Oikeudenmukaisuuden toteutuminen parisuhteessa, jossa toisella osapuolella huomattavasti suuremmat tulot?
Hei,
haluaisin avautua parisuhdettani koskevasta rahamietteestäni, koska en itse tiedä, mitä minun pitäisi tilanteesta ajatella. Haluaisinkin kuulla teidän neuvoja, jotta saisin nykyiseen toimintamalliin jotain selkeyttä ja struktuuria.
Tilanne on se, että olen tällä hetkellä opiskelija ja käyn osa-aikatyössä. Koska opsikelupaikkani, jossa opiskelen sijaitsee asuinpaikastani 500 kilometrin päässä, niin joudun läsnäolopäivien vuoksi pitämään myös toista asuntoa opiskelupaikkakunnallani ainakin vielä pari vuotta. Töissä käyn kotipaikkakunnallani, koska töitä ei ole toistaiseksi opsikelupaikkakunnalta löytynyt. Itsellä olosuhteista johtuen sekä soluasunto että yksiö, joista molemmista maksan vuokraa. Pakollisten asumiskulujen jälkeen itselleni jääkin rahaa käytettäväksi kuukaudessa noin 400 € ,josta myös kaikki pakolliset kulut kuten bussikortti, lääkket ja ruoka tulee kustantaa.
Miesystäväni tienaa hieman yli 5000 euroa bruttona/ kk. Ainut hänen suurempi kulueränsä on kaksionsa asuntolainan lyhennys. Hänellä ei ole muita velkoja, joten tulee hyvin toimeen. Heti suhteen alussa otinkin esille sen asian, että meidän tuloeromme hieman hiertää itseäni ja mietinkin ääneen, onko suhteella tästä syystä mahdollisuuksia toimia käytännössä. Hän kuitenkin vakuutti, että tuloeromme on pelkkä ulkoinen asia, joka ei haittaa häntä ja hän säästää itsekin menoissaan, kun pihistelemme yhdessä.
Kun olen miesystäväni luona, niin hän kyllä tarjoaa aina jotain ruokaa jääkaapistaan myös minulle. Syön kuitenkin itse aika niukasti eli Itselleni riittää todella hyvin aamupala , lounas ja iltapala. Miesystäväni taas tarvitsee kaksi lämmintä ateriaa päivässä ja syö muutenkin todella paljon itseeni verrattuna. Itsestäni tuntuu, että kun hän on luonani, niin kuukauden ruokarahani hupenevat hänen ruokiinsa. Joudun myös välillä lupautumaan hänen kanssaan ollessani joihinkin vähän kalliimpiin tekemisiin, kuten elokuvissa käymiseen, joka verottaa kukausibudjettiani. Joudunkin tästä syystä usein pihistämään kaikista muista menoistani, kuten ruuoasta loppukuun, jotta rahani riittävät. Hänen mielestään tilanteemme on kuitenkin oikeudenmukainen, sillä vietän olosuhdesyistä jonkin verran enemmän aikaa miesystääni luona tällä hetkellä. Mietinkin voisko rakentava vaihtoehto tilanteessa olla esim se, että me molemmat hankkisimme omat ruuat, kun vierailemme toistemme luona vai olisiko tämä ns. kuolinisku koko parisuhteelle?
Kiinnostaisikin kuulla, miten te muut, joilla on suuri tuloero kumppanin kanssa olette saaneet suhteen toimimaan mahdolisimman oikeudenmukaisesti ja yhdevertaisesti?
Joko niin, että hankitte omat ruoat toistenne luona vierraillessanne. Kuitenkin ajattelisin niin, että jos miesystäväsi on yhtään reilu ja sinun kanssasi tosissaan suhteessa, niin hän ostaisi ruoat, kun vierailette puolin ja toisin. Leffankin voisi tarjoutua piffaamaan sinulle tai sitten katsotte leffan telkkarista.