Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi perustoimeentulotuki on melkein 600e/kk, kun ruokaan ja välttämättömyyksiin riittäisi 200e/kk?

Vierailija
09.05.2024 |

Tuota en ole ikinä ymmärtänyt. Miksi se käyttöön jäävä perusosa on 590e?

Kommentit (320)

Vierailija
221/320 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään hyvä netti maksaa 50 euroa...

Vierailija
222/320 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi nyt jumalauta. Varmaan paljon lyhyemmin listattu se, että mitä asioita ap ymmärtää kuin että mitä ei ymmärrä. Sillä vähällä ymmärryksellä sitten ihmetellään milloin mitäkin ja kadehditaan työttömien elämää ymmärtämättä siitä mitään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/320 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä. Aloituksesi on provoista huonoin.

Vierailija
224/320 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monella pienipalkkaisella tai eläkeläisellä jää asumiskulujen jälkeen tuo n 600e. Ja sillä pärjätään ja on opittu pärjäämään. 

Eikö nyt ollut kyse toimeentulotuesta ennen asumisen omavastuuosuutta? Koko vuokraan ei saa asumistukea, vaan vain osaan. Loppu maksetaan toimeentulotuesta. Vai olenko ymmärtänyt väärin? Eli käteen jää asumismenojen jälkeen paljon vähemmän kuin 600 euroa kuussa.

Vierailija
225/320 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elänyt aikaa, kun ruokaan meni rahaa joka toinen kk 60 e ja joka 2 oliko 100 vai 120 e. Oli nää Lidlintasot. Kävin joka viikko ruokajaossa. Yleensä leipää sai ottaa runsaasti, sitä käytin paljon. Tein krotonkeja, brucuttoja (?), korppujauhoja, eli kuorrutin pataruuan. Kyllä joku tonaatti maistui hyvälle, kun sitä raaski ostaa

Vierailija
226/320 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus tarvii hankkia vaatteita, kenkiä, käyttötavaroita, käydä kampaajalla jne. 

Mistä lähtien kampaaja on ollut joku perusmeno?

Mistä lähtien olet ollut noin tyhmä? 

Mitä siis mielestäsi vaikkapa naisen pitäisi tehdä? Leikata itse vai?

No minä leikkaan itse, kun en todellakaan halua tuhlata rahojani kampaajalle.

Elän toimeentulotuella ja työmarkkinatuella lapsen kanssa, joka pääsee parturiin kyllä, mutta minä en ole käynyt kmpaajalla yli 10vuoteen.

Ihmetyttää työssäkäyvät, jotka tuntuvat käyvän joka kk jossain kasvohoidoissa ja kampaajalla ja sitten voivottelevat miten palkka ei riitä... 

Vierailija
227/320 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen, joka kadehtii toimeentulotuella eläviä (varsinkaan pelkillä tuilla eläviä), voit itse kokeilla, millaista se on. Loppuu tuo aivoton ulina ja uikutus. 

Näin on. Erityisen surkeassa asemassa ovat ne toimeentulotukiasiakkaat, joilla ei ole tukiverkkoa tai sellaisia ihmisiä joilla on ylimääräistä rahaa ja halua auttaa tt-asiakasta. Hyvin köyhä ihminen ei osta itselleen tarpeellisia uusia jalkineita tai talvitakkia isolla alennuksella -hänellä ei ole rahaa juuri sillä hetkellä, kun jotain on alennuksessa tai tarjouksessa.  Ei auta, vaikka olisi milliaiset alennukset ja sopivaa kokoa. Kaikki tässä maassa asuvat eivät todellakaan saa luottokorttia. Joku kerrran selitti miten häneltä oli evätty se mahdollisuus, vaikka hän sai siis työeläkettä ja ehkä jotain lisätukea siihen päälle.  

Minä käytän rahaa niihin mitä toimeentulotuen perusosa on tarkoitettu REILUSTI vähemmän kuin toimeentulotuen perustuki on. Eli johtopäätös -> toimeentulotuki on turhan avokätinen. Toki käytän rahaa myös muuhunkin, mutta siitähän tässä ei ole kyse, käytänhän niihin muihin asioihin itse tienaamiani rahoja tai sijoitusteni tuottoja.

Vierailija
228/320 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monella pienipalkkaisella tai eläkeläisellä jää asumiskulujen jälkeen tuo n 600e. Ja sillä pärjätään ja on opittu pärjäämään. 

Eikö nyt ollut kyse toimeentulotuesta ennen asumisen omavastuuosuutta? Koko vuokraan ei saa asumistukea, vaan vain osaan. Loppu maksetaan toimeentulotuesta. Vai olenko ymmärtänyt väärin? Eli käteen jää asumismenojen jälkeen paljon vähemmän kuin 600 euroa kuussa.

Et ole ymmärtänyt väärin. Tyypillisesti juuri toimeentulotuen perusosalla katetaaan asumista. Asumistuki voi olla esimerkiksi 312 euroa kuussa ja jos vuokra on vaikkapa 612 euroa kuussa, siitä jää vielä itselle maksettavaa 300 euroa kuussa.

Vierailija
229/320 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan yhden opiskelukesän kun en saanut töitä ja sain toimeentulotukea. Olin tottunut elämään 150€/kk budjetilla, söin perunaa, punajuuria, kananmunia ja kaikkea sinänsä terveellistä mutta halpaa. Mulla jäi säästöön tosta kesän 3 kk toimeentulotuesta niin paljon rahaa, että elin sillä syksynkin. Sain ostettua pesukoneen, uudet ulkovaatteet ja pyörän. Toimeentulotuella elää leveästi muihin tukiin verrattuna, kaikki laskutkin maksetaan. En esimerkiksi käsitä bussikortteja, miksei voi kävellä tai pyöräillä? Kampaaja on yksi vitsi, oikeasti veronmaksajat kustantaa jotain kampaajia? Ei kaikilla työssäkäyvilläkään ole sellaisiin hömpötyksiin varaan.

Vierailija
230/320 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEI! KELLÄÄN EI OLE : Lääkkeet nolla Euroa ! Semmoista. EI ole!  Kyllä ne pitää. KAIKKI ne maksaa, eikä ne ole mitään halpoja .pois se hokema että nolla euroa !!!

Vierailija
231/320 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuta menoa, käsikauppalääkkeet, ruokaan menee jos terveellisesti, kodinkoneitakin joutuu ostamaan, matkakuluja terveelläkin,mutta liikuntarajoitteisella jopa taksia, huonekaluja aika-ajoin, vaatteet,meikit, kampaamo, netti,puhelin, elämä..esim. kutsu kylään,juhliin esim häät.  avun maksaminen, eräskin joutuu maksamaan oliko se 30e tunti,,apua ruokaostoksilla käyntiin,pakettien haku,,jne,,toisessa kädessä keppi,toisessa laukku,,milläs kannat paljonkaan, nostokipuraja  kevyttä, vain 1 maitotölkki jne..jos sataa,,vaikeaa sateenvarjoa käyttää,, ostosteteko raskasta,, tulee kalliikisi apu,myös hakemusten tekoon joutuu maksamaan apua ,osaa just lukee sähköpostit ja kirjoittaa,mutta pdf,yms liitteet ,omakannat jne hyvin ellei mahdotonta.ei ole ns lähipiiriä.omaisiaauttamassa. ei edes sitä ystävää,yksi tuttu 400 km päässä,joka siellä tekee joskus kirjallisia puolestaan. kotivaakus osa siitä. mahdolliset yksityislääkärin kulut. joitakin saa vaikeasti julkiselta,mm ihotautilääkäriin lähete tk taholta tms gyne tai jonot hammashoitoon...

Vierailija
232/320 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEI! KELLÄÄN EI OLE : Lääkkeet nolla Euroa ! Semmoista. EI ole!  Kyllä ne pitää. KAIKKI ne maksaa, eikä ne ole mitään halpoja .pois se hokema että nolla euroa !!!

Moni lääke on itseaiheutettuun vaivaan: kolesteroli, 2-tyypin diabetes, mielialalääkkeet... Osa tarvitsee ne oikeasti, mutta jos ihmiset laihduttaisivat, harjaisivat hampaansa 2x päivässä ja liikkuisivat itse bussikortin vinkumisen sijaan niin se ratkaisi kerralla nuo lääkeongelmatkin. Liikunta on yhtä tehokas masennukseen kuin mielialalääkkeet. Samoin alkoholi kokonaan pois. Näin olen itse elänyt terveenä vanhaksi ja ihmetyttää tämä nykyihmisten vetelyys.

Vierailija
233/320 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa mitään 600e. Moni saa vähemmän. Siitä menee vielä asuminen ja laskut.

asumistuen päälle moni maksaa erotuksen joka mun tutuilla 100150 e,  

Vierailija
234/320 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka ja taloustarvikkeet 300€/kk

Vaatteisiin keskimäärin 30€/kk

Bussi tms julk. liikenteen lippu 55€/kk

Lääkkeet (joillakin 0€) 20€/kk

Puhelin sis. netti  25€/kk

Harrastus, vapaa-aika 50€/kk

Näistä tulee 480€/kk

Muuta?

Hammaslääkäri julkisella, suuhygienisti, terveyskeskuslääkäri keskimäärin 30€/kk?

Miksi vaatteita pitäisi ostaa joka kuukausi? vaikka ap onkin väärässä niin tuota en ymmärrä.

no itselläni 100e kk kosmetiikka, 150-200 vaatteet,joku kk voi vaate 0,mutta sitten hoitava kosmetiikka 150e. 2 ja puolen kk välein kampaamo 140e,silloin ei vaateostoksia. vaatteet pyritään ostamaan bleiserit,takit jne monivuotiseksi. 2x vuodessa juoksukengät(juoksua 50 km viikossa,siksi funktionaaliset,,niihin menee n 300e vuodessa, plus muut trenivaatteet aika ajoin eri vuodenaikoihin,,käsineidenkin pitää olla funktionaaliset. ruoka harkittua,ei ravintoloita juurikaan, 2 viinipulloa kk, ei tupakkaa,ei yöelämää,joskus ehkä 5 kertaa vuodessa louna sesovapöytä hinta n 12e

Vierailija
235/320 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus tarvii hankkia vaatteita, kenkiä, käyttötavaroita, käydä kampaajalla jne. 

Mistä lähtien kampaaja on ollut joku perusmeno?

Mistä lähtien olet ollut noin tyhmä? 

Mitä siis mielestäsi vaikkapa naisen pitäisi tehdä? Leikata itse vai?

No minä leikkaan itse, kun en todellakaan halua tuhlata rahojani kampaajalle.

Elän toimeentulotuella ja työmarkkinatuella lapsen kanssa, joka pääsee parturiin kyllä, mutta minä en ole käynyt kmpaajalla yli 10vuoteen.

Ihmetyttää työssäkäyvät, jotka tuntuvat käyvän joka kk jossain kasvohoidoissa ja kampaajalla ja sitten voivottelevat miten palkka ei riitä... 

Millainen työssä käyvä valittaa, ettei palkka riitä, jos käy kasvohoidoissa? En tunne yhtäkään sellaista.

En ole ikinä käynyt kasvohoidossa, vaikka käyn töissä. Kampaajalla on kyllä käytävä. Töissä tulee hiki ja suihkussa on käytävä päivittäin. Vaikka pitkät hiukset on kauniit, ei ne kovin käytännölliset töissä ole. Pidän pituuden enintään polkkatukkana, ja minulla on aina kasvaneet hiukset nopeasti. Työssä käydessä on tietysti kuluja, kuten bussimatkat. Kenkiä kuluu. Ruokamenotkin on isommat kuin kotona. Toki tekisin 100% työaikaa, jos mahdollista, mutta tällä hetkellä työnantaja tarjoaa 80% työajan ja jos tulee tarve lisätyölle, sitä tarjotaan. Tämä on työnantajan keino säästää, ettei kukaan tee ylitöitä eikä makseta ylityökorvauksia. Meitä osa-aikaisia on kolme. Jossain kuussa voi saada jopa 92% normaalipalkasta, kun on lisätöitä, jossain kuussa ei tule muuta kuin se 80% palkka. Asumisesta sen verran, että saan asumistukea, mutta jää itsellekin maksettavaa ihan riittävästi, niin kai kaikilla. Halpa asunto olisi hyvä, mutta en ala kuitenkaan muuttaa ihan pienen eron takia, siis jos löytää vaikka 50€ kuussa halvemman. Muutto maksaa.

Ajat ovat huonot kaikille. Huudetaan työvoimapulaa, mikä on pelkkä kupla. Kyse on osaavan työvoiman tarpeen ja siihen työhön koulutetun väestön kohtaamattomuudesta. Jos lääkikseen ei pääse, ihan turha on haaveilla lääkärin työpaikasta. Hoitajia tarvitaan kyllä ja niitä paikkoja näyttää olevan vapaana, mutta ei se ihan realistista ole, että kaikki työttömät lähtee lähihoitajakouluun, kun ei se ala sovi kaikille. Olen itsekin enemmänkin hiljainen puurtaja kuin suupaltti tai rempseä hoitaja, lisäksi inhoan yli kaiken verta, oksennusta, ulosteen hajuja yms., mitä täytyy hoitajana pystyä sietämään. Tulisin hulluksi jo yhdessä päivässä hoitotyössä. Mieluummin kitkuttelen joten kuten osa-aikatyössä kuin lähden kouluttautumaan alalle, jossa työ inhottaa.

Vierailija
236/320 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan yhden opiskelukesän kun en saanut töitä ja sain toimeentulotukea. Olin tottunut elämään 150€/kk budjetilla, söin perunaa, punajuuria, kananmunia ja kaikkea sinänsä terveellistä mutta halpaa. Mulla jäi säästöön tosta kesän 3 kk toimeentulotuesta niin paljon rahaa, että elin sillä syksynkin. Sain ostettua pesukoneen, uudet ulkovaatteet ja pyörän. Toimeentulotuella elää leveästi muihin tukiin verrattuna, kaikki laskutkin maksetaan. En esimerkiksi käsitä bussikortteja, miksei voi kävellä tai pyöräillä? Kampaaja on yksi vitsi, oikeasti veronmaksajat kustantaa jotain kampaajia? Ei kaikilla työssäkäyvilläkään ole sellaisiin hömpötyksiin varaan.

Mikä opiskelija on saanut toimeentulotukea? Minä hain, mutta en todella saanut, koska opintolaina lasketaan koko vuodelle. Yleensä opiskelija ei saa toimeentulotukea. Koulu voi olla kiinni 4 viikkoa, ja silti sillekin ajalle lasketaan tuloksi opintolaina, jos opinnot jatkuvat vielä.

Vierailija
237/320 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi muuta kuin ruokaa jos kulkee alasti, ilman kenkiä, ei tarvitse hygieeniatarvikkeita, terveystuotteita, ei halvintakaan harrastusta, ei mitään yhteydenpito välineitä ,ei käy missään, ei tarvi mitään kodinkoneita eikä huonekaluja jne..

Kuinka joku voi edes vitsillä laittaa tuollaisia työttömiä halventavia aloituksia.

Minimituet nykyisellä tasolla täysin riittämätön muutenkaan edes perustarpeisiin. Ruuan hinnan noustessa ei jää enää edes halvimpaan harrastukseen.

Vierailija
238/320 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun ei tarvitse ostaa koskaan mitään muuta kun ruokaa? Ei ole harrastuksia, menoja et käytä vaatteita jne?

Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa työttömän kalliit harrastukset ja menot? Vaatteita saa kirpparilta alkaen 1€/vaate.

ap

Oletko oikeasti niin vajaa, että luulet 600€/kk kokonaistuloilla pystyvän jotain KALLIITA harrastuksia maksamaan? Ja uutispommi lapselle: Se, että saat kirpparilta tuurilla t-paidan eurolla, ei oikein Suomen keleillä riitä. 

Uffilla on euron päivät vähänväliä

ap

Meilläpäin ei Uffia.  jotkut saavat vain toimeentulo tuen.

Vierailija
239/320 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ap:lle pieni laskelma aidoilla luvuilla:

Asumistuki 350€, toimeentulotuki 650€ -> tulot 1000€

Asunnon vuokra 650€, nettimaksu 30€ -> jäljelle jää 320€

Ruokaan ja päivittäistavaroihin (vessapapaperi jne.) minimissään 250€ -> jäljelle jää 70€

Että näin me tuilla eläjät rikastumme. Tuohon kun hajoaa talvikengät (ainoat) niin eipä jääkään enää juuri mitään. Eikä mukana ollut edes lääkekuluja, bussimaksuja jne. 

ja kyllä,entäs jos hajoo tv,pyykkikone, silitysrauta,,joskus liinavaatteita,,irtaimiston uusintakin joskus,,koiranpito ei pakollinen,mutta laitoksiinkin viedään koiria niiden hyväätekevän vaikutuksen vuoksi,,niin sitten on ne eläinlääkärimenotkin tai vakuutus,omat lääkärimenot,,kaikkee ei saa julkiselta tai pitkät jonot. osa kotivakuutuksesta, bussi tai jos oma auto,,rengaskulutki joskus,vakuutukset,,elämä on kallista.. 

Vierailija
240/320 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä opiskelija on saanut toimeentulotukea? Minä hain, mutta en todella saanut, koska opintolaina lasketaan koko vuodelle. Yleensä opiskelija ei saa toimeentulotukea. Koulu voi olla kiinni 4 viikkoa, ja silti sillekin ajall

Olen ollut huostaanotettuna, jälkihuollon aikana ei tarvinnut nostaa opintolainaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi