Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi reseptin uusiminen on niin nihkeää julkisella?

Vierailija
07.05.2024 |

Oma kokemus on se, että esim. YTHS (silloin kuin opiskelin) ja terveyskeskukset on täynnä vastavalmistuneita lääkäreitä, jotka ovat epävarmoja reseptien uusinnoista. Aina pitää varata turha aika ja käydä läpi samat asiat. Joskus on jopa konsultoitu vanhempaa lääkäriä. 

Työterveyden kautta reseptien uusinnat on aina mutkattomia. Puhelinsoitto riittää ja kerralla uusitaan jopa puoleksi vuodeksi. Varasin kerran ajan yksityiselle erikoislääkärille, joka teki reseptin iteroinnilla vuodeksi. 

Ei ihme, että terveyskeskukset ja julkinen sairaanhoito ruuhkautuu, kun 20 vuotta syötyä lääkettä varten pitää koko ajan käydä vastaanotolla kertomassa samat asiat. (Kyseessä ei ole edes seurantaa vaativa lääkitys.)

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin minulla on toiminut.  Kantaan uusintapyyntö ja päivän kahden päästä kännykkään tieto, reseptisi uusittu.

Vierailija
22/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on kilpirauhanen poistettu. Kuolen jos en käytä Thyroxin-lääkitystä. Otan yhden ison ja 1-2 pientä tablettia päivittäin.

Viime vuonna minulta meni huhtikuulta lokakuulle saada uusittua se isomman tabletin resepti ja huhtikuulta joulukuun loppuun saada myös ne pienet tabletit.

Kiitos, Helsinki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä usko, että stadilainen voi lähettää reseptin uusimispyynnön vaikka Lappiin ja ne siellä sen uusii. Mulle on itse soitettu terveyskeskuksesta ja sanottu, että ole yhteydessä omaan terveysasemaasi. 

Laittakaa mulle linkki siihen "lakikohtaan", jossa hoitopaikan voi valita mistä vaan. Voinpahan ainakin puhelimessa perustella, miksi minulla on oikeus pyytää resepti landelta. 

Suomi.fi / Sosiaali- ja terveyskeskuksen valinta

Vierailija
24/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta on kilpirauhanen poistettu. Kuolen jos en käytä Thyroxin-lääkitystä. Otan yhden ison ja 1-2 pientä tablettia päivittäin.

Viime vuonna minulta meni huhtikuulta lokakuulle saada uusittua se isomman tabletin resepti ja huhtikuulta joulukuun loppuun saada myös ne pienet tabletit.

Kiitos, Helsinki.

Käsittämätöntä. Julkinen terveydenhuolto on oikeasti niin ruuhkautunut, että moni ei edes tajua.

Vierailija
25/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä usko, että stadilainen voi lähettää reseptin uusimispyynnön vaikka Lappiin ja ne siellä sen uusii. Mulle on itse soitettu terveyskeskuksesta ja sanottu, että ole yhteydessä omaan terveysasemaasi. 

Laittakaa mulle linkki siihen "lakikohtaan", jossa hoitopaikan voi valita mistä vaan. Voinpahan ainakin puhelimessa perustella, miksi minulla on oikeus pyytää resepti landelta. 

Julkisen terveydenhuollon asiakkaana voit itse valita perusterveydenhuollon hoitopaikkasi (sosiaali- ja terveyskeskuksen) mistä tahansa Suomessa. Sosiaali- ja terveyskeskuksen vaihto edellyttää, että teet kirjallisen ilmoituksen sekä nykyiseen että tulevaan sosiaali- ja terveyskeskukseesi.

Tosin terveyskeskuksen tai pelkän lääkärin vaihtaminen on täysin arpapeliä!

Vierailija
26/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota huomioon se, että kun valitset kaupungiksi vaikka Akaan, et voi yhtäkkiä mennä Vantaan terveysasemalle. Sinänsä tuossa ei ole mitään järkeä. Tietysti voi lähettää reseptin uusimispyynnön Akaalle ja ku tarvitsee hammashoitoa, valitsee Kauniaisen. Kuinkakohan monta kertaa tuotakin voi vaihdella ennen kuin joku sanoo jotakin. 

Vierailija
27/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apteekin ja kannan reseptin uusimispyyntöpalvelu ei ole mikään takuu reseptin uusimiselle. Hei haloo ihmiset! 

Kuten ei ole työterveyskään. 

Niin, aloituskin perustuu yhden ihmisen kokemukseen. Osa jakaa kokemuksen ja osa ei. Itse kuulun niihin, joilla kanta ja apteekki ovat olleet toimivia vaihtoehtoja. 

Ehkä ihmiset ajatteli olla vain ystävällisiä ja neuvoa käyttämään kantaa? 

Vierailija
28/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, Helsinki.

Käsittämätöntä. Julkinen terveydenhuolto on oikeasti niin ruuhkautunut, että moni ei edes tajua.

Enemmän siinä ongelmia tuotti lääkärien kielitaidon puute. He ei esimerkiksi millään käsittäneet että otan 1 ison ja 1-2 pientä, vaan kun sain sen pienten tablettien reseptien, isojen resepti poistettiin, mikä oli täyskatastrofi. Valitin soittamalla ja viesteillä, minkä jälkeen se peinten resepti poistettiin ja se isojen tuli lopulta. Joulukuulle varasin lopulta ajan ja venäjänkielisen tulkin mukaan sinne. Sitten oli molemmat.

He ei vieläkään kyllä ymmärrä, että en kärsi kilpirauhasen vajaatoiminnasta, vaan se koko kilpirauhanen on poissa. HUOH.

Vierailija
29/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha mennä sanomaan, mä käytän meidän työterveyden digiklinikka-appia.

Apilla painaa "reseptin uusiminen" ja hetken kuluttua joku lääkäri kysyy pari yleiskysymystä lääkkeenkäytöstä ja uusii reseptin. Aikaa menee pari minuuttia.

Tätähän ei kylläkään kysytty, mutta halusin välttämättä tulla sen kertomaan, koska olen kovin valloittavan mukava.

Vierailija
30/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apteekin ja kannan reseptin uusimispyyntöpalvelu ei ole mikään takuu reseptin uusimiselle. Hei haloo ihmiset! 

Riippuu ihan lääkkeestä ja sairaudesta.  Mulla kannan kautta on onnistunut reumalääkkeiden uusiminen jo pitkään.  Ei tk lääkärin tarvitse nähdä mua todetakseen,  että mulla on edelleen reuma.  Siskollani on onnistunut verenpainelääkkeiden ja kolesterolilääkkeiden uusiminen ja ihan samasta syystä.  Välillä pitää käydä verikokeissa ja jos niissä on jotain poikkeavaa,  lääkäri soittaa.  Muussa tapauksessa lääkitys jatkuu ennallaan. 

Vierailija
31/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpön höpön! Jos osoite on Etelä-Suomessa, niin ei terveysasemaa kovin heppoisin perustein saa Pohjanmaalle muutettua. 

Vierailija
32/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on kyse PKV-lääkkeistä.

Vierailija
33/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina saanut uusittua Kanta.fi:n kautta

Vierailija
34/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kannan kautta saan uusittua kaikki voimassa olevat reseptit, jos joku on ehtinyt vanhentua, niin sitten ne saa terkkarin kanssa keskustelun jälkeen ja voi sitten pyytää muitakin mitä mielessä on ollut. Viimeksi terkkari pyysi lääkäriä uusimaan kaikki minulle viime vuoden aikana olleet reseptit. Oli mielestäni ihan turhaa, mutta terkkari sanoi, että samalla vaivalla lääkäri ne kerralla uusii versus tilanne, että pitää pyytää sitten puolen vuoden päästä sitä ja tätä. Ajattelin, että ihan sama ja että onpa hyvä, että oma muisti pelaa eikä ole mitään lääkeriippuvuuksia, niin ei tule hinkua sitten alkaa napsia kaikkia samaan aikaan.

näin ne käytännöt vaihtelee terveydenhoitoyksikön ja varmaan potilaankin mukaan

Siis uusittiin joku potentiaalisesti riippuvuus-lääke samalla?

Vierailija
35/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota huomioon se, että kun valitset kaupungiksi vaikka Akaan, et voi yhtäkkiä mennä Vantaan terveysasemalle. Sinänsä tuossa ei ole mitään järkeä. Tietysti voi lähettää reseptin uusimispyynnön Akaalle ja ku tarvitsee hammashoitoa, valitsee Kauniaisen. Kuinkakohan monta kertaa tuotakin voi vaihdella ennen kuin joku sanoo jotakin. 

Voit mennä yhtäkkiä Vantaalle, jos tarvitset kiireellistä hoitoa. 

Vierailija
36/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on kyse PKV-lääkkeistä.

Ei ole. 

Vierailija
37/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpön höpön! Jos osoite on Etelä-Suomessa, niin ei terveysasemaa kovin heppoisin perustein saa Pohjanmaalle muutettua. 

Ei asiaa tarvitse perustella, valinnan vapaus on kirjattu lakiin. 

Vierailija
38/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, juu. Mietin tota tänä keväänä kyllä, kun uusin siitepölyallergialääkeareseptin, jota oon syöny joka kevät viimeiset 40 vuotta. Ei pystynyt kannan kautta uusimaan, joten piti soittaa. 

Vierailija
39/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan reseptin uusimisen Maisan kautta (Omakannan liittymä) omalääkärille omaan terkkariin ja resepti on uusittu seuraavaan iltaan mennessä. Jos omalääkäri on lomalla, hänen tuuraajansa uusi reseptin.

Tehkää valitus jos terkkarinne ei osaa toimia.

Vierailija
40/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit vaihtaa sosiaali- ja terveyskeskusta enintään kerran vuodessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi