yo-juhlissa tapana pitää todistus esillä?
Miten on, onko se yleensä tapana, että yo-juhlissa esitellään todistusta?
Kommentit (54)
Kyllä on tapana, mutta eihän se nyt mikään pakko ole, jos ei halua.
Kyllä se yleensä jätetään esille. Ainakin niissä juhlissa missä minä ole ollut. Jossain ollut senkin päällä olohuoneessa katseltavana ja jossain esillä ylioppilaan omassa huoneessa kirjoituspöydällä. Samoin kuin erilaiset diplomit ja stipendit.
Toki lähipiirissä on kirjoitettu aina hyvin, ettei niissä todistuksissa ole ollut mitään hävettävää.
Eiköhän tämä lopulta kuitenkin ole ylioppilaan itse päättämä asia.
Joittenkin mielestä se ei ole tapana, joittenkin mielestä se on tapana.
Voit päättää ihan itse näytetäänkö sitä vai ei. Esimerkiksi omalla kohdallani tiesin jo juhlien aikaan että olin päässyt todistusvalinnalla yliopistoon, ja sen tietysti vanhemmat kertoivat kaikille, jolloin olisi tuntunut liian kehumiselta laittaa yo-todistus näytille.
Meitä oli vain läheiset koululla tilaisuus.Tietyyn kellon aikaan kutsutiin joitain ihmisiä kotimme ihan vaan kahville.Päivän sankari tervehti heitä.Jonkun aikaan seurusteli kun lähti yhdessä luokkansa kanssa syömään ja sen jälkeen jatkoille, mihin? Eipä sitä udeltu.Ravintola pöytä varaukset oli aijemmin varattu koko luokalle ja ruoka etukäteen maksettu.terv,yksinhuoltaja äiti.Nykysinhän kaikki suurelista ,eikö? Kunhan on parhaimmat,kalleimmat juhlat eli kilpailua suvuilla eri vuosina vanhemmilla..
Vain hyvää ylioppilastodistusta voi pitää sopivasti sivummalla ja esillä!
Se on ylioppilaan oma asia. Koko juhlat on sen takia, että arvostetaan 12 vuoden koulu-urakkaa ja saavutusta. Ja onhan se hienoa, jos ylioppilas on itse ylpeä siitä saavutuksestaan ja todistus on myös esillä. Se on konkreettinen näyttö, mitä sillä 12 vuoden opiskelulla on saatu aikaiseksi. Ei sitä kannatta hävetä! Eikä siinä ole mitään liiallista ylpeilyä, jos sinne L:n paperit esille laittaa! Tietty jotkut jotka on B-C:n paperit kirjoittanut, eivät halua todistustaan paljoa esitellä, mutta kyllä se on yo-todistus sekin!
Yksityisyydestä nillittäville tiedoksi, että ne arvosanat ovat julkista tietoa, jonka kuka tahansa saa kysymällä ylioppilastutkintolautakunnasta.
Mutta ylioppilas tietysti itse päättää, haluaako pitää todistusta näytillä. Tapana se on ollut, mutta ei mitenkään pakollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan. Todistus sisältää henkilökohtaisia tietoja.
No voi herranisä kuinka kamalaa, mitä siellä on, nimi ja henkilötunnus? Minä en kutsu ketään sellaista, johon en luottaisi.
Jossain on ollut todistus esillä kansiossa muovien sisällä ja henkilötunnus on ollut peitettynä siellä.
Nimen nyt luusi jokaisen juhliin tulevan tietävän muutenkin ja jopa syntymäajankin. Se loppuosa se mitä ei välttämättä halua kaikille esitellä, kuten naapurin uteliaalle tädille, joka käy pistäytymässä.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisyydestä nillittäville tiedoksi, että ne arvosanat ovat julkista tietoa, jonka kuka tahansa saa kysymällä ylioppilastutkintolautakunnasta.
Mutta ylioppilas tietysti itse päättää, haluaako pitää todistusta näytillä. Tapana se on ollut, mutta ei mitenkään pakollista.
No ei ne arvosanat oo se yksityisyyden huoli, vaan hetu (ja koko nimi, sitä ei välttämättä kaikki tiedä/muista).
Vierailija kirjoitti:
päivänsankari ei halunnut pitää esillä. Mutta pyydettäessä näytti, E:n paperit. Ei kyllä naapurin ällän paperitkaan olleet esillä. Muistan että mun M:n paperit oli. Olen nyt itse ottanut sen linjan etten kysy vaan onnittelen.
En kysy lapsen kiloja tai apgar-pisteitä enkä edes sukupuolta, en kysy perheenlisäyksestä kun joku menee naimisiin tai pyöristyy, en kysy arvosanoista kun joku valmistuu. Onnittelen ja lausun iloni tapahtuneesta, sillee ei tule mitään kiusallisuuksia. En tarkoita että ei sais kysyä, päätin vain näin.
Se, että pyöritetään keskustelua utelematta mitään on sellainen diplomatian perustaito.
Jep, kun vielä tietää, että siinä vaiheessa, kun se kolmannen asteen opsikelupaikka on olemassa, niillä arvosanoilla ei ole mitään väliä. joten ikinä en noita kysy. Enkä ole niissäkään lakkiaisissa, joissa se esillä on, ole pahemmin sitä ihmetellyt. Se valmistuminen on se juttu.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tekee niinkuin haluaa. Joillain on näytillä toisilla ei. jos sieltä löytyy se aa ja bee -rivistö niin ei kannata näyttää.
Miksi ei?
On ollut yleensä esillä esim lahjapöydän nurkalla
Vierailija kirjoitti:
päivänsankari ei halunnut pitää esillä. Mutta pyydettäessä näytti, E:n paperit. Ei kyllä naapurin ällän paperitkaan olleet esillä. Muistan että mun M:n paperit oli. Olen nyt itse ottanut sen linjan etten kysy vaan onnittelen.
En kysy lapsen kiloja tai apgar-pisteitä enkä edes sukupuolta, en kysy perheenlisäyksestä kun joku menee naimisiin tai pyöristyy, en kysy arvosanoista kun joku valmistuu. Onnittelen ja lausun iloni tapahtuneesta, sillee ei tule mitään kiusallisuuksia. En tarkoita että ei sais kysyä, päätin vain näin.
Se, että pyöritetään keskustelua utelematta mitään on sellainen diplomatian perustaito.
En kyllä koskaan tule ymmärtämään äärivasemmistoa, kun joka ikinen asia alkaa olemaan vihapuhetta.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti vanhemmat ei laita sitä todistusta esille. Se voi olla nuoren mielestä jopa noloa.
No kai ne osaa puhua toisilleen. Tehdään niin kuin asianomainen tahtoo.
Ei tietenkään, vaan esillä pitää olla tuoreen ylioppilaan alastonkuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä koskaan tule ymmärtämään äärivasemmistoa, kun joka ikinen asia alkaa olemaan vihapuhetta.
?
Hyvä todistus on arvokasta näyttää.
Joka keväinen ylioppilashöyhötys. Onneksi en halunut lukioon.