Miten pääsee suuhygienistille?
En siis ihan oikeasti tiedä. Joojoo on uusavutonta. Oon 18-vuotias ja pitäisi poistaa hammaskiveä. Yksityiselle en raaskisi mennä, kun maksaa niin paljon opiskelijan budjettiin. Kotikunnassa aina hammaslääkäri poisti sitä tarkastuksessa, mutta nyt opiskellessa uudella paikkakunnalla ei sitä tehnyt. Eli edellisestä kerrasta on nyt kaks vuotta. Soitanko samaan numeroon kun (julkista) hammaslääkäriä varatessa? Ja pääseekö sinne ihan vaan omasta halusta, hammaslääkäri ei ainakaan mitään lähetettä kirjoittanut
Kommentit (24)
Käyttäjä43320 kirjoitti:
Jos julkiselle puolella haluat suuhygienistin vastaanotolle, tarvitset siihen lääkärin lähetteen.
ei aina. joka toinen vuosi mm.saa suoraan itse,joka toinen vuosi lääkärin kautta. lääkärille puolen vuoden ylikin jonot, suuhg. 3kk jonot. paikkakuntakohtaista.
Minä juuri yritin päästä. Totesivat, ettei onnistu kun ei ole voimassaolevaa hoitosuunnitelmaa. Joten nyt odotan 3kk tarkastusaikaa, jonka jälkeen toivottavasti vihdoin saan sen suuhygienistiajan ja pääsen kipeästä ientulehduksesta eroon. Meni vielä tuo hammaslääkäriaika naapurikuntaan, kun omaan kaupunkiin oli nolla aikaa vapaana. Töistäkin pitää olla useampi tunti pois sen takia. Halvemmaksi tulisi mennä yksityiselle, mutta toivon että nyt saisin sitten hoitosuunnitelman jonka jälkeen hammaskivet pääsisi poistattamaan ilman turhia käyntejä. Olen ennen käynyt yksityisellä, siksi ei mitään hoitosuunnitelmaa ole julkiselle tehty. Ajattelin säästää ja vaihtaa julkiselle, kun hammaskivi pitää mulla poistattaa pari kertaa vuodessa, mutta ei tämä tunnu halvemmaksi kyllä tulevan :D
Mutta ihan samasta ajanvarausnumerosta se hoituu kuin hammaslääkäriajatkin.
Varaamalla puhelimitse tai netistä ajan sekä menemällä hyvissä ajoin vastaanotolle. Yksityisellekin puolelle saa mennä julkisillakin kulkuneuvoilla ja julkiselle puolelle taas voi mennä omalla autollakin.
suurimmalla osalla on. pääsääntöisesti kerran vuodessa poisto 20 min tai 60 min. ienpusseissa olevaa ei itse edes näe. on syytä poistaa, moninaiset terveyssyyt suussa. hammas voi irrota jos pha ientulehdus.verenvuotoa jne jos ientulehdus. hammasväliharjaa ja lankaa. kahta tahnaa,puhdistavaa ja hoitavaa mikä kullakin ongelma. ei white tahnoja,emmemmin sooda purkkaa. julkiselle puolelle soitto. jkl esim. joka toinen kerta omapyynnöllä suuhygienistille, joka toinen kerta kehotus lääkärille ja siitä vasta suuhygelle. yksityiseltä saat tiskillä miinustettuna kela korvauksen,tarkista mikä oma vastuu jää. firmoilla hyvin eri hinnat ja työntasokin. samoin julkisella, joku työstää hyvin ja huolella mekaanista ja ultraa jne. yksiläkohtaisia nuo työntekijät- opiskelijaterveydenhoitokin varmaan neuvoo. sepä se jos varaat yksityiselle,kun sä et tiedä paljonko aikaa sun hampaisto veisi, hinnoissa eroa ajankäytön mukaan. nimittäin jos varaudut taksaan lyhyin aika,voikin vaatia max ajan, hinta sen mukainen.