Iten voi olla edes vartalo johon vaatteet istuu täydellisesti?
Miten ihmeessä esim.farkut voi olla jalassa juuri sopivat? Onko tämä ihminen ollut mallinukksena, kun niitä hosujen kaavoja on tehty? Mistä ne mitat otetaan?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä mitat otetaan, mutta luulisin, että ne ovat aika lähellä keskivertonaista.
Marketeissa joo, eikä niitä farkkuja voi normipainoinen käyttää.
No jos vaatimus on se että ne istuvat farkut pitää löytää marketista, niin onnea matkaan.
Monta kertaa joku vaate istuu toiselle paremmin, sitten pettymys ettei itselle sopinutkaan. Aina sovitettava tai tehtävä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat ihmiset hankkivat mittatilauksena paidat, kauluspaidat, housut ja takit. Tällöin kaikki istuu millilleen omaan kehoon.
Normaaleilla ihmisillä on tyytyminen siihen mitä mikäkin brändi keskivertomitoituksilla tarjoaa jossain putiikissa tai marketissa.
Ja silloin jos ei ole juuri niiden keskiarvojen mittainen, vaate näyttää suht nuhjuiselta päällä vaikka olisi miten uusi.
Höpö höpö.
Perustele sen sijaan että heität aivottomia kommentteja.Luuletko että joku Catherine tai filmitähdet yms. ovat ne täydellisesti istuvat vaatteet hankkineet Prisma hyllyltä?
Ne ommellaan mittoihin useiden sovituskertojen jälkeen juuri sille tietylle kantajalle.
Suomessa tämä oli ennen vaatteiden massatuotantoa ainoa tapa jolla
Juuri näin. Ja vielä 70-luvulle saakka Suomessa tehtaissa valmistetut vaatteet tehtiin kokoja 34-44 ja jokaiselle koolle oli vielä rinnakkaiskoja A-D eli esim. kokoa 34 valmistettiin 4 eri mitoituksella ja siksi vaatteet oli kalliita ja niihin investoitiin ja pidettiin kauan.
Olen perinyt vaatteita äidiltä ja isoäidiltä ja ovat todella istuvia, joku 36C koko nykyisin halppisvaatteissa saattaa vastata M-XXL kokoa, jolllin vaatteen istuvuudesta ja oikeista mittasuhteista ei ole tietoakaan esim. selän pituudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvoin farkut istuvat kantajalleen, vaan mahtuvat päälle, koska nykyisin, kun halutaan tehdä halvalla, farkut tehdään joustavaksi leveys suunnassa, mutta sillä ei saada lisättyä pituutta ja paljon näkee farkkuja, jossa esim. vyötärön tai haaran korkeus on liian lyhyt tai pitkä. Vain mittatilaustyönä vaatteet saadaan sopivaksi kantajalleen.
Jotkut luulevat että mittatilaaminen tai räätälintyö on kallista, oikeasti taviskin saisi tuollaisen vaatteen koska tahansa koska ne maksavat korkeintaan satasia per vaate poislukien puvut ja puvuntakit jotka maksavat tonneja mittatilattuna tai räätälintyönä.Esim, kauluspaita näyttää mittatilattuna 100x skarpimmalta miehen päällä kuin joku Tokmannin teltta-mallinen yleiskokoinen paita.
Juuri näin. Itse hankin suurimman osan vaatteista mittatilaustyönä ompelijalta ja väitän, vaatekuluni on paljon pienemmät, kuin keskimäärin, koska panostan laatuun ja käytän pitkään samaa vaatetta, eikä tule hutiostoksia ja eikä vaatteita jää komeron hyllylle käyttämättä. Ja enkä ole edes hyvätuloinen tai varakas, vaan se on vanhemmiltani opittu tapa.
Ja näin toimii yllättävän moni, kun ompelijat ovat täystyöllistettyjä. Ja osaan myös ommella, mutta vaatteiden kaavat hankin aina mittatilaustyönä.
Vierailija kirjoitti:
Kumma kun olen koko elämäni ketjumyymälöistä vaatteeni ostanut, vaikka olen kunnollisilla rinnoilla varustettu enkä mahdu noihin pituuksiin.
-jos oot pitkä tai keskimittanen.. jos lyhyt tiimalasi niin vaikeampaa.
Miten ihmeessä saat ängettyä suuret rinnat ketjuliikkeiden vaatteisiin, ellet osta muuten liian suurta kokoa? Olen toinen rintava nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvauksissa vaatteisiin laitetaan hirveä märää kaikki hakaneuloja sun muita sinne takapuoelle, että ne vaatteet saadaan edes malleille hyvin istuvan näköisiksi ja siten mallin tulee ottaa vielä tarkkaan joku tietty asento, joka korostaa tätä, ihan feikki hommaa.
Tämä. Vaatteen kuvauksissa valmisvaate "harsitaan" kantajalle sopivaksi ja se kuvataan tietystä näkökulmasta, jotta se saadaan näyttämään hyvältä. Kuvauksissa tarvitaan paljon hakaneuloja ja harsimista.
No ei minulle koskaan harsittu, mutta kiristettiin takaa kaikenlaisilla klipseillä ym. Oli muitakin jippoja, mutten kerro.
Kyllä ne joillekin istuu. Etenkin kun löytyy pidempiä ja lyhempiä lahkeenpituuksia ja esim. h&m:ssä on myös kurvikkaammille tehtyjä farkkuja, joissa siis leveämpi lantio.
Vaatteet taidetaan tehdä joillekin 170cm pitkille, joilla on tavanomainen ero vyötärön ja lantion välillä ja keskikokoiset rinnat suhteessa kroppaan. Itse olen huomannut, että hartiat on minulle usein liian suuret muuten sopivissa vaatteissa. Hartiani ovat kapeahkot ja lantio leveä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvauksissa vaatteisiin laitetaan hirveä märää kaikki hakaneuloja sun muita sinne takapuoelle, että ne vaatteet saadaan edes malleille hyvin istuvan näköisiksi ja siten mallin tulee ottaa vielä tarkkaan joku tietty asento, joka korostaa tätä, ihan feikki hommaa.
Tämä. Vaatteen kuvauksissa valmisvaate "harsitaan" kantajalle sopivaksi ja se kuvataan tietystä näkökulmasta, jotta se saadaan näyttämään hyvältä. Kuvauksissa tarvitaan paljon hakaneuloja ja harsimista.
No ei minulle koskaan harsittu, mutta kiristettiin takaa kaikenlaisilla klipseillä ym. Oli muitakin jippoja, mutten kerro.
"Mutten kerro", huvittava oot, nyt takaisin Facebookiin huomiohuoraamaan. Täällä ketään ei kiinnosta nuo ah-niin-salaiset jipot niin paljon, että alettaisiin kysellä niistä. Mutta facessa joku vielä (ehkä kohteliaisuuttaan) jaksanee udella prinsessalta.
Oikeasti ärsyttävä tapa, luulin että ois jäänyt sinne 2010-luvun alkuun...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mutten kerro", huvittava oot, nyt takaisin Facebookiin huomiohuoraamaan. Täällä ketään ei kiinnosta nuo ah-niin-salaiset jipot
Kuuluuko tapoihisi olla facebookissa?
"Kuuluuko tapoihisi olla facebookissa?"
Ei sitten vuoden 2014. Entäs sulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen vaatteet tehdään muodottomalle, i kroppaselle 165-170cm.
Ei, vaan muodottomaksi lihoneille.
Suomen vaatteilla siis tarkoitetaan ilmeisesti täällä myytäviä vaatteita, koska Suomessa tehdään hyvin vähän kauoassa rekisterissä myytäviä vaatteita, eikö?
Ostaa itse usein vaatteita, joiden mallit pysyvät pidempään samoina ja on todennettavissa kokotaulukoista. Mittaan siis itseni aika-ajoin, että voin hankkia istuvia vaatteita.
Olen 172cm pitkä ja saan vaatteita ihan hyvin. Minulla on lantiota, rinnanympärystää ja vyötärö eli olen ns. X-mallinen nainen normaalipainossa.
Lähinnä nyt ajan takaa sitä, että naisellinen vartalo löytää kyllä sopivia vaatteita, kun tietää, mitkä mallit sille sopii ja vaate on mitattavissa oman koon mukaan. Joskus harvoin jaksan lähteä koppiin sovittamaan esim. pukua ja sitten ostan kerralla kahdet löytäessäni sopivan, ettei tartte ravata kaupoissa usein. En pidä yhtään kaupoissa juoksemisesta, minkä hyvin istuvan vaatteet löytäminen yleensä vaatii, ellei kyseessä ole jokin klassikkovaate, jonka malleista on tiedossa kokotaulukko (teollisuudessa tehdyissä vaatteissa on yleensä myös eroja saman koon sisällä samassa vaatteessa ja jopa värien välillä, joten sekin tietty vaikuttaa).
Ei sopivan vaatteen löytäminen siis tähtitiedettä ole, mutta vaatii enemmän tietämystä ja vaatekappaleesta riippuen joskus vähän turhauttavaa sovituskoppirallia, kuten itse sitä kutsun.
Eri vaatemerkeillä on hieman eri mallisia, kannattaa ostaa sopiva. Korona-aikana opin ostamaan nettikaupasta. Ostin jopa farkut, jotka sopivat ihan hyvin. Muuten olin aina sovittanut kaupassa ja inhonnut työläyttä. Nykyajan stretch-kangas auttaa, kunhan ei vääristä mielessään kokoa.
Jos yrittää mahtua makkarankuoreen näyttää usein ulospäin lihoneelta. Toisaalta liian teltassa näyttää myös helposti lihavalta.
Eli jos oppii näkemään itsensä mielessään realistisesti voi nähdä vaatteen mallikuvasta suunnilleen sopiiko. Jos vaatemerkki vääristelee mainoksessa tai mitoituksessa sille ei ostaja voi mitään. Joissain liikkeissä ostajat voivat jättää palautetta, jota kannattaa lukea.
Farkut on ainoat mitä saa istuvina; eri mallisille naisilleja lahkeiden pituuden ja vyötärön/lantion leveyden voi valita erikseen.
Mikään muu ei sitten istukaan. Pitää löytää itselleen sopivat merkit. Itse tilaan tall-mallistoista niin saan suht istuvia muutamilta merkeiltä pitkänä naisena. Joissain tall-mallistoissakin on ongelmia, kun suunnittelijat arvelee pitkien olevan kaikkien rinnattomia, en ole.