Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omakotitalossa on muuten kiva asua mutta inhoan pihahommia.

Vierailija
09.05.2024 |

Kaikki koneilla tehtävä vielä jotenkin menee (lumenajo, nurmikonleikkaus) mutta jonkun pitäisi viitsiä tehdä jonkinlaista maisemointia ja pihasuunnittelua. Viitisentoista vuotta asuttu ja aika karulta näyttää. Vähän sellainen ränsistynyt vaikutelma. Joskus muutettaessa tehdyt kukkapenkit on villiintyneitä ja rumia, pengerryksen kivetys paikoin nitkahtanut paikoiltaan, nurmikkoalueet paikoin kitukasvuisia jnejne

Talvella mukavaa kun kaikki ruma on lumen alla, keväällä aina alkaa ärsyttämään tuollaiset. 

Kommentit (115)

Vierailija
101/115 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kun nykyään on niitä punkkeja.

Ja tulevaisuudessa lisääntyy rotat. Kissat ei saa enää Suomessa olla pihalla.

Rotat kannattaa loukuttaa tai myrkyttää pois.

vihreän siirtymän vuoksi rotanmyrkkyä ei saa enää kaupoista

Missä päin rotat viihtyvät omakotitalon pihoilla? Täällä päin näkee vain myyriä.

PK-seutu ja metron läheisyys.

Ok. Ajattelinkin, että enemmänkin ison kaupungin ongelma. Omalla pihallanintoisinaan näkyy myyriä, mutta ei haitaksi asti.

Vierailija
102/115 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nakkele nurmikolle pörriäisille kukan siemeniä. Nythän on muotia jättää nurmikko leikkaamatta. Luontokin tykkää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/115 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nakkele nurmikolle pörriäisille kukan siemeniä. Nythän on muotia jättää nurmikko leikkaamatta. Luontokin tykkää. 

Minkä kukan siemeniä? Tarviiko ne multaa päälle?

Vierailija
104/115 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan lumenluonti väylien varrelle on pakollista ja senkin voi tehdä hyvissä ajoin. Heti kun ensilumi tulee kolaa väylät. Tulee lisää lunta kolaa väylät. Ei sitä tartte odottaa kinoksia että pääsee kolaamaan.

Sä et selvästikään asu alueella, jossa lunta voi tulla jo työpäivän tai yön aikana 40 cm. Siinä ei paljon auta että edelliset lumityöt teki "hyvissä ajoin" 😄

Vierailija
105/115 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin me ollaan ihmiset erilaisia. Itse vihaan oikeastaan matkustamista, mutta viihdyn omakotitaloni pihalla sormet mullassa. Kevattalvet esikasvatan taimia ja suunnittelen mitä kesän aikana toteutan. Minulla on kasvihuone ja omat tomaatit ja kurkut, itse kasvatetut kesäkukka-amppelit ja uusia perennoja siemenestä nytkin kasvamassa. Minulle olisi kauhistus, jos en saisi toteuttaa itseäni pihalla. 

Voipi olla sitten kauhistus kun joutuu vanhainkotiin missä tätä kaikkea ei ole. Koeta nauttia vielä kun voit.

Jopas oli taas typerä kommentti. Tuskin muitakaan harrastuksia kuten juoksemista, metsässä samoilua, kalastusta jne pystyy palvelutalossa harrastamaan. Kun ihminen sellaiseen asumiseen päätyy, hän on jo siinä kunnossa, ettei oman pihan hoitaminen edes onnistu.

Vierailija
106/115 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kun nykyään on niitä punkkeja.

Ja tulevaisuudessa lisääntyy rotat. Kissat ei saa enää Suomessa olla pihalla.

Rotat kannattaa loukuttaa tai myrkyttää pois.

vihreän siirtymän vuoksi rotanmyrkkyä ei saa enää kaupoista

Täältä saa. Ja jos et sinä mistään saa niin loukkuja kyllä myydään.

Vierailija
107/115 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan mein omakotitalossa. Ajelin nurmikkoa 20 vuotta työnnettävällä ruohonleikkurilla. Ostin viime kesänä ajettavan leikkurin. Menee paljon vähemmän aikaa ruohonleikkuuseen. Meillä on myös kasvimaa jossa kasvaa perunaa, porkkanaa, sipulia, mansikoita, salaattia joten siinä on iso hoitaminen aina että saa perunaa maasta kesällä. Kaikenlaista risusavottaa on aina ja heinää pitää niittää koska sitä kasvaa tuolla takapihan metsän rajalla. Hommat ei lopu omakotitalossa koskaan se on totta.

Vierailija
108/115 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asutaan mein omakotitalossa. Ajelin nurmikkoa 20 vuotta työnnettävällä ruohonleikkurilla. Ostin viime kesänä ajettavan leikkurin. Menee paljon vähemmän aikaa ruohonleikkuuseen. Meillä on myös kasvimaa jossa kasvaa perunaa, porkkanaa, sipulia, mansikoita, salaattia joten siinä on iso hoitaminen aina että saa perunaa maasta kesällä. Kaikenlaista risusavottaa on aina ja heinää pitää niittää koska sitä kasvaa tuolla takapihan metsän rajalla. Hommat ei lopu omakotitalossa koskaan se on totta.

Mun mielestä peruna on helpointa kasvatettavaa. Loppukeväästä maahan ja loppukesällä ylös, muuta ei tarvitse tehdä. Ja hyvää itse kasvatettua perunaa!

Vierailija
109/115 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä peruna on helpointa kasvatettavaa. Loppukeväästä maahan ja loppukesällä ylös, muuta ei tarvitse tehdä. Ja hyvää itse kasvatettua perunaa!

Juu. Aloittajan kannattaa ehdottomasti aloittaa perunanviljely, koska ei jaksa tehdä mitään ylimääräisiä pihahommia. :D

Vierailija
110/115 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu. Aloittajan kannattaa ehdottomasti aloittaa perunanviljely, koska ei jaksa tehdä mitään ylimääräisiä pihahommia. :D

Ai aloittajalleko mä sun mielestä kommentoin???? Katsopa lainaukset uudelleen.  Tai edes kerran.

Vierailija
111/115 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ai aloittajalleko mä sun mielestä kommentoin???? Katsopa lainaukset uudelleen.  Tai edes kerran."

Pitäisikö sinun lukea ketjun aihe ja yrittää edes pysyä siinä?

Vierailija
112/115 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruna vaatii kylläkin jatkuvaa kastelua.

Vierailija
113/115 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas asun neljättä vuotta omakotitalossa ja ihmettelen että mitä ne pihahommat on mistä kaikki puhuu. Ekana kesänä kun asensi robottiruohonleikkurin, ei tarvi tehdä juuri mitään jos ei halua.

Joo. Jotkut rännien putsaamiset on muutaman kerran vuodessa, terassiakaan ei tarvitse öljytä kuin kerran pariin vuoteen  , samoin puukalusteita. pensaiden leikkaus on nopea homma. Lumityöt voi ulkoistaa jos ei ehdi/ jaksa. Haravointi samoin ja sitäkään ei ole pakko tehdä. 

Jep. Jos en sattumoisin haluaisi pitää hyötykasvimaata ja kasvihuonetta, olisi pihahommia kyllä tosi vähän. Pensaiden leikkuu kerran vuoteen-pariin ja joskus jotain lannoitetta heittää pihalle ja siinä se. No, vanhoissa omppupuissa on oma vaivansa niinä vuosina kun omenaa tulee paljon. Onneksi joka vuosi ei tule. Nurtsi leikataan kerran viikkoon alkukesästä ja loppukesästä harvemmin, siihen ei mene pienellä taajamatontilla paljon aikaa. Lumityöt on myös melko nopeat tehdä kun on sen verran pieni piha. No, onhan sitä toki ne rännit ja kompostin tyhjennys ja kattotiilien vaihto ym., mut nekin tehdään sen kerran vuoteen. 

Vierailija
114/115 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kai kaiken pihatyön voi teettää mutta Suomessa vaan on niin kallista palkata ketään tekemään mitään. Keskipalkkaisella ei mitenkään onnistu talon ylläpito ja pihatöiden teettäminen ulkopuolisella. 

Vierailija
115/115 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ai aloittajalleko mä sun mielestä kommentoin???? Katsopa lainaukset uudelleen.  Tai edes kerran."

Pitäisikö sinun lukea ketjun aihe ja yrittää edes pysyä siinä?

Tämä on keskustelupalsta. Ketjussa saa puhua aiheeseen liittyvistä asioista. Sinä et onneksi ole palstapoliisina täällä :)