Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mietin, että pitäisikö ensi keväänä hakea yliopistoon, mutta täytän ensi vuonna jo 46v.

Vierailija
06.05.2024 |

Opiskelen tällä hetkellä AMK:ssa ja valmistun tällä tietoa joulukuussa. Houkuttelisi hakea yliopistoon. AMK-tutkinnolla saisin hyväksiluettua perusopinnot yliopistossa. Samalla voisin tehdä töitä AMK-tutkinnolla.

Mutta kannattaako enää tässä iässä?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amk tutkinnolla voi hakea kai suoraan maisteriohjelmaan?

Vierailija
22/45 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen useita päälle nelykymppisenä yliopistoon opiskelemaan hakeutuneita. Kaikilla on ollut jokin tutkinto pohjalla, josta ovat ainakin osan opinnoista saaneet hyväksiluettua ja ovat valmistuneet/valmistumassa 2-3v opintojen jälkeen. Kaikki ovat myös enemmän tai vähemmän jatkaneet päivätöitään opintojen ohessa, osa on työllistynyt heti valmistumisen jälkeen uuden tutkinnon pohjalta ja osa jatkaneet edelleen vanhassa työssään kunnes löytynyt uutta koulutusta vastaava työ. 

Miksipä siis ei, jos motivaatiota riittää. Oman kokemukseni mukaan se on ollut ihan kannattava ratkaisu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset hakisi? Vähintäänkin saat lisää sisältöä elämään ja voi olla että työelämäasemasi vahvistuu. Jos olet sosiaalialalla, se vahvistuu paljon.

Vierailija
24/45 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin kannattaa hakea ja heti perään, jotta opiskelurytmi säilyy. Työelämää on todennäköisesti edessä vielä parikymmentä vuotta ja ehkä vielä koulutttautumista välissä. Siitä vaan hakemaan!

Vierailija
25/45 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla kuulolla uudistuksista, aikuisopintotuki ja vuorotteluvapaahan loppuvat.

Mutta, koska sinulla on jo tutkinto - saatko koulutukseen enää opintotukea jatkossa - uskon, että tulee poistumaan heiltä, joilla on jo koulutus.

Tuleeko koulutuksesta jatkossa maksullinen heille? Epäilen, että juuri näin käy. Kymppitonni/viistoista/lukuvuosi.

Aikuisten lisäkouluttautumista on ajettu alas jo vuosia ja nyt tapetaan kokonaan näillä hallituksen uudistuksilla.

Vierailija
26/45 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa olla kuulolla uudistuksista, aikuisopintotuki ja vuorotteluvapaahan loppuvat.

Mutta, koska sinulla on jo tutkinto - saatko koulutukseen enää opintotukea jatkossa - uskon, että tulee poistumaan heiltä, joilla on jo koulutus.

Tuleeko koulutuksesta jatkossa maksullinen heille? Epäilen, että juuri näin käy. Kymppitonni/viistoista/lukuvuosi.

Aikuisten lisäkouluttautumista on ajettu alas jo vuosia ja nyt tapetaan kokonaan näillä hallituksen uudistuksilla.

Sitä suuremmalla syyllä kannattaa opiskella vielä kun se on mahdollista.

Vierailija
27/45 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse neljäkymppinen, enkä pystyisi enää opiskelemaan uutta tutkintoa. Olen jo vanha. Nythän uuden tutkinnon suorittamisesta on tehty entistä vaikeampaa, eikä mitään Kelan tukiakaan ilmeisesti enää voi tuollaisiin opintoihin saada. 

Kaikki on vaikeaa, jos asioista tekee vaikeaa. Jos jotain haluaa, on tehtävä jotain sen eteen. Itse olen 44 valmistun ihan kohta AMK:sta ja aion jatkaa YO. Sen lisäksi käyn töissä 8-16 ja minulla on kaksi lasta ja tuore avioero takataskussa. Mutta silti pystyn hoitamaan nämä kaikki, koska minulla on sisäinen motivaatio siihen.

Hienoa, jos jaksamista riittää. Olen itse kuitenkin AMK-tutkinnon suorittanut ja toki haaveillut koko aikuisikäni yliopisto-opinnoista ja aikoinaan monta kertaa yliopistoon hakenutkin. Olen työtön ja käytännössä vanhan, sairaan ja vihaisen sukulaisen kotiorja tai joku omaishoitajan tapainen. Kärsin myös mielenterveysongelmista, monista muista ongelmista, olen autismikirjolla ja ilmeisesti myös vaihdevuosioireeni ovat jo alkaneet. Olen toki vela ja sinkku, mutta pahasti kuormittunut ja ihan lopussa. Kun muisti ja keskittymiskykykin ovat aika pitkälle menneet ja näkökin huonontunut niin ei tähän todellakaan enää mitkään uudet opinnot sopisi, enkä pystyisikään enää opiskelemaan. Tavoitteeni on päästä eläkkeelle ja se, että en joudu ihan viralliseksi omaishoitajaksi.

Vierailija
28/45 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse neljäkymppinen, enkä pystyisi enää opiskelemaan uutta tutkintoa. Olen jo vanha. Nythän uuden tutkinnon suorittamisesta on tehty entistä vaikeampaa, eikä mitään Kelan tukiakaan ilmeisesti enää voi tuollaisiin opintoihin saada. 

Kaikki on vaikeaa, jos asioista tekee vaikeaa. Jos jotain haluaa, on tehtävä jotain sen eteen. Itse olen 44 valmistun ihan kohta AMK:sta ja aion jatkaa YO. Sen lisäksi käyn töissä 8-16 ja minulla on kaksi lasta ja tuore avioero takataskussa. Mutta silti pystyn hoitamaan nämä kaikki, koska minulla on sisäinen motivaatio siihen.

Hienoa, jos jaksamista riittää. Olen itse kuitenkin AMK-tutkinnon suorittanut ja toki haaveillut koko aikuisikäni yliopisto-opinnoista ja aikoinaan monta kertaa yliopistoon hakenutkin. Olen työtön ja käytännössä vanhan, sairaan ja vihaisen suk

Jos olet jo 4-kymppisenä ajanut itsesi tuohon jamaan ei voi kuin kysyä, että mitä olet tehnyt pitääksesi itsestäsi huolta?

Vierailija
29/45 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, jos jaksamista riittää. Olen itse kuitenkin AMK-tutkinnon suorittanut ja toki haaveillut koko aikuisikäni yliopisto-opinnoista ja aikoinaan monta kertaa yliopistoon hakenutkin. Olen työtön ja käytännössä vanhan, sairaan ja vihaisen suk

Lopeta se kotihoitaminen ja ala elämään omaa elämääsi, et ole vielä haudassa. Vanhenin ainakin vuoden jo tuon lukemisestakin. 

Vierailija
30/45 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä suuremmalla syyllä kannattaa opiskella vielä kun se on mahdollista.

Kyllä nämä uudet toimet alkavat jo 1.1.2025 eli ennen ensi kevään hakua, mistä hän kysyi.

Vierailija
31/45 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Mielestäni tuo ei ole kovin oivallinen idea... Henkilökohtaisesti en edes valmistunut ammattikoulusta (sähkölinja)koska ei päässä ällit riitäny + opettajani oli vanha ruma köriläs... toisaalta tämä uravalinta on johtanut siihen, että minun pitää pakoilla virkavaltaa (oppivelvollisuus..). Nyt olen kummiski itsenki 46 vuotias, ja olen tullut siihen päätelmään, että ei kannata tuhlata aikaa tuommoisiin turhuuksiin vaan elä reunalla ja hanki vaikka onlyfans!

Rakkain terveisin, elämästä naateiskelija!

Vierailija
32/45 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti! Itse menin yliopistoon kolmekymppisenä ja opiskelin työn ohjella ammattikoulussa viisikymppisenä. Sinne vaan jos kiinnostaa!

Vierailija
33/45 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan jäi yliopisto-opinnot kesken, mutta jäädessäni eläkkeelle päätin niitä jatkaa jotta pää ja mieli pysyisi virkeänä. Nyt gradu loppusuoralla. Vielä vanhakin koira oppii, vaikka en ole vanha vaan parhaassa iässä. 

Vierailija
34/45 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kannattaa ihan listata plussat ja miinukset, sekä myös miettiä mitä käytännössä saisit opinnoista. Olen samanikäinen kuin sinä, enkä enää menisi opiskelemaan opiskelemisen vuoksi. Minulla on työpaikka, joka arvostaa nimenomaan työkokemustani. Lisätutkinto ei toisi minulle lisää palkkaa eikä edes lisää relevanttia osaamista.

Mikäli sinulla on työpaikka ja aikoisit opiskella työn ohessa omaksi huviksesi. Niin miksipä ei. Mutta mieti edelleen, miksi opiskelet? Muuttuuko työtehtäväsi paremmiksi tai nouseeko palkkasi myöhemmin niin että opinnot ns maksavat itsensä takaisin?

Mikäli et ole töissä, niin kehottaisin etsimään työpaikan nykytutkinnolla mahdollisimman pian. 

Yksi vaihtoehtohan olisi myös avoin yliopisto. Koita tehdä vaikka sivuaine töiden ohessa ja katso miten aika ja motivaatio riittää. Yksittäinen kurssi ei paljon maksa. 

Vierailija
35/45 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytätkö sitten tänä vuonna 45?

Mikä ihmeen kysymys tuo on?

Ap

Yliopistossa pitää osata vastata kysymyksiin.

Siellä tuskin kysytään noin typeriä asioista. En voi mitään sille jos joku ei tajua kuinka paljon täytän tänä vuonna.

Ap

Eiköhän tuo kysymys ollut lähinnä kuitti siitä, kuinka typerä "täytän ensi vuonna 46" oli. Miksi et vain sanonut "olen 45-vuotias"? Ikänsä ilmaiseminen jonkun muun kuin nykyhetken perusteella on outoa ja tarpeetonta.

T. Kymmenen vuoden päästä olen ollut viisi vuotta vähintään 49-vuotias.

Vierailija
36/45 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aion aloittaa uuden yliopistotutkinnon opiskelun ensivuonna, vaikka ikää on jo 50. On lähes varmaa, että nykyinen työnantajani saneeraa minut pihalle seuraavan viiden vuoden aikana, ja uuden asiallisesti palkatun työn löytäminen ilman uudelleenkouluttautumista tulee olemaan hyvin vaikeaa.

Vierailija
37/45 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani opiskelee 40+ ikäisenä työn ohessa maisteria, on aiemmalta koulutukseltaan amk-taustainen. Kaikki hänen kurssikaverinsa ovat samanlaisella taustalla, eli jatkamassa AMK:sta maisteriksi (käynnössä opinnot ovat kuin kandista maisteriksi). Osa sai maisterin tehtyä parissa vuodessa, osalla menee huomattavasti pidempään, jos on pieniä lapsia tai muuta elämässä, joiden vuoksi ei pysty käyttämään niin paljon aikaa opintoihin. Lähipäiviä ei koululla taida olla kuin pari kuukaudessa, jos sitäkään, eli suurimmaksi osaksi homma hoituu etänä. 

Jos olet kiinnostunut jatko-opiskelusta ja olet alalla, jossa niistä on vielä hyötyäkin, niin hae ihmeessä. Itsekin yrittäisin hakeutua maisteriopintoihin, mutta koska olen alalla, jonka maisteria en halua opiskella, joutuisin tekemään alanvaihdon kokonaan ja aloittamaan kaiken alusta. Ainakaan tällä hetkellä intoa ja aikaa ei riitä niin paljoa, että jaksaisin heittäytyä kuuden vuoden opiskeluihin. 

Vierailija
38/45 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytätkö sitten tänä vuonna 45?

Mikä ihmeen kysymys tuo on?

Ap

Yliopistossa pitää osata vastata kysymyksiin.

Siellä tuskin kysytään noin typeriä asioista. En voi mitään sille jos joku ei tajua kuinka paljon täytän tänä vuonna.

Ap

Eiköhän tuo kysymys ollut lähinnä kuitti siitä, kuinka typerä "täytän ensi vuonna 46" oli. Miksi et vain sanonut "olen 45-vuotias"? Ikänsä ilmaiseminen jonkun muun kuin nykyhetken perusteella on outoa ja tarpeetonta.

T. Kymmenen vuoden päästä olen ollut viisi vuotta vähintään 49-vuotias.

Asia näyttää olevan ongelma vain sulle. Mun otsikossa ja ilmaisussa ei ollut mitään vikaa. Sä et päätä miten toiset kirjoittaa. 

Ap

Vierailija
39/45 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta kannattaa hakea yliopistoon, toivotaan että pääset. Ihan jo sen takia ettei aikanaan kiikkustuolissa kaduta hakematta jättäminen. 

Vierailija
40/45 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni kannattaa ihan listata plussat ja miinukset, sekä myös miettiä mitä käytännössä saisit opinnoista. Olen samanikäinen kuin sinä, enkä enää menisi opiskelemaan opiskelemisen vuoksi. Minulla on työpaikka, joka arvostaa nimenomaan työkokemustani. Lisätutkinto ei toisi minulle lisää palkkaa eikä edes lisää relevanttia osaamista.

Mikäli sinulla on työpaikka ja aikoisit opiskella työn ohessa omaksi huviksesi. Niin miksipä ei. Mutta mieti edelleen, miksi opiskelet? Muuttuuko työtehtäväsi paremmiksi tai nouseeko palkkasi myöhemmin niin että opinnot ns maksavat itsensä takaisin?

Mikäli et ole töissä, niin kehottaisin etsimään työpaikan nykytutkinnolla mahdollisimman pian. 

Yksi vaihtoehtohan olisi myös avoin yliopisto. Koita tehdä vaikka sivuaine töiden ohessa ja katso miten aika ja motivaatio riittää. Yksittäinen kurssi ei paljon maksa. 

No en todellakaan pelkästään omaksi huviksi lähtisi opiskelemaan yliopistoon. Mulla on toki vakituinen työpaikka mun amistutkinnolla, mutta ei kyseisessä työpaikassa ole mulle työpaikkaa AMK-tutkinnolla. Enkä muutenkaan halua sinne jäädä. Opiskelen koska haluan paremman palkan ja haluan pois nykyisestä työstä.

Avoin yliopisto ei ole vaihtoehto vaan haluan ihan tutkinto-opiskelijaksi. 

Ap