Kokemuksia? Mammografian jälkeisistä oireista ei informoida.
Mammografian jälkeisistä oireista ei informoida. Paine voi olla liian kova ja vahingoittaa rintaa. (Lisäksi säteilyannos voi vahingoittaa rintaa.)
Kokemuksia kuinka monta päivää kipu tai muut oireet on jatkunut? Mitä oireita? Punoitusta? Rinnan vuotoa? Herkkyyttä? Kipua? Kuumotusta? Pistelyä? Muita oireita?
Onko rinta/rinnat parantunut oireista?
(Teillä, joilla paine ei ole ollut liian suuri, voi olla ollut kivuton ja oireeton mammografiatutkimus. Kysymys käsittelee ilmenneitä oireita.)
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Ei hitto! Olen käynyt mammografiassa monta kertaa, koska äidilläni oli rintasyöpä. Jos hetken verran puristetaan rintaa päältä ja sitten sivuttain, mitä HITON SEURAUSTA siitä muka on????
Luulosairaat huithiiteen täältä kirjoittamasta! Ettette häpeä!
Tässä ketjussa nimenomaan kysyttiin kokemuksia oireista. Jos sulle ei ole tullut oireita, niin olet itse huutelemassa väärässä ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen foliohattuilua nämä jatkuvat mammografiaa kritisoivat keskustelut ovat?
Miksi ei saisi kritisoida toimenpidettä, joka aiheuttaa suurelle osaa naisia kipua?
Vaikka olisi pienikin osa, niin ehdottomasti saa kritisoida. Eihän mikään muuten muutu. Jos ei muuta, niin ainakin me herkkärintaiset ymmärrämme mennä ultraäänitutkimukseen mammografian sijaan.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko urbaani legenda mutts jollain naisella oli silikoni poksahtanut. Ei kehdannut mainita, että on silikonit.
Voi hyvinkin olla totta.
Sitäpaitsi ultralla ja/tai magneettikuvauksella saa paremmat tulokset kuin röntgenillä (joka muuten altistaa säteilylle).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisilla vaan se kipukynnys on alempana kuin toisilla. Omalla kustannuksella voi halutessaan mennä ottamaan magneettikuvauksen, ei ole halpaa hupia.
Kipukynnys ei ole matala. Hetkellinen kipu on helppo kestää. Kipu on jatkunut viikon.
Oletko myös ottanut särkylääkettä viikon?
Mulla kestänyt puoli vuotta ja valtavat mustelmat. Buranaa menee helvetisti.. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko tissiin mustelma? Menee treffit pilalle
Eräällä läheiselläni oli rinta ihan sinisenmustana joidenkin päivien ajan mammografian jälkeen. Hänellä oli jokin normaalia herkempi taipumus verenvuotoon, mutta silti se oli aika hurja reaktio.
Inhoan aina näitä keskusteluja täällä, koska ikävät kokemukset aina lytätään.
Omani oli myös kamala. Hirveä kipu, tuntui että rinta olisi revennyt irti. Uskon ongelman johtuneen siitä, että minulla on hyvin tiiviit, mastopaattiset rinnat. Jälkeenpäin oli monta päivää kuumotusta, punoitusta ja kipua, ja mammografian jälkeen rintani alkoi myös roikkua. (Tämä eritoten on asia, josta aina satelee alapeukkuja. Näin ei palstalaisten mielestä VOI käydä.)
En tiedä onko keskustelijoilla sitten pelkona, että naiset eivät kävisi mammografiassa, jos siitä kerrotaan mitään ikäviä kokemuksia. Kyllä minä ainakin kävisin, koska mieluummin ottaisin jonkin verran kipua ja vaikka sitten roikkuvammat rinnat kuin kuolen syöpään. Mutta olisi ollut kiva tietää etukäteen, mihin varautua. Ärsyttää se, että naisia pidetään ihan pikkulapsina, joille pitää lässyttää, että ei satu yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sattuuhan se runnominen, ainakin isoilla rinnoilla, mutta menee tosiaan 10 sekunnissa ohi eli hengittele vain rauhassa. Välillä jäänyt jonkinlaista kipuilua muutamaksi päiväksi, muttei se maailmaa kaada. seulonnan hyödyt ovat 1000 kertaiset verrattuna rintasyöpään!
Pienillä rinnoilla sattuu. Pienet rinnat venytetään ihoa ja rintaa tunkemalla lisää laitteen väliin ja puristetaan tiukasti, kun rintaa painetaan venytettynä pysymään venyneenä röntgenin ajan. Pientä rintaa ei vain litistetä, vaan venyneenä litistetään. Pieni rinta ei pysyisi laitteen välissä ilman tiukkaa puristusta, kun se on venytetty.
Mulla on AA kuppi, eikä tuntunut kuin vähän epämukavalta. Esim. papakoe on huomattavasti kivuliaampi kun se sentään nipistää sekunnin.
Vierailija kirjoitti:
Tekniikka on ihmeellistä. Ja miten hyödyllisiä innovaatioita se kehittää ja tuottaakaan?
Paitsi kivutonta ja kudosystävällistä mammografialaitetta! Sellaisen kehittäminen on kai vaikeaa tai jopa mahdotonta.
Ehkä se ei kiinnosta ketään, koska kyse on naisten kivuista? Ei olisi ainoa asia, jossa ongelmat lakaistaan maton alle, koska "kipu kuuluu naisen elämään".
"Kävin itse Mehiläisessä mammografiassa ekaa kertaa 46-vuotiaana. En ole synnyttänyt enkä imettänyt, ja rintani ovat pienet ja kiinteät. .. tuntui kuin rintani olisivat haljenneet siitä paineesta. Myös minulla kipu kesti ap:n tapaan useamman päivän."
Ja minä 42, samoin en ole ollut ikinä raskaana ja ei toivoakaan että edes puolikas lyijykynä pysyisi rinnan alla (ei ole mitään "allaa"). Eikä sattunut pätkääkään. Älä siis yleistä ja turhaan pelottele muita, noin kivulias kokemus on erittäin harvinaista.
Hyvänen aika sentään, ota sitten se syöpä jos mammografia on noin hankala.
On muitakin keinoja tutkituttaa rinnat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko mammografiaa edes tehdä, jos rinnat ovat pienet? Tyyliin a- tai aa-kuppi?
toisinaan miehillekin tehdään mammografia, joten voi
Miehillä ei kuitenkaan ole rintarauhaskudosta. Ainakin itselläni juuri tuo rauhaskudos on erityisen herkkä puristukselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekniikka on ihmeellistä. Ja miten hyödyllisiä innovaatioita se kehittää ja tuottaakaan?
Paitsi kivutonta ja kudosystävällistä mammografialaitetta! Sellaisen kehittäminen on kai vaikeaa tai jopa mahdotonta.
Ehkä se ei kiinnosta ketään, koska kyse on naisten kivuista? Ei olisi ainoa asia, jossa ongelmat lakaistaan maton alle, koska "kipu kuuluu naisen elämään".
Juuri näin. Mammografialaitekin on pysynyt rakenteeltaan ja toimintatavaltaan samanlaisena vuosikymmenet.
Luulisi, että kivuttomampaan kuvantamiseen olisi jo panostettu.
Toisessa rinnassa ei ole tuntunut pahalta, toisessa rinnassa mammografia teki tosi kipeää. Jälkioireista vaikea sanoa kun joka kerta otettu myös neulanäyte tästä rinnasta joka teki kipeää. Niin jälkipireet olleet varmaan neulanäytteenotosta.
Mikä tässä on erikoista? Minulle on monta kertaa tehty, eikä ole käynyt edes kipeää.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kukaan uskaltaa synnyttää, jos 5-10 minuuttia kestävä mammografiakuvauskin hirvittää? Tai käydä verikokeessa? Tai vaikka paksunsuolen tähystyksessä??
No eipä sitä synnytystäkään innolla odota. Se on sen verran raju tapahtuma, ettei sitä kovin monta kertaa viitsi tehdä, vaikka lapset ihania ovatkin.
Verikokeessa kipu on paljon pienemmällä ja vähemmän herkällä alueella kuin mammografiassa. Paksusuolen tähystyksen puolestaan haluankin nukutuksessa, koska se on naisilla erityisen kivulias.
Vierailija kirjoitti:
Hyvänen aika sentään, ota sitten se syöpä jos mammografia on noin hankala.
On muitakin keinoja tutkituttaa rinnat.
Sitähän täällä just kritisoidaan, että miksei kivuttomampaa maksutona tapaa ole tarjolla.
Ai niin, kun kyseessä on naiset!
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on erikoista? Minulle on monta kertaa tehty, eikä ole käynyt edes kipeää.
Miksi sitten kommentoit tätä keskustelua, kun et kuulu kohderyhmään?
Minä en ole käynyt mammografiassa, vaikka kutsuja on kyllä sadellut useampaan otteeseen. Minun rintoja ei kyllä rytistellä, siitähän se syöpä vasta sikiääkin.
Vierailija kirjoitti:
"Kävin itse Mehiläisessä mammografiassa ekaa kertaa 46-vuotiaana. En ole synnyttänyt enkä imettänyt, ja rintani ovat pienet ja kiinteät. .. tuntui kuin rintani olisivat haljenneet siitä paineesta. Myös minulla kipu kesti ap:n tapaan useamman päivän."
Ja minä 42, samoin en ole ollut ikinä raskaana ja ei toivoakaan että edes puolikas lyijykynä pysyisi rinnan alla (ei ole mitään "allaa"). Eikä sattunut pätkääkään. Älä siis yleistä ja turhaan pelottele muita, noin kivulias kokemus on erittäin harvinaista.
No eikä ole harvinaista, vaan hyvin yleistä.
Miksi ei saisi kritisoida toimenpidettä, joka aiheuttaa suurelle osaa naisia kipua?