Kokemuksia? Mammografian jälkeisistä oireista ei informoida.
Mammografian jälkeisistä oireista ei informoida. Paine voi olla liian kova ja vahingoittaa rintaa. (Lisäksi säteilyannos voi vahingoittaa rintaa.)
Kokemuksia kuinka monta päivää kipu tai muut oireet on jatkunut? Mitä oireita? Punoitusta? Rinnan vuotoa? Herkkyyttä? Kipua? Kuumotusta? Pistelyä? Muita oireita?
Onko rinta/rinnat parantunut oireista?
(Teillä, joilla paine ei ole ollut liian suuri, voi olla ollut kivuton ja oireeton mammografiatutkimus. Kysymys käsittelee ilmenneitä oireita.)
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko mammografiaa edes tehdä, jos rinnat ovat pienet? Tyyliin a- tai aa-kuppi?
toisinaan miehillekin tehdään mammografia, joten voi
Miehillä ei kuitenkaan ole rintarauhaskudosta. Ainakin itselläni juuri tuo rauhaskudos on erityisen herkkä puristukselle.
Kyllä miehilläkin on rintarauhaskudosta. Se ei vaan toimi väärien hormonien takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekniikka on ihmeellistä. Ja miten hyödyllisiä innovaatioita se kehittää ja tuottaakaan?
Paitsi kivutonta ja kudosystävällistä mammografialaitetta! Sellaisen kehittäminen on kai vaikeaa tai jopa mahdotonta.
Ehkä se ei kiinnosta ketään, koska kyse on naisten kivuista? Ei olisi ainoa asia, jossa ongelmat lakaistaan maton alle, koska "kipu kuuluu naisen elämään".
Juuri näin. Mammografialaitekin on pysynyt rakenteeltaan ja toimintatavaltaan samanlaisena vuosikymmenet.
Luulisi, että kivuttomampaan kuvantamiseen olisi jo panostettu.
Niin, voisi kuvitella, että jos kerran mammografia onnistuu, vaikka rinta olisi suuri, niin miksei sitten pientä(kin) rintaa voida kuvata pienemmällä litistyksellä? Tuskin se on rauhaskudoksellekaan hyväksi, jos kovin suurella voimalla puristetaan. Kai nykytekniikalla voidaan saada riittävän tarkka kuva vähemmälläkin puristuksella?
Vierailija kirjoitti:
Se tutkimuslaite missä ollaan vatsallaan on rintojen magneettitutkimuslaite.
Ja sattumisen pelon takia ei kenenkään pidä missään tapauksesssa olla menemättä mammografiaan. Puristus voi tehdä kivun mutta se ei kestä kuin muutaman sekunnin.
Vain pieni osa rintasyövistä on geneettisiä ja kulkee suvuissa. Kenelle tahansa meistä voi tulla rintasyöpä vaikkei suvussa olisi aiemmin ollut yhtäkään rintasyöpätapausta, joten silläkään perusteella ei pidä missään tapauksessa jättää menemättä mammografiaan.
Mitä minä teen sillä tiedolla että onko minulla rintasyöpä? En aio kuitenkaan leikkauttaa sitä. Haluan kuolla luonnollisen kuoleman sitten kun se aika tulee.
On tehnyt kipeää ja ei ole. Olen käynyt useamman kerran ja joskus se on tehnyt kyllä todella kipeää. Sitten muistan jonkun kerran kun pääsi paljon helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tutkimuslaite missä ollaan vatsallaan on rintojen magneettitutkimuslaite.
Ja sattumisen pelon takia ei kenenkään pidä missään tapauksesssa olla menemättä mammografiaan. Puristus voi tehdä kivun mutta se ei kestä kuin muutaman sekunnin.
Vain pieni osa rintasyövistä on geneettisiä ja kulkee suvuissa. Kenelle tahansa meistä voi tulla rintasyöpä vaikkei suvussa olisi aiemmin ollut yhtäkään rintasyöpätapausta, joten silläkään perusteella ei pidä missään tapauksessa jättää menemättä mammografiaan.
Mitä minä teen sillä tiedolla että onko minulla rintasyöpä? En aio kuitenkaan leikkauttaa sitä. Haluan kuolla luonnollisen kuoleman sitten kun se aika tulee.
No eipä sitten tietenkään ole mitään älyä mennä seulontaan. Eiköhän noi ole sellaisille jotka kokee sillä tiedolla jotain tekevänsä,
Vierailija kirjoitti:
"Kävin itse Mehiläisessä mammografiassa ekaa kertaa 46-vuotiaana. En ole synnyttänyt enkä imettänyt, ja rintani ovat pienet ja kiinteät. .. tuntui kuin rintani olisivat haljenneet siitä paineesta. Myös minulla kipu kesti ap:n tapaan useamman päivän."
Ja minä 42, samoin en ole ollut ikinä raskaana ja ei toivoakaan että edes puolikas lyijykynä pysyisi rinnan alla (ei ole mitään "allaa"). Eikä sattunut pätkääkään. Älä siis yleistä ja turhaan pelottele muita, noin kivulias kokemus on erittäin harvinaista.
Tässä ketjussa kysyttiin kokemuksia niiltä, joilla toimenpide oli sattunut. Niinpä kerroin omani ihan ilman mitään pelottelua. En varmasti ole harvinainen tapaus enkä yksin oireineni, koska hoitaja kertoi toimenpiteen kivuliaisuudesta heti alkuun.
Sattumisesta huolimatta menen mielelläni tarvittaessa uudelleen mammografiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko mammografiaa edes tehdä, jos rinnat ovat pienet? Tyyliin a- tai aa-kuppi?
toisinaan miehillekin tehdään mammografia, joten voi
Miehillä ei kuitenkaan ole rintarauhaskudosta. Ainakin itselläni juuri tuo rauhaskudos on erityisen herkkä puristukselle.
Kyllä miehilläkin on rintarauhaskudosta. Se ei vaan toimi väärien hormonien takia.
Mielenkiintoista. En ole koskaan havainnut sitä. Itselläni on ihan selvä, kiinteä pallukka rinnoissa, joten vaikkei niissä olisi yhtään rasvaa, ne olisivat silti erilaiset kuin miehillä. Onko miesten rintarauhaskudos siis jotenkin "alikehittynyt"?
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on erikoista? Minulle on monta kertaa tehty, eikä ole käynyt edes kipeää.
Osaatko lukea? Sinulta ei kysytty mitään!!!
Vierailija kirjoitti:
potilasvahinkoilmoitus. Mulla tehtiin väkivaltainen papa tutkimus, jonka väkisin keskeytin itse hoitajan estelyistä huolimatta. Lehmän kokoista metallia yritti väkisin runnoa ahtaan (Lähes)neitsyen sisään. Seuraavana päivänä tuli verta. Vamma tuli.
Samoin minulle neitsyenä 30 vuotta sitten.
No ei kyllä ollut yhtään oireita 🤔
Moi.
itse kävin mammografiassa viime la toista kertaa elämässäni. Noin 20 vuotta sitten kun kävin ekan kerran ei sattunut lainkaan. Nyt sattui ja sanoinkin, että puristaa tosi kovaa. Nyt mammografian jälkeen la-su välisenä yönä en saanut nukuttua kun kipu rinnoissa, vasemmassa enemmän, oli niin kova. Nukun yleensä kyljellä ja nyt se on kivuliasta. Otin särkylääkettä. Kipu ei ole ihossa vaan jossain syvemmällä. Ihan kun ois tehnyt oikein kovan rintalihastreenin salilla ja sen takia kipeä. Nyt on tiistai ja kipua on yhä. Ei yhtä paha kuin la-su välinen yö, mutta tuntuu yhä. Laitoin mammografian tehneelle taholle palautetta asiaa koskien. En ole vielä saanut vastausta.
Kysymys: mitä tehdään jos rinnat ovat niin pienet, ettei niitä onnistuta litistämään kuvausta varten? Onko vaihtoehtoisia tutkimustapoja?
Itsellä ei satu niinkään rintoihin. Vaan se jos nahka revitään kaulasta ja kyljestä asti eri puolelle kehoa. Kokenut hoitaja ymmärtää, mitä kuvataan. Eli rintaa eikä nahkaa ja lihasta.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ei satu niinkään rintoihin. Vaan se jos nahka revitään kaulasta ja kyljestä asti eri puolelle kehoa. Kokenut hoitaja ymmärtää, mitä kuvataan. Eli rintaa eikä nahkaa ja lihasta.
Niinpä, en käsitä miksi sitä nahkaa pitää riipiä, kun pelkän rinnan voisi iskeä lasille?
Kas kummaa kun miesten esim kivessyöpiä ei tutkita litistämällä kiveksiä kivuliaasti, siihen on kyllä keksitty muut tavat.
Kuten yleensä naisten kipu ei terveydenhuollossa voisi vähempää kiinnostaa. Ihan varmasti voitaisiin kehittää muitakin tutkimustapoja, jos kiinnostusta naisten terveydenhuollon parantamiseen olisi, mutta eipä ole.
Miesten terveydessä pelkästään erektiohäiriöiden hoitoa on tutkittu enemmän kuin kaikkia naiserityisiä terveysongelmia yhteensä!
Siis voiko tuon korvata magneettikuvauksella? Niinku oikeasti, että on yhtä luotettava?
Mitä ihmettä.
Ihmettelen aika, kun jotkut valittaa, että sattuu. Pah! Hetken tuntuu se kiristys, että saadaan sisältö kuvattua.
Ei rinnan tiiviyskään selitä sattumista.
T. H75 - kiinteät rinnat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiukassa puristuksessa myös sädeannos jää pieneksi. Puristus ei myöskään kestä kerrallaan kuin muutamia sekunteja.
Lakisääteisissä kunnallisissa seulonnoissa hoitajan aika potilasta kohden on valitettavan lyhyt. Mitä kovempi jännittäjä mammografiaan tulija on, sitä epämukavampana hän kiireen ja asentoihin siirtelyn kokee. Yksityisellä puolella mammografia on myös käytössä. Tutkimusaikaa potilasta kohden on enemmän, mikä helpottaa monen jännittäjän oloa.
Kuten Kirsi asiaa kommentoi:
"Pelko ei vähene, jos kuvaajalla on liukuhihnamainen asenne, ja koeta vain kestää ainoa kannustus."
Oltiinpa sitten seulontakäynnillä tai yksityisvastaanotolla, parhaiten röntgenhoitaja tai lääkäri voi asiakastaan auttaa, jos tämä uskaltaa kertoa tuntemuksistaan. Mikäli pelottaa, se on syytä sanoa ääneen.
Eikö se mammokone itse arvioi kuinka paljon puristaa. Riippuu millainen tissinlettu siellä on vastassa.
onhan