En kertakaikkiaan ymmärrä miksi joku vielä nykyään tupakoi. Miksi ette polta setelikääröjä huviksenne?
Mitä kiksejä siitä savun hengittelystä edes saa? Maksaakin ihan tolkuttomasti ja on todella wt.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Tupakointi on suunnilleen typerintä mitä ajatteleva ihminen voi tehdä. Helppo keino kertoa muille kuuluvansa luusereiden porukkaan.
Hyvä syy pitää ihmiset kaukana. Tupakka on ihmisvihaajan työkalu.
Mikään ei ole parempaa kuin olla vihattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakointi, ilotulitteet, viinan juominen, epäterveellinen liikasyöminen, muotivaatteiden ja kalliin kosmetiikan ostaminen, kalliin auton hankkiminen...
Kaikki on vähän sellaista rahan käyttöä, ettei sitä järkeväksi voi sanoa, mutta jotain noista tekee meistä jokainen. Jos siihen on varaa, mikä ettei. Typeryyttä se on vasta, kun siihen ei ole varaa ja siksi joutuu tinkimään välttämättömistä perustarpeistaan.
Jokaisella ihmisellä on joku haitallinen paskajuttu joka on henkisenä tuttina, kun on stressaa ja kuuppa ei kestä.
Tietenkin on ihmisiä ketkä kuvittelee, ettei juuri heillä ole mitään paheita tai vääriä tapoja. He ovat vaan sokeita itselleen.
Hyvin monilla ihmisillä se haitallinen henkinen tutti on toisiin ihmisiin pahan olon purkaminen. Sitä ei vaan lasketa, koska "mitä se haittaa".
Osa ihmisistä kylläkin esim. harrastaa liikuntaa tai vaikka instrumentin soittamista tai ihan vaan kavereidensa kanssa terapoimista vastapainona "stressaaville" asioille. Todella häiriintynyt väittämä että kaikki ihmiset muka purkaisivat paineita paheiseen tai ylipäätään negatiiviseen käyttäytymiseen.
Tupakointi rentouttaa plus rööki nyt vaan on ihan saatanan hyvää. Huomioin muut ihmiset, en väkisin puhalla sitä savua kenenkään naamaan ja esim dösärillä menen kauemmaksi muista tupruttelemaan. En polta parvekkeella tumpit laitan roskikseen ja maksan yksityisellä kaikki mahdolliset lääkärikulut jos niitä tulee. Jos vastaavasti en saa tupakkaa, olen aivan helvetisti kärttyisempi ja huonompi ihminen koko tälle ihanalle yhteiskunnalle. Joten antakaa te tupakoimattomat mun polttaa rauhassa silloin kun minusta siltä tuntuu, kannan siitä omat vastuuni
Harva kehtaa enää tupakoida. Se on noloa puuhaa. Laittasivat tutin suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Jaksaa paremmin töissä. Ei tarvitse ottaa mitään burn out-lomaa tms.
Narkkarin logiikkaa.
Kerronpa aloittajalle osan siitä,miksi tupakoin eli siis vedän sätkää ja käärin sen myös käsin ( taito,joka on nykyisin lähes kadonnut mutta jonka opin jo lapsena). Olen kasvanut perheessä,jossa isä oli ketjupolttaja (syistä joita en tähän avaa). Kärsin jatkuvista korvatulehduksista,nykytiedon mukaan syy tod.näk. ollut sisällä tupakointi. Olen kasvanut kohdusta asti käryn keskellä ja se oli konkreettisin muisto isältäni. Tuttu tuoksu, isän syli. Kun hän päätti lopettaa elämänsä ollessani 16- vuotias,en löytänyt muuta keinoa olla yhteydessä häneen. Minulla ei ollut minkäänlaista tukea tai turvaa itsemurhansa jälkeen,joten-tupakka oli osa häntä ja minä olin isääni kaipaava lapsi. Nyt 30 vuotta myöhemmin, olen yrittänyt kaikkeni irti päästäkseni,mutta en tule koskaan lopettamaan tupakointia täysin,olen hyväksynyt sen jo.Mikä sinä hyvesignaloiva pers..pi olet arvostelemaan ihmisten kärsimyksiä,joita et mitään tiedä? Hinnan nosto ei ole ratkaisu,oikean hoidon saaminen on.
Ymmärrän sekä tupakointia, että sitä ihmetteleviä. Minulla oli vuosien ajanjakso, jolloin poltin paljon, ajoittain yli askin päivässä. Aloitin vaivihkaa, viihteellä ollessani, aina silloin tällöin. Sitten poltin viikollakin töistä päästyäni, ja myöhemmin myös töissä. Ehkä pitkän parisuhteen päättyminen jotenkin vaikutti asiaan.
Korona ja etätyöt olivat käännekohta. Koska en halunnut polttaa parvekkeella (naapurissa asuu lapsiperheitä), menin aina ulos pihalle tupakalle, tai kävelin korttelin ympäri. Jossain vaiheessa sekin sitten jäi pois kokonaan, kun keksin nikotiinipussit.
Ainoa asia, mitä oikeastaan ikävöin, on työn tauottaminen. Kun ei tarvitse lähteä tupakalle, tulee istuttua tuntikausia putkeen päätteen ääressä. Mutta en silti kaipaa sitä pakonomaista miettimistä eri tilanteissa, vaikkapa matkoilla, leffoissa ja palavereissa, että missä välissä pääsen taas tupakalle. Ja jatkuvaa huolta siitä, onko nyt tarpeeksi tupakkaa mukana. Myös rahaa menee vähemmän, vaikka nikotiinipusseja käytänkin. Joskus olen viihteellä vanhasta muistista polttanut muutaman savukkeen, ja sen kyllä tuntee seuraavana päivänä.
Huomaan nyt tupakanhajua tietysti herkemmin kuin aiemmin. Ohimennessä se ei haittaa, mutta jos vaikka naapurista lee jatkuvasti sauhua sisälle huoneistoon, niin onhan se todella vastenmielistä.
Koska nikotiiniriippuvuus on ihan älyttömän voimakas. Oma isä on ollu nyt n. 6 vuotta polttamatta ja edelleen taistelee mielitekojen kanssa jatkuvasti. Osalla ihmisistä aivot ei kenties koskaan kunnolla opi siitä addiktiosta pois, joten se tupakoimattomuus on ihan todella, todella vaikeeta. Tietysti sellanen ihminen ei asiaa ymmärrä, joka ei oo samanlaista riippuvuutta kokenu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nikotiiniriippuvuus on heroiniin kanssa samaa luokkaa vahvuudeltaan, sitten ihmisillä on riippuvuustaipumuksia ihan geenien puolestakin, ja näihin taipuvuuksiin liittyviä häiriöitä myöskin, diagnosoimattomanakin, tällaiset tavat voivat niitä oireita sitten helpottaa. Siinä nyt ensi alkuun joitain jollekin kenellä itsellään asiat on selvästi toisin, kun puhuu kuin olisi kyse jostain sellaisesta helposta valinnasta kuten että nyt en pukeudu enää jatkossa keltaiseen vaan punaiseen.
Aika jännä homma, että yksikään tupakoinnin lopettaneista kavereistani ei selvästikään ollut nikotiiniriippuvainen vaikka vuosia polttivatkin. Heidän mielestään he olivat enemmänkin riippuvaisia itse tupakointitapahtumaan. Tällä tarkoitan sitä, että aina kun he esimerkiksi odottivat jotain, he polttivat tupakkaa. Tupakointi oli heille siis tapa, ei
Ei lievitä ongelmia todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
On nimenomaan ainut kokeilemani päihde, josta saan mitään kiksejä. Astman takia en kuitenkaan ole koskaan voinut polttaa säännöllisesti, joten säästelen sen kanssa. Kesäyöt ovat pahin heikkouteni, ja jo tänä viikonloppuna kävin tupakkapaikalla vetämässä pari ollessani uneton aamuyön tunteina. Isovanhempani elivät päihdehuuruista elämää, ja jo lapsena suosikkini oli ehdottomasti tupakka. Aikuisilla oli täysi työ hätistellä minua pois parvekkeelta heidän siellä tupakoidessaan.
Itse en ole saanut tupakoinnista mitään keksejä. En myöskään saa alkoholista enkä panakodista. Helppoa olla raitis.
Vierailija kirjoitti:
Tupakoijat, huomio! Nykyään Suomesta saa laillisesti nikotiinipusseja! Vältytte tupakan pahimmilta haitoilta, kun vaihdatte nikotiinipusseihin.
Mutta kun se ei ole sama asia. Tupakoinnin pointti on juuri se, että saat vedettyä ne henkoset, se rauhoittaa kumman paljon, jos v*tuttaa tai jos muuten fiilis on maassa. Sitä samaa tunnetta ei saa työntämällä nikotiinipussi ikeniin. Saati sitten se aamukahvi, minkä kanssa polttelee tupakan kaikessa rauhassa aloittaen aamun. Siinä on jotain mieltä rauhoittavaa ja rentouttavaa. Mutta turha sitä on yrittää selittää ihmiselle, joka ei ymmärrä tupakointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nikotiiniriippuvuus on heroiniin kanssa samaa luokkaa vahvuudeltaan, sitten ihmisillä on riippuvuustaipumuksia ihan geenien puolestakin, ja näihin taipuvuuksiin liittyviä häiriöitä myöskin, diagnosoimattomanakin, tällaiset tavat voivat niitä oireita sitten helpottaa. Siinä nyt ensi alkuun joitain jollekin kenellä itsellään asiat on selvästi toisin, kun puhuu kuin olisi kyse jostain sellaisesta helposta valinnasta kuten että nyt en pukeudu enää jatkossa keltaiseen vaan punaiseen.
Aika jännä homma, että yksikään tupakoinnin lopettaneista kavereistani ei selvästikään ollut nikotiiniriippuvainen vaikka vuosia polttivatkin. Heidän mielestään he olivat enemmänkin riippuvaisia itse tupakointitapahtumaan. Tällä tarkoitan sitä, että aina kun he esimerkiksi odottivat jotain, he polttivat tupakkaa. Tupakointi oli heille siis tapa, ei
Röökistä oli helppo luopua. Panacod pikkuhiljaa, oli hyvä pahimpiin kipuihin.
Tahtokin vaikuttaa miten paljon haluaa tumpoata. Punnita hyvät ja huonot puolet. Enempi huonoa oli hommassa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi köyhät tupakoi kun rahaa menee satasia kuukaudessa ja sitten niillä ei ole ahaa ruokaan.
No hinta riippuu vähän siitäkin, kuinka monta tupakkaa päivässä polttaa ja kääriikö tupakkansa itse halvemmasta toppatupakasta. Jos menee keskimääin vain esim. 2-4 pientä sätkää päivässä, niin se maksaa, jos itse käärii, niin vain n. 10-20 e/kk. Hirveän kallista? Ja saman verran säästää ruokakuluissa kun vähentää usein pikkaisen ruokahaluja ja muita mielitekoja. Useimmat köyhät tupakoitsijat, mitä itse tiedän, ainakin polttaa useimmiten tuota halvempaa irtotupakkaa. Aika harva muutenkaan polttaa mitään askia päivässä, mikä sitten onkin jo kalista, sehän tosiaan tekisi sitten sen n. 300e/kk.
Tupakka aiheuttaa useimmille voimakasta riippuvuutta ja sitä on vaikea lopettaa vaikka haluaisi. Myös se itse tapa voi aiheuttaa riippuvutta, ei vaan pekästään se nikotiini. Esim. jos on stressiä ja enempi vähempi hankala elämäntilanne, niin silloin on vaikea lopettaa ja köyhillä aika usein tällainen tilanne on. Se loettaminen vaatii ekstravoimia ja panostusta asiaan. Toki jos on hyvä emäntianne ja motivaatio (esim.lastenhankinta on ajankonhtaista) ja voimia, niin on helpompi onnistua lopettamaan. Lisäsikö tämä ymmärrystäsi yhtään?
Vierailija kirjoitti:
Vuosikymmeniä tupakoineena voin kertoa että se rauhoittaa mielen. Ja ne vierotusoireet tekevät raivopäiseksi.
Totta kai, kun olet täysin riippuvainen tupakasta. Se rauhoittaa siksi mielesi. Mutta se ei selitä sitä, miksi olet yleensäkään ollut niin idiootti, että aloitit tupakoinnin. Poltat siis pakon edessä, jotta saisit normalisoitua mielesi.
Tupakoivat maksaa veroja ja kuolee nopeammin. Eli jää vähemmän eläkkeitä maksettavaksi heille.
Vierailija kirjoitti:
Tupakointi rentouttaa plus rööki nyt vaan on ihan saatanan hyvää. Huomioin muut ihmiset, en väkisin puhalla sitä savua kenenkään naamaan ja esim dösärillä menen kauemmaksi muista tupruttelemaan. En polta parvekkeella tumpit laitan roskikseen ja maksan yksityisellä kaikki mahdolliset lääkärikulut jos niitä tulee. Jos vastaavasti en saa tupakkaa, olen aivan helvetisti kärttyisempi ja huonompi ihminen koko tälle ihanalle yhteiskunnalle. Joten antakaa te tupakoimattomat mun polttaa rauhassa silloin kun minusta siltä tuntuu, kannan siitä omat vastuuni
Tupakoitsijana et tajua sitä, että haiset paskalle koko ajan ja että se tupakoimisesi häiritsee, vaikka raahaudut sen muutaman metrin sivummalle. Täysin sama juttu, jos minä kysyisin vieressä olevalta ihmiseltä, että ei kai teitä haittaa, jos minä paskannan tähän eteesi ja pakotan sinut haistelemaan ulostettani. Turhaan selittelet, miten olet muka niin kovin huomaavainen. Sinä vain olet riippuvainen ja väkisin selittelet asiaa muille ja itsellesi. Paskalle haiseva itsekäs ääliö olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä homma, että yksikään tupakoinnin lopettaneista kavereistani ei selvästikään ollut nikotiiniriippuvainen vaikka vuosia polttivatkin. Heidän mielestään he olivat enemmänkin riippuvaisia itse tupakointitapahtumaan. Tällä tarkoitan sitä, että aina kun he esimerkiksi odottivat jotain, he polttivat tupakkaa. Tupakointi oli heille siis tapa, ei riippuvuus sanan varsinaisessa merkityksessä.
Kappas vain että ne lopettaneet onkin noista lähtökohdista lopettaneet sen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän en ymmärrä ihmisiä jotka kaataa liuottimia kurkustaan alas ja saa niistä päänsä sekaisin.
Sitten hakataan vaimot. Puukotetaan ryyppykaverit ja kuollaan kun sisuskalut on mössönä. Tai aivot sitä ennen.
Alkoholin juominen ei ole haitallista sivullisille. Tupakointi, puunpoltto ja polttomoottoriautoilu ovat yksinkertaisesti ITSEKÄSTÄ!
Vai niin..... eli joka Joulu tupakoitsijat, puunpolttajat ja autoilijat ajavat perheensä kirveellä ulos, hakkaavat vaimojaan, tukkivat päivystykset ja työllistävät poliisia ja hukkuvat Juhannuksena nikotiinin, puunpolton ja auton takia ja tuhlaavat rahansa ja päätyvät rappukäytäviin nukkumaan ja ulosottoon.
Mutta alkoholi ei ole haitallista sivullisille. Jep jep...
Alkoholia juovat eivät KAIKKI aja perhettä lumihankeen. Ainoastaan väkivaltaiset ihmiset.
Kaikki tupakoitsijatkaan eivät aiheuta haittaa muille.
Hei tupakasta eroon haluava!! Jos tykkäät tupakan polttamisesta itsessään sen polttamistapahtuman takia ja sen takia siitä luopuminen ei vaikuta miellyttävältä, niin oletko kuullut yrttisavukkeista? Enkä nyt puhu laittomista päihteistä, vaan kirjaimellisista yrteistä käärittynä savukkeeksi. Näissä on vähemmän huonoa roinaa kuin tupakassa, ainakin jos ostaa luomuna.
Polttaa voi esimerkiksi vadelmanlehteä, ja sen kanssa ruusun terälehteä tai laventelia tai piparminttua. Ilmeisesti myös ainakin salvia-maustetta ja rosmariinia voi myös polttaa. Englanniksi löytyy myös enemmän vaihtoehtoja ja tietoa herbal smoking tyylisillä hakusanoilla. Ja näillähän voi myös laimentaa tupakkaa, eli laittaa osan valitsemaansa yrttiä, niin sitä tupakkaa tulee poltettua vähemmän. Sitten siitä pikkuhiljaa voi vaihtaa suhdanteita
Ehkä typerin tekosyy minkä olen kuullut. Inttiä tosin kävin vain vuoden verran joten ehkä se ahdistus telee vasta jos jää kantikseksi.