Miten netti on täynnä tyyppejä, jotka on tehneet gradunsa kuukaudessa tai kahdessa ja meillä se ei onnistu?
Siis tällaisia kommentteja näkee netin keskusteluissa: "Kuka jaksaa hinkata graduaan 1,5 vuotta. Ite tein 2 kuukaudessa ja sain Magnan ". Sitten meillä on pakko tehdä vähintään vuosi. Kävin alustavasti kysymässä, että olisko mun aihe käypä. Kerroin että mun suunnitelmana on, että osallistun syksyllä seminaariin syys-marraskuun. Palautan gradun marraskuussa ja valmistun jouluksi. No ei kuulemma käy. Graduja ei kuulemma tehdä parissa kuukaudessa ja seminaarejakin on pakko käydä vähintään yksi lukuvuosi. Opponoinnintkin alkaa kuulemma keväällä vasta ja ne on kaikille pakollisia. Nopeimmin gradun voi tehdä kuulemma yhdessä vuodessa. Mutta nekin on ihan yksittäisiä tapauksia, jotka niin on tehneet. Suurin osa kuulemma jatkaa vielä jatkavien graduntekijöiden erillisisessä seminaarissa seuraavan lukuvuoden. Eli graduun menee 2 vuotta! Niin on kuulemma maisteriopinnoissa ajoitettu. 4. vuonna aloittavien seminaari ja 5. vuonna jatkavien seminaari. Vähintään tuo aloittavien seminaari on pakko käydä kokonaan. Olen kyllä jo 5. vuoden opiskelija, mutta gradu ja seminaarit on jääneet muiden kiireiden takia. Koitin selittää miten netin perusteella lukuisat tyypit on kyllä tehneet gradut kuukaudessa tai kahdessa. Mutta sain vain naureskelua, että ei kannata uskoa kaikkea mitä ihmiset täällä kirjoittaa.
Eli miten on: Oletteko oikeasti tehneet niitä graduja parissa kuukaudessa ja miten se onnistui?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki sen voi tehdä parissa kuukaudessa jos ei kiinnosta ja ohjaaja on kaveri
Helposti saa laadukkaan työn tehtyä parissa kuukaudessa. Kaikki lähtee sen ymmärtämisestä että kyseessä on vain opinnäytetyö.
Missä tiedekunnassa noin, että pakollisia seminaareja koko lukuvuosi? Ja kai sen voi aloittaa jo vaikka 2. lukuvuoden aikana, jos on muuten edeltävät opinnot suoritettuna.
Minun graduni arvosana varmasti jäi huonoksi, ainakin osaksi siksi, että en saanut siihen kunnon ohjausta.
On ollut käsittämätöntä havsita miten eri tavoin graduja ohjataan.
Toinen mitä en pysty tajuamaan on se, että kuulemma, joillaun aloilla gradun voi tehdä yhdessä kaverin kanssa - Sen ymmärrän, että on "tutkimusryhmä" joissa kukin tekee oman gradunsa mutta samasta teemasta/ aihealueesta. Ja jolloin kommenttejä ja palsutetta saa myös tältä ryhmältä, että työnohjaajana toimivalta. - Jos tuon palautteen ja opponoinnin -omettaen, että se on enimmäkseen laadukasta- ottaa vakavasti ja käyttää gradun tekoon sen vuoden tsi jopa yli niin luulisi tulevan hyvä gradu. .