Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljon teille jää käteen

Vierailija
04.05.2024 |

Kuukaudessa asumiskulujen ja pakollisten maksujen jälkeen? Itsellä 400 euroa ja olen eläkkeellä.

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa tosi vaikea määritellä pakollisten menojen osuus. Nettopalkka noin 4900€/kk, satunnaisesti bonuksia. (Brutto 10 500, vapaa autoetu ja käteen jää alle puolet. Nää  kymppitonnin nettotulotyypit tienaa yli 20 000€/kk eikä niitä Suomessa ole tuhansissa. ) 

Asuminen, vakuutukset, ruoka = ehkä 2000€/kk vähintään mutta joissain kuukausissa tulee lisämenoja, hajonneita laitteita, remonttia jne. Keskimäärin voisi ehkä laskea että 2500€/kk.

ja sitten todellisuudessa menee säästöihin/sijoituksiin, harrastuksiin, pihaan&puutarhaan, ravintola tai noutoruokaan, lehtitilauksiin, matkoihin jne kaikki mitä tulee. Ei ole koskaan ollut ongelmaa että rahaa vain kertyisi ja kertyisi eikä sille olisi käyttöä

Vierailija
62/89 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen, että pakolliset menot on ne kuukausittaiset säännölliset laskut, joita juuri sillä henkilöllä/perheellä on. Jos on tilattu Netflix niin sitten sen lasku pitää maksaa eli se on pakollinen menoerä siinä taloudessa, samoin lainan lyhennykset, puhelinlaskut, bussikortit, auton menot jne. vaikka autoa ei kaikilla ole eikä kaikki tarvitse bussia.

Itsellä on pakolliset menot asuntolaina ja yhtiövastike, mökin vastike, sähkölaskut, puhelinlasku, auton kulut ja bensat, vakuutukset n. 2000 euroa/kk kaikkineen. Käteen jää ruokaan, vaatteisiin, harrastuksiin ja huvituksiin käytettäväksi n. 1400. No tässä kuussa olen vähän huusholliin satsannut, ostanut seinämaalia, pari uutta mattoa, taulun jne jotain tilpehööriä, joten siinä se menee. Ruokakulut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nimennyt ylimääräisen rahan hupikassaksi. Mulla bruttopalkka on noin 3600e, netto noi 2400e ja menojen jälkeen hupikassa 900e.

Äitini kuoli ollessani 18. Sain 100 000e jostain vakuutuksista. Tuhlasin sinne tänne ja tuonne koko summan. Järjestin bileitä kavereille, tarjosin juomat ja ruoat. Ostin vaatteita piristääkseni itseäni ja paetakseni ahdistavia tunteita ja ajatuksia. Kun rahat oli käytetty kaikkeen täysin turhaan jatkoin kuluttamista. Mulla oli joskus pikavippejä 1000e, luottokorttivelkaa 10 000e, opintolainaa 11 000 ja sitten vielä yksi 10 000e laina eräästä leikkauksesta yksityisellä. Tuli kantapään kautta opeteltua vähän rahankäyttöä. Sain kaiken maksettua joskus 8 vuotta sitten. 

Nykyään yritän saada tuosta hupikassasta mahdollisimman suuren osuuden aina säästöön eli ostan rahastoja, teen ylimääräisiä lyhennyksiä asuntolainaan jne. 

Vierailija
64/89 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jää verojen ja pakollisten kulujen jälkeen käteen vain oma muna. Oi voi.

Vierailija
65/89 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ikuinen kysymys on - mitä ovat pakolliset menot?  Se saattaa vaihdella paljonkin. Minulla pakollisia kuluja ovat asuminen, työmatkat, autonhuollot ja kulut, vakuutukset, okt-kulut, lämmitys,vesi, ruokakauppa, lounaat. Ja ne vie kuukaudessa 1700e.

Kulut, jotka ei niin pakollisia eli harrastukset matkustelu vaatteet, lapset (iso osa lasten kuluista tulee katetuksi lapsilisillä)  ja mökki ovat  900e per kk.

Puolisolla isommat tulot ja menot.

Rahaa menee juurikin niin paljon kun sitä on käytettävissä, koska elämäntyyli muokkautuu rahan mukaan.

Nyt olen työelämässä.Eläkkeeni tulee olemaan nettona n. 1500. Silloin osa pakollisista menoista katoaa ja ei-pakollisista menoista pitää kiristää.

Vierailija
66/89 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläke 4500 ja verot siitä 1500! Käteen jää vain 3000. Valtava veron määrä 

Tätä ei kysytty.

Vierailija
67/89 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 800. Olen pienyrittäjä. Saan tuosta säästöön paljon, kun mies on parempituloinen ja maksaa enemmän kuluja, ja meillä ei ole lapsia eikä kiinteää omaisuutta. Jos olisi, olisi aika tiukkaa.

