Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset ihmettelee kun nykyisin ei enää näy hyönteisiä missään, ampiaisia, kimalaisia, perhosia yms yms

Vierailija
08.05.2024 |

Ne häviää koska ihminen tuhoo niitten elinympäristön

Jos mä mietin esimerkiksi omaa lapsuutta ja sitä ympäristöä missä mä kasvoin, siellä oli kasveja kaikkialla, kukkia, pensaita jne, tottakai näitä eliöitä myös piisas ja paljon

Mä siis kasvoin kaupungissa, en maalla. Kaupungissakin annettiin kasvien ja pensaiden kasvaa pihamailla. 

Nykyään kaikki vedetään pois............

Ei pidetä enää pensaita eikä mitään hengissää, ne kaikki revitään pois

Sit tähän samaan asiaan pätee se, että miksi kesät tuntuu niin kuumilta. Tottakai ne tuntuu, kun ei ole enää puita missään suojaamassa tältä kuumuudelta. 

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parhaiten eron huomaa siinä, jos on tapana ajella autolla maaseudulla. Muistan lapsuudesta sen, miten auton tuulilasi oli täynnä kuolleita ötököitä, jotakuinkin jokaisella 15 kilometrin ajomatkalla kotoa mökille vähintään yksi iso pörriäinen läjähti lasiin. Paljon harvinaisempaa nykyään.

Ihmiskunnalla on edessään useita valtavan kokoluokan kriisejä, pölyttäjien määrän romahtaminen on yksi niistä. Meidän ruoka on niistä kiinni.

Maidon- ja lihantuotannon lopettaminen tarkoittaa huimaa hyönteiskatoa ja samalla nälänhätää. Ihan itse aiheutatte sen, ettei hyönteisille ole niille ominaisia elinolosuhteita.

Siis hetkinen, kuka aiheuttaa ja mitähäh? Putosin kärryiltä. Vai lainasitko vahingossa väärää viestiä?

Ehei, lainasin ihan oikeaa viestiä. Keski-Euroopan lintukadon yhdeksi syyksi on palkastunut karjatalouden väheneminen ja samalla laidunalan pieneneminen. Monet linnut kuten pääskyset nauttivat lantakuoriaisista, joita ei enää ole eikä muita hyönteisiä ole riittävästi. Linnut joutuvat syömään pölyttäjiä kuoriaisten sijaan ja niin katoavat pölyttäjät, eivät suinkaan maatalouden tuholaistorjunnan takia vaan siksi, että lintujen pitää löytää vaihtoehtoista ruokaa kadonneiden lantakasojen kuoriaisten sijaan.

Ajattele ja tutki vähän enempi 😅 Eläintuotanto on moninkertaistunut. Mutta se onkin nykyään valtaosin tehotuotantoa. Eläimet on ikänsä sisätilassa ja syö monesti ulkomailta tuotua GMO rehua ym myrkytettyä settiä.

Ihan jees hyönteisille ja linnuille jos tukee pientilatuotantoa tai luomua. Ne eläimet on laitumella ja syö yleensä kotimaista niittyrehua paljolti.

Vierailija
82/98 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanviljelijät tuhoavat Hyönteiset kasvinsuojelumyrkyillään ja teho metsänhoito linnut ja muut lajit yksipuolista alla tuhoamalla monimuotoisuuden ja lahopuut.. 

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009956463.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hetki sitten yritti kimalainen ängetä parvekkeen ovesta sisään, ne tuohoaa mun eliympäristön.

Mulle oli pari päivää sitten tullut elävä ampiainen omenansäilytyslaatikkoon, ei koskaan aiemmin ainakaan 20 vuoteen. 

Vierailija
84/98 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parhaiten eron huomaa siinä, jos on tapana ajella autolla maaseudulla. Muistan lapsuudesta sen, miten auton tuulilasi oli täynnä kuolleita ötököitä, jotakuinkin jokaisella 15 kilometrin ajomatkalla kotoa mökille vähintään yksi iso pörriäinen läjähti lasiin. Paljon harvinaisempaa nykyään.

Ihmiskunnalla on edessään useita valtavan kokoluokan kriisejä, pölyttäjien määrän romahtaminen on yksi niistä. Meidän ruoka on niistä kiinni.

Maidon- ja lihantuotannon lopettaminen tarkoittaa huimaa hyönteiskatoa ja samalla nälänhätää. Ihan itse aiheutatte sen, ettei hyönteisille ole niille ominaisia elinolosuhteita.

Siis hetkinen, kuka aiheuttaa ja mitähäh? Putosin kärryiltä. Vai lainasitko vahing

Siis geenimuunneltu rehu olisi muka myrkytettyä..... huoh....

Vierailija
85/98 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitynkukkia ja lämpöä he tarvivat. Asfaltoitut tiet ja auringon peittävät chemtrailit eli kemiakylvöt ei ole otollinen perhosille, ötököille, mehiläisille. Mutta ilmestyvät kyllä, jos on lämpöä ja aurinkoa ja tuoksuvia kukkia elikä normaalielömä.

Hei, oletko yksi niistä hörhöistä kun kirjoittelevat ihan tosissaan Facebookin "Kemikaalien ruiskutus Suomen ilmatilassa lopetettava." -palstalle?

Minä linkittelen aina parhaita juttujanne sieltä sinne sun tänne.

Luulin alunperin että kyseessä on vitsipalsta mutta eihän se olekaan!!!

Hei kemikaalivanahörhöt!

Onkos taas myrkkyjen maku suussa? HAARP tehnyt outoja pilvimuodostelmia? Alumiinisilppua näkynyt? Sinistä lunta joka ei sula?

Laittakaa nyt päätäjille viestiä että hekin heräävät vaikka miten poliisi, Ilmatieteen laitos, lentäjät jne on kaikki lahjottu NIITTEN toimesta.

Vierailija
86/98 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

haha. Ihan kuin jotkut puut vaikuttaa lämpötilaan. Et sä siellä varjossa kuitenkaan aina ole.

Ja niitä lentäviä öttiöisiä on ihan yhtä paljon edelleenkin.

oli kyllä kummallinen aloitus.

Vierailija
87/98 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitä maanviljelijöitä, jotka käyttävät kovia myrkkyjä kasvinsuojelussa.

Voisitko luetella ne kovat myrkyt, joita käytetään:

Just kävelin laitumella, sieltä löytyi perhosista alkaen kaikenlaista pörriäistä ja lantakuoriaista, joten ei me maanviljelijät ole saatu läheskään kaikkia hyönteisiä vielä kuolemaan, ainoastaan ne, jotka asuvat kaupungeissa.

Glyfosaatti tappaa rikkakasvien lisäksi myös hyönteiset jotka sen kanssa joutuvat kosketuksiin. Ja kyllä pölyttäjien määrä on vähentynyt hälyttävästi ja siihen iso osasyyllinen on tehomaatalous myrkkyineen ja tuotantotapoineen joka tuhoaa hyönteisten elinympäristöt. Se, että sinun pelloltasi löytyy vielä joku hyönteinen ei kerro kokonaiskuvasta mitään. Sama kun minä sanoisin että koska minun jääkaapissa on ruokaa niin ei kukaan kyllä täällä voi  nälkää kärsiä, en usko sellaista. 

Vierailija
88/98 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
89/98 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polven korkuisena pellolla kävellessä näkee enemmän ötököitä varsinkin kun ei tuijota kännykkää.

Heinäsirkkoja ei enää ole...

m53

Älä, mulla ne sirittää päässä omia aikojaan. N55

Niin mutta semmoinen huomio, että nykyisin jos ajaa autolla 200 km, tuulilasi on melkein puhdas. Ennen se oli täynnä liiskaantuneita öttiäisiä. Ei voi olla hyvä tilanne.

Vierailija
90/98 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele. Ne on kaikki meidän pihassa. Murkkuja, hämähäkkejä, kärpäsiä, perhosia, hyttysiä ja kesää kohti lajivalikoima vaan lisääntyy. Änkeävät jo sisällekin.

Vierailija
91/98 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo johtuu teiden suoja-alueista ja autojen muotoilusta, tuulilasi on enemmän vaakatasossa nykyään. 

Jos ajaa samaa tietä kuin silloinkin ja isommat öttiäiset kuitenkin näkee, kun ne meinaavat iskeytyä lasiin. Ehtii nähdä, heittääkö ilmavirta sen pois. Ja niitä kohtaamisia on vähän. Esim. jos on joku yöperhonen, samassa kohdassa niitä voi olla muutama. Mutta se olikin sitten ainoa kohta, missä niitä oli. 

Pitäisi ilmeisen nopeasti alkaa siirtyä metsäpuutarhatyyppiseen ruuantuotantoon. Ei olisi ehkä niin kallistakaan jos pohjalle annetaan perustulo-maataloustukea. Pienviljelijäksi ruokametsään. 

Vierailija
92/98 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polven korkuisena pellolla kävellessä näkee enemmän ötököitä varsinkin kun ei tuijota kännykkää.

m53

On heinäsirkkoja,viime kesänäkin kuului todella kova siritys, jos oli vähänkään pitkää niittyheinikkoa. Vaan moneltapa häviää iän myötä sirkkojen siritys ensimmäisenä.

Sen sijaan minä olen ihmetellyt kesiä, kun en ole nähnyt yhtään ampiaista. Tai missä ne on ne hyttysinvaasiot, joita on povattu ennätyssuuriksi. Kohdalleni on sattunut yksi tai kaksi..

Vierailija
93/98 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita kimalaisia aina välillä. Just tuossa vapun lämpimissä yksikin liki pingispallon kokoinen karvapallo tunki pörisemään olohuoneeseen. Meni onneksi itse takaisin ulos ettei tarvinnut ruveta tuota pyydystämään.

Helsingissä on ongelmana yli-innokas nurmikoiden leikkuu. Eli aina kun on kasvanut vähänkin kukkasta kaikki vedetään katki isoilla koneilla, vaikkei olisi mitään erityisempää tarvetta ajella jotain laitakaupungin nurmikenttää parin viikon välein.

Toinen on kuivuus kuumilla säillä. Ennen nurmikoita kasteltiin sadettimilla. Nyt tuosta säästetään vaikkei suomessa ainakaan vesipulaa tule kun katsoo karttaa. Mutta kaiken saa tuhottua kun vaan iskee ison hintalapun päälle pelkästään siksi että "mä voin". 

Voi myös ihmetellä tuota tyyliä dumpata lumikasat ja niiden myötä hiekoitushiekat nurmikoille ja sitten jättää ne sinne ja toivoa että se ruoho sieltä jostain väleistä kasvaa läpi. 

Vierailija
94/98 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesänä kylvin" pörriöispellon" eli tarkoituksella kukkapellon kaiken maailman siivekkäille ja sirkuttajille. Siellä hermo lepäsi🥰

Vierailija
95/98 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään myrkkyjä käyttää myös kotipuutarhurit kun se on niin helppoa. Glykosulfaattia vaan joka paikkaan ja ylihoidetaan pihat niin maaseudulla, kapungeissa kuin mökeilläkin. Ei siinä elintilaa jää pörriäisille. 

Vierailija
96/98 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Asun kaupungissa ja kyllä täällä pn amppareita, mehiläisiä ja kimalaisia, hyttysiä, kärpäsiä, perhosia ja heinäsirkkoja. Lintuja ja oravia myös. Ennen niitä ehkä nähtiin kun oltiin ulkona tarkkailemassa mitä näkyy. Nyktään tarkkaillaan kännykkää niin ei siinä perhosia huomaa.

Vierailija
97/98 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

m53

Heinäsirkkoja on, mutta oot tullut niin vanhaksi, ettet kuule kaikkein korkempia ääniä kuten heinäsirkan siritystä.

Terkuin alle 30-vuotiaat

Vierailija
98/98 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

haha. Ihan kuin jotkut puut vaikuttaa lämpötilaan. Et sä siellä varjossa kuitenkaan aina ole.

Ja niitä lentäviä öttiöisiä on ihan yhtä paljon edelleenkin.

oli kyllä kummallinen aloitus.

Teki mieli tempaista vastapalloon, mutta hain sitten rautalankaa kuitenkin. Kaupungeissa on lämpimämpää kuin niiden vieressä. Siksikin niitä sanotaan kivierämaiksi. Paljon lämpöä sitovaa massaa, joka nostaa myös yölämpötilaa ulkona. Kaikki alueelle auringonsäteilyä vähentävät ratkaisut auttavat tähän. Kuten ne puut, jotka lisäksi myös haihduttavat ja haihtuessaan vesi sitoo lämpöä ja vie sitä pois. Siksi ihminen osaa hikoilla. Puut ovat kaupunkien hikirauhasia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi