Kokemuksia? Mammografian jälkeisistä oireista ei informoida.
Mammografian jälkeisistä oireista ei informoida. Paine voi olla liian kova ja vahingoittaa rintaa. (Lisäksi säteilyannos voi vahingoittaa rintaa.)
Kokemuksia kuinka monta päivää kipu tai muut oireet on jatkunut? Mitä oireita? Punoitusta? Rinnan vuotoa? Herkkyyttä? Kipua? Kuumotusta? Pistelyä? Muita oireita?
Onko rinta/rinnat parantunut oireista?
(Teillä, joilla paine ei ole ollut liian suuri, voi olla ollut kivuton ja oireeton mammografiatutkimus. Kysymys käsittelee ilmenneitä oireita.)
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se litistäminen sattuu ihan reilusti.
Siitä varoitettiin ja sanottiin että pitää kestää vaan.
Enpä voi olla ajattelematta vastaavaa tilannetta miehillä. Pallit litistettäis levyjen väliin kipeästi ja käskettäis kestää vaan??
Ero on valtava. Kives on tiivistä, rinta pehmeä ja höttöinen. Mies ei seisoisi lampaana kärsimässä, sinä jostain syystä rakastat tehdä niin. Kumpi teistä on tyhmä?
Joillakin meistä rinta on tiivistä kudosta, mutta sitä ei mitenkään huomioida tutkimuksissa.
Niin tiivistä että nännit jäävät ikuisesti littanaksi? Ainakin tämän ketjun perusteella, näin voi tapahtua.
Olen käynyt lukemattomia kertoja. Ei ole ollut mitään haittavaikutuksia tai oireita
Hoitaja selitti, että kone ei ota lainkaan kuvaa ennen kuin tietyssä paineessa. Tietääkö joku, pitääkö se paikkaansa? Eikö se ole ihan koneen säädöistä kiinni..?
Hän kertoi myös ettei lääkäri suostu edes katsomaan kuvia, jos joku niistä puuttuu.
Oli sitten turha käynti ja turhaa kipua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se litistäminen sattuu ihan reilusti.
Siitä varoitettiin ja sanottiin että pitää kestää vaan.
No höpö höpö.
Synnytys sattuu tai peräsuolen tähystys ilman lääkkeitä
Mammografia aiheuttaa joillekin kovaa kipua. Sen jälkeen tunto väheni. Sillä on iso merkitys naisen elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Minua sattui kahdella käyntikerralla tosi paljon. Sanoin laitteen käyttäjille, mutta he vain lisäsivät painetta. Tuntui kun jotain olisi musertunut. Jälkikäteen rinnat oli kipeät kuukausia, kipu tuntui jos joku halasi. En mene enää koska hoitajat eivät usko kun sanoo että sattuu.
Samantapaisia kokemuksia. Olen joskus miettinyt suostuisivatko miehet kiltisti tällaiseen kipua aiheuttavaan tutkimukseen. Arvelen, että eivät. Silloin olisi luultavasti jo kehitetty kivuttomampi tutkimusmenetelmä.
Niin tutkimus siis keskeytettiin kun huusin kivusta. Oliko muuta?
Se on semmosta kun pöljä ei saa suutaan auki.
Minuun ei sattunut. Se on omalla vastuulla karjaista ajoissa jos satutetaan.
Hanki sinä ihan riskitön syöpä mieluummin, ryssykkä. Näkyvät nyt olevan naiset ja syöpäseulonnat disinfirmoinnin aiheena. Käy mielenkiintoiseksi kun tajuatte, että meillä seulotaan myös suolistosyöpien varalta.
Siis tutkimus keskeytettiin kun huusin kivusta.
Vierailija kirjoitti:
Se tutkimuslaite missä ollaan vatsallaan on rintojen magneettitutkimuslaite.
Ja sattumisen pelon takia ei kenenkään pidä missään tapauksesssa olla menemättä mammografiaan. Puristus voi tehdä kivun mutta se ei kestä kuin muutaman sekunnin.
Vain pieni osa rintasyövistä on geneettisiä ja kulkee suvuissa. Kenelle tahansa meistä voi tulla rintasyöpä vaikkei suvussa olisi aiemmin ollut yhtäkään rintasyöpätapausta, joten silläkään perusteella ei pidä missään tapauksessa jättää menemättä mammografiaan.
Tehdä kivun. Mitä ihmeen suomea tämä on?
Vierailija kirjoitti:
Ja sattumisen pelon takia ei kenenkään pidä missään tapauksesssa olla menemättä mammografiaan. Puristus voi tehdä kivun mutta se ei kestä kuin muutaman sekunnin.
Vain pieni osa rintasyövistä on geneettisiä ja kulkee suvuissa. Kenelle tahansa meistä voi tulla rintasyöpä vaikkei suvussa olisi aiemmin ollut yhtäkään rintasyöpätapausta, joten silläkään perusteella ei pidä missään tapauksessa jättää menemättä mammografiaan.
Alkoholijuomien välttely ja turhien kemiallisten aineiden välttely auttavat pitkälle, jos haluaa pysyä terveenä. Tunnen naisia, joiklla on ollut rintasyöpä. Jokainen on juonut viiniä ym vuosikausia, ei humalahakuisesti, mutta aika paljon kuitenkin. Sellaista sivistynyttä juomista. Yhdestä naisesta arvasin, että hän saattaa olla alkoholisti. Toinen kertoi kahden kesken, että hänellä on juomisongelma.
Jos tuntuu että jäi jotain jälkioireita, niin kannattaa olla yhteydessä sinne kuvaavaan yksikköön. Kutsukirjeessä on kai yleensä yhteystiedot. Varmasti osaavat neuvoa mitä tehdä.
Mulla on mielestäni aika herkät rinnat ja on todetusti tiivistä kudosta osin ja inhoan & pelkään puristavaa kipua (esim verenpainemittaus on horroria). Mammografian siirsin kerran, kun aika osui just sellaiseen kohtaan kierrosta, että rinnat on superarat. Toisella kerralla menin ja olin yllättynyt että mulle se ei tuntunut juurikaan pahalta. Aikaa ei mennyt kauaa ja vaikka oli vähän liukuhihnaolo, niin hoitaja oli ystävällinen ja muistutti, että tämän ei kuulu oikeastaan sattua, vaikka puristus voi tuntua ikävältä. Kyseli myös koko ajan, että onko ok ja eihän purista liikaa. Ilmeisesti voivat ultrata rinnat, jos kuvaaminen ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua sattui kahdella käyntikerralla tosi paljon. Sanoin laitteen käyttäjille, mutta he vain lisäsivät painetta. Tuntui kun jotain olisi musertunut. Jälkikäteen rinnat oli kipeät kuukausia, kipu tuntui jos joku halasi. En mene enää koska hoitajat eivät usko kun sanoo että sattuu.
Samantapaisia kokemuksia. Olen joskus miettinyt suostuisivatko miehet kiltisti tällaiseen kipua aiheuttavaan tutkimukseen. Arvelen, että eivät. Silloin olisi luultavasti jo kehitetty kivuttomampi tutkimusmenetelmä.
No mikseivät naiset sitten ole kehittäneet kivuttomampia menetelmiä? Uusia kehitellään, mutta röntgen on niin vakiintunut ja melko halpa, että vaikea syrjäyttää.
Tissini ovat luumun kokoluokkaa ja kahden lapsen jälkeen tyhjät,joten kyllä niitä revittiin aika brutaalisti ja seuraavana päivänä itku pääsi kun särki niin hemmetisti :( Olivat pari viikkoa jomottavat ja kosketusarat.
Olin sanonut että sattuu mutta vastaus oli että ei voi mitään.
Jos miesten muna litistettäisiin osana syöpäseulontaa,saisivat nukutukset. Mutta meidän naisten pitää kärsiä.
Vierailija kirjoitti:
Tiukassa puristuksessa myös sädeannos jää pieneksi. Puristus ei myöskään kestä kerrallaan kuin muutamia sekunteja.
Lakisääteisissä kunnallisissa seulonnoissa hoitajan aika potilasta kohden on valitettavan lyhyt. Mitä kovempi jännittäjä mammografiaan tulija on, sitä epämukavampana hän kiireen ja asentoihin siirtelyn kokee. Yksityisellä puolella mammografia on myös käytössä. Tutkimusaikaa potilasta kohden on enemmän, mikä helpottaa monen jännittäjän oloa.
Kuten Kirsi asiaa kommentoi:
"Pelko ei vähene, jos kuvaajalla on liukuhihnamainen asenne, ja koeta vain kestää ainoa kannustus."
Oltiinpa sitten seulontakäynnillä tai yksityisvastaanotolla, parhaiten röntgenhoitaja tai lääkäri voi asiakastaan auttaa, jos tämä uskaltaa kertoa tuntemuksistaan. Mikäli pelottaa, se on syytä sanoa ääneen.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/10/13/mammografia-kipua-ja-karsimyst…
Tämä juuri on ongelma. Asiakasta pidetään "jännittäjänä" eikä uskota, että tutkimus aiheuttaa voimakasta kipua. Kyse ei ole pelosta vaan ihan todellisesta fyysisestä kivusta, joka toisilla jatkuu vielä tutkimuksen jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Hanki sinä ihan riskitön syöpä mieluummin, ryssykkä. Näkyvät nyt olevan naiset ja syöpäseulonnat disinfirmoinnin aiheena. Käy mielenkiintoiseksi kun tajuatte, että meillä seulotaan myös suolistosyöpien varalta.
Minulla ei ole keskeytetty. Vaikka olen uikuttanut ääneen kahdella viimeisellä kerralla. Olen aidosti pelännyt, että pyörryn laitteessa litistettynä ollessani. Hoitaja on monen metrin päässä, eikä ehdi tarvittaessa apuun. Taustatiedoksi se, että minulla on varsin korkea kipukynnys, enkä ole pyörtyvää sorttia. Kahdesti pyörtynyt eläissäni yli 50 vuoden aikana. Syyt olleet fyysiset, mutta ei diagnostisiin tilanteisiin, kipuun tai synnytyksiin liittyviä.
Nii, voipi olla syöpä siinä tississä. Jätä seulomatta, eihän siihen sairastu kuin joka seitsemäs.
Tässä on nyt kyse nimenomaan seulonnassa käyneiden kokemuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole keskeytetty. Vaikka olen uikuttanut ääneen kahdella viimeisellä kerralla. Olen aidosti pelännyt, että pyörryn laitteessa litistettynä ollessani. Hoitaja on monen metrin päässä, eikä ehdi tarvittaessa apuun. Taustatiedoksi se, että minulla on varsin korkea kipukynnys, enkä ole pyörtyvää sorttia. Kahdesti pyörtynyt eläissäni yli 50 vuoden
Ja lisäyksenä se, että jostain kummallisesta syystä reflektiivisesti pidätän hengitystä, kun sattuu paljon. Silloin hipihiljaa. Tässäkin valossa poikkeuksellista. Se kipu on suorastaan alkukantaista. Kuin revittäisiin rikki täydessä tajussa ja ymmärryksessä.
En väitä, että vähemmän kiinteän rinnan haltijoita ei sattuisi, niin kuin kertovat. On turhaa heidänkään väittää, että kiinteän kudoksen haltijoilla kipu ei voisi olla syvää tuskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholijuomien välttely ja turhien kemiallisten aineiden välttely auttavat pitkälle, jos haluaa pysyä terveenä. Tunnen naisia, joiklla on ollut rintasyöpä. Jokainen on juonut viiniä ym vuosikausia, ei humalahakuisesti, mutta aika paljon kuitenkin. Sellaista sivistynyttä juomista. Yhdestä naisesta arvasin, että hän
Minun äidilläni aikanaan todettiin rintasyöpä 29-vuotiaana. Se hoidettiin, ja oli ensimmäisiä säästäviä leikkauksia maailmassa. Tästä on yli 40 vuotta. Hän oli absolutisti. Kuoli syöpään 69-vuotiaana. Mutta ei rintasyöpään. Rintasyöpää aiheuttaa perinnöllisesti BRCA1-geeni. Äidistäni oli aikanaan tuo tieto sairaalassa. Ei hyödyttänyt minua. Sairaala lopetettiin sittemmin, ja arkistot hävisi jonnekin taholle, jota en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvänen aika sentään, ota sitten se syöpä jos mammografia on noin hankala.
On muitakin keinoja tutkituttaa rinnat.
Ymmärrät varmaan ettei mammografia suojaa syövältä, vaan tarkoitus on löytää syöpä ajoissa.
Voi jessus, kaikesta sitä ongelmaa tehdäänkin. Mammografiaan ei ole pakko mennä, jos vaikka syöpä löytyisikin, niin siinä sitä vasta haittavaikutuksia hoidossa sitten olisikin.