Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten netti on täynnä tyyppejä, jotka on tehneet gradunsa kuukaudessa tai kahdessa ja meillä se ei onnistu?

Vierailija
04.05.2024 |

Siis tällaisia kommentteja näkee netin keskusteluissa: "Kuka jaksaa hinkata graduaan 1,5 vuotta. Ite tein 2 kuukaudessa ja sain Magnan ". Sitten meillä on pakko tehdä vähintään vuosi. Kävin alustavasti kysymässä, että olisko mun aihe käypä. Kerroin että mun suunnitelmana on, että osallistun syksyllä seminaariin syys-marraskuun. Palautan gradun marraskuussa ja valmistun jouluksi. No ei kuulemma käy. Graduja ei kuulemma tehdä parissa kuukaudessa ja seminaarejakin on pakko käydä vähintään yksi lukuvuosi. Opponoinnintkin alkaa kuulemma keväällä vasta ja ne on kaikille pakollisia. Nopeimmin gradun voi tehdä kuulemma yhdessä vuodessa. Mutta nekin on ihan yksittäisiä tapauksia, jotka niin on tehneet. Suurin osa kuulemma jatkaa vielä jatkavien graduntekijöiden erillisisessä seminaarissa seuraavan lukuvuoden. Eli graduun menee 2 vuotta! Niin on kuulemma maisteriopinnoissa ajoitettu. 4. vuonna aloittavien seminaari ja 5. vuonna jatkavien seminaari. Vähintään tuo aloittavien seminaari on pakko käydä kokonaan. Olen kyllä jo 5. vuoden opiskelija, mutta gradu ja seminaarit on jääneet muiden kiireiden takia. Koitin selittää miten netin perusteella lukuisat tyypit on kyllä tehneet gradut kuukaudessa tai kahdessa. Mutta sain vain naureskelua, että ei kannata uskoa kaikkea mitä ihmiset täällä kirjoittaa.

Eli miten on: Oletteko oikeasti tehneet niitä graduja parissa kuukaudessa ja miten se onnistui?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki sen voi tehdä parissa kuukaudessa jos ei kiinnosta ja ohjaaja on kaveri

Vierailija
2/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kesti 10 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tosiasiallinen kirjoitusaika on sen 1-2 kuukautta. Suurin osa kulutetusta ajasta on sitä omaa päänsisäistä kirjoitusblokkia.

Vierailija
4/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helposti saa laadukkaan työn tehtyä parissa kuukaudessa. Kaikki lähtee sen ymmärtämisestä että kyseessä on vain opinnäytetyö.

Vierailija
5/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kesti 10 vuotta.

Tosiasiassa murto-osan tuosta ajasta käytit itse gradun tekoon.

Vierailija
6/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikalailla yksi lukuvuosi siihen meni. Sen ohella olin seminaarissa ja suoritin yhden syventävän kurssin. Samaan aikaan kokoaikaisesti töissä. Gradu palkittiin vuoden parhaana, mutta yhtään mitään muuta elämää ei ollut noin vuoteen.

Vierailija
7/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt molemmat graduni yhden lukukauden kuluessa. Ekan tein omin päin ja toisen graduseminaarin aikana. Siihen että gradu hyväksyttiin (esitarkastus jne.) meni sitten pitempi aika, mutta itse gradun kirjoitusaika oli tuo. 

Vierailija
8/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein, mutta se vaati riman laskemista. Hirmu harva tekee oikeasti tasokkaan gradun muutamassa kuukaudessa.

Vierailija
9/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tosiasiallinen kirjoitusaika on sen 1-2 kuukautta. Suurin osa kulutetusta ajasta on sitä omaa päänsisäistä kirjoitusblokkia.

Joo. Ne on tehneet juurikin näin. Eli vuoden aikoneet ja käyneet pakollisissa seminaareissa. Ehkä lukeneet kirjallisuutta ja keränneet aineistoa. Sitten huhti-toukokuussa rutistaneet itse tekstin 1-2 kuukaudessa yötä päivää kirjoittamalla. Netissä sitten tietysti kehutaan miten teki koko gradun kuukaudessa. Eivät laske sitä seminaaria ja aineiston keruuta siihen muka ollenkaan mukaan. 

Vierailija
10/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

HY kasvatustiede, gradu 2 kuukaudessa - mutta lisäksi piti istua ne seminaarit, joissa kuunteli muiden selotuksia omasta etenemisestä.

