Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatteko 2000-luvun alkupuolen ajat kun netti yleistyi?

Vierailija
08.05.2024 |

Tuolloinkaan nettiyhteys oli kotona harvoilla. Enemmän tai vähemmän heitä pidettiin nörtteinä. Ysärillä pääsääntöisesti heitä pidettiin nörtteinä.

2002 peruskoulussa netti tai tietokone ylipäätänsä oli varmaan joka viidennen kotona.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysärin lopussa oli  etti vieläkin ns nörttijuttu vaikka yltistyikin kovaa vauhtia. Uskaltaisin väittää että vasta 2003-2005 netistä tuli varsinainen mainstream juttu.

Vierailija
42/51 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin kotiin eka tietokoneen v. 2000 ja siihen heti nettiyhteyden. Aika samanlaisina kuin nyt muistan esim. ip-lehtien nettisivut. Deittailu oli myös jo silloin siirtynyt nettiin isolta osin. Sähköposti tuntui tärkeältä viestintävälineeltä ja lähetin joillekin tutuille viestin varmaan lähes joka päivä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäisin että laskujen maksaminen netissä oli todella harvinaista vielä vuonna 2005 vaikka "nörtit" sitäkin harrastivat. Tuolloin yleensä laskut tulivat viekä paperisina eikä niitä muuten saanutkaan ainakaan isommilta puljuilta.

Vierailija
44/51 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netti ja tietokoneet olivat olemassa jo 1980-luvulla ja monelta jo löytyi sellaiset kotoaan. 2000-luvulla ei ole mitään tekemistä tietokoneiden ja netin yleistymisen kanssa koska 2000-luvun alkuun mennessä ainoastaan vain yli 64 -vuotiailta vanhuksilta ei löytynyt omaa tietokonetta.

Vuonna 20000 olin 25, opiskelin yliopistossa, eikä mulla ollu omaa konetta. Yliopistolla oli tietokoneluokkia. 

Olet siis syntynyt vuonna 19 975 eli 17 951 vuoden päästä tulevaisuudessa?

Vierailija
45/51 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäisin että laskujen maksaminen netissä oli todella harvinaista vielä vuonna 2005 vaikka "nörtit" sitäkin harrastivat. Tuolloin yleensä laskut tulivat viekä paperisina eikä niitä muuten saanutkaan ainakaan isommilta puljuilta.

No ei ollut. Minunkin äitini maksoi netissä vuosien ajan laskujaan ja hän kuoli jo 17 vuotta sitten.

Vierailija
46/51 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netti ja tietokoneet olivat olemassa jo 1980-luvulla ja monelta jo löytyi sellaiset kotoaan. 2000-luvulla ei ole mitään tekemistä tietokoneiden ja netin yleistymisen kanssa koska 2000-luvun alkuun mennessä ainoastaan vain yli 64 -vuotiailta vanhuksilta ei löytynyt omaa tietokonetta.

Vuonna 20000 olin 25, opiskelin yliopistossa, eikä mulla ollu omaa konetta. Yliopistolla oli tietokoneluokkia. 

Olet siis syntynyt vuonna 19 975 eli 17 951 vuoden päästä tulevaisuudessa?

Ilmeisesti dystooppisessa tulevaisuudessa ainakin aikakone tullaan keksimään, kun sinua edellinen kommentoija kerran on päässyt tänne menneisyyden nettiin kommentoimaan vuonna 2024 🤣

Vierailija
47/51 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Ensimmäisen tietokoneeni ostin käytettynä 2002 vuoden alussa. Meni vielä kolme vuotta, ennen kuin oli mahdollisuus saada 1 Mbit/s nopeus yhteyteen ja kiinteä kuukausi maksu. Sitä ennen nopeus oli niin vaisu, ettei oikein minkään lataaminen onnistunut. Kellon kanssa sai vahdata, kuinka kauan oli netissä, ettei tule järjetöntä puhelinlaskua.

Vierailija
48/51 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

PLILI POO BLLRLRLRL PIIP PIIIP TRÖÖ TUUT TÖÖT

joo

49/51 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin opiskelija 2000-luvun alkupuolella eikä minulla vielä silloin ollut kotona nettiyhteyttä, kävin yliopiston tietokoneluokassa. Aika monella opiskelukaverilla kyllä oli jo silloin kotona pöytäkone jossa netti.

Muistan kun netinkäyttö alkoi yleistyä 90-luvun puolivälissä. Lukiossa oli tietokoneluokka joka oli tosi suosittu. Muistan kuinka luokkakaverini kävi siellä aina välitunneilla juttelemassa netissä jonkun saksalaisen lukiolaisen kanssa englanniksi. En nyt millään muista mikä sen foorumin nimi oli, joku chatroom-juttu. Mustalla taustalla pelkkää tekstiä.

Minua ei yhtään vielä silloin kiinnostanut netissä oleminen. Nykyään olen lähes koko ajan netissä kun olen kotona.

Vierailija
50/51 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme myöhäisherännäistä porukkaa. Netti alkoi yleistyä heti ysärin puolivälin jälkeen jja käyttäjämäärät kasvoivat nopeasti vuosikymmenen loppua kohti.

Samalla kännykät yleistyivät nopeasti. Näistä syistähän meillä oli karmea IT-kupla vuosituhannen vaihteessa. Muistatte varmaan Saunalahti/Jippiin ja Rytsölät Lamborghineineen.

Itse sain kotiin nettiyhteyden 1995 lopussa, tosin yliopistolla olin käyttänyt sitä jo aiemmin. Endin sain kotiin modeemiyhteyden, sitten ISDN:n. Vuosituhannen vaihteessa sain laajakaistan; ensin kaapelimodeemin ja sitten ADSL:n

Vierailija
51/51 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme myöhäisherännäistä porukkaa. Netti alkoi yleistyä heti ysärin puolivälin jälkeen jja käyttäjämäärät kasvoivat nopeasti vuosikymmenen loppua kohti.

Samalla kännykät yleistyivät nopeasti. Näistä syistähän meillä oli karmea IT-kupla vuosituhannen vaihteessa. Muistatte varmaan Saunalahti/Jippiin ja Rytsölät Lamborghineineen.

Itse sain kotiin nettiyhteyden 1995 lopussa, tosin yliopistolla olin käyttänyt sitä jo aiemmin. Endin sain kotiin modeemiyhteyden, sitten ISDN:n. Vuosituhannen vaihteessa sain laajakaistan; ensin kaapelimodeemin ja sitten ADSL:n

No ei alkanut meillä Savossa. :D Tietokone meillä oli kyllä 1996 vuodesta, mutta ilman nettiyhteyttä tuonne 2000 vuoteen asti. Ei meidän koulussakaan ollut nettiä kuin vasta tuolloin 2000, tietokoneita toki sitäkin aiemmin. Kutosluokalla olen ensimmäistä kertaa nettiin mennyt. Ja kutosluokan ja seiskaluokan välisenä kesänä sain ensimmäisen puhelimeni, joka oli Nokia 3210. Nykyään minulla on käytössä Nokia 3310. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan