Onko opiskelu riittävä syy päivähoitopaikan saamiseen?
Tilanteeni: opiskelen äitiysvapaalla ollessa opintoja, joilla mahdollistan töihin palatessani työt lähempänä kotia (nyt työmatka 150 km) ja siten lapsille lyhyemmät hoitopäivät jne. Meillä on opintoja varten ollut kaksi hoitopäivää isommille lapsille viikossa (kaksi kokonaista päivää siis, n. 6-7 tuntia päivä).
Nyt meidän on toivottu lopettavan nämä hoitopäivät. Eikö siis opiskelu ole riittävä syy hoitopaikkaan?
Kommentit (19)
Onpa tosiaan kummallista toimintaa..
Ilman sitä ei olisi paikkaa saatu. Toisessa kunnassa ei vaadittu mitään. Eli koulun kansliasta pyysin vain todistuksen jossa pyynöstä todistettiin että todellakin opiskelen heidän oppilaitoksessaan, mistä alkaen ja milloin pitäisi olla valmis. Pyydä nyt ainakin tällainen todistus ja käy kysymässä että jätätkö lapsesi oman onnen nojaan opiskellessasi. Eihän ne voi tuollaista tehdä, älä missään nimessä lannistu ja anna periksi.
kepaikkoja. Voitko saada todistusta opiskelusta (ilmeisesti etä-, koska kai kuitenkin vauva on kotona)?
olet äitiysvapaalla, et opiskelija. Ja joka tapauksessa olisi kyllä esikoisenkin edun mukaista olla kotona tuossa tilanteessa.
ei sitä tietääkseni voi heiltä pois ottaa vaikka olisivatkin yli 3v. Ellei sitten hoitopaikkaa olla lopettamassa tms. Olisko niin, että yrittävät vaan nyt painosta teitä etsimään muuta ratkaisua?
Ei päivähoitopaikka voi tosta vaan päättää että ei oteta opiskelijoiden tai äitiyslomalaisten lapsia!
Kyllä nyt on kumma jos eivät viitsi lakia noudattaa.
Vierailija:
olet äitiysvapaalla, et opiskelija. Ja joka tapauksessa olisi kyllä esikoisenkin edun mukaista olla kotona tuossa tilanteessa.
Itse kirjoitit niin. Mitä ymmärtämistä siinä on?
Eli ei mun käsittääkseni tarvi edes olla töissä tai opiskelemassa, kyllä silti pitäis olla oikeus hoitopaikkaan jos sen haluaa.
Kaikille kuuluu paikka myös äitiyslomalaisten lapsille - muttapäiväkodit voi tietty neuvotella ja esittää muita virikevihtoehtoja, jos tungosta, mutta paikkaa ei voi ottaa pois eikä todistuksia vaatia.
hoitopaikkaan on ALLE 3-vuotiaille lapsille. hullua mutta näin se on...
oli tosiaan hullua - mutta nykyisin se koskee kyllä kaikkia alle kouluikäisiä
Kukahan tällaista hoidon lopettamista suosittelee? Joku tarhantädeistä, päiväkodinjohtaja vai jokin ylempi taho?
Tietääkö tämä suosittelijha teidän tilannetta, vai onko hän joku joka vain ylipäätänsä vastustaa subjektiivista päivähoito-oikeutta ja on ottanut teidät uhrikseen?
Ja siis tässä tilanteessa itse kyllä jatkaisin opintoja ja pitäisin esikoisen hoidossa nuo päivät. Sillä äidin lyhyempi työmatka tulevaisuudessa tulee olemaan lasten edun mukaista!
En vienyt. Opiskelin avoimessa yliopistossa lapsen nukkuessa. Isompi oli 2 päivää tarhassa. Asia ei kuulu päiväkodin henkilökunnalle miten me perhettämme pyöritämme.
Siis tietty silloin ok, jos opiskelun takia tarvii päivähoitopaikan nopeasti, mutta muuten en ymmärrä
että sellaisia kunnianhimoisia ja organisointikykyisiä ihmisiä todellakin on, jotka pientä vauvaa hoitaessaan myös opiskelevat. mitä enemmän on lapsia, sitä enemmän tuota kunnianhimoa ja organisointikykyä tarvitaan kaiken koossa pitämiseksi. ' jos olet äitiyslomalainen, et ole opiskelija' - kommentit tulevat sellaisilta ihmisiltä, jotka ilmeisesti eivät ole kuulleetkaan työn/opiskelun ja perheen yhteensovittamisesta. tervetuloa vuoteen 2007!
tai on päätoiminen opiskelija.
Minäkin olin kummajainen, kun olin yliopistossa kirjoilla, mutta tein kunnallista määräaikaista virkaa, työssäkäyvä opiskelija siis.
Vierailija:
' jos olet äitiyslomalainen, et ole opiskelija' - kommentit tulevat sellaisilta ihmisiltä, jotka ilmeisesti eivät ole kuulleetkaan työn/opiskelun ja perheen yhteensovittamisesta. tervetuloa vuoteen 2007!
Myös moraalisesti mielestäni varsin pätevä syy.
yhteisymmärrykseen, niin otat yhteyttä kaupungin lapsiasioista päättävään!