Terapiaan menee aikaa ja vaivaa. Senkin ajan voisit tehdä jotain järkevää.
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Koska kukaan muu ihminen koskaan ei ole opettanut minulle mitään tunteista. Kasvatus jäi siltä osin puutteelliseksi. Maksaisin ihan samalla tavalla myös työelämätaitojen oppimisesta jos minulla olisi vajausta sillä saralla.
Toisaalta ei minullakaan ensimmäinen terapeutti osannut tuossa auttaa mutta vaihtamalla parani.
Auttakaako hän oikealla tavalla? Itselleenkin voi opettaa itse jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kukaan muu ihminen koskaan ei ole opettanut minulle mitään tunteista. Kasvatus jäi siltä osin puutteelliseksi. Maksaisin ihan samalla tavalla myös työelämätaitojen oppimisesta jos minulla olisi vajausta sillä saralla.
Toisaalta ei minullakaan ensimmäinen terapeutti osannut tuossa auttaa mutta vaihtamalla parani.
Tulipas kummallinen kirjoitusvirhe, siis auttaako hän oikealla tavalla?
Terapia oli sinä vaiheessa järkevintä, mitä pystyin tekemään itseni auttamiseksi. En päässyt eteenpäin tuskallisista elämänkokemuksista yksin, mutta terapeutin avulla onnistui.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan sellaista voi opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Hän auttaa kestämään vaikeita tunteita, sanoittaa niitä ja huomauttaa jos olen omien defenssieni sokaisema. Hän tukee minua tekemään erilaisia muutoksia ja harjoituksia, muistuttaa niiden tärkeydestä ja tekee kaikkensa että selviän terapian päättymisen jälkeen vaikka vastaan tulisi mitä.
Varmaan jos löytäisi kaikki juuri itselle sopivat kirjat niin tuon voisi tehdä yksinkin. Minulla ei ole ollut aikaa eikä voimavaroja massiiviseen psykoteorioiden tiedonhakuun. Tässä vaikuttaa myös se, että hän laskuttaa vain 15€/kerta omavastuuta joten mieluummin ulkoistankin paljon hänelle. Tilanne olisi toinen jos hinta olisi korkeampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Hän auttaa kestämään vaikeita tunteita, sanoittaa niitä ja huomauttaa jos olen omien defenssieni sokaisema. Hän tukee minua tekemään erilaisia muutoksia ja harjoituksia, muistuttaa niiden tärkeydestä ja tekee kaikkensa että selviän terapian päättymisen jälkeen vaikka vastaan tulisi mitä.
Varmaan jos löytäisi kaikki juuri itselle sopivat kirjat niin tuon voisi tehdä yksinkin
Mistä tuo sinulla johtuu?
Kävin vuosikausia erilaisissa terapioissa ja lopulta jäi käteen vain sellainen fiilis, että ne terapeutit on itsekin ihan rampautuneita ja jouduin kannattelemaan heitä. Yhdelle ei voinut kertoa suruja kun hän alkoi itkemään. Yksi oli alkoholistin lapsi ja hänellä oli traumoja ja lukkoja menneisyydessään. Yksi oli itsekäs ja huono terapeutti ja aiheutti minulle pitkäksi aikaa todella huono olon. Yhdellä oli sellainen vika, että hänen päänsä meni vinoon jos asiat oli vaikeita. En voinut kertoa lopulta mitään kun näytti siltä että pää tippuu lattialle.
Maksaa ihan hirveästi. Nyt käytän tuon saman rahan itseni hemmotteluun. Luen selfhelppiä ja ryhdyin harrastamaan urheilua. Näillä voin paremmin kuin koskaan terapian aikana. Miksi masentuneelle tarjotaan heti vain lääkkeitä ja terapiaa, kun niin moni muukin keino voi toimia? Ja kun siihen terapialimboon joutuu, niin sitä on hankala lopettaa, kun kaikki toitottaa, että sinä tarvitset sitä ja itsekin lopulta luulee tarvitsevansa sitä, vaikka oikeasti se voikin olla haitallista.
Jos en olisi mennyt terapiaan, olisin todennäköisesti pudonnut työelämästä ja menettänyt terveyteni, mahdollisesti myös henkeni. Olisin nykyään kuollut, vammautunut tai päihdeongelmainen.