Luetellaan ja kerrotaan asioita jotka yhdistää kakkia vuosina 1981-1996 syntyneitä
Esimerkiksi kaikille millenniaaleille on yhteistä netistä, somesta ja kännyköistä vapaa lapsuus. Lapsena me leikimme pihalla ja jos kaverille oli asiaa niin pyydettiin että voiko vanhemmat soittaa lanka puhelimella kavereiden vanhemmille tai sitten mentiin suoraan kaverin luo kysymään ovelta että pääseekö ulos leikkimään tai pelaamaan Tamagochilla. Harvalla jos kenellekään oli omaa kännykkää ennen kuin täyttyivät 18 eikä meidän olleessa teini-ikäisiä ollut vielä mitään someja kuten MySpace, IRC galleria, Facebook ja MSN Messenger. Lisäksi lapsena ei kenelläkään tullut mieleen että olisi pitänyt jäädä sisälle pelaamaan jollain pelikonsolilla kuten Nintendolla tai Pleikkarilla koska sellaisia ei vielä ollut kuin vasta 1990-luvun lopussa / 2000-luvun alussa ja niillekin vanhemmat asettivat ikärajaksi 13 vuotta. Lisäksi meilla kaikilla oli olemassa niin sanottu ruutuaika eli esimerkiksi televisiota sai maksimissaan katsoa kaksi tuntia minkä jälkeen ei saanut katsoa televisiota ennen kuin seuraavaa päivää.
Kommentit (176)
Ovat suurinta ikäluokkaa nykysin.
Ollaan ihmisiä, joudutaan käymään paskalla ja maksamaan verot.
Kännyköistä vapaa lapsuus ei pidä paikkaansa. Jo minun lapsuudessani lapsilla oli kännyköitä. Puhumattakaan 90-luvun puolella syntyneistä.
vm-84
Olen syntynyt -78, kännykkä minulla oli 15-vuotiaana ja tietokone pelaamista varten viisivuotiaasta asti.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan keski-ikäisiä.
Öööh en kyl koe itteeni keski-ikäiseks :D
T. 1996
Vierailija kirjoitti:
Ollaan keski-ikäisiä.
Onko 28-vuotias sun mielestä keski-ikäinen?
Ap hourailee. Olen syntynyt vuonna 1995 ja lähes kaikilla kavereillani oli kännykät viimeistään 7.luokalle mennessä. Suurella osalla jo 10-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan keski-ikäisiä.
Öööh en kyl koe itteeni keski-ikäiseks :D
T. 1996
Ei se olekaan kokemuksesta kiinni. Iän perusteella se lasketaan.
Syntynyt -81 ja meillä oli tietokone kun oltiin lapsia ja jos jollain oli nintendo tai sega niin kyllä siellä istuttiin tuntikausia sisällä pelaamassa.
Ruutuaikaa ei silloin 80/90-lukujen vaihteessa ollut, lapset pääsi koulusta ja hyvin saatettiin istua tuntitolkulla katsomassa telkkaria ennenkuin vanhemmat edes tuli töistä kotiin. Ei välttämättä joka päivä, mutta ei elektroniikan käyttöä silloin pahemmin rajoitettu tai pidetty pahana.
Ei ollut irc-galleriaa? Jaa, kyllä minä siellä muistan roikkuneeni harvase päivä kirjaston koneella :D
N35
Vierailija kirjoitti:
Ollaan keski-ikäisiä.
Keski-ikä alkaa 53-vuotiaana. Miten 26-41 v on sitä!?? Kun 60-vuotiaatkin sanoo olevansa.,
En ole KOSKAAN joutunut pyytämään vanhempiani soittamaan omien kavereitteni vanhemmille. Kuulostaa tosi oudolta. Ja yllä mulla oli oma kännykkä jo ylä-asteella, kuten oikeastaan kaikilla muillakin ikäisilläni. 90-luvulla syntyneillä on ollut jo nuorempanakin.
Nintendoa ym pelattiin kuin viimeistä päivää. Katsottiin tv:tä ilman mitään rajoituksia.
T. Syntynyt 1985
P.s. Miten sä voit kuvitella, että ihmisillä joilla on 15 vuotta ikäeroa olisi ollut samanlaista lapsuudessa ja nuoruudessa?! Ootko vähän tyhmä...
IRC-Galleria on Herdifier Oy:n suomalainen WWW-yhteisöpalvelu, johon suomalaiset Internetin käyttäjät voivat lisätä valokuvia ja tietoja itsestään. Rekisteröityneet käyttäjät voivat kommentoida valokuvien alle. Palvelun perusti Tomi Lintelä joulukuussa 2000
Joulukuussa 2000 vuosina 81-96 syntyneet olivat 4-19-vuotiaita. Eli kyllä, oli irc-galleria. Oli myös Facebook, joka perustetiin 4 vuotta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Syntynyt -81 ja meillä oli tietokone kun oltiin lapsia ja jos jollain oli nintendo tai sega niin kyllä siellä istuttiin tuntikausia sisällä pelaamassa.
Ruutuaikaa ei silloin 80/90-lukujen vaihteessa ollut, lapset pääsi koulusta ja hyvin saatettiin istua tuntitolkulla katsomassa telkkaria ennenkuin vanhemmat edes tuli töistä kotiin. Ei välttämättä joka päivä, mutta ei elektroniikan käyttöä silloin pahemmin rajoitettu tai pidetty pahana.
Tää. Muistan, että yritin itse rajoittaa saippuasarjojen katselua, mutta vanhempien taholta ei tullut siihen mitään sääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan keski-ikäisiä.
Keski-ikä alkaa 53-vuotiaana. Miten 26-41 v on sitä!?? Kun 60-vuotiaatkin sanoo olevansa.,
53? Mistä sä nyt tuon repäisit?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan keski-ikäisiä.
Psykologiassa keski-ikä ajoitetaan usein jonnekin 3560 ikävuoden välille.
Siten. Vuosina 81-96 syntyneet ovat 28-43-vuotiaita. Opettele matematiikkaa.
Olen syntynyt 89 ja en kyllä allekirjoita nuita ruutuaikoja tai ettei puhelinta saanut alle 18v.
Mutta tyypillistä lapsuudessani oli että tosiaan ulkona leikittiin TOSI paljon ja vanhemmat eivät tienneet missä me mentiin. Typeryyksiä tehtiin paljon, kuten laskettiin virtaa, käveltiin junaradoilla yms. Teini-iässä kotibileet oli tosi iso juttu ja juopottelu ylipäänsä. Itse en juonut ja olinkin tosi outo varmasti muiden mielestä. Myös irg galleria, ii2 ja Hotel kultakala oli suosittuja.