Millä rahalla nuoret matkustavat
Olen seurannut nyt instagrammista yhtä sun toisen nuoren naisen elämää. Mietin millä rahalla aina matkustavat, ostavat omakotitalon, käyvät hotelli spassa ja muissa. Itse normaalituloisena ei meinaa rahat riittää mihinkään tälläsiin ikinä. Vai onko niin että nämä nuoret just tuhlaavat kaiken siihen elämykseen vai velalla elävät?
Kommentit (84)
Mäkin seuraan instassa erästä nuorta naista , n. 20v. Hän käy joka viikonloppu eri puolella Suomea bilettämässä jonkun bändin keikalla. Joka viikonloppu on eri vaatteet, on tyylikäät ja kalliit ja on irtokynttä ja kimallusta. Ammatti joku maalari. Oma auto on ja muuttanut omaan kämppään. Miten ihmeessä maalarin palkalla on rahaa juhlia ja matkustella hotelleissa Suomessa , Suomen hinnoilla??Ehkä on joku bändäri , kun poseeraa aina jonkun bändityypin kainalossa? Saako ilmaiset keikkaliput, hotellihuoneet, viinat ja ruuat, ehkä vaatteita?
Vierailija kirjoitti:
Mäkin seuraan instassa erästä nuorta naista , n. 20v. Hän käy joka viikonloppu eri puolella Suomea bilettämässä jonkun bändin keikalla. Joka viikonloppu on eri vaatteet, on tyylikäät ja kalliit ja on irtokynttä ja kimallusta. Ammatti joku maalari. Oma auto on ja muuttanut omaan kämppään. Miten ihmeessä maalarin palkalla on rahaa juhlia ja matkustella hotelleissa Suomessa , Suomen hinnoilla??Ehkä on joku bändäri , kun poseeraa aina jonkun bändityypin kainalossa? Saako ilmaiset keikkaliput, hotellihuoneet, viinat ja ruuat, ehkä vaatteita?
Tulonlähteitä on todennäköisesti muitakin kuin se palkka. Esim. sijoitukset ja/tai rahat vanhemmilta.
Vierailija kirjoitti:
No meidän nuoret matkustelivat, tekemällä töitä, asumalla halvalla kimppakämpässä, opintolainalla, tekemällä töitä myös matkakohteessa. Toisen matkan asumalla kotona opiskelivat ja kävivät töissä.
Sitten valmistuivat saivat hyvät työpaikan, löysivät puolisot ja pankista lainaa asuntoon.
Ja nyt heikennetään irtisanomissuojaa.
Omistusasuntoon ei saa asumistukea.
Minä olin tasan 24-vuotiaana valmis DI. Kyllä siitä palkasta jäi rahaa myös matkusteluun, vaikka opinto- ja asuntolainan maksut veivätkin merkittävän osan palkasta. (Olen nainen)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meidän nuoret matkustelivat, tekemällä töitä, asumalla halvalla kimppakämpässä, opintolainalla, tekemällä töitä myös matkakohteessa. Toisen matkan asumalla kotona opiskelivat ja kävivät töissä.
Sitten valmistuivat saivat hyvät työpaikan, löysivät puolisot ja pankista lainaa asuntoon.
Ja nyt heikennetään irtisanomissuojaa.
Omistusasuntoon ei saa asumistukea.
Silloinhan on vain eduksi että sitä rahaa on käytettävissä muualtakin kuin pelkästään ansiotuloista.
Ihan vanhanaikaisesti käy töissä ja säästää.
Ensiviikolla alkavan 10pv reissun maksoi työpaikasta saaduilla bonuksilla, syksyn 2 vkon reissun kevään palkkarahoista
Minä olin normaalissa kokopäivätyössä opiskeluajan. Yliopistossa opiskelu meni ihan vapaa-ajalla tenttiin lukien, siellä ei tarvinnut olla juurikaan paikalla luennoilla. Opintoaloissa on tietysti eroja. Myös kaverini opiskelivat kokopäivätyön ohella.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen itse kanssa muutamia tällaisia nuoria naisia, joilla on omistusasunto jo 18 vuotiaana, vaikka ei edes vakituista työpaikkaa. Siis pelkkiä kesä/kausi työpaikkoja. Millä ihmeellä ne on saanut lainan pankista? Vanhemmat ei vaikuta toisessa tapauksessa edes mitenkään erityisen varakkailta, mutta tyttö ajaa melko uudella bemarilla ja ei edes halua mitään vakityötä, koska haluaa matkustella. Lähtee ulkomaille tyyliin, että tulee takaisin kun tulee. Miettii vaan, että ei se elo sielä jossain Kreikassa ilmaista ole, ja kun kulut juoksee kotimaassakin kokoajan. Itselläni olisi nipin napin rahat matkaan, mutta se rahanmeno mitä olisi ja kun ei olisi tuloja, niin kaataisi koko homman.
N.38v..
Miksei olisi mahdollista, että vanhemmat ovat lahjoittaneet asunnon?
Minä luovuin perinnöstä ja opiskeleva lapseni sai siten ensiasunnon. Nuorenahan sitä pesämunaa juuri tarvitsee enemmän kuin vanhana.
Tuo perinnöstä luopuminen on muuten helppoa siten, että siinä vanhempikaan ei "menetä" mitään, eli se että lapsi saa, ei ole pois mistään vanhemman olemassaolevista rahoista. Se onnistuu ns köyhemmäktäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni maksaa minulle 200€ kuukausirahaa, vaari 50€, sekä toinen mummini 150€. Toinen mummu antaa säännöllisesti sen muutama tuhat euroa minkä saa verottomana lahjoittaa. Äiti maksaa vuokrani jos en saa tarpeeksi työvuoroja, joten siitä jää säästöön myös kun elää tarkasti. T: 23-v. matkusteleva nainen
Eli edustat sitä stereotyyppiä, että tulet rikkaasta perheestä, josta saat kaiken ilmaiseksi. Aikuisenakin
Ei tuo minusta vielä rikkaalta perheeltä vaikuta, ihan keskituloiselta minun mielestäni. Rikkaalla perheellä noissa summissa olisi nollat perässä. Ja tuskin saa kaikkea ilmaiseksi. Kyllähän useimmat vanhemmat auttavat myös aikuisia lapsiaan, jos vain resursseja on. Tiedän monia tällaisia itseni mukaan lukien, eikä mekään mitään rikkaita olla. Sitäpaitsi keneltä se on mitään pois, jos raha kiertää perheen sisällä? Minusta ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko muiden asiat teille jotenkin? Itse ainakin matkustin paljon nuorena ja opiskelijana ihan sillä, että kävin opintojen ohessa töissä ja säästin ja valitsin matkustelun esim. auton tai asuntosäästämisen sijaan.
Nyt töissä käyvänä voisin toki taas säästää reissuihin, mutta ero entiseen on se, että vaikka tulot on kasvaneet, niin menot ovat myös. Ja ennenkaikkea se, ettei ole aikaa. Nuorena oli joustavampi aikataulu.
Matkustaa voi myös suht halvalla.
Voi, mutta nämä otsikossa mainitut nuoret eivät matkusta halvalla tai edes perustasolla, vaan tosi kalliilla: matkustetaan kalliisiin paikkoihin, lennetään business, hotelleissa ja laivoilla otetaan sviitti, ravintolat huipputasoa, vuokra-autona premium jne. Näin siis ihan jo 20+ iässä.
Mistä se raha tulee? Veikkaan että velaksi. Nuorethan velkaantuu hälyttävällä tahdilla juuri elämäntyylin vuoksi. Matkustetaan kalliilla ja ostellaan aivan törkyhintaisia merkkituotteita, kun aiempi sukupolvi matkusti just halvalla (reppureissut, interrail, halpalennot) ja vaatteet ostettiin H&M ja Seppälä.
Kyllä nykyään nuoret viettävät aika leveää elämää entisaikoihin verrattuna. Rahoitus hoituu eri tavoin. Toiset tienaa itse ja säästää, toisille makselee vanhemmat ja sukulaiset ja toiset elävät velaksi. Kukaan ei koskaan ihmettele, miten jollain on vara esim. polttaa tupakkaa, syödä ravintolassa viikossa monta kertaa (vaikka olisi pikaketjukin) tai bilettää. Matkustelu tuntuu monelle olevan se punainen vaate ja ihmetyksen aihe. Kuten täällä on sanottukin, niin matkustaa voi myös halvalla ja näin usein tekevät ne, jotka matkustavat sen matkustuksen vuoksi eikä nähdäkseen jotain tiettyjä paikkoja ja nähtävyyksiä.
Oma poika on ollut muutaman vuoden vakitöissä ja pärjäsi sijoituksilla aika hyvin, sai niistä asunnon käsirahan nopeasti. Opiskeluaikana tuettiin niin että annettiin silloin tällöin viisikymppinen käteen. Sanoi elävänsä sillä kaksi viikkoa, eli aika säästäväinen on muuten.
Opiskelijoilla matalat veroprosentit, tyyliin 10%,joten rahaa jää käteen, tekevät myös paljon rahakkaita viikonloppu-- ja pyhäpäivävuoroja, yövuoroista puhumattakaan. Naisilla järestään itteään varakkaammat, työssäkäyvät poikakaverit, joilta pummaavat matkat ja ylläpidon ja omat pikkutienestit voi käyttää 'raksakynsiin', tekohiuksiin sun muuhun sillisalaattiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni maksaa minulle 200€ kuukausirahaa, vaari 50€, sekä toinen mummini 150€. Toinen mummu antaa säännöllisesti sen muutama tuhat euroa minkä saa verottomana lahjoittaa. Äiti maksaa vuokrani jos en saa tarpeeksi työvuoroja, joten siitä jää säästöön myös kun elää tarkasti. T: 23-v. matkusteleva nainen
Eli edustat sitä stereotyyppiä, että tulet rikkaasta perheestä, josta saat kaiken ilmaiseksi. Aikuisenakin
Ei kun vastasin kysymykseen. Oletko joku köyhä vai?
Näillä ökymatkustavilla tubettajanuorilla on usein myös tosi kalliit autot. Siinä missä 20v sitten nuoret ajeli aikamoisilla kasari-ysäri-pommeilla mitä nyt budjetilla sai, on nykynuorilla uudenkarheat audit, bemarit tai teslat. Velaksi tai liisattuna tottakai. Samanlaista mahdollisuutta ei ollut aiemmin nuorilla.
Some ei ole todellisuutta, ja silti ihmettelen miksi tartut erityisesti nuorten naisten tekemisiin. Miksi se sinua haittaa? Influencer hommista jne voi saada hyvät rahat, enkä itse ihmettele jos jollain sellaisella on rahaa mennä ja tehdä. Voi olla nettikauppaa, sijoituksia, yhteistöitä..yms.
Tuntuu että matkoja pidetään siisteinä, kunhan niiden tekijä ei ole nainen. Ehkä ihmiset jotka valittavat naisten matkustelusta, olettavat myös että nainen on maannut joka miehen kanssa, joka sattuu samaan kuvaan.
Kun ihmisillä on liikaa oletuksia ja ajatuksia siitä että nainen matkustaa kenties ilman valvontaa ja yksin. Eikö Janni Hussille sanottu jossain aika törkeästi, kun pohtivat siellä miten yksin matkustavalla naisella oli varaa majailla siellä hotellissa? Totuus: Janni Hussi on painanut vuosia töitä ja tienaa kivasti.
Oli se mitä hyvänsä, en minä edes seuraa mitään tilejä mistä tulee fomo tai kateellisuus, koska ei kiinnosta katsoa ihmisten kiiltokuva elämää. Eikä kiinnosta lojuuko joku luksushotelleissa vai ostaa uusia vaatteita joka viikko. (Jälkimmäistä en edes käsitä miksi niin tehdä)
Minä en matkusta huvin vuoksi, vaan on syyt siihen. Mutta ymmärrän myös jos joku haluaa niin tehdä.
Mutta me ns. Normaalit nuoret naiset ja miehet säästämme itse rahaa ja emme elä leveästi.
Vierailija kirjoitti:
Näillä ökymatkustavilla tubettajanuorilla on usein myös tosi kalliit autot. Siinä missä 20v sitten nuoret ajeli aikamoisilla kasari-ysäri-pommeilla mitä nyt budjetilla sai, on nykynuorilla uudenkarheat audit, bemarit tai teslat. Velaksi tai liisattuna tottakai. Samanlaista mahdollisuutta ei ollut aiemmin nuorilla.
No ei ole nytkään jos ei tienaa juuri noita hyviä rahoja somesta. En edelleen ymmärrä mitä se kiinnostaa jos jollain on varaa, ja mahdollisuus johonkin. Maailma on muuttunut.
Eiköhän jokainen alle 30-vuotias, perusnätti ja hoikka nainen myy pillua. Tavalla tai toisella.
Ei tiikerikään raidoistansa eroon pääse.