Luetellaan ja kerrotaan asioita jotka yhdistää kakkia vuosina 1981-1996 syntyneitä
Esimerkiksi kaikille millenniaaleille on yhteistä netistä, somesta ja kännyköistä vapaa lapsuus. Lapsena me leikimme pihalla ja jos kaverille oli asiaa niin pyydettiin että voiko vanhemmat soittaa lanka puhelimella kavereiden vanhemmille tai sitten mentiin suoraan kaverin luo kysymään ovelta että pääseekö ulos leikkimään tai pelaamaan Tamagochilla. Harvalla jos kenellekään oli omaa kännykkää ennen kuin täyttyivät 18 eikä meidän olleessa teini-ikäisiä ollut vielä mitään someja kuten MySpace, IRC galleria, Facebook ja MSN Messenger. Lisäksi lapsena ei kenelläkään tullut mieleen että olisi pitänyt jäädä sisälle pelaamaan jollain pelikonsolilla kuten Nintendolla tai Pleikkarilla koska sellaisia ei vielä ollut kuin vasta 1990-luvun lopussa / 2000-luvun alussa ja niillekin vanhemmat asettivat ikärajaksi 13 vuotta. Lisäksi meilla kaikilla oli olemassa niin sanottu ruutuaika eli esimerkiksi televisiota sai maksimissaan katsoa kaksi tuntia minkä jälkeen ei saanut katsoa televisiota ennen kuin seuraavaa päivää.
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan keski-ikäisiä.
Öööh en kyl koe itteeni keski-ikäiseks :D
T. 1996
Ei se olekaan kokemuksesta kiinni. Iän perusteella se lasketaan.
96 on nuori vielä. Suomen lain mukaan on nuori 29v asti. Alle kolmikymppisinä ollaan nuoria aikuisia, keski-ikä lähtee sieltä nelistäkympistä.
Milleniaalit elivät löysien farkkujen ja leveiden lahkeiden aikaa, toisin kuin rikkinäisiä farkkuja ja pillilahkeita käyttäneet paljasnilkkaiset Z-geniläiset.
90- luvulla lapsena meillä oli televisio auki koko illan. Lapset katsoi poliisitv:n, uutiset ja muut ajankohtaisohjelmat, kun ei muuta ollut.Ei meillä ainakaan mitään ruutu aikoja ollut eikä muutenkaan kovin tarkkaa ohjelmien aisällöstä. Jos ohjelma oli piirretty niin sen sai katsoa oli se sisältö mitä tahansa.
Kaikki ovat omistaneet tai ainakin käyttäneet MP3 -soitinta johon ladattiin musiikkia ennem kuin mitää musiikin suoratoistopalveluja oli. Ja lapsuudessa lähes kaikilla on ollut Tamagotchi virtuaalilemmikkinä.
Olen syntynyt -87, ja kyllä irc-galleria oli teininä kova sana. MySpace siinä sivussa. Kännykän sain ensimmäisten joukossa kuudesluokkalaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette muista Kekkosen aikaa ja olette eläneet väri-TV:n, videoiden, MTV:n ym iloisen viihteen aikaa ja melko kansainvälistä aikaa koko elämänne.
Vaikea onkaan muistaa aikaa, joka oli ennen omaa syntymää :D
No shit Sherlock, siitähän tässä sukupolvien piirteissä on kyse! Eli kysyttyjä ikäluokkia yhdistävät nämä asiat, mm. yhteiskunnan tilanne siitä alkaen kun on alkanut jotain ymmärtää.
Täytyy kyllä sanoa, että tuskin juuri mikään muu yhdistää 1981 ja 1996 syntynyttä. Aivan erilaiseen aikaan ovat syntyneet, mutta sentään ankea 70-luku ei enää ole heidän kokemusmaailmaansa. Se yhdistää. Me vanhemmat muistamme myös ajan, jolloin ei ollut väri-TV:tä, sen ja videoiden tulon mullistuksen ja Kekkosen ajat. Siinä on vissi ero 80- ja 90-luvun lellipentuijen maailmankuvaan.
Ja osa ei osaa edes erottaa oman lapsuutensa erityispiirteitä sukupolvikokemuksesta, saati 15 vuotta vanhemman tai nuoremman sulupolvikokemuksesta. Tämä ketju on pääosin todella absurdi aloituksesta lähtien.
Elävät nyt siinä 30 ja 40 väliss, ovat töissä ja suurimmalla osalla on jo perhe, lapset ja omistaa talon kuten tuossa iässä on normaalia.
Ap:lla on kyllä ollut erilainen lapsuus kuin mulla, oon syntynyt vuonna -82. Kännyköitä ei meilläkään lapsena ollut, taisin saada ekan oman n. 14-vuotiaana. Supernintendoa pelailtiin kyllä varmaan päivittäin, samoin tietokoneella (Atari) ja välillä isoveli lainasi nuorisotalolta viikonlopuksi Segan. Ei ollut ruutuaikaa, mutta ihan itse puuhailtiin kyllä muutakin.
Lankapuhelimella soitin kyllä ite, en muista koskaan pyytäneeni vanhempia soittelemaan. Vanhemmat kyllä soitteli toisilleen kun etsi kenen kaverin luona milloinkin luurattiin.
Lapsena askarreltiin paljon, tehtiin origameja ym.
Vuonna 2010 olivat hipstereitä.
Korvasivat aikoinaan X-sukupolven työpaikoilla joskus 2005-2015 välillä. Mutta saavat nyt puolestaan itse väistää kun nuoremmat Z-sukupolvelaiset korvaavat heidät eikä yrityksillä ole enää heille kaikille käyttöä ja tarvetta kun työvoimassa on nuorempaa verta.
GameBoy, GameBoy Color ja SuperNintendo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
IRC-Galleria on Herdifier Oy:n suomalainen WWW-yhteisöpalvelu, johon suomalaiset Internetin käyttäjät voivat lisätä valokuvia ja tietoja itsestään. Rekisteröityneet käyttäjät voivat kommentoida valokuvien alle. Palvelun perusti Tomi Lintelä joulukuussa 2000
Joulukuussa 2000 vuosina 81-96 syntyneet olivat 4-19-vuotiaita. Eli kyllä, oli irc-galleria. Oli myös Facebook, joka perustetiin 4 vuotta myöhemmin.
Ap sanoi että Irciä ei ollut ennen kuin millenniaalit olivat aikuisia. 1981 syntyneet olivat tuossa vaiheessa jo 18-19 vuotiaita.
Hei, hei, hei. IRC on vanhempi kuin se joku galleria. Ainakin kymmenellä vuodella.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielessäni 89 syntynyt on edelleen joku teini. Sitä nuoremmat on lapsia.
vm 1980.
Vastaa kyllä omaa kokemustani.
M35
Minulle kaikki 90-luvulla syntyneet ovat edelleen pikkulapsia. Aidot millenniaalit ovat syntyneet kasarin puolella.
90-luvulla eletty varhaisnuoruus ja se ysärin nostalgia sekä kaipaus takaisin sinne lapsuuteen.
Tämän biisin kuuleminen laukaisee traumat: