"Bussinkuljettaja: Kehun nuorisoa ja kehottaisin vanhuksia miettimään omaa käytöstään" Aamulehti 3.5.2024
Aamulehti 3.5.2024 11:00
"Jälleen oli tekstareissa vanhempi ihminen haukkunut nuorten huonoa käytöstä. Joudun näin bussinkuljettajana toteamaan, että ainakin minua kohtaan nuoriso on pääsääntöisesti varsin hyväkäytöksistä ja ystävällistä. Sen sijaan monet vanhukset ovat hyvinkin tympeitä, eivät tervehdi tai kiitä vaikka heitä kuinka kohteliaasti palvelisi. Joten itse ainakin kehun nuorisoa ja kehottaisin vanhuksiakin miettimään omaa käytöstään. Vaikka ääripäitä toki löytyy molemmista. Kuski"
Linja-autonkuljettaja puhuu painavaa asiaa! Asiakaspalvelussa hankalimpia asiakkaita ovat iäkkkäät, yleensä yli 60-vuotiaat naiset ja vanhat miehet. Kaupoissa ja tavarataloissa on arkipäivää, että asiakas huutaa, haistattelee ja arvostelee tuotteita. Ilkeät vanhukset ovat Suomessa tabu!
Asiakaspalvelijat - kuten myyjät ja kassamyyjät - joutuvat kohtaamaan työssään töykeää ja rumaa puhetta, epäasiallista käytöstä, kiroilua, huutamista, haistattelua, huorittelua, homottelua ja jopa uhkailua. Tönitään ostoskoreilla ja ostoskärryillä, etuillaan jonossa ja käyttäydytään epäkohteliaasti. Etenkin uudet työntekijät ja nuoret työntekijät joutuvat kohtaamaan hankalia ja uhkaavia asiakastilanteita. Asiakaspalvelussa työntekijän ei tarvitse sietää kaikkea, mitä asiakas sanoo ja tekee.
Työturvallisuudesta huolehtiminen on työnantajan lakisääteinen velvollisuus. Kaikenlainen häirintä on tuomittava ja kiellettävä. Jos työssä esiintyy työntekijään kohdistuvaa, hänen terveydelleen haittaa tai vaaraa aiheuttavaa häirintää tai muuta epäasiallista kohtelua, työnantajan on ryhdyttävä toimiin epäkohdan poistamiseksi. Ruotsissa on saatu hyviä kokemuksia yrityslähestymiskieltolaista. Suomeenkin tarvitaan samantyyppinen lainsäädäntö. Esimerkiksi kaupoissa vakavat uhkatilanteet ja väkivalta lisääntyvät.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
En kiittele bussinkuljettajaa, jonka kyydissä olen juuri ollut. Ajaminen on hänen työtään, josta hän palkkansa.
Onhan tämäkin totta mutta itsekin joskus heilautan kättä poistuessani tai huudan kiitos, yleensä silloin jos bussi on melko tyhjänä tai jossakin muussa tilanteessa. Noustessa nyt tietenkin tervehdin kohteliaasti aina.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkakohan monta vanhusta on hakannut bussikuskin?
Tyypillistä whataboutismia tällä palstalla. "Mutkun ongelmanuoret!", joita on nuorista hyvin pieni osuus.
Vierailija kirjoitti:
Ei se maksa mitään olla kohtelias ihmisille esim. asiakaspalvelussa oleville.
Kaikki eivät osaa arvostaa asioita tai ihmisiä. Siitä se johtuu.
Hassua, omassa kotikaupungissani on ihan päinvastoin. Vanhemmat ihmiset tervehtivät ja kiittävät bussissa yleensä aina, n. lukioikäiset nuoret joskus, sitä nuoremmat harvemmin ja ala-asteikäiset koululaiset eivät lähes koskaan.
Vanhat ihmiset osaavat toki olla vaikeita asiakkaita, mutta se on lähinnä persoonallisuuskysymys - ja tietysti vanhusten hitaus ärsyttää monia. Mutta olen oikeasti ihmetellyt sitä, miksi lapset eivät enää tervehdi ja kiitä mistään. Eivät yksinkertaisesti huomioi asiakaspalvelijoita mitenkään. Bussikuski sanoo koululaisille moi, mutta lapset eivät katso edes päin kun piippaavat bussikorttinsa. Kaupan kassa sanoo lapsille ole hyvä, lapset eivät taaskaan katso edes päin vaan nappaavat rahan ja lähtevät.
Pieniä asioita, mutta vielä muutama vuosi sitten lapset olivat kohteliaampia, en tiedä sitten mitä on tapahtunut. Ei koronaakaan nyt ihan kaikesta voi syyttää, osa noista lapsista oli varmaan vielä vaipoissa korona-aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kiittele bussinkuljettajaa, jonka kyydissä olen juuri ollut. Ajaminen on hänen työtään, josta hän palkkansa.
Et tietenkään asiakaspalvelijaa kiitä mistään, olet niin ikäloppu että kuvittelet olevasi kuningas. Muista ettet kiitä kaupassa myyjiä, et kiitä kampanjaa/parturia jne kiitä vain itseäsi kun olet niin erinomainen. Mutta älä sitten märisi kun bussi on myöhässä äläkä hauku kuljettajaa kun ei voi mitään muulle liikenteelle eikä sille kuinka hitaita asiakkaita tulee.
Minä kiittelen vuolaasti ja olen ylenpalttisen kohtelias - ja hidas! Jos kerran kohteliaisuutta ja hyvää käytöstä vaaditaan, niin täältä sitä löytyy, vaikka bussiin nousemiseen ja kuljettajan kanssa rupatteluun menisi 3 minuuttia.
Kiinnostaisi myös tietää, kuinka vanhoista ihmisistä aloituksessa oikein puhutaan. Jos täytyy keskittyä pystyssä pysymiseen ja rollaattorin parkkeeraamiseen, niin kai monilla voi olla ajatukset vähän muualla kuin kohteliaassa smalltalkissa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vain asiakkaana olen huomannut että pahimmat asiakkaat kaupassa ovat keski-ikäiset, n.+60-vuotiaat miehet. Kassajonoissa hermostuvat jos pikkusenkaan kestää kauemmin. Alkavat puoliääneen ähisemään että mikä tässä TAAS kestää ja yritetään muitakin lietsoa mukaan siihen naurettavaan urputukseen. Itse sitten tukkivat kassajonon kun alkavat nillittämään tarjouksista ja vaikka itse ovat väärässä tai ottaneet väärän tuotteen.
Kaveri on töissä erään ison firman asiakaspalvelussa ja melkein viikottain miehet raivoaa, huorittelee ja "pikkuneidittelee" puhelimessa.
Sen näkee naamasta
Kun lakkaa saamasta...
Lauletaan laulussa. Varmaan ihan totta. Niin monesta miehestä tulee hirveän kiukkuinen vanhenemisen myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se maksa mitään olla kohtelias ihmisille esim. asiakaspalvelussa oleville.
Kaupungin busseissakin-
Takaovista ulos; ihmisiä tulee ja menee; pysäkkejä lyhyellä välillä toinen toisistaan. *Kiitti, kiitti"- kailottamista bussin perältä tauotta....ei kiva!
Ei ole mikään pakko sanoa mitään. Voi heiluttaa kättä tai vähän nyökätä. Kuski seuraa peilistä poistuvia ja näkee tämän.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuo nuoret ole nykyään kaikki jotain katujengiläisiä tai muita huumeidenkäyttäjiä?
Tuo bussikuskikin on varmaan niitä ri kastajia, niin kaltaisiaan kehuu...
Vit.tu sä oot tyhymä!
Vierailija kirjoitti:
Oli työ melkein mikä tahansa, raskasta se työnteko meille suurimmalle osalle on. Perus kohteliaisuus tekee kaikessa kanssakäymisessä elämästä kaikille yksinkertaisesti mukavampaa.
Kauppakeskuksessa, ostarilla, olen usein nähnyt kun muutama n. 15-vuotias teini istuu siellä käytävän penkillä ja vieressä on kaksi tyhjää penkkiä, niin tuollaiset hyvin pukeutuneet leidit tule siihen vaatimaan, että teinien on juuri siltä penkiltä poistuttava. Samaa tapahtuu busseissa ja ratikassa, että vanhemmat ihmiset katsovat oikeudekseen vaatia itseään nuorempia vaihtamaan toiselle penkille, vaikka tilaa olisi ihan viereisellä penkillä.
Vierailija kirjoitti:
Kauppakeskuksessa, ostarilla, olen usein nähnyt kun muutama n. 15-vuotias teini istuu siellä käytävän penkillä ja vieressä on kaksi tyhjää penkkiä, niin tuollaiset hyvin pukeutuneet leidit tule siihen vaatimaan, että teinien on juuri siltä penkiltä poistuttava. Samaa tapahtuu busseissa ja ratikassa, että vanhemmat ihmiset katsovat oikeudekseen vaatia itseään nuorempia vaihtamaan toiselle penkille, vaikka tilaa olisi ihan viereisellä penkillä.
Taitaa tuossa olla enemmän ongelmana se "hyvin pukeutuneiden leidien" sosiaalinen status kuin ikä.
Täällä vähemmän hyvin pukeutuneiden alueilla ei tuollaista ongelmaa ole näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuo nuoret ole nykyään kaikki jotain katujengiläisiä tai muita huumeidenkäyttäjiä?
Tuo bussikuskikin on varmaan niitä ri kastajia, niin kaltaisiaan kehuu...
Ei niitä kaikkialla ole ainakaan vielä. Mistä tuo bussikuski on kotoisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tietenkään asiakaspalvelijaa kiitä mistään, olet niin ikäloppu että kuvittelet olevasi kuningas. Muista ettet kiitä kaupassa myyjiä, et kiitä kampanjaa/parturia jne kiitä vain itseäsi kun olet niin erinomainen. Mutta älä sitten märisi kun bussi on myöhässä äläkä hauku kuljettajaa kun ei voi mitään muulle liikenteelle eikä sille kuinka hitaita asiakkaita tulee.
On tarpeeksi paniikki päästä pois ehjänä linja-autosta pois. Kuopiossahan asiakkaat ovat kuin keiloja kuskeille ja kuskit pelaavat keskenään, kuinka monta keilaa he saavat kaadettua päivän aikana. Kuljettajat tahallaan jarruttavat jne. sen mukaan, että saavat tasapainon menemään. Talvella rysäyttävät korokkeeseen jne. Ei ole todellakaan hyvää sanottavaa kuskeista.
-eri
Itse kiitän bussikuskia, kaupan kassaa, kampaajaa, hierojaa ym koska se ei maksa mitään ja luo hyvää mieltä kaikille 🙂 olen opettanut tämän tavan myös lapsilleni. Toivottavasti heistä kasvaa kohteliaita nuoria eikä tuollaisia omaa napaa tuijottavia itsekkäitä ihmisiä!