Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juoksin ensimmäistä kertaa vuosiin ja

Vierailija
05.05.2024 |

sain juostua 2 km putkeen. En mä lujaa mennyt mutta en joutunut kävelemäänkääm välissä. Haluaisin juosta 5km kevyesti kesän lopussa. Mitä suosittelet! Ostanko jonkun sellaisen juoksuohjelman, jossa lähdetään nollasta kasvattamaan kuntoa ja sitten juostaan 5 km lopussa? Olisko se hyvä mulle kenties?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai mitää ohjelmaa tarvitse ostaa noin lyhyen matkan juoksemiseen. Kesän lopulla juokset tuon ihan kevyesti kunhan vaan aloitat hitaasti. 

Vierailija
2/41 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

WTF miksi pitäisi ostaa joku juoksuohjelma?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt juoksit 2 km putkeen, juokset kuukauden päästä tuon 5 km ja kesän lopussa jo yli 10 km, ihan sillä että harrastat juoksemista useana päivänä viikossa.

Vierailija
4/41 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähintään 3 lenkkiä viikossa, lisää pikkuhiljaa matkaa ja tämä vinkki on sinulle ilmainen. Uskon että jo heinäkuussa menee 5km helposti.

Vierailija
5/41 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun selasin nettiä niin kaikkialla suositeltiin maksullista juoksuohjelnia. Ajattelin, että juoksuni ei kehity tarpeeksi nopeasti näin amatöörinä vain juoksiessani. Oikeastiko voisin haaveilla että jaksan juosta 5 km vaikka keskuudessa lopussa? Olisipa hienoa. 

ap

Vierailija
6/41 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vaikka juoksen kolme kertaa tuon 2 km lenkin viikossa alkuun niin juoksukuntoni paranee? 

ap

Vierailija
7/41 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun selasin nettiä niin kaikkialla suositeltiin maksullista juoksuohjelnia. Ajattelin, että juoksuni ei kehity tarpeeksi nopeasti näin amatöörinä vain juoksiessani. Oikeastiko voisin haaveilla että jaksan juosta 5 km vaikka keskuudessa lopussa? Olisipa hienoa. 

ap

Totta kai suositeltiin, niitä kutsutaan mainoksiksi. Viiteen kilsaan ei kuitenkaan tarvita mitään ohjelmia jos ei ole sen suurempia tulostavoitteita, kokeile käydä ihan muutama kerta lenkillä niin huomaat jo siitä miten maksamasi matka pitenee.

Vierailija
8/41 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Couch to 5k on ilmainen ohjelma, jonka löydät googlaamalla. Sopii juuri tuohon tarkoitukseen.

Vierailija
9/41 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porin juoksukoulu löytyi aiemmin ihan googlaamalla ilmaiseksi. Hyvä, yksityiskohtainen ohjelma 5 ja 10 kilsalle. Suosittelen ja tsemppiä!

Hyvä siitä tulee, hidasta vauhtia ja lisää matkan pituutta.

Vierailija
10/41 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin juoksee kuntosalin juoksumatolla joskus ja juoksin ensin 5 minuuttia, sitten taukoa 10 minuuttia ja yritin saat juosta 5 minuuttia. Niin treenasin ja kunto vähitellen parani ja pian jaksoin juosta 10 minuuttia putkeen. 3-4 kuukauden päästä juoksin jo 30 minuuttia pysähtymättä. Kyllä se kunto nousee kun joka päivä juoksee edes vähän. Juoksin jo sitten sellaista 12 km/h vauhtia puoli tuntia putkeen ja ajattelin että kyllä se kunto on parantunut.

Vierailija
11/41 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin juoksee kuntosalin juoksumatolla joskus ja juoksin ensin 5 minuuttia, sitten taukoa 10 minuuttia ja yritin taas juosta 5 minuuttia. Niin treenasin ja kunto vähitellen parani ja pian jaksoin juosta 10 minuuttia putkeen. 3-4 kuukauden päästä juoksin jo 30 minuuttia pysähtymättä. Kyllä se kunto nousee kun joka päivä juoksee edes vähän. Juoksin jo sitten sellaista 12 km/h vauhtia puoli tuntia putkeen ja ajattelin että kyllä se kunto on parantunut.

Vierailija
12/41 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan hyvä. Kun jatkat harjoittelua säännöllisesti, pystyt juosta loppukesästä jopa sen 10km, kuten tuolla jo aiemmin sanottiin. Ja kun jaksat juosta 10km, kohtuulyhyellä harjoittelulla pystyt juosta maratonin, ainakin puolikkaan. 

Vierailija
13/41 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 ja 10 kilsan ohjelmia on netti väärällään, ei niistä maksaa kannata. 

Juokset vähintään kolme kertaa viikossa ja aloitat riittävän lyhyillä treeneillä, saa mennä ihan idiootintuntuista tooooodella hidastakin hölkkää.

Vierailija
14/41 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juokset vähintään kolme kertaa viikossa ja aloitat riittävän lyhyillä treeneillä, saa mennä ihan idiootintuntuista tooooodella hidastakin hölkkää.

Jos on sykemittari, niin sykkeen pitäisi pysyä siellä peruskuntoa kasvattavalla alueella, eli noin 125-130 lyöntiä minuutissa. Juu, se on löntystelyvauhtia alussa, mutta vain sillä tavalla peruskestävyyttä voi kasvattaa.

Vierailija
15/41 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokse vaikka näin:

Ma: 2-3 km juoksu, 500 m kävely alussa ja lopussa, 5 min alkulämppä kotona, 2-5 min venyttely kotona lopuksi 

Ti: 15-20 min kehonpainotreeni ja venyttely 

Ke: Sama juoksu kuin maanantaina.

To: Sama harjoitus kuin tiistaina.

Pe: 5 km lenkki juoksu- ja kävelyintervalleja. Alkulämppä kotona ja loppuvenyttely kotona.

La: Sama kehonpainotreeni kuin ti ja to.

Su: Hidas kävely/pyöräily tms mukava ulkoilu ja venyttely. Palauttava päivä. 

Ole hyvä! Yritä lisätä juoksukilometrejä pikku hiljaa. Olen juossut 30 vuotta, mutta treenaan muutakin kuin pelkkää juoksua. Samaa suosittelen muillekin.

Vierailija
16/41 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on sykemittari, niin sykkeen pitäisi pysyä siellä peruskuntoa kasvattavalla alueella, eli noin 125-130 lyöntiä minuutissa. Juu, se on löntystelyvauhtia alussa, mutta vain sillä tavalla peruskestävyyttä voi kasvattaa.

Sykkeet on yksilöllisiä, naisilla voi olla aika korkeat sykkeet. Yritä vaikka että ihan kauheasti yli 160 ei menisi sykkeet. Jos olet nuorehko nainen. Sykkeet voisi olla 150 pintaan, kun aloittelet juoksua.

Vierailija
17/41 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei kyllä sykemittaria valitettavasti ole. 

Kiitos tosi kannustavista viesteistä. Ajattelin, että saan enemmän sellaisia alas peukutuksia kuinka huono kunto minulla on, ja onhan se huono. Jostain on lähdettävä. 

ap

Vierailija
18/41 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei kyllä sykemittaria valitettavasti ole. 

Kiitos tosi kannustavista viesteistä. Ajattelin, että saan enemmän sellaisia alas peukutuksia kuinka huono kunto minulla on, ja onhan se huono. Jostain on lähdettävä. 

ap

Ole hyvä! Juoksu on hyvä harrastus, mutta loukkaantumisherkkä laji. Siksi pitää edetä maltillisesti. Ja kuntoa voi rakentaa muutenkin kuin juoksemalla. Voi myös tehdä crosstrainerilla, pyöräillä jne. Ei kannata vain juosta. 

Katso ympärillesi. Tuskin nykyään monikaan jaksaa tai viitsii juosta 2 km. Ole ylpeä itsestäsi!

T. 30 vuotta juossut 

Vierailija
19/41 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Olin jo valmis ruoskimaan itseni kun kotipihasta lähdin, kiersin matkan juosten ja takaisin tullessa olin juossut vain 2 km. Yritän ajatella että se oli kuitenkin 2 km enemmän kuin jos olisin jäänyt sohvalle. 

ap

Vierailija
20/41 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Olin jo valmis ruoskimaan itseni kun kotipihasta lähdin, kiersin matkan juosten ja takaisin tullessa olin juossut vain 2 km. Yritän ajatella että se oli kuitenkin 2 km enemmän kuin jos olisin jäänyt sohvalle. 

ap

Ehdottomasti 2000 m enemmän kuin sohvalla makoilu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä