Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnhakuvelvoite

Vierailija
14.05.2024 |

Olen ollut 2kk työtön. Minut irtisanottiin YT:den myötä muutaman kymmenen kollegani kera. 

Päätin pitää pitkän kesäloman, mutta haen samalla syksyksi työtä. On kyllä aika typerää pelleilyä tämä nykymalli. Toistaiseksi TE-toimistolta saamani aito apu työnhakuun on vähäistä. 

En halua raportoida niitä aitoja työpaikkoja TE:lle, koska en halua että kyselevät niiden perään. Se ei näyttäisi hyvältä uuden työnantajan silmin. 

Joudun siis hakemaan oikeiden työpaikkojen lisäksi lumehommia. Laitan niihin duuneihin kaikkiin saman hakemuksen, otsikkoa vain vaihdellen. Oikeisiin töihin liittyen soitan aina hakemuksen perään tai laitan LinkedIn viestiä.

Olen päässyt useisiin haastatteluihin, mutta ei ole vielä tärpännyt. Eräs työ olisi ollut todella alipalkattu ja toisessa työnantajalla epärealistiset odotukset. Jos näistä olisi mennyt tieto TE:lle, että hain, olisivat valinneet, mutta sanoin haastattelun päätteeksi että en ole enää kiinnostunut, niin karenssia olisi tullut.

Hirveä show kun ei voi sanoa TE:lle että hyvin menee vaan pitää raportoida ne haut, joihin mulla ei olisi mitään mahkuja, kunhan haen raportointivelvollisuudesta. 

En näe että tämä malli hirveästi palvelee TE:täkään. 

Mitä kokemuksia teillä muilla on? 

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin laitan te-konttorin tietojärjestelmään jotkut duunit, joihin olen laittanut klikkihaun jostain sivustolta suoraan, siis ne pakolliset 4-1 kpl/kk.

Muita en ilmoittele.

Vierailija
2/54 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Säästän varmat paikat syksylle. Ei kannata pilata niitä 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkinä ettei kannata myöskään ilmoitella mitään vapaaehtoistöitä eikä mitään pikku kursseja, jotka voisi tulkita täysipäiväiseksi opiskeluksi.

Vierailija
4/54 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin tässä ei nyt natsaa. Jos kerrat pidät kesälomaa, miksi olet työnhakijana? Jos et olisi, et joutuisi raportoimaan yhtään mitään.

Vierailija
5/54 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne  työkkärissä niiden hakemusten perään kysele firmoilta, ei huolta. Ei niillä ole aikaa, ja kuulostaa muutenkin vähän tietosuojan vastaiselta, jos työnantajat rupeavat jakamaan tietoja eteenpäin.

Ei tarvitse edes oikeasti lähettää hakemuksia, riittää että naputtelet jotain suht järkevän oloista sinne lomakkeeseen.

Vierailija
6/54 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En halua raportoida niitä aitoja työpaikkoja TE:lle, koska en halua että kyselevät niiden perään. Se ei näyttäisi hyvältä uuden työnantajan silmin. "

Semmonen uniikki lumihiutale siellä. Ikävä pudottaa sut jalustaltasi mutta et todellakaan ole niinmerkittävä tai kiinnostava että työkkäri soittelisi perään ja tsekkailisi juuri sinun hakemisa työpaikoista. Koko aloitus on niin typerä että sen täytyy olla trollitehtaasta suoraan. Voit kiittää demareita koko älyttömästä pakkohaku/raportointisotkusta. 

Btw, olen itsekin työtön eikä mulle tuota mitään ongelmaa raportoida neljästä hakemastani työpaikasta. Toki haen useampaa mutta en minäkään kaikkia laita työkkärille tiedoksi. Neljä on mitä pyydetään joten neljä raportoidaan.

Vierailija
7/54 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ne  työkkärissä niiden hakemusten perään kysele firmoilta, ei huolta. Ei niillä ole aikaa, ja kuulostaa muutenkin vähän tietosuojan vastaiselta, jos työnantajat rupeavat jakamaan tietoja eteenpäin.

Ei tarvitse edes oikeasti lähettää hakemuksia, riittää että naputtelet jotain suht järkevän oloista sinne lomakkeeseen.

Ja kuka siellä firmassa olisi edes halukas vastaamaan siihen kun työkkärimuija kyselee, että nämä 500 henkilöä raportoivat hakeneensa teille, voitteko vahvistaa yksitellen kun luettelen nimet?

Vierailija
8/54 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En halua raportoida niitä aitoja työpaikkoja TE:lle, koska en halua että kyselevät niiden perään. Se ei näyttäisi hyvältä uuden työnantajan silmin. "

Semmonen uniikki lumihiutale siellä. Ikävä pudottaa sut jalustaltasi mutta et todellakaan ole niinmerkittävä tai kiinnostava että työkkäri soittelisi perään ja tsekkailisi juuri sinun hakemisa työpaikoista. Koko aloitus on niin typerä että sen täytyy olla trollitehtaasta suoraan. Voit kiittää demareita koko älyttömästä pakkohaku/raportointisotkusta. 

Btw, olen itsekin työtön eikä mulle tuota mitään ongelmaa raportoida neljästä hakemastani työpaikasta. Toki haen useampaa mutta en minäkään kaikkia laita työkkärille tiedoksi. Neljä on mitä pyydetään joten neljä raportoidaan.

Naulan kantaan, tuli vähän sellainen "Boomer-baby's first työttömyys" viba aloituksesta. Sori.

T. Milleniaali, kyynistynyt realisti

Vierailija
9/54 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaistahan se on. pitää miellyttää TE-toimiston tanttoja sillä että olet muka hakenut vaikka mihin vaikka oikeasti itse kyllä tiedät arvosi ja mahdollisuutesi sekä sen mihin taitosi soveltuvat parhaiten. TE-toimistolla tämä ei ketään kiinnosta vaan haluavat vain sinut äkkiä pois tilastoista, TE-tantta saa myös extra rahaa kun on saanut "asiakkaansa" pois listoilta eli ovat tulostavoitteisia eivät asiakaslähtöisiä kuin tiettyyn pisteeseen saakka.

En ole ikinä hyötynyt TE-toimistosta mitenkään, hakenut itse omat työni ja itse ne saanut tai työllistänyt itseäni sitten pimeänä kun en muutakaan työtä ole saanut muttä eihän tästäkään saa tietenkään kertoa jos tulot ovat pienet niin olisit heille kuitenkin yrittäjä ja siten oletetaan että olet työllistetty. :D Pelkkää pelleilyä. Normaali terve ihminen ei työnhaussa mitään apuja ja jatkuvaa kyttäystä tarvitse. Ihmiset ovat vain niin mustavalkoisia että IHAN KAIKKI työttömät ovat ressukoita joita pitää puskea eteenpäin, ei oteta huomioon miten yhteiskunnalla yleisesti menee, onko inflaatio, onko töitä ja mitä töitä, maksetaanko töistä palkkaa, onko osa-aikaista vai kokoaikaisia töitä. Mietin aina ihmisten älykkyyttä ja sitä miten pienellä järjellä tätä sirkusta pyöritetään. Täysin epäpätevät ihmiset päättävissä asemissa ja taas ne pätevät on puskettu jaloista pois työttömiksi. Kertoo yhteiskunnan arvoista mitä tällä haetaan.

Vierailija
10/54 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkkinä ettei kannata myöskään ilmoitella mitään vapaaehtoistöitä eikä mitään pikku kursseja, jotka voisi tulkita täysipäiväiseksi opiskeluksi.

Juu vain kokopäivä työt hyväksytään yli 2vk kestävät työsuhteet. Viimeksi soitin 2 kirppikseen, olivat jo palkanneet kesätyöntekijät.

Vierailija
11/54 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ilmoittelen te-toimiston lomakkeille mitä sattuu, sitä mukaa kun kaupungilla kävellessä näen firmoja yms. En edes niihin firmoihin laita hakemuksia. 

Vierailija
12/54 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimia hakemuksia ja kyselyitä.

Se ei ole työhakupakko vaan työmahdollisuuden hakeminen.

Myös ulkomaat kelpaa.

Vierailija
13/54 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se ei näyttäisi hyvältä uuden työnantajan silmin."

Niin siis sen työnantajan joka sut valitsisi ja jolle työkkäri sattuisi soittamaan sen jälkeen kun ovat palkanneet sut 

Vierailija
14/54 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tietosuoja estäisi työnantajaa kertomasta viranomaiselle, että työntekijä ei suostunut ottamaan työpaikkaa vastaan?

Vierailija
15/54 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE-toimistolla ei ole aikaa ruveta kyselemään niistä sun lähettämistä hakemuksista työnantajilta.

TE-toimisto voi kyllä - tosin vasta sitten jos sun työttömyys pitkittyy - pyytää sinua esittämään ne lähettämäsi hakemukset heille.

Mutta sinä kun olet ollut niin vähän aikaa työtön, niin tuskin ne sulta niitä lähetettyjen hakemusten kopioita pyytävät.

Jos et ilmoita hakemiasia paikkoja, saat ensin huomautuksen ja seuraavalla kerralla ruvetaan alentamaan sun työttömyysetuuden määrää.

Jos ja kun olet ollut ilmeisesti pitkään työssä, niin mitäs menit sinne työkkäriin ilmoittautumaan - ai niin sut lomautettiin, eli et saa lomautusajalta mitään, jos et ilmoittaudu - kun kerran meinaat lomailla.

Eihän työkkäriin ole pakko mennä, jos ei etuuksiakaan tarvitse ja meinaa vain lomailla.

Entäs jos se sun lomautus päättyy ja pääset takaisin entiselle työnantajalle. Vai joko sut irtisanottiin lopullisesti.

Vierailija
16/54 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se kamala, että työnhakijalla on lakiin perustuvia velvollisuuksia, jos haluaa saada työttömyysetuutta. Jos kuvittelee, että työnhakuvelvollisuus on työkkärin tantan keksintöä, niin ei taida työttömällä kovin korkeaa koulutustasoa olla.

Vierailija
17/54 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avoimia hakemuksia ja kyselyitä.

Se ei ole työhakupakko vaan työmahdollisuuden hakeminen.

Myös ulkomaat kelpaa.

On siinä työkkäri ihmeissään 'ai,hait sitten Zimbabween töihin siivoojaksi, miksi

Vierailija
18/54 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TE-toimistolla ei ole aikaa ruveta kyselemään niistä sun lähettämistä hakemuksista työnantajilta.

TE-toimisto voi kyllä - tosin vasta sitten jos sun työttömyys pitkittyy - pyytää sinua esittämään ne lähettämäsi hakemukset heille.

Mutta sinä kun olet ollut niin vähän aikaa työtön, niin tuskin ne sulta niitä lähetettyjen hakemusten kopioita pyytävät.

Jos et ilmoita hakemiasia paikkoja, saat ensin huomautuksen ja seuraavalla kerralla ruvetaan alentamaan sun työttömyysetuuden määrää.

Jos ja kun olet ollut ilmeisesti pitkään työssä, niin mitäs menit sinne työkkäriin ilmoittautumaan - ai niin sut lomautettiin, eli et saa lomautusajalta mitään, jos et ilmoittaudu - kun kerran meinaat lomailla.

Eihän työkkäriin ole pakko mennä, jos ei etuuksiakaan tarvitse ja meinaa vain lomailla.

Entäs jos se sun lomautus päättyy ja pääset takaisi

Ai hitsi, eihän sua lomautettukaan, vaan sanottiin irti.

No, pidä sitä lomaa ja mene työkkäriin vasta tarpeeksi lomailtuasi.

MUTTA TYÖKKÄRI EI SOITTELE NIIHIN TYÖPAIKKOIHIN JOITA OLET OMA-ALOITTEISESTI HAKENUT. AINOASTAAN SE, ETTÄ VOIVAT RUVETA PYYTÄMÄÄN NIITÄ HAKUASIAKIRJOJEN KOPIOITA!

MINÄ OLEN YLI 60-V, JA MINUT ON NYT PAKOTETTU HAKEMAAN PALKKATUKIPAIKKOJA JA NÄISTÄ MUN ON ESITETTÄVÄ TYÖKKÄRIIN PAPERIT. SIIS MUA EI OTETA EDES ILMAISEKSI!

TODELLA TÄMÄ ON ÄLYTÖNTÄ.

JA MILLOINKAS SE SATONEN TÄMÄN PAKKOHAUN POISTAA, HALLITUSHAN LUPASI VIIME SYKSYNÄ ETTÄ TÄMÄ TYÖTTÖMILLE ASETETTU PAKKOHAKU POISTETAAN. NO, TUOSTA ON KOHTA KULUNUT JO VUOSI JA VIELÄ VAAN!

Vierailija
19/54 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaistahan se on. pitää miellyttää TE-toimiston tanttoja sillä että olet muka hakenut vaikka mihin vaikka oikeasti itse kyllä tiedät arvosi ja mahdollisuutesi sekä sen mihin taitosi soveltuvat parhaiten. TE-toimistolla tämä ei ketään kiinnosta vaan haluavat vain sinut äkkiä pois tilastoista, TE-tantta saa myös extra rahaa kun on saanut "asiakkaansa" pois listoilta eli ovat tulostavoitteisia eivät asiakaslähtöisiä kuin tiettyyn pisteeseen saakka.

En ole ikinä hyötynyt TE-toimistosta mitenkään, hakenut itse omat työni ja itse ne saanut tai työllistänyt itseäni sitten pimeänä kun en muutakaan työtä ole saanut muttä eihän tästäkään saa tietenkään kertoa jos tulot ovat pienet niin olisit heille kuitenkin yrittäjä ja siten oletetaan että olet työllistetty. :D Pelkkää pelleilyä. Normaali terve ihminen ei työnhaussa mitään apuja ja jatkuvaa kyttäystä tarvitse. Ihmiset ovat vain niin mustavalkoisia että IHAN KAIKKI työttömä

Kaikki työttömät jotka tiedän ovat alkoholiin mieltyneitä ja patalaiskoja. Ei suomalaista työtöntä työ kiinnosta ja siksi on hyvä, että heidän elämästään yritetään tehdä mahdollisimman epämukavaa.

Vierailija
20/54 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ilmoittelen te-toimiston lomakkeille mitä sattuu, sitä mukaa kun kaupungilla kävellessä näen firmoja yms. En edes niihin firmoihin laita hakemuksia. 

tykkäätkö olla perseauki kerrostalo luukussa ei venettä ei omakotitaloo ja jatkuva puute rahasta.aika tyhmä pitää olla . jos tollasii hiluihin on tyytyväinen mulla jää 3500e kuukaudes käteen voin tehäkki jotain elämässä.