Millä rahalla nuoret matkustavat
Olen seurannut nyt instagrammista yhtä sun toisen nuoren naisen elämää. Mietin millä rahalla aina matkustavat, ostavat omakotitalon, käyvät hotelli spassa ja muissa. Itse normaalituloisena ei meinaa rahat riittää mihinkään tälläsiin ikinä. Vai onko niin että nämä nuoret just tuhlaavat kaiken siihen elämykseen vai velalla elävät?
Kommentit (84)
Ihmiset saavat haluamaansa kun tekevät töitä sen eteen
Mun nyt yli parikymppisellä lapsella on ollut vakituinen työpaikka 17-vuotiaasta, välissä armeija ja takaisin tienaamaan. Helposti matkusteleekin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen itse kanssa muutamia tällaisia nuoria naisia, joilla on omistusasunto jo 18 vuotiaana, vaikka ei edes vakituista työpaikkaa. Siis pelkkiä kesä/kausi työpaikkoja. Millä ihmeellä ne on saanut lainan pankista? Vanhemmat ei vaikuta toisessa tapauksessa edes mitenkään erityisen varakkailta, mutta tyttö ajaa melko uudella bemarilla ja ei edes halua mitään vakityötä, koska haluaa matkustella. Lähtee ulkomaille tyyliin, että tulee takaisin kun tulee. Miettii vaan, että ei se elo sielä jossain Kreikassa ilmaista ole, ja kun kulut juoksee kotimaassakin kokoajan. Itselläni olisi nipin napin rahat matkaan, mutta se rahanmeno mitä olisi ja kun ei olisi tuloja, niin kaataisi koko homman.
N.38v..
Mistä tiedät että kulut juoksee Suomessa? Ehkä auto on liisattu ja vuokraa asuntonsa matkan ajaksi.
Toise
Auton liisaus kyllä onnistuu missä vaan (toimittavat auton kotiovelle) ja eihän asunnot maksa edes paljon mitään tuollaisessa paikassa.
Mikä ihme tuo nyt on?
Itselläni vanhemmat aina sijoittivat kaikki lapsilisärahani ja sain ne käyttööni heti lukion jälkeen. Valmistujaisissani sain myös isovanhemmiltani yhteensä 9000€ niin ei mennyt lahjaveroa turhaan.
Miksi kuvitellaan nuorten olevan jotenkin laiskoja? Itsekin olen ollut aina kaikki lomani yleensä vanhemmillani töissä tai sitten enoni yrityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme tuo nyt on?
Itselläni vanhemmat aina sijoittivat kaikki lapsilisärahani ja sain ne käyttööni heti lukion jälkeen. Valmistujaisissani sain myös isovanhemmiltani yhteensä 9000€ niin ei mennyt lahjaveroa turhaan.
Miksi kuvitellaan nuorten olevan jotenkin laiskoja? Itsekin olen ollut aina kaikki lomani yleensä vanhemmillani töissä tai sitten enoni yrityksessä.
Jag har varit nästan på samma sätt.
Jag har alltid jobbat hårt för mitt liv.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni maksaa minulle 200€ kuukausirahaa, vaari 50€, sekä toinen mummini 150€. Toinen mummu antaa säännöllisesti sen muutama tuhat euroa minkä saa verottomana lahjoittaa. Äiti maksaa vuokrani jos en saa tarpeeksi työvuoroja, joten siitä jää säästöön myös kun elää tarkasti. T: 23-v. matkusteleva nainen
Eli edustat sitä stereotyyppiä, että tulet rikkaasta perheestä, josta saat kaiken ilmaiseksi. Aikuisenakin
En ole tuo jolle vastasit, mutta jos itse olisin äverikkö jolla on aikuisia lapsia, niin miksipä en tukisi heitä elämään mukavampaa elämää kuin itse olen elänyt. Mihin ne rahat pitäisi antaa jos ei omille lapsille ja lapsenlapsille? Purralle ja Orpolle jaettavaksi yritystukiin?
Sitten vanhemmat on äärimmäisen yllättyneitä, kun se lapsi aikuisena jota on rahallisesti autettu, vaatiikin enemmän ja kalliimmin sitä jotakin, kun tottunut siihen, että raha vaan tulee jostakin. Jos itselläni olisi aikuisia lapsia joka tarvitsisi jotain välttämätöntä kuten purentakiskot, antaisin rahaa siihen, mutta jos aikuinen lapseni vaatisi vaikka uuden auton maksamista, vetäisin rajan siihen ja käskisin häntä säästämään ja ostamaan itse sen auton.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset saavat haluamaansa kun tekevät töitä sen eteen
Sokeakin saa näkönsä takaisin kun tarpeeksi uskoo.
Jotkut ovat mäkkärillä töissä. Jotkut ovat töissä jossain muualla. Jotkut tekevät kaupallista yhteistyötä. Jotkut ovat sijoittaneet rahojaan ja elävät koroillaan....
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme tuo nyt on?
Sen uskon, ettet ole tehnyt mitään itse elämässäsi vaan olet saanut kaiken hopeatarjottimella, sinun tapauksessa sisäpiiriläisenä työelämässä.
Vaikka vanhemmat auttaa taloudellisesti ei sen tarvitse sitä tarkoittaa että lapsi saa rahaa aina kun tarvitsee. Lapsi jolla on rahaa oppii sitä myös usein käyttämään, monesti jopa paremmin kuin lapsi jolle vanhemmat kustantaa ne purenta kiskot tai jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko muiden asiat teille jotenkin? Itse ainakin matkustin paljon nuorena ja opiskelijana ihan sillä, että kävin opintojen ohessa töissä ja säästin ja valitsin matkustelun esim. auton tai asuntosäästämisen sijaan.
Nyt töissä käyvänä voisin toki taas säästää reissuihin, mutta ero entiseen on se, että vaikka tulot on kasvaneet, niin menot ovat myös. Ja ennenkaikkea se, ettei ole aikaa. Nuorena oli joustavampi aikataulu.
Matkustaa voi myös suht halvalla.
Pitää olla kova palkka tuommoseen. Vai missä asuit?
Ovatko he tuttujasi vai katsottuja somettajia?
Lähipiirissä ainakin säästetään kovasti. Minäkin tällä hetkellä säästän joululomaa varten rahaa, ja sitä varten budjetoin kaikki rahat excelissä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka vanhemmat auttaa taloudellisesti ei sen tarvitse sitä tarkoittaa että lapsi saa rahaa aina kun tarvitsee. Lapsi jolla on rahaa oppii sitä myös usein käyttämään, monesti jopa paremmin kuin lapsi jolle vanhemmat kustantaa ne purenta kiskot tai jotain muuta.
Oletko katsonut Ulosottomiehet- sarjaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko katsonut Ulosottomiehet- sarjaa?
En olisko pitänyt?
Mä seuraan paljonkin sitä miten nuoret käyttää nykyisin rahaa. Heillä on sitä usein käytössä kun ja jos molemmat vanhemmat käy työssä. Ei näillä nuorilla ole käsitystä että raha tulisi heille jostain ilmaiseksi. Mutta toki sitä rahan käyttö on vanhemmat heille opettaneet.
Olemalla töissä saa rahaa matkusteluun ja pankista saa rahaa asuntoon tai taloon lainaa. Muutama vuosi sitten sai vielä hyvinkin ruhtinaallisesti. Mekin kaksi alle 30 vuotiasta vastavalmistunutta oltaisiin saatu helposti 500 000 euroa asuntoon pääkaupunkiseudulla, jos olisi otettu.
Miksi sinun pitäisi normaalituloisena saada kaikki mitä haluat? Eivät ne opiskelijatkaan kaikkea saa, vaan ovat päättäneet priorisoida matkailun. Sinä sen sijaan olet päättänyt laittaa rahasi johonkin muuhun. Valintoja valintoja.
Hankkiudu oikeasti rikkaaksi, niin sitten voit tehdä mitä huvittaa.
Kuljin nuorena paljon maateitse retkipyörän kanssa laivalla ja junalla. Ei siinä paljon rahaa kulu, varsinkaan itäeuroopassa.
Sitä en tiedä, miten joku 22v opiskelija kerää rahat kasaan hotelleihin ja ties mihin. Itse en ole koskaan hotelleissa edes viihtynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen itse kanssa muutamia tällaisia nuoria naisia, joilla on omistusasunto jo 18 vuotiaana, vaikka ei edes vakituista työpaikkaa. Siis pelkkiä kesä/kausi työpaikkoja. Millä ihmeellä ne on saanut lainan pankista? Vanhemmat ei vaikuta toisessa tapauksessa edes mitenkään erityisen varakkailta, mutta tyttö ajaa melko uudella bemarilla ja ei edes halua mitään vakityötä, koska haluaa matkustella. Lähtee ulkomaille tyyliin, että tulee takaisin kun tulee. Miettii vaan, että ei se elo sielä jossain Kreikassa ilmaista ole, ja kun kulut juoksee kotimaassakin kokoajan. Itselläni olisi nipin napin rahat matkaan, mutta se rahanmeno mitä olisi ja kun ei olisi tuloja, niin kaataisi koko homman.
N.38v..
Mistä tiedät että kulut juoksee Suomessa? Ehkä auto on liisattu ja vuokraa asuntonsa matkan ajaksi.
Ovat sen verran läheisiä tuttuja, että tiedän. Ei siis todellakaan mitään "instasta" tuttuja.
Mutta silti et tiedä, mistä saavat rahansa? Eli eivät kovinkaan tuttuja.
Kuvavinta on se, että tuosta tietysti vinkuu vatipäinen idioottivajakki, joka ei osaa edes yhdyssanoja kirjoittaa oikein. Hemmetin rakenne kynsi. Älä mieti kun ei kyvyt riitä.