20-vuotias halvaantui kuntosalivamman seurauksena - "toiminnallinen oire"
Ilta-Sanomissa ihan uskomaton tarina taas terveydenhuollon alennustilasta. Kun ei osata tutkia eikä viitsitä hoitaa niin jopa ihan selkeät vammat kuten tässä tapauksessa kuntosalilla tapahtunut selkävamma jäävät hoitamatta ja niihin tarjotaan pelkkää psykoterapiaa kun vika "korvien välissä".
https://www.is.fi/terveys/art-2000010388023.html
Itsellä on kokemusta Suomen lisäksi muutaman muun maan terveydenhoidosta ja nämä kohtaamani alansa erikoislääkärit nauraisivat epäuskoisena tälle tarinalle. Tuossahan sanotaan ihan selkeästi vielä että selkänikama liikkunut pari milliä paikoiltaan, todennäköinen tulehdus ja nämä määrää pelkkää mielenterveyshoitoa ja leimaa kaverin "toiminnalliseksi" tapaukseksi. Haastateltu psykiatri sanoo artikkelissa että "altistavia tekijöitä" ovat mm. se, että on ollut fyysisiä oireita joita on tutkittu mutta syytä ei ole löytynyt joten päässä vikaa. Eikös tuo tarkoita että lääkäri ei osaa ja rahaa pitää säästää joten kaipa se itsestään ohi menee.
Suomalaisessa terveydenhoidossa erottuu kaksi selkeää eroa verrattuna usean muun maan terveydenhoitoon. Empatiakyvyn puute on huomattavaa ja potilasta usein syyllistetään sairauksista ja oireista. On ollut melko silmiä avaavaa tutustua sellaiseenkin terveydenhoitoon jossa potilasta kuunnellaan, kipuun suhtaudutaan vakavasti ja oireiden aiheuttajaa sekä oikeasti etsitään että potilasta seurataan säännöllisesti erikoisterveydenhoidossa.
Suomessa olisin varmaan jo täysin työkyvytön tai kuollut. Mitä se vaatii että Suomen ansiottomasti hyvämaineinen terveydenhoito saadaan jo viimein 2020-luvulle sieltä 1800-luvulta?
Kommentit (3)
Suomessa ei ole koskaan osattu hoitaa selkäkipuja. Lääkäreillä on koulutuksessa tosi iso aukko tässä kohdassa.
Sain itse kahdeltakin lääkäriltä saman diagnoosin yhdestä kroonisesta vaivasta, aivan oppikirjatapaus. Kuntoutuspoliklinikan lääkäri taas määräsi sitten erään erittäin epäluotettavan tutkimuksen ja koska sen tulos oli negatiivinen, tiedoissa lukee nyt käytännössä että olen mt-ongelmainen ja oireet ovat psykosomaattisia. Huomattavaa on että kyseinen lääkäri oli alusta asti erittäin töykeä ja ylimielinen ja jostain syystä määräsi myös huumetestit. Olen 29-vuotias nainen, ihan ok-näköinen ja pukeudun siististi, alkoholiakaan en käytä juuri ollenkaan. Suurin virheeni ikinä oli ottaa vastaan täysin turha lähete tuonne kuntoutuspolille.
Tuo juttu oli kyllä typerintä mitä olen koskaan lukenut. Selvä kuntosalilla tullut vamma ja diagnoosina "toiminnallinen oire". 🙄 Terve ja järkevän oloinen nuori mies, niin tuskin hänen pääkopassaan on mitään vikaa, nyt joutuu turhaan ramppaamaan psyk. hoidoissa.