jos luterilainen kirkko jakautuisi, kuuluisitko tiukkikseen vai liberaaleihin vai eroaisitko kokonaan?
Kommentit (32)
Saattaa tosin olla, että eroaisinkin, mutta se ei varmaankaan johtuisi jakautumisesta vaan ihan muusta. (Todennäköisemmin toi jakaantuminen saisi mut pysymään kirkon jäsenenä kuin nykytila.)
todella vaikea kysymys, koska ns. uskon asioissa olen tiukkis, mutta muissa liberaali. Eli monissa uskoon liittyvissä asioissa olen tiukkis: uskon ruumiilliseen ylösnousemukseen, uskoon tulo on mielestäni tärkeää, kaste ei pelasta jne. mutta toisaalta inhoan moralisointia eli alkoholiin, seksiin jne. liittyvissä asioissa olen liberaali. Kannaltani paras kirkko olisi opillisesti melko tiukka, mutta muissa asioissa hyvinkin liberaali kirkko.
vaikka minusta esim. naispappeuteen ja homoliittoihin yms. liittyvät asiat ovat saaneet turhan suuren painoarvon, joillakin tuntuvat menevän pelastuksen ja Jeesuksen edelle.
Kasvavan, Jumalan sanaan tukeutuvan seurakunnan tunnusmerkit ovat mm. seuraavat:
1. Seurakunta kunnioittaa Jumalan sanaa kokonaisuudessaan. Sana oli totta alun perin ja se on totta nyt.
2. Seurakunta rukoilee jatkuvasti herätystä ja sieljen pelastumista.
3. Seurakunta haluaa kuulla mitä Jumala sanoo nyt, eikä välitä siitä mitä ihmiset sanovat.
4. Seurakunta julistaa Jeesusta ainoana pelastustienä.
5. Seurakunta varoittaa rakkaudella ihmisä tulevasta tuomiosta ja julistaa armoa Jeesuksessa jokaiselle. Seurakunta on armon suuri syli.
6. Seurakunta on avoin pyhän hengen työlle, niin että armolahjat toimivat ja ihmiset huomaavat, että Jumala toimii tänäkin päivänä.
7. Seurakunta odottaa Jumalalta suuri.
+ haluaisin sen tiukkis puolen vielä ilman naispappeja.
eli tahtoisin totaalisen tiukan ja raamatussa pysyttelevän kirkon.
-Ei naispapeiile
-Ei homojen siunaamiselle
-Ei opinkappaleidne kieltämiselle (ylösnousemus, sovitus ym)
-Ei avoliitoille/esiaviolliselle seksille
-Kyllä tunnustukselliselle lähetystyölle
Toisaalta kaipaan selvempää armon ja sovituksen sanaa.
Onneksi asun Raamattuopiston vaikutuspiirissä, joten Kauniaisissa tämä kaikki järjestyy jo nyt.
Siellä missä kunnioitetaan Jumalan sanaa kokonaisuudessaan, siellä ei vihitä homopareja!
Itse kuuluisin myös siihen kirkkoon, jossa miehet ovat pappeja. Naisilla on paljon eri tehtäviä kirkossa, mutta papiksi sopii mielestäni vain mies, koska miehellä on tehtävään vaadittava auktoriteetti. Ja olen itse nainen. Naiset voivat toimia evankelistoina ja palvelustehtävissä mutta papin tehtävä kuuluu miehelle.
Vierailija:
Saattaa tosin olla, että eroaisinkin, mutta se ei varmaankaan johtuisi jakautumisesta vaan ihan muusta. (Todennäköisemmin toi jakaantuminen saisi mut pysymään kirkon jäsenenä kuin nykytila.)
Ilmeisesti meitä kuitenkin on. Ovatko kaikki herätysliikkeiden vaikutuspiirissä, vai mistä saatte hengellisen ravintonne?
Kauniasten kirkko on erikseen. Kyllä siellä varmaan naidaankin ennen miespapin aamenta. :)
Vierailija:
Ilmeisesti meitä kuitenkin on. Ovatko kaikki herätysliikkeiden vaikutuspiirissä, vai mistä saatte hengellisen ravintonne?
Tää tiukkis on viidesläinen, ja niissä ympyröissä mukana. Käyn kyllä myös kotiseurakunnassa.
Olen jo monta vuotta surrut sitä että kirkkoni tunttuu muuttuneen aivan vieraaksi ja itse vaeltelen kodittomana osaamatta liittyä mihinkään muuhunkaan. Olen teologi mutta en edes halua mennä seurakuntaan töihin koska pelkään tulevani hyljeksityksi kun en esim. sulata naispappeutta.
miesten osalta joilla syrjäytettiin naiset vaikuttamasta. Tietäähän sen, että kun naiset on mukana niin aletaan vaatia tasa-arvoa ja kaikkea hömppää.
Jos olet, niin vaikeaa on. Lehtorinvirkoja ei ole oikeastaan enää missään.
Vierailija:
-Ei naispapeiile
-Ei homojen siunaamiselle
-Ei opinkappaleidne kieltämiselle (ylösnousemus, sovitus ym)
-Ei avoliitoille/esiaviolliselle seksille
-Kyllä tunnustukselliselle lähetystyölleToisaalta kaipaan selvempää armon ja sovituksen sanaa.
Onneksi asun Raamattuopiston vaikutuspiirissä, joten Kauniaisissa tämä kaikki järjestyy jo nyt.
Vai jossakin muussa seurakunnassa. Itse asun myös Espoossa ja olen etsinyt kotiseurakuntaa, vaikka luterilaisen kirkon jäsen olen yhä edelleen. Luterilainen kirkko kokonaisuudessaan näyttää menevän vain kokoajan huonompaan suuntaan, kun nämä Jumalan sanan kieltävät sosiaalidemokraattiset voimat ovat sinnekin soluttautuneet ja kaipaankin sitä, että kirkko jakautuisi kahteen osaan.
ehdokkaita on 3 joista 2 on NAISTA.. ja yksi pojankloppi.
Äänestä nyt noista sitten seurakunalle isää....
Se on siis Raamattuopisto, joka kuuluu viidenteen herätysliikeeseen. Luterilaisia ollaan, mutta se ei siis ole sama asia kuin Kauniasten seurakunta.
Mutta papiksi en ryhtyisi, koska minusta papin kuuluu olla mies.
en kyllä haluaisi että kirkko jakaantuisi kahtia.
Monilla uskovaisilla tuntuu olevan niin ohut käsitys maailmanhistoriasta ja kirkon historiasta, että en tajua, miten se on edes mahdollista, kun tällaista ihmistä nimenomaan luulisi kiinnostavan kaikki asiaan liittyvä tieto. Mutta monet tuntuvat vain saavan kikejä herätyshenkisessä joukkosuggestiosta.
Jos yhtään tuntee historiaa ja kirkkohistoriaa, ei voi mitenkään kieltää sitä tosiasiaa, että tällaisissa oppiriidoissa kyse on aina ihmisen tulkinnoista. Ja se antaa heti tilaa pohtia armon ja rakkauden käsityksiä uudella tavalla ja hyväksyä myös homoseksuaalisuus osana inhimillisyyttä.
T. hetero