Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko moottoripyörän pito yhtä kallista kuin auton pito?

Vierailija
03.05.2024 |

Tekisi mieli ajaa moottoripyöräkortti mutta mietityttää kuinka kallista on pyörän pito. N41

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
22/40 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittauduin eilen moottoripyöräkurssille. :) ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin pistää joku 10 000e pyörään. Saako sillä ihan siedettävän menopelin? ap

Sillä saa jo oikein hyvän pyörän. Mutta kertoisit nyt edes vähän siitä, millaista olet hakemassa, niin saisit järkevämpää kommenttia. Prätkiä kun on monenlaisia.

Vierailija
24/40 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun et pidä rekisterissä etkä ajele, niin melko halpaa on. Pitelet vaan.

Vierailija
25/40 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

600 kuutioisessa on ~300 euroa vuodessa vakuutusmaksu. Moottoripyörää ei tarvitse katsastaa, eikä siitä mene käyttömaksua.

Toki varustus maksaa ja prätkän rengaskulu on isompi kuin autolla.

Kenellä (ikä)  ja missä on noin kallis?

Vierailija
26/40 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se varmaan kalliimpaa kuin pienen bensa-auton pito. Vakuutus, huollot, säilytys talvella ym. Osaatko itse huoltaa ollenkaan? 

Mulla pienessä autossa vakuutus 179€/v Trafi 230€/v. Kulutus 6,8 l/100km.  Moottoripyörässä vakuutus 120€/v kulutus 4,7 l/100km.  Molemmat tarvitsevat joskus huoltaa.

Vierailija
27/40 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä enkä niin hirveästi edes välitä, mutta sen tiedän että suomalaisen naisen, sellaisen elättiharakan pito on tie vapaaehtoiseen konkurssiin ja ikuiseen köyhyyteen.

Olenko minä " elättiharakka" kun on aivan ikioma ja itse maksettu pyörä. Yksin ajelen ja takana ei istu ( mikä vastine kun miestä nimittelee) mitään elättiä..🙋👍😁

Vierailija
28/40 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos 500-kuutioinen pyörä riittää, niin vakuutusmaksut on halvemmat. Mulla on viissatanen Honda, eikä sillä jalkoihin jää, enkä edes tykkää ajaa lujaa, mutkateitä pitkin on mukavampi matkustaa kuin motarilla. Vakuutusmaksu on 80 € vuodessa. Varusteita saa siistinä käytettynäkin, kypärä on ainoa, joka kannattaa ostaa uutena. Polttoainekulut sitten ajojen mukaan.

80 eurolla ei saa edes mopoon vakuutusta vuodeksi.

Mopolla tehdään enemmän törttöilyä liikenteessä, siksi vakuutukset on kalliimpia. Mulla on moitteeton liikennekäyttäytyminen kymmeneltä vuodelta ja moottoripyörän vakuutus 80€ vuodessa.

Samoin mun veljellä kaikki ok + täydet bonukset, halvin moottoripyörävakuutus 270e / vuosi (tarjoukset saatu vii

Pojalla n 125-kuutioinen, täysin rikkeetön historia, vakuutusmaksu 280€/vuosi.

Vierailija
29/40 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moottoripyöräily harrastuksena on semmonen, että rahaa saa kulumaan ihan älyttömiä määriä, jos tahtoo. Tai sitten pääse paljon halvemmalla kuin pienen auton kanssa.

Itse pyörän lisäksi varusteet on asia johon menee alkuun paljon rahaa ja hyviin varusteisiin kannattaa satsata. Sen jälkeen lähinnä vakuutukset, ja renkaat on säännöllinen isompi kuluerä ja tietenkin polttoaine 😁 

Kausihuollot kuten öljynvaihdot yms. onnistuu tehdä itse. Huoltamohinnoista en tiedä. Sitten on myös rattaiden ja ketjujen vaihtoa tarvittaessa.

Suosittelen suuresti ajamaan kortin ja pitämään sen järjen mukana liikenteessä 👍

Vierailija
30/40 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se ihan saatanan kallista. Riippuu tietenkin pyörästä, kuutiokoosta, paljonko ajaa ja osaako tehdä huoltoja itse.

Mulla on 10v vanha 1200cc KTM ja viime vuonna oli 50k huolto, ilmanpuhdistin, 5 uutta venttiiliä + perus muut vuosihuollot. Hinta oli joku 1200€. Sitten lisäksi uudet  kumit eteen ja taakse +600e, vakuutus on n. 300€ vuosi.  Muitakin isoja huoltoja tulee jatkuvasti vasta oli myös jäähdytin rikki (joko kiven iskemä tai syöpymä, 600€ uusinta jne).

Arvioisin että menee tonni vähintään per vuosi. Jos osaisi/kiinnostaisi/olisi työkalut jne. niin itse tekemällä voisi säästää ihan kivasti (jos ei laske kovin isoa tuntihintaa omalle ajalle)

Vierailija
31/40 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

650 cc Yamaha ja vakutuusmaksut obaut 200 euroa vuodessa jatkuvana, eli ei vuodenaikarajoitusta.

Kuluttaa jotain 4-5:n litran välissää satkulla.

Huollot teen itse, mikä tarkoittaa lähinnä moottoriöljyn ja suodattimen vaihtoa kerran kesässä.

Kardaanivetoinen, joten ei tarvitse huolehtia ketjuista, kunhan muutaman vuoden välein tarkistaa että perämurikassa on öljyä.

Ylläpito tulee halvaksi, halvemmaksi kuin auton pitäminen, joskin ajokausi maassamme hemmetin lyhyt.

Ajovarusteita, takkeja housuja saa esim. Torista muutamalla satasella ja kypärään kun satsaa uutena muutaman satkun, sikkä saa jo riittävän hyvät ajokamat.

Vierailija
32/40 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolloista kysyttävää: kannattaako ne tehdä aina liikkeessä että pyörän arvo säilyy paremmin vai voiko naapurin antaa ne tehdä kun osaa? Ap

Vierailija
33/40 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin pistää joku 10 000e pyörään. Saako sillä ihan siedettävän menopelin? ap

Sillä saa jo oikein hyvän pyörän. Mutta kertoisit nyt edes vähän siitä, millaista olet hakemassa, niin saisit järkevämpää kommenttia. Prätkiä kun on monenlaisia.

Mä en todellakaan vielä tiedä millaisen haluan kun harrastus ihan uusi mulle. Tällä hetkellä katselen vielä pyöriä ihan ulkonäön perusteella mikä miellyttää. Pitää pikkuhiljaa tutustua paremmin. 🙂 Ap

Vierailija
34/40 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos 500-kuutioinen pyörä riittää, niin vakuutusmaksut on halvemmat. Mulla on viissatanen Honda, eikä sillä jalkoihin jää, enkä edes tykkää ajaa lujaa, mutkateitä pitkin on mukavampi matkustaa kuin motarilla. Vakuutusmaksu on 80 € vuodessa. Varusteita saa siistinä käytettynäkin, kypärä on ainoa, joka kannattaa ostaa uutena. Polttoainekulut sitten ajojen mukaan.

Taisi unohtua nolla tuosta vakuutuksen hinnasta. 

Kai minä itse tiedän parhaiten paljonko mun pyörän vakuutus on.😂 itse asiassa mulla on toinenkin pyörä, sen vakuutus on vielä halvempi. Pyörät ei ole niitä, joilla nuoret miehet kaahailee päättömästi, joten merkilläkin on väliä, kun vakuutusyhtiö laskee riskiä. Vakuutusyhtiö laskee riskin sen mukaan, montako kyseistä pyörää on rekisterissä, ja kuinka paljon niitä on  jo

Lisäksi vaikuttaa omistajan kotiosoitteen postinumero ja ikä, niin omistajan kuin pyörän ja se millaisen omavastuun ja bonukset haluat. Ei