Hoitotyöhön lähes 20 v tauon jälkeen
Minulla on sairaanhoitajan tutkinto. Tein töitä muutaman vuoden ja opiskelin toisen tutkinnon yliopistossa. Olen toiminut esimies- ja asiantuntijatehtävissä yli 15 v. Osittain työni on liittynyt terveydenhuoltoon ja minulla on vahva tuntemus terveydenhuollon lainsäädännöstä, ohjausesta jne. Nyt olen joutumassa lomautetuksi. On selvä, että sh-tutkinnolla ei tarvitse työttömäksi jäädä.
Onko joku palannut kentälle piiitkän tauon jälkeen? Miten sujui?
Kommentit (27)
AP täällä taas...Googlailin noita sairaanhoitajan päivityskoulutuksia. Niitä viime vuosina järjestetty ja tänä vuonna näyttäisi ainakin Hämeen AMK järjestävän. Mulla ei kyllä ole kiinnostusta jäädä "pysyvästi" hoitoalalle ja pidän realistisena, että löydän uuden työpaikan, joka vastaa viime vuosine työkokemusta. Eli ei ehkä järkevää päivittää, olla max vuosi sairaanhoitajana ja siirtyä sitten taas uudestaan pois alalta... Jos palaisin jäädäkseni, tarttuisin kyllä päivityskoulutukseen. Mikäli lomautukseni johtaa irtisanoutumiseen (aika todennäköistä), työkkäri varmaan vaatii minua hakemaan hoitajan tehtäviä. Työnantaja sitten päättää, huoliiko minut töihin...
Kuten täällä jo ehdotettiin, työskentele ensin lähihoitajana ja suorita siinä ohessa LoVe-tentit. Tai sitten etsit työnantajan, joka on halukas pitkään perehdyttämiseen - se voi olla haastavaa, kun sinulla ei edes ole aikeita pysyä hoitoalalla.
Itse palasin hoitotyöhön kesätyön kautta 6 vuoden tauon jälkeen ja sain kolmen päivän perehdytyksen. Samoihin aikoihin eräs kollega palasi alalle 14 vuoden tauon jälkeen ja sai pidemmän perehdytysjakson.
Itse kun olen ollut työttömänä olen ilmoittanut TE-toimistoon hakevani töitä toisella tutkinnollani, enkä ole kertaakaan saanut työtarjouksia hoitoalalta. Tämä mahdollisti myös keikkailun hoitoalalla samalla, kun nostin soviteltua ansiosidonnaista.
Vierailija kirjoitti:
Kuten täällä jo ehdotettiin, työskentele ensin lähihoitajana ja suorita siinä ohessa LoVe-tentit. Tai sitten etsit työnantajan, joka on halukas pitkään perehdyttämiseen - se voi olla haastavaa, kun sinulla ei edes ole aikeita pysyä hoitoalalla.
Itse palasin hoitotyöhön kesätyön kautta 6 vuoden tauon jälkeen ja sain kolmen päivän perehdytyksen. Samoihin aikoihin eräs kollega palasi alalle 14 vuoden tauon jälkeen ja sai pidemmän perehdytysjakson.
Itse kun olen ollut työttömänä olen ilmoittanut TE-toimistoon hakevani töitä toisella tutkinnollani, enkä ole kertaakaan saanut työtarjouksia hoitoalalta. Tämä mahdollisti myös keikkailun hoitoalalla samalla, kun nostin soviteltua ansiosidonnaista.
Ihme perseilyä siellä työkkäreissä. Ei pitäis pystyä ilmoittelemaan mitään tuollaista. Kaikkien jotka pystyy pitäisi tehdä töitä. Yhteiskunta ei toimi jos työkykyiset ihmiset nostavat työttömyystukea.
No, sille on syynsä, että kouluttauduin uudelleen ja hävisin vähin äänin hoitoalalta eikä nuo syyt ole minnekään kadonneet. Eli onhan tuo "sairaanhoitajuus" eräänlainen rasite. En tunne itseäni sairaanhoitajaksi. Tänään juttelin tulevaisuuden suunnitelmista kollegani kanssa, joka myös irtisanomisuhan alla. Kun mainitsin ehkä hakevani sairaanhoitajan tehtäviä, hän oli ihan ihmeissään. Ei ollut koskaan tullut puheeksi, että olen myös sh. Ei se mikään salaisuus ole, mutta ei todellakaan mitenkään "osa identiteettiäni".
Mutta lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, että töihin kykenevät töihin. Ajattelin, että työkkäri laittaa heti hakemaan hoitajan töitä. Ja jos niin, niin sitten haetaan ja menen myös (jos joku huolii). Mutta ihan relevanttia on kyllä pohtia omaa "kyvykkyyttä" tehtävään.
Jossain työpaikat järjestävät palaaville hoitajille perehdytyksiä ja koulutuksia niin että töihin voi palata. Ei siis mitään puolenpäivän perehdytyksiä vaan tuettua työskentelyä tyyliin 3-6kk.
Huh. Pahin painajainen! Olen hoitotöistä taistellut pois "kynsin ja hampain". Nyt jos joku tulisi ja "määräisi" takaisin, en tiedä mitä tekisin. Ihan kirjaimellisesti näen painajaisia välillä, että olen sairaalassa töissä. Olen sentään ollut jo 10 v eri alalla.
Niin ja joissain paikoin hakijoita niukasti, sitten valitaan joku ja hän ei ota paikkaa vastaan.