Koetko tärkeänä, että saat ravintolassa palvelua suomenkielellä?
Käväisin tänään eräässä helsinkiläisessä ravintolassa jossa myyjä/ tarjoilija ei osannut lainkaan Suomenkieltä vaan puhui ainoastaan oudosti murtaen englantia.
Siinä me kaksi sitten rallienglannilla yritimme yritimme kommunikoida ja jollakin mystisellä tavalla sain kuin sainkin jonkinasteisella viiveellä tilaukseni tehtyä.
Onko sinusta järkevää toimintaa jos tuollainen palvelumalli yleistyisi ja menisi siihen pisteeseen, että asiakkaiden pitäisi opiskella yht'äkkiä kymmeniä eri kieliä saadakseen esimerkiksi ruokaa ravintolasta tai vaikka ostettua perunoita torilta?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Tuo on seurausta siitä kun suomalaisia kiinnostaa enemmän tukirahoilla eläminen kuin työntekeminen.
Suomalaisille annetaan ilmaiset asunnot ,ruuat ym ym . Ei heitä kiinnosta työntekeminen vaan ainoastaan sosiaalituet.
siis puhutko sä nyt suomalaisista vai tänne tulleista tukirahoilla eläjistä?
Koen tärkeänä, että ravintolan työntekijä ymmärtää minua ja minä ravintolan työntekijää, koska minulla on vakavia allergioita. Usein ei kohtaa ymmärrys suomeksi eikä englanniksi ja silloin jää ravintola ilman myyntiä.
Olen umpisurkea puhumaan englantia, eli mielellään ottaisin sitä palvelua vastaan suomeksi. Olenkin ravintolassa vain itsepäisesti vastannut kysymyksiin suomeksi vaikka ovat takaisin puhuneet englantia ja hyvin olen tullut ymmärretyksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä englanti vielä menettelee, mutta Swahilin kieltä en kyllä suostuisi enää opiskelemaan. Alanya marketissa käydessäni myyjät puhuivat keskenään jotain kieltä missä oli lähes pelkkiä vokaaleja. Se meni täysin yli ymmärryksen.
Ei pidä työntää nenäänsä kaiken maailman peräaukkoihin.
Suomessa puhutaan suomea ja asiakas on oikeassa.
Suomalaisten pitää olla vaativaisempia kaikkeen mikä liittyy suomalaisuuteen. Suomenkieli on uniikki kieli, vaalikaamme sitä.
Taas se valehtelee Alanya Marketista. Voi näitä maaseudun setiä...
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten pitää olla vaativaisempia kaikkeen mikä liittyy suomalaisuuteen. Suomenkieli on uniikki kieli, vaalikaamme sitä.
Onko missään muussa kielessä kuin suomessa näin mahtavia sanoja kuin esim keplotella, kähveltää ja kismittää?
Vierailija kirjoitti:
Taas se valehtelee Alanya Marketista. Voi näitä maaseudun setiä...
Itä-Helsingin slummiasukki pullistelee läävästään?
Kyllä, ihan periaatteesta.
Suomi on ainoa maa, jossa suomi on virallinen kieli.
T. Ranskan kääntäjä