Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi perustoimeentulotuki on melkein 600e/kk, kun ruokaan ja välttämättömyyksiin riittäisi 200e/kk?

Vierailija
09.05.2024 |

Tuota en ole ikinä ymmärtänyt. Miksi se käyttöön jäävä perusosa on 590e?

Kommentit (320)

Vierailija
241/320 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun ei tarvitse ostaa koskaan mitään muuta kun ruokaa? Ei ole harrastuksia, menoja et käytä vaatteita jne?

Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa työttömän kalliit harrastukset ja menot? Vaatteita saa kirpparilta alkaen 1€/vaate.

ap

Oletko oikeasti niin vajaa, että luulet 600€/kk kokonaistuloilla pystyvän jotain KALLIITA harrastuksia maksamaan? Ja uutispommi lapselle: Se, että saat kirpparilta tuurilla t-paidan eurolla, ei oikein Suomen keleillä riitä. 

Uffilla on euron päivät vähänväliä

ap

Mitä se auttaa kokoa 42 olevaa naista, jos UFFilta saa kokoa 36 olevia vaatteita eurolla? 

ja ihmisarvonmukaista ostaa ihan uusia omia itselle suunnattuja tuotteita. moni käyttää 150 e kk vaatemenot,kengät ,asusteet jotain näistä per kk, ja ihan tt tuella

Vierailija
242/320 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa mitään 600e. Moni saa vähemmän. Siitä menee vielä asuminen ja laskut.

asumistuen päälle moni maksaa erotuksen joka mun tutuilla 100150 e,  

Miten halvan asunnon ne sinun tutut on oikein saaneet, jos niille jää asumisesta itse maksettavaa vain 100-150 euroa? Maalla ilmeisesti? Kaupungissa ei mistään saa niin halpaa asuntoa, että tuo olisi mahdollista. Meidän kaupungissa asumistukea voi yksinelävä saada reilut 300 euroa. Vuokra-asunnot, siis yksiöt on keskimäärin 480-600 euroa kuussa. Nuo halvimmat on kaupungin vuokra-asuntoyhtiön ja kaukana keskustasta, Siitä voi laskea, paljonko jää itselle erotusta maksettavaksi,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/320 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun ei tarvitse ostaa koskaan mitään muuta kun ruokaa? Ei ole harrastuksia, menoja et käytä vaatteita jne?

Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa työttömän kalliit harrastukset ja menot? Vaatteita saa kirpparilta alkaen 1€/vaate.

ap

Oletko oikeasti niin vajaa, että luulet 600€/kk kokonaistuloilla pystyvän jotain KALLIITA harrastuksia maksamaan? Ja uutispommi lapselle: Se, että saat kirpparilta tuurilla t-paidan eurolla, ei oikein Suomen keleillä riitä. 

Uffilla on euron päivät vähänväliä

ap

Mitä se auttaa kokoa 42 olevaa naista, jos UFFilta saa kokoa 36 olevia vaatteita eurolla? 

Ihan yksilönvapautta se on, että saa ostaa itselleen sellaiset kengät kuin itse tykkää, saa käyttää sellaista paitaa kuin itse tykkää, saa asua sellaisessa asunnossa kuin itse tykkää ja saa valita ammattinsa niin kuin itse tykkää. Se, että joku puhumattakaan, että joku mies määräisi mitä nainen saa pukea päällensä, minkälaisia kenkiä saa ostaa tai mitä ammattialaa saa opiskella/tehdä töitä niin kuuluu johonkin ihan muuhun uskontokuntaan, ehkä jossain is la, mi. , laisuudessa mies päättää, että mitä nainen saa pukea päälle ja minkälaiset kengät saa ostaa ja miten kaukana naisen tulee kävellä miehen perässä.

Vierailija
244/320 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei se yhteiskunta maksakaan. Työtön ei harrasta kuin maksuttomia harrastuksia... Sulla on taas omituisia harhakuvitelmia...

Jos työtön käy vaikka kuntosalilla, se tapahtuu ehkä kunnan tarjoamalla liikuntakortilla (esim Turussa lienee näitä tarjolla) tai jossakin ilmaisessa salissa. 

Mitähän kallista harrastetta työttömillä olis.. paitsi tietenkin ansiosidonnaisella elävät mutta niillehän ei toimeentulotukea makseta.

Sosiaaliturvan tarkoitus on kauniissa periaatteissa myös se, että köyhällä on mahdollisuus olla kuin kuka tahansa joukossa esim vaatteiden suhteen... Eli ei ole haluttu et köyhä kulkee rievuissa puolialasti... Kauniit periaatteet, mut eihän ne toteudu... 

Miksi sinä haluaisit nähdä köyhien erottuvan niin selvästi porukasta.

SINÄ OLET SAIRAS IHMINEN!

Vierailija
245/320 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEI! KELLÄÄN EI OLE : Lääkkeet nolla Euroa ! Semmoista. EI ole!  Kyllä ne pitää. KAIKKI ne maksaa, eikä ne ole mitään halpoja .pois se hokema että nolla euroa !!!

reseptilääkkeet kela tt tuki,mutta kaikki muut normi särky tms mitä ikinä onkaan ns käsikauppalääkkeet apteekista,vitamiinit  maksat itse. eli joillakin on se nolla,,jos ei muuta osta kuin reseptilääkkeet,ne saa ilmaiseksi  tositetta vastaan. älkää ottako maksusitoumuksia,kosaka kelan asiakkuustieto on salassapidettävää ,sen ei ole lain mukaan mahdollista siityä maksusitoumuksen muodossa kolmansille tahoille. maksa itse,esitä kuitti tosite resepti ,saat takautuvasti hyvityksen. koskee muuttoa jne.

Vierailija
246/320 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus tarvii hankkia vaatteita, kenkiä, käyttötavaroita, käydä kampaajalla jne. 

Mistä lähtien kampaaja on ollut joku perusmeno?

kyllä se on,ihmisarvon mukaista siistiytyä. moni mieskin ,,iäkäs miltä kohta näyttäisi ellei käy parturissa, ns itseleikkaavat,,no ei mitään muotoa mallia,,hätätilassa tasaa latvan. kyllä ihmisarvoon kuuluu siistitty olemus,hiukset hampaat jne. ja mielenterveyspuolikin kun voi elää perustasoisesti ihmisarvoista elämää.  mielenvirkettä piristystä tarvitsee vaikka,että voi ostaa kukkakimpun ja saada raidat tukkaan. mielialalääkkeet maksaa paljon enemmän. tt asiakkaalakin oikeus mielihyvään jossain määrin

Vierailija
247/320 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan yhden opiskelukesän kun en saanut töitä ja sain toimeentulotukea. Olin tottunut elämään 150€/kk budjetilla, söin perunaa, punajuuria, kananmunia ja kaikkea sinänsä terveellistä mutta halpaa. Mulla jäi säästöön tosta kesän 3 kk toimeentulotuesta niin paljon rahaa, että elin sillä syksynkin. Sain ostettua pesukoneen, uudet ulkovaatteet ja pyörän. Toimeentulotuella elää leveästi muihin tukiin verrattuna, kaikki laskutkin maksetaan. En esimerkiksi käsitä bussikortteja, miksei voi kävellä tai pyöräillä? Kampaaja on yksi vitsi, oikeasti veronmaksajat kustantaa jotain kampaajia? Ei kaikilla työssäkäyvilläkään ole sellaisiin hömpötyksiin varaan.

Tuskin, koska toimeentulotukea saadessa ei saa säästää. 

Vierailija
248/320 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei pöljä ap...

Mitä mä oon kuullu, niin ttt:na maksetaan summia luokkaa muutama kymppi... Sillä monilla on ensin työnarkkinatuki tai eläke plus asumistuki, tai palkka, joista asumiskulujen jälkeen jää käteen sen verran vähän että ttt:a voi tai on pakko hakea.

Asumiskulujen lisäksi nykymaailmassa on pakko maksaa puhelinyhteys, vakuutus, bussilippuja ym....

Vierailija
249/320 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein unohtuu että ihmiset ovat erilaisia joten perustarpeetkin ovat erilaisia. Iso äijä joka haluaa harrastaa aktiivista liikuntaa syö taatusti enemmän kuin pienikokoinen nainen. Toisaalta se nainen voi tarvita uudet rintaliivit, jotka eivät ole ihan halpaa hommaa.

Kirpputorilta ei voi ostaa alushousuja, rintaliivejä eikä sukkia. Näitä täytyy kuitenkin välillä uusia kun ne hapertuvat ja venahtavat useamman sata pesua nähneinä. Muita vaatteita saa tietyistä kaupoista edullisesti tai kirpparilta jos niin haluaa.

Bussikortti voi olla ihan välttämätön. Jos ei polkupyörää ole valmiina, niin senkin hankkiminen maksaa ja pyörän huolto ja asianmukainen kypärä on lähemmäs 100 euroa sekin. Monet edulliset asunnot ovat kaukana keskustoista ja siellä olevista palveluista jonne pitäisi päästä. Ja ellei ole asianmukaisia sadettä pitäviä vaatteita ja kenkiä, niin kuka kävelee 4 kilsaa sateessa. Siihen matkaan menee helposti 45 minuuttia kävellen.

Vierailija
250/320 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan yhden opiskelukesän kun en saanut töitä ja sain toimeentulotukea. Olin tottunut elämään 150€/kk budjetilla, söin perunaa, punajuuria, kananmunia ja kaikkea sinänsä terveellistä mutta halpaa. Mulla jäi säästöön tosta kesän 3 kk toimeentulotuesta niin paljon rahaa, että elin sillä syksynkin. Sain ostettua pesukoneen, uudet ulkovaatteet ja pyörän. Toimeentulotuella elää leveästi muihin tukiin verrattuna, kaikki laskutkin maksetaan. En esimerkiksi käsitä bussikortteja, miksei voi kävellä tai pyöräillä? Kampaaja on yksi vitsi, oikeasti veronmaksajat kustantaa jotain kampaajia? Ei kaikilla työssäkäyvilläkään ole sellaisiin hömpötyksiin varaan.

Höpö höpö, nostin yli jääneet rahat käteiseksi.

Vierailija
251/320 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, nostin yli jään

Jos saisit pidempään toimeentulotukea niin joutuisit selittämään mihin olet käyttänyt rahat, kuitit kannattaa säilyttää.

Vierailija
252/320 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa mitään 600e. Moni saa vähemmän. Siitä menee vielä asuminen ja laskut.

asumistuen päälle moni maksaa erotuksen joka mun tutuilla 100150 e,  

Miten halvan asunnon ne sinun tutut on oikein saaneet, jos niille jää asumisesta itse maksettavaa vain 100-150 euroa? Maalla ilmeisesti? Kaupungissa ei mistään saa niin halpaa asuntoa, että tuo olisi mahdollista. Meidän kaupungissa asumistukea voi yksinelävä saada reilut 300 euroa. Vuokra-asunnot, siis yksiöt on keskimäärin 480-600 euroa kuussa. Nuo halvimmat on kaupungin vuokra-asuntoyhtiön ja kaukana keskustasta, Siitä voi laskea, paljonko jää itselle erotusta maksettavaksi,

Puhutko Turusta? Siellä tilanne tuollainen, kun Kelan asumisnormitaksa on jäänyt pahasti jälkeen vuokrista.

Turusta on todella vaikea löytää asuntoa alle 500€/kk, kun ei lasketa solua/kimppakämpän huonetta/itse lämmitettäviä. Siis normaalin yksiön vuokra menee aina yli normin.

Vierailija
253/320 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP hei. Mun allergialääkkeet pelkän kevään ja kesän aikana maksaa 200-300e jonka kela maksaa. Muut lääkkeet on myös sellaisia joihin ei välttämättä muuten olisi rahaa mutta ilman tukea ainakin nuo allergialääkkeet jäisi ostamatta joka voi johtaa astmaan.

Mahtaa sua v'tuttaa kun saan elää ja hengittääkin vielä veronmaksajien rahoilla.

Tiesitkö muuten että työttömyyskorvauksesta menee myös 20 prosenttia veroja?

Vierailija
254/320 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ap:lle pieni laskelma aidoilla luvuilla:

Asumistuki 350€, toimeentulotuki 650€ -> tulot 1000€

Asunnon vuokra 650€, nettimaksu 30€ -> jäljelle jää 320€

Ruokaan ja päivittäistavaroihin (vessapapaperi jne.) minimissään 250€ -> jäljelle jää 70€

Että näin me tuilla eläjät rikastumme. Tuohon kun hajoaa talvikengät (ainoat) niin eipä jääkään enää juuri mitään. Eikä mukana ollut edes lääkekuluja, bussimaksuja jne. 

Ole hyvä! Ilmaista rahaa. Ja sinä toimettomana kotona. Missä koulutuksesi, jos et saa työttömyyskorvausta? Jos ei ole tehnyt itse yhteiskunnan eteen mitään, on turha vinkua saamapuolesta. Et ilmeisesti ole sairaskaan, sillä saat vain toimaria. Etkä eläkkeellä. Olet siis lorvailija. Sano nyt vielä että sun pitää saada lapsia jotta yhteiskunta maksaa niidenkin elämisen. Toimeentulotuki pitäisi lopettaa kokonaan.

Vierailija
255/320 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuesta ei voi säästää. Jos jotain jää yli, se vähentää seuraavaa ttt:a.

Sinäkö haluaisit että vähävaraiset olisivat kuin röllipeikkoja.. kampaamokäynti tarkoittaa vähävaraisella hiusten leikkaamista. Käsittelyt maksavat useita satasia, joten älä luulekaan että ttt-asiakas niissä käy... 

Tiiätkö, tollaset luulottelijat kuin sinä ovat todellakin sairaita. Minä en saa enkä ole hakenut ttt:a, mutta sun kaltaset luulee että saan. Näin ollen esim viime kesänä joku eläkemamma varasti multa matonpesupaikalta maton. Se akka tuli sinne aamuvarhain AUTOLLA, ei mikään vanha malli, mustien matonriekaleittensa kanssa ja mulkoili minua just siihen malliin että... No, sitte se oli laittanu niitä riekaleitaan mun maton viereen puomille... Siitä sitte olikin hyvä napata pois lähtiessä se minunkin mattoni mukaan

Että mukamas sossurahoilla ostettu se mun matto! Palkalla vuosikymmeniä sitten ostettu, ja ilmeisen hyvin pidetty kun pitkään käytössä ollut ja VARKAALLEKIN KELPASI. HUOLELLISESTI PUHTAAKSI PESTY. TÄLLÄ HETKELLÄ SE MATTO LIENEE JOSSAIN SIANPASKASSA

Vierailija
256/320 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuesta ei voi säästää. Jos jotain jää yli, se vähentää seuraavaa ttt:a.

Sinäkö haluaisit että vähävaraiset olisivat kuin röllipeikkoja.. kampaamokäynti tarkoittaa vähävaraisella hiusten l

Vähävaraisen täytyy pitää vähästään hyvää huolta. Autoilevalla varkaalla ei sitte ole rahaa ostaa mattojaan vaikka niiltä ap:n kehumilta kirppiksiltä.

Vierailija
257/320 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs nyt ihmettä? Mä hain opiskeluaikana pari kertaa toimeentulotukea ja se oli huimat 30e kuussa. Opintolaina lasketaan ensisijaiseksi tuloksi ja se lasketaan joka kuukaudelle käytettäväksi, myös ne kesäkuukaudet.

Nykyään vielä pakotetaan ottamaan lainaa onko se jo 600e kuussa ja maksuhäiriömerkintä hän ei ole este juuri tälle lainalle.

Ja toimeentulotuestahan ei saisi säästää.

Vierailija
258/320 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saanut toimeentulotukea koskaan, mutta työttömyyskorvausta kyllä. 

On ihmeellistä, että muut kuvittelevat aina, että sossu maksaa. Monella isovanhemmat ostaa lapsille polkupyöriä ja vaatteita jne. ja sitten naapurit luulevat, että sossu maksaa. 

Itse saan myös työssäkäyviltä tutuilta vaatteita. 

Vierailija
259/320 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, nostin yli jään

Sosiaalitukihuijariko se siinä.....

Vierailija
260/320 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia. Moni eläkeläinen antaa lapsenlapsilleen rahaa, ostaa polkupyöriä ja vaatteita, maksaa harrastuksia. 

Ei sitä naapureille kerrota, ei ole mitään velvollisuutta. 

Työttömyys on lisääntymässä. Moni tulee pettymään tukiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän