Millä rahalla nuoret matkustavat
Olen seurannut nyt instagrammista yhtä sun toisen nuoren naisen elämää. Mietin millä rahalla aina matkustavat, ostavat omakotitalon, käyvät hotelli spassa ja muissa. Itse normaalituloisena ei meinaa rahat riittää mihinkään tälläsiin ikinä. Vai onko niin että nämä nuoret just tuhlaavat kaiken siihen elämykseen vai velalla elävät?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Isäni maksaa minulle 200€ kuukausirahaa, vaari 50€, sekä toinen mummini 150€. Toinen mummu antaa säännöllisesti sen muutama tuhat euroa minkä saa verottomana lahjoittaa. Äiti maksaa vuokrani jos en saa tarpeeksi työvuoroja, joten siitä jää säästöön myös kun elää tarkasti. T: 23-v. matkusteleva nainen
Ja tämänkö jälkeen, kun heistä aika jättää mies jatkaa elättämistä?
Velkarahalla ja luottokortit tappiin! Etkö ole lukenut, että ulosotossa ennätysmäärä nuoria? Työssäkäyvillä ei oo varaa kuin yks matka/vuosi ja nuoret reissaa 3-5 reissua vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä määrittelet "nuori"
Alle kolmekymppiset.
Vanhempiensa rahoilla (tai omilla säästöillä jotka on muodostuneet niistä saaduista rahoista)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet esimerkiksi elävät poikaystävänsä siivellä. Aikoinaan vaateliikkeessä töissä olleena, oli lähinnä sääntö kuin poikkeus, että monet naiset tulivat liikkeeseen kumppaninsa kanssa ja kassalla mies aina maksoi. Tätä teki parikymppiset naiset kuin ne yli kolmekymmentä vuotiaatkin. Jotkin naiset ostivat uusia vaatteita/laukkuja/kenkiä kerran kuukaudessa ja osa kävi useamminkin, aina mies mukana.
Mistä päättelet, että mies maksoi, ettei hän ollut vain raahattuna mukana?
Sitähän en tiedä kumpi kampi: maksoivatko miehet aina tyttöystävän/vaimon shoppailun mielellään vaan vain siksi koska heidät raahattiin sinne maksamaan. Toisaalta olin kerran tilanteessa jossa menin hämilleni, nainen keräsi kasapäin vaatteita, kenkiä ja laukkuja, toi ne kassalle ja ilmoitti että odota. Lä
Mistä syystä mies kuitenkin niin teki vaikka se oli hänestä vastenmielistä?
Vierailija kirjoitti:
Pappa betalar.
Aika usein se jo nykyisin on mamma joka maksaa toki noikin että pappa maksaa.
Nuorena kun tyytyy halvimpaan hostelliin ja jaksaa lentää siten että on monta välilaskua, pääsee kyllä reissuun halvalla. Lisäksi ainakin omassa nuoruudessani moni teki osan vuotta töitä ja säästi kaiken ja laittoi Suomesta asunnon pois siksi aikaa kun lähti reppureissaamaan. Ja luulen että nuo instamatkaajat monet pihistelee juuri kaikesta reissulla, mutta sitten yhden yön viettää jossain kivassa hotellissa ja ottaa sieltä kuvat.
Kadehtiminen on aika turhaa. Kannattaa mielummin suunnitella. Itse ostin ensimmäisen asunnon 25-vuotiaana ja matkustelu jäi sitten. Nyt kaikki omaisuus on menetetty maailman tuuliin ja mietin että olisi kannattanut tuo nuoruuskin viettää juuri vaikka reppureissaten. Mitään en ole saanut kasaan vaikka yritin elää keski-ikäisen elämää kaksikymppisenä. 😂
Vierailija kirjoitti:
Isäni maksaa minulle 200€ kuukausirahaa, vaari 50€, sekä toinen mummini 150€. Toinen mummu antaa säännöllisesti sen muutama tuhat euroa minkä saa verottomana lahjoittaa. Äiti maksaa vuokrani jos en saa tarpeeksi työvuoroja, joten siitä jää säästöön myös kun elää tarkasti. T: 23-v. matkusteleva nainen
Eli edustat sitä stereotyyppiä, että tulet rikkaasta perheestä, josta saat kaiken ilmaiseksi. Aikuisenakin
Karvalompsalla ne nykyään rahansa hankkii. Se on muotia.
Tunnen itse kanssa muutamia tällaisia nuoria naisia, joilla on omistusasunto jo 18 vuotiaana, vaikka ei edes vakituista työpaikkaa. Siis pelkkiä kesä/kausi työpaikkoja. Millä ihmeellä ne on saanut lainan pankista? Vanhemmat ei vaikuta toisessa tapauksessa edes mitenkään erityisen varakkailta, mutta tyttö ajaa melko uudella bemarilla ja ei edes halua mitään vakityötä, koska haluaa matkustella. Lähtee ulkomaille tyyliin, että tulee takaisin kun tulee. Miettii vaan, että ei se elo sielä jossain Kreikassa ilmaista ole, ja kun kulut juoksee kotimaassakin kokoajan. Itselläni olisi nipin napin rahat matkaan, mutta se rahanmeno mitä olisi ja kun ei olisi tuloja, niin kaataisi koko homman.
N.38v..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli edustat sitä stereotyyppiä, että tulet rikkaasta perheestä, josta saat kaiken ilmaiseksi. Aikuisenakin
En ole tuo jolle vastasit, mutta jos itse olisin äverikkö jolla on aikuisia lapsia, niin miksipä en tukisi heitä elämään mukavampaa elämää kuin itse olen elänyt. Mihin ne rahat pitäisi antaa jos ei omille lapsille ja lapsenlapsille? Purralle ja Orpolle jaettavaksi yritystukiin?
Vierailija kirjoitti:
Tunnen itse kanssa muutamia tällaisia nuoria naisia, joilla on omistusasunto jo 18 vuotiaana, vaikka ei edes vakituista työpaikkaa. Siis pelkkiä kesä/kausi työpaikkoja. Millä ihmeellä ne on saanut lainan pankista? Vanhemmat ei vaikuta toisessa tapauksessa edes mitenkään erityisen varakkailta, mutta tyttö ajaa melko uudella bemarilla ja ei edes halua mitään vakityötä, koska haluaa matkustella. Lähtee ulkomaille tyyliin, että tulee takaisin kun tulee. Miettii vaan, että ei se elo sielä jossain Kreikassa ilmaista ole, ja kun kulut juoksee kotimaassakin kokoajan. Itselläni olisi nipin napin rahat matkaan, mutta se rahanmeno mitä olisi ja kun ei olisi tuloja, niin kaataisi koko homman.
N.38v..
Mistä tiedät että kulut juoksee Suomessa? Ehkä auto on liisattu ja vuokraa asuntonsa matkan ajaksi.
Käynyt töissä 15 lähtien. Nyt opiskelee yliopistossa ja on ohessa ihan vakityössä. Tosin tunteja vähemmän kuin 40 viikossa. Kotoa saa välillä avustusta johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N.38v..
Mistä tiedät että kulut juoksee Suomessa? Ehkä auto on liisattu ja vuokraa asuntonsa matkan ajaksi.
Ovat sen verran läheisiä tuttuja, että tiedän. Ei siis todellakaan mitään "instasta" tuttuja.
Jos Suomessa ei ole mikään pakko olla, esim ei ole vielä lapsia, niin halvempaa se on kyllä lomailla ulkomailla jossain halvassa hostellissa. Omasta kämpästä Suomessa saa enemmän vuokraa kuin joutuu siellä huoneesta maksamaan. Ja monessa paikassa voi välillä tehdä jotain töitäkin jossain call centerissä, sukellusoppaana tai baarimikkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo jolle vastasit, mutta jos itse olisin äverikkö jolla on aikuisia lapsia, niin miksipä en tukisi heitä elämään mukavampaa elämää kuin itse olen elänyt. Mihin ne rahat pitäisi antaa jos ei omille lapsille ja lapsenlapsille? Purralle ja Orpolle jaettavaksi yritystukiin?
Ei siinä mitään. Elämähän on nykyään nauttimista, eikä toisista huolehtimista
Kyllä nykyään nuoret saa paljon apua vanhemmiltaan. Vanhemmat saattaa jopa kituuttaa omassa elämässään mutta nuorelle annetaan rahaa matkusteluun, vaatteisiin ja elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N.38v..
Toisekseen, ehkä tämä auton liisaus ja asunnon vuokraus on yleinen tapa Helsingissä, mutta nyt puhutaan ihan perus muutaman tuhannen asukkaan taajamasta sisäsuomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N.38v..
Ovat sen verran läh
Pankista saa lainaa jos joku takaa omaisuudellaan, mutta väitän kyllä että ilman tuloja ja ihan verottajalle näkyviä tuloja se ei onnistu. Eli mikään pappa betalar tai sugardaddy ei kyllä pankille kelpaa. Eli joko asunto ei edes ole hänen nimissään tai sitten hän on ollut vakituisessa työssä hakiessaan lainaa. Jos olette noin läheisiä niin mikset vaan kysy miten onnistuu.
Sitähän en tiedä kumpi kampi: maksoivatko miehet aina tyttöystävän/vaimon shoppailun mielellään vaan vain siksi koska heidät raahattiin sinne maksamaan. Toisaalta olin kerran tilanteessa jossa menin hämilleni, nainen keräsi kasapäin vaatteita, kenkiä ja laukkuja, toi ne kassalle ja ilmoitti että odota. Lähti liikkeestä ja mies tuli sitten kassalle suu mutrussa. Siinä tilanteessa ei ollut vaikea arvata, että mies ei mielellään maksanut ostoksia vaan päätä pyörittäen tuimana katsoi kun summa vaan jatkoi nousemistaan.