Voiko skitsofreniasta parantua?
Minulla on vahva luotto, että voi parantua. Siksi jätinkin lääkkeet ottamatta.
Kommentit (66)
Vaikka skitsofrenia on usein vuosia ja joidenkin kohdalla vuosikymmeniä kestävä sairaus, eri tutkimusten mukaan ehkä 520 % sairastuneista paranee täysin oireettomiksi. Tehtyjen seurantatutkimusten valossa 4070 % sairastuneista toipuu vuosien myötä elämäänsä tyytyväisinä ja kärsii vain lievistä oireista.23.9.2021
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä on vaan jotain vänkyttäjiä, kun esim traumaperäiset jutut voi virheellisesti lykätä jonkin skitsofrenian piikkiin ja ole5ttaa että joku pilleri hoitaa asian. Pahimmassa keississä "lääkäri päättää" vaikkei tiedä hooveetä ihmisen historiasta ja irrottaa asiat kontekstista.
Ja tadaa, raiskattu onkin sekava skitsofreenikko.
Niin sitä pitää.
Ihan totta, että jotkut dissosiaatiohäiriöt saatetaan virhediagnosoida skitsofreniaksi. Mutta raiskattu voi olla myös skitsofreenikko. Raiskaus kasvattaa myös sen riskiä, kun aivot eivät kestä stressiä. Vahingollista niinkin päin, että hoidetaan jotain skitsofreenikkoa dissona.
Keskustelun taso nyt vaan on takapuolesta. Tässä hieman annettavaa: 💩
Haju jo antaa kivasti tilaa 😂
Adios.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelun taso nyt vaan on takapuolesta. Tässä hieman annettavaa: 💩
Haju jo antaa kivasti tilaa 😂
Adios.
Sinä et sitä tasoa ainakaan nosta. Painu vi ttuun!
Narsistit rakastaa antaa perustelemattomia diagnooseja. Kansankielellä empatiakyvyttömät peräsuolen laskeumat.
Sen takia ei kannata vähentää lääkkeitä omin päin, koska siihen sisältyy psykoosiriski, ja psykoosi vaurioittaa aivoja. Vuosien oireettomuuden jälkeen lääkäri tekee lääkkeen vähennyssuunnitelman ja psyk. sairaanhoitaja hoitaa seurannan.
Ei voi parantua. Elokuvassa kaunis mieli Russell Crowe näki aina ne samat hahmot loppuelämänsä ajan ja ainoa ero edeltävään oli se että tajusi olevansa hullu.
Vierailija kirjoitti:
Sen takia ei kannata vähentää lääkkeitä omin päin, koska siihen sisältyy psykoosiriski, ja psykoosi vaurioittaa aivoja. Vuosien oireettomuuden jälkeen lääkäri tekee lääkkeen vähennyssuunnitelman ja psyk. sairaanhoitaja hoitaa seurannan.
Montako vuotta pitää olla oireeton, että lääkäri tekee vähennyssuunnitelman?
Elokuvista löytyykin totuus. Katsokaa elokuvia. Minusta e.t on hyvä elokuva. Se kertoo alieni-parasta jota kaikki jahtaa koska sitä ei hyväksytä pahantahtoisten maailmassa.
Laittakaa lisää hyviä elokuvia jakoon.
Niin kauan kun tän maan psykiatrit diagnosoi migreeninkin skitsofreniaksi, niin on täysin mahdollista parantua täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu lääkkeestä ja sairaushistoriasta, mm. montako psykoosia ollut ja millaisia oireita, mutta jos esim. yksi psykoosi ollut ja sen jälkeen oireet pysyneet lääkityksellä pois, niin ihan esimerkkinä, parin vuoden päästä voi jo vähentää ja jos menee hyvin pienemmälläkin lääkemäärällä, 4-5 vuoden päästä vähentää lisää jne. Pienillä määrillä sivuvaikutuksetkin on pienet. Usein kannattaa jatkaa pienellä annoksella riittävän kauan, kunnes uskaltaa kokonaan lopettaa. Sanoisin että 10 vuoden jälkeen on yleensä turvallista kokeilla kokonaan ilman. Ei se kuitenkaan niin mene, että lääkitys olisi ensin kova ja joidenkin viikkojen kuluessa ajettaisi kokonaan alas. En tosiaan suosittele kokeilemaan itse, koska riippuu lääkkeestä ja niin monesta asiasta.
Oliko se niin, että kaksi vuotta ensipsykoosista ja viisi vuotta toistuvasta psykoosista pitää käyttää lääkkeitä?
Jos pystyt tunnistamaan, koska oireet iskevät päälle, voit kokeilla eri annoksia tai lääkkeettömyyttä vähemmin riskein kuin silloin, jos et pysty. Minun skitsofreenikkoläheiseni alkaa kuulla päässään kinastelevia ääniä ja tietää siitä, että on haettava pistos. Oireet voivat olla pois pitkäänkin, vuosia,mutta tulevat helposti takaisin, jos on stressaavaa tai liikaa yllätyksiä elämässä yhtä aikaa. On 15 vuotta sairastanut, niin me läheisetkin osaamme kyllä ehdotella olon kuulostelua siltä kannalta, että pitäisikö hakea pistos, jos tietynlainen ahdistumis/vetäytymiskäyttäytyminen alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Skitsofrenian voi saada lääkkeillä oireettomaksi, mutta täysin siitä ei voi kuitenkaan koskaan parantua. Lääkityksen lopettaminen johtaa oireiden puhkeamiseen uudelleen.
Milloin ne oireet puhkeaa uudelleen? 10v olen käynyt normaalissa kokopäiväisessä työssä tes palkalla. Ihan ominpäin lopetin lääkityksen. Diagnoosi on paranoidinen skitsofrenia ja olin sekaisin kuin seinäkello. Useita psykooseja takana ja mihinkään ei vaikuta nykyään. Jos olisin jatkanut lääkitystä ne olisivat aivan varmasti tuhonneet aivot ja koko terveyden. Aiheuttavat mm. diabetestä. Minä olen älykäs ihminen enkä uskonut hölynpölyä elämän mittaisesta lääkityksen tarpeesta. Ikävä juttu, että useimmat ihmiset uskovat. m38
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu lääkkeestä ja sairaushistoriasta, mm. montako psykoosia ollut ja millaisia oireita, mutta jos esim. yksi psykoosi ollut ja sen jälkeen oireet pysyneet lääkityksellä pois, niin ihan esimerkkinä, parin vuoden päästä voi jo vähentää ja jos menee hyvin pienemmälläkin lääkemäärällä, 4-5 vuoden päästä vähentää lisää jne. Pienillä määrillä sivuvaikutuksetkin on pienet. Usein kannattaa jatkaa pienellä annoksella riittävän kauan, kunnes uskaltaa kokonaan lopett
En ole tuo jolle vastasit, mutta mitäs jos on ollut muutama yksittäinen hallusinaatio ja huomattavia negatiivisia oireita, onko silloin mitään toivoa, että alettaisiin vähentämään? Monta vuotta muuten oireettomana.
Kaikki voidaan saada näyttämään epänormaalilta. Ihan kaikki.
Laitatko ketsuppia maksalaatikkoon? Swappaatko? Onko sinulla sininen tukka ja eriparisukat? Käytkö yksin ostoksilla, ilman esiliinaa? Pidetäänkö teillä mattoja lattioilla? Onko sinulla liikaa tai liian vähän ystäviä? Oletko jotain mieltä? Juotko hanavettä? Oletko rokotettu? Uskotko rakkauteen? Oletko uhrautuja? Nikkaroitko? Luetko sarjiksia? Syötkö sipulia?
Hallusinaatiot viittaavat päähän kohdistuneisiin iskuihin tms. Ne pitäs tutkia asianmukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Skitsofrenian voi saada lääkkeillä oireettomaksi, mutta täysin siitä ei voi kuitenkaan koskaan parantua. Lääkityksen lopettaminen johtaa oireiden puhkeamiseen uudelleen.
Milloin ne oireet puhkeaa uudelleen? 10v olen käynyt normaalissa kokopäiväisessä työssä tes palkalla. Ihan ominpäin lopetin lääkityksen. Diagnoosi on paranoidinen skitsofrenia ja olin sekaisin kuin seinäkello. Useita psykooseja takana ja mihinkään ei vaikuta nykyään. Jos olisin jatkanut lääkitystä ne olisivat aivan varmasti tuhonneet aivot ja koko terveyden. Aiheuttavat mm. diabetestä. Minä olen älykäs ihminen enkä uskonut hölynpölyä elämän mittaisesta lääkityksen tarpeesta. Ikävä juttu, että useimmat ihmiset uskovat. m38
Pitävätkö muut ihmiset sinua "normaalina", siis terveenä?
Häivy jos on mielestäsi turha. Sun kommentti on turhista turhin eikä anna mitään keskustelulle!