Vierailija
68/89 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

33 puolison nettopalkka on himpun vajaa 2000, ei siis mikään valtava palkka, naisten keskiarvon luokkaa. Hän maksaa puolet yhteisistä kuluista: asumisesta (eli okt kaikki kulut ja kakkoskämpän vastike+vakuutus, ruoka, kodin netti ja vkl lehti), ruokabudjetista sekä oman autonsa. Asunnot on velattomia ja olemme tehneet valintoja jotta pakolliset menot pysyvät järkevinä ja että niiden kanssa pärjää vähän karsimalla tarvittaessa yksinkin. Lapsen hankinnat maksan enimmäkseen minä, eikä ne ole laskettu pakollisiin mukaan.

Siitä se tonni jää. Siitä menee auton varaosiin ja huoltoihin, metsävakuutukseen, toisinaan lapsen harrastusmaksuihin, omiin vaatteisiin ja huveihin epäännölliseti ehkä tonni vuodessa. Just osti 25t€ auton säästöillään, edellinen olikin valmis romuttamolle.

Vierailija
69/89 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei ole montaa palstailijaa, joiden bruttotulot jäisivät alle kymppitonniin kuussa. 😅 Sama koomisuus jokaisessa tulo- ja meno-aiheisessa ketjussa.

Entistä koomisemmaksi käy, kun miettii, että suosituimpiin keskustelunaiheisiin palstalla tuntuvat kuuluvan sossun, Kelan ja työkkärin toimista itkeminen. Tosi harva ketju tai asian käsittelytapa siinä on sellainen, että voisi kuvitella tietyn älykkyystason ylittävien ihmisten saavan aikaan sellaista. Toki sitä voi myös tienata kuin kroisos ja olla tyhmä ja kouluttamaton kuin saapas, muttei se kai näin yleistä voi olla.

Vierailija
70/89 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

vedon jälkeen ei paljoakaan

Vierailija
71/89 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

-50€ parhaimmillaan.

t. yh äiti ja 3 lasta

Vierailija
72/89 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen, että pakolliset menot on ne kuukausittaiset säännölliset laskut, joita juuri sillä henkilöllä/perheellä on. Jos on tilattu Netflix niin sitten sen lasku pitää maksaa eli se on pakollinen menoerä siinä taloudessa, samoin lainan lyhennykset, puhelinlaskut, bussikortit, auton menot jne. vaikka autoa ei kaikilla ole eikä kaikki tarvitse bussia.

Itsellä on pakolliset menot asuntolaina ja yhtiövastike, mökin vastike, sähkölaskut, puhelinlasku, auton kulut ja bensat, vakuutukset n. 2000 euroa/kk kaikkineen. Käteen jää ruokaan, vaatteisiin, harrastuksiin ja huvituksiin käytettäväksi n. 1400. No tässä kuussa olen vähän huusholliin satsannut, ostanut seinämaalia, pari uutta mattoa, taulun jne jotain tilpehööriä, joten siinä se menee. Ruokakulut.

Pakollinen ei ole sama kuin säännöllinen. Minulla esimerkiksi menee joka kuukausi 75 e kuntosalin asiakasmaksua, mutta se ei ole pakollinen meno, ei myöskään suoratoistopalvelujen maksut.

Nettotuloni ovat 2 500 e. Asuntolainaan ja vastikkeeseen menee 750 e, vakuutuksiin 20 e, työmatkoihin 150 e, sähköön 40 e ja puhelimeen 25 e. Säästöön laitan 700 e.

Vierailija
73/89 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellanen 24,7cm 

Vierailija
74/89 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään mitään. Sitä se on tämä työssäkäyvän elämä.

Vierailija
75/89 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lindtman haluaa nostaa eläkkeellepääsyiän 75-vuoteen.Ja pakkohan se on, kun ei ole enää nuoria työntekijöitä.

Vierailija
76/89 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellanen 24,7cm 

Tässä ei kysytty käsivarren mittaa.

Vierailija
77/89 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei latiakaan.

Vierailija
78/89 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teistä joku koskaan ajatellut, että miksi aina puhutaan bruttopalkasta? Eihän sitä kuitenkaan saa käsiinsä. Toki se voi innostaa jotakuta tekemään ahkerammin töitä. Ja se kuulostaa hienolta.

Pitäisi vaan puhua palkkana siitä, minkä saat käteen tekemästäsi työstä.

Vierailija
79/89 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useana kuukautena mennyt enemmän kuin tullut . 

Vierailija
80/89 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lindtman haluaa nostaa eläkkeellepääsyiän 75-vuoteen.Ja pakkohan se on, kun ei ole enää nuoria työntekijöitä.

Kovin on aina yksinkertaiset ratkaisut monimutkaisiin ongelmiin.