Onko koulukypsalle verbaaliset taidot tarkeita? Oma lapsellani puuttuu puheesta ja sanottu olevan ikatasoa hieman jaljessa. Suosittelivat eskarin kertausta.
Kädentaidot ovat hänellä kunnossa, eli mielestäni vain tylsistyisi kertausvuonna. Hyvä askartelemaan, piirtämään ja jäljentämään kuvoita. Osaa jo virkata ja virkkasi minulle patalapun joululahjaksi.
Sen ymmärtäisin, jos kädentaidot olisivat puuttelliset, että joutuisi kertaamaan eskarin, kun ne ovat tärkeitä koulussa, mutta hän on niissä selvästi ikäistänsä edellä.
Anoppi on vihainen, kun en ole ottanut lapselleni vastaan puheterapeutin apua, vaikka eskarissa suositeltu. Mä en halua, että lapseni lokeroidaan vaan vahvistetaan hänen vahvuuksia, kuten noita käden taitoja. Ei meistä kaikista tarvi ylioppilaita tulla. Masentuu, jos joutuu kertaan eskarin. Miksi verbaalista puolta niin korostetaan koulu valmiudessa. Mun lapseni käden taidot menevät hukkaan lisävuoden aikana.
Eihän mun on pakko suostua opettajien suositteluun kertauksesta?
Kommentit (8)
kömpelyyden vuoksi. Valitettavasti saatin terapia alkamaan vasta viime syksynä, vaikka puolitoista vuotta sitä yritimme sitö ennen saada. Jahkailivat Hämeenlinnan keskussairaalassa.
Lapsellani erittäin hyvät verbaaliset taidot, eikä ymmärtämispuolella mitään ongelmia. Kuvioiden jäljentäminen ja piirtäminen vielä hieman kömpelöä, mutta mennyt huimasti eteenpäin.
Tietysti se tuntuu hieman surulliselta, että joutuu kertamaan eskarin ja pettyy varmaan, kun ei pääse kouluun, mutta minusta lisävuosi tekee hänelle hyvää.
Neurologista tyttöni kokonaistilanne hyvä. Tarvii vain vielä lisäaikaa hienomotoriikan kehityksessä, vaikka se mennytkin eteenpäin.
Lapseni saanut aina kehuja nopean ymmärtämisen suhteen, siksi tuntuu pahalta sellaiset asiantuntemattomat puoskarit tällä palstalla, jota epäilevät, että lapseni on vajaaälyinen. Sitä hän ei ole. Sitä paitsi koulun erityisopettajakin on sitä mieltä, että tytölläni kaikki edellytykset kehittyä. Hänellä vain menee enemmän käden taidoissa aikaa kuin muilla.
Ensi vuonna toimintaterapiaa vielä jatketaan ja parhaassa tapauksesa tyttöni menee starttiluokalle ja suosittelvat hälle ihan normaalitason opetusta, ettei mitään mukautettua.
ovat kyllä ne verbaaliset taidot. Lapsi käyttää jokaisella tunnilla ääntään ja näin verbaaliset taidot on iso osa koulupäivää. Mun lapselta puuttui r ja s kirjaimet. Koulussa oli pitkästä aikaa tilanne, jolloin erityisopettaja pystyi ottamaan vastaan näitä kirjainten harjottelijoita. R-kirjain tuli jouluun mennessä.
Olisipa meillä ollut eskarissa mahdollisuus käydä puheterapeutilla. Meinasi olla tytölle itselleen kova paikka mennä kouluun ilman kaikkia kirjaimia, vaikka osasi jo lukea, kirjoittaa ja laskea.
Helposti lapset alkavat kiusata jos puhe on epäselvää tms.
Mihin muuten ne kädentaidot hukkuisivat toisen eskarivuoden aikana
Sinä itse tietysti päätät mitä teet oman lapsesi kanssa.
Jos noita kahta siis pitää arvottaa koulumaailmaa silmällä pitäen. Kaikki opetus ja akateeminen oppiminenkin pohjaa pitkälti kielen maailmaan. Harvemmin lykkäystä harkitaan, jos ainoastaan motorisesti kömpelö. Jos selvää kielellistä ongelmaa todetaan, jälkeen jäämisen ja turhautumisen riski on valtava.
Onko sinulle ap vaikea hyväksyä / huomata lapsen vaikeudet?
Vain itse sinä sen luokittelun teet ja se jos mikä on pahaksi lapselle. Soita puheterapeutille ja käytä lastasi tämän luona ja suunnitelkaa yhdessä mikä olisi paras lasta ajatellen. Ajattele lastasi nyt, turha alkaa näistä asioista märisemään enää parin vuoden päästä.
vaikeuksissa, etkä yrittäisi tunkea samaan ahtaaseen muottiin kuin miljoona muuta lasta.
Ap itse syyllistyy lokerointiin, ei lapsi ole tyhmä tai toivoton urpo, jos hän olisikin jossain terapiassa. Lapsen etua jos ajattelee niin totta ihmeessä kaikki tuki kannattaa ottaa vastaan.
Nyt ap on laittamassa lasta kouluun vaikka on muuta suositeltu. Miksi ihmeessä? Onko parempi sitten, että koulussa lapsi jää muista jälkeen heti ekana vuonna, vai olisiko sittenkin parempi vielä kasvaa ja kehittyä yksi eskarivuosi lisää?
paras ei se mitä äiti ajattelee lapsen muista taidoista.
Se olisi voinut vaikuttaa asiaan niin, ettei kertausta edes suositeltaisi. meillä lapsi puheterapiassa ja otetaan toimintaterapiakin jos saadaan! Lähti eskariin sillä ajatuksella, että kertaisi sen, koska jotakin viivästeisyyttä oli kehityksessä. Nyt osa taidoista kohdallaan, mutta osassa vielä puutteita. Kuitenkaan meille ei suositella enää eskarin kertaamista, koska se turhauttaisi lapsen jo opituissa taidoissa. meillä siis vaihtoehtoina erityiskoulu tai normaaliluokka + erityisopetusta.
me EMME haluaisikaan lapsen kertaavan, koska emme muutenkaan ole olleet tyytyväisiä eskariimme. meidän kunnassa ei paljon eskaria kerratakkaan, jos tarvetta on, lapsi käy toisen eskarin kuin tämä jo käyty on.