11/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun serkku "kirjoitti" omaa graduaan 3,5v eikä edes käynyt juuri ollenkaan töissä koko tuona aikana eikä lastenhoitokaan ollut syynä. Sen gradun pituus oli n. 40 sivua, joten yhtä sivua kirjoitti noin kuukauden ajan 

Vierailija
12/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helposti saa laadukkaan työn tehtyä parissa kuukaudessa. Kaikki lähtee sen ymmärtämisestä että kyseessä on vain opinnäytetyö.

Huomiona, että gradu ja opinnäytetyö on eri asioita. 

Vierailija
13/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 vuotta meni... sain kiittettävän

Vierailija
14/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5 vuotta meni... sain kiittettävän

EI kuulemma voinut antaa erinomaista, kun kesti 5 vuotta

Okei

Vierailija
15/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Mun serkku "kirjoitti" omaa graduaan 3,5v eikä edes käynyt juuri ollenkaan töissä koko tuona aikana eikä lastenhoitokaan ollut syynä. Sen gradun pituus oli n. 40 sivua, joten yhtä sivua kirjoitti noin kuukauden ajan 

Pääseekö noin lyhyellä sepustuksella edes läpi? Vai oliko aihe matematiikasta tms. missä teksi on tiivistä?

Vierailija
16/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Ne on tehneet juurikin näin. Eli vuoden aikoneet ja käyneet pakollisissa seminaareissa. Ehkä lukeneet kirjallisuutta ja keränneet aineistoa. Sitten huhti-toukokuussa rutistaneet itse tekstin 1-2 kuukaudessa yötä päivää kirjoittamalla. Netissä sitten tietysti kehutaan miten teki koko gradun kuukaudessa. Eivät laske sitä seminaaria ja aineiston keruuta siihen muka ollenkaan mukaan. 

Sehän on ihan aiheenvalintakysymys tekeekö opinnäytetyön aiheesta josta tietää jo jotakin. Silloin suurin ongelma on viitteiden löytäminen tiedoilleen.

Vierailija
17/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin gradua vaille maisterina töissä monta vuotta, kunnes koitti tutkinnonuudistus eli nyt-tai-ei-koskaan-tilanne. Muutin talveksi toiselle puolelle Suomea, osallistuin kahteen seminaariin, puskin ulos tekstiä puoliväkisin ja jätin gradun tarkastettavaksi kolmen kuukauden kuluttua aloituksesta. Etsin oikein yksinkertaisen aiheen ja asetin päämääräkseni hyväksytyn gradun. Sain cum lauden ja olin tosi tyytyväinen.

Ei graduun vaadita mahdottomia. Pitää vain olla kunnon suunnitelma, jonka pohjalta etenee. Mitä parempi tekstintekijä, sitä vaivattomampi urakka.

Vierailija
18/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kandissa sama. Ensin oli kaikenlaisia valmistelukursseja joilla tein suurimman osan työstä. Sitten kun oikeasti kävin kandikurssia jolla mentiin niitä osioita läpi tietyssä järjestyksessä, jouduin ehkä kolmena kertana kirjoittamaan jonkin lyhyehkön osion ja vähän tarkistamaan tietoja. Muuten olin jo etsinyt lähteet ja kirjoittanut suurimman osan kandista kauan sitten ja niin pitkällä aikavälillä että olin jo ehtinyt unohtaa kaikenlaista. 

Oikeasti tuon olisi periaatteessa voinutkin tehdä muutamassa kuukaudessa. Pahinta itselleni tuossa pitkässä ajassa on tuo että alan unohtaa asioita siinä missä muut tuntuvat vain paremmin muistavan niitä kai sitten.

Vierailija
19/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomiona, että gradu ja opinnäytetyö on eri asioita. 

Ja nyt kun tähän alapeukkuja satelee niin tarkennuksena, että puhekielessä opinnäytetyöllä tarkoitetaan yleensä amkin opinnäytetyötä, joka on ihan eri asia kuin gradu. 

Vierailija
20/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein sivugradun nopeasti. Olin tehnyt aiheesta proseminaarin ja kolme esitystä seminaarissa. Olin jo työelämässä, eikä arvosanalla ollut väliä. Kokosin se kasaan ja lisäilin tekstiä parin kuukauden ajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän