Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eränkävijät listatkaa eräretkelle tarvittavat tavarat. Mistä kaupoista löytyy tarvittavat tuotteet.

Vierailija
09.05.2024 |

Kerro hyvä vaatetus, ruoka, reppu jne. Kiitos

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaloviinaa saa Alkosta ja kumisaappaat Tokmannilta kuten pallogrillinkin. Makkaraa on muija ostanut jääkaappiin valmiiksi.

Vierailija
22/83 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menet nuuksioon niin espoon keskuksen alkosta saa Metsänhenki pullon. Otat tuon mukaan kun menet metsään. Matkan varrella on ikea ja motonet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt Nuuksiossa päiväretken. Ei paljon varusteita tarvinnut siihen. Olen yöpynyt Lapissa yön- kaksi laavulla ja teltassa. Eikä suuria varusteita siinäkään tarvinnut. Nämä oli kesäaikaan.

Lapsia ei ole tulossa mukaan. Vain me pariskunta viileällä säällä. Tarkoitus on olla luonnossa viikko-kaksi. -ap

Vierailija
24/83 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä mene metsään, siellä paha sinut perii ja piru sinut vie. metsä on kauneimmillaan illalla, kun varjot pitenee ja äänet muuttuvat uhkaaviksi. viime reissullani tuli sellainen tunne, etten ole tervetullut lainkaan. metsä kertoi, ettei minua sinne kaivata. pois oli lähdettävä, kun vielä itse pääsin. 40 vuotta olen korpia kiertänyt, enkä ole koskaan ennen pelännyt niin paljon, kun kiiruhtaessani ulos metsästä. kävin paikalla seuraavana päivänä, ja taas sama tunne. en mene siihen metsän kolkkaan enää koskaan, sillä jotain pahaa siellä on. hauskoja retkiä kaikille.

Vierailija
25/83 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos menet nuuksioon niin espoon keskuksen alkosta saa Metsänhenki pullon. Otat tuon mukaan kun menet metsään. Matkan varrella on ikea ja motonet.

Olen asioinut samoissa putiikeissa joskus 20 vuotta sitten. Nyt en ole menossa sinne suunnille, vaan Pohjoiskalotille. - ap

Vierailija
26/83 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä otan viikon-kaksi evääksi? -ap

Vierailija
27/83 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vaan luulet haluavasi syödä. Ennen reissua teet niitä ruokia ja sitten kuivaat.

Vierailija
28/83 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vaan luulet haluavasi syödä. Ennen reissua teet niitä ruokia ja sitten kuivaat.

Mistä voi ostaa retkimuonaa? En osaa kuivata ruokia itse. -ap

Vierailija
29/83 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

rinkkaan: teltta, makuualusta, makuupussi (riittävän lämmin), merinokerrasto sukat pipo nukkumista varten, vaihtokerrasto+ sukat, sadevaatteet, ruuanlaittovehkeet, tulitikut sytkäri kipinärauta siis enemmän kuin yksi tulentekoväline, puukko, ehkä kirves tai saha, jos tuntee tarvitsevansa. kaikki sapuskat+ parin ylimääräisen päivän ruoka, kaiken varalle. ea-pakkaus, wc-paperia. päälivaatteet vois olla tuulen/vedenpitävät. itse suosin kumisaappaita, jotkut käyttää vaelluskenkiä. kartta, kompassi tai jopa käsi gps-laite. kerrospukeutumista kylmille seuduille ja villaa ihoa vasten, ei puuvillaa, se vie hengen.

Vierailija
30/83 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat päästä helpolla ruokailussa, ostat valmiita vaellusaterioita, joihin lisätään vain kuuma vesi. Ovat aika hintavia, mutta kevyitä ja sisältävät paljon energiaa. 

Vierailija
31/83 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

älä mene metsään, siellä paha sinut perii ja piru sinut vie. metsä on kauneimmillaan illalla, kun varjot pitenee ja äänet muuttuvat uhkaaviksi. viime reissullani tuli sellainen tunne, etten ole tervetullut lainkaan. metsä kertoi, ettei minua sinne kaivata. pois oli lähdettävä, kun vielä itse pääsin. 40 vuotta olen korpia kiertänyt, enkä ole koskaan ennen pelännyt niin paljon, kun kiiruhtaessani ulos metsästä. kävin paikalla seuraavana päivänä, ja taas sama tunne. en mene siihen metsän kolkkaan enää koskaan, sillä jotain pahaa siellä on. hauskoja retkiä kaikille.

Siellä on kuolleiden ihmisten henkiä tai joku isompi henki joka on ollut siellä aina. Olet voinut havaita myös eläimiä, jotka piileskelevät sinua.

Vierailija
32/83 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyttysiltä suojautminen metsissä kesäkuusta syksyyn.

Voi käyttää hyttyskarkotteita, verkkohattuja, pitkiä housuja, ohutta takkia, hyttysverkkoja.

Loppukesällä myös hirvikärpäsiltä suojautuminen.

Vierailija
33/83 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt Nuuksiossa päiväretken. Ei paljon varusteita tarvinnut siihen. Olen yöpynyt Lapissa yön- kaksi laavulla ja teltassa. Eikä suuria varusteita siinäkään tarvinnut. Nämä oli kesäaikaan.

Lapsia ei ole tulossa mukaan. Vain me pariskunta viileällä säällä. Tarkoitus on olla luonnossa viikko-kaksi. -ap

Suurin ongelma tulee vedestä ja ruoasta. Jos pystyt suodattamaan jostain puhdasta vettä. Vettä on hankala kantaa useita kilometrejä. Koko kesän pystyy telttailemaan aika edullisilla telttatarvikkeilla kun vieressä on ruokakauppa.

Vierailija
34/83 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä voi ostaa retkimuonaa? En osaa kuivata ruokia itse. -ap

Prismasta.

Vierailija
35/83 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

rinkkaan: teltta, makuualusta, makuupussi (riittävän lämmin), merinokerrasto sukat pipo nukkumista varten, vaihtokerrasto+ sukat, sadevaatteet, ruuanlaittovehkeet, tulitikut sytkäri kipinärauta siis enemmän kuin yksi tulentekoväline, puukko, ehkä kirves tai saha, jos tuntee tarvitsevansa. kaikki sapuskat+ parin ylimääräisen päivän ruoka, kaiken varalle. ea-pakkaus, wc-paperia. päälivaatteet vois olla tuulen/vedenpitävät. itse suosin kumisaappaita, jotkut käyttää vaelluskenkiä. kartta, kompassi tai jopa käsi gps-laite. kerrospukeutumista kylmille seuduille ja villaa ihoa vasten, ei puuvillaa, se vie hengen.

Tässä tuli asiaa, kiitos -ap

Vierailija
36/83 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kun lähdet mihinkään, tutustu mitä saat ja mitä et saa tehdä luonnonsuojelualueilla tai kansallispuistoissa. Älä sytytä tulia ollenkaan, ellet tiedä varmasti mitä olet tekemässä. Metsäpalovaroituksen aikana ei mitään tulia mihinkään. Roskia ei saa jättää, itse en jätä edes vessapaperia. Aloita merkityistä poluista, älä poikkea niiltä. 

Mitä varusteisiin tulee, niin ohut merinovilla on todella hyvä myös kesällä. Teltta kannattaa ostaa käytettynä, koska laadukkaat ovat kalliita. Vaihtoehtoisesti voit kokeilla riippumattoa, mutta siihenkin saa rahaa kulumaan paljon koska se tarvitsee alushuovan ja sadesuojan.

Päiväretkillä jos aloitat, niin et tarvitse ihmeellisiä varusteita. Vesihuolto on tärkeimmästä päästä. Joko kannat kaiken veden itse tai käytät veden suodatinta, joka on taas sellainen väline johon saa rahaa uppoamaan.

Vierailija
37/83 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin parit merinovillasukat + yösukat. joku lamppu kannattaa ottaa, jos yöllä täytyy lähteä pissalle tms. Tosi kattava lista tässä kyllä, selkeästi vaelluskokemusta! Ja tosiaan, ei puuvillavaatteita, vaan merinovillaa ihoa vasten, ei ole kylmä kosteanakaan.

Vierailija
38/83 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petzlin micro-usb-ladattava otsalamppu on hyvä hankinta.

Kevyet vaelluskengät pitkällä reissulla + sauvat antavat ihmeen paljon tukea ja apua rinkan kanssa. Meindl on hyvä kenkämerkki.

Kuivapusseissa on hyvä säilyttää vaihtovaatteita, jotta ovat varmasti kuivia. Hikisiä pyykkejä ei pidä laittaa muovipussiin, ne alkavat tosissaan haista. Nyrkkipyykkään omia vaatteita aika tiheään tahtiin, joten vaatteen on oltava nopeasti kuivuva (ei puuvillaa!!).

Ruoan suhteen on syytä laskea kaloreita. Kulutus on suurta. Kannan maapähkinävoita, ja laitan sitä aamupuuroon ison kasan. 

Vierailija
39/83 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kompassi ja kartta. Ja osaaminen käyttää niitä.

Vierailija
40/83 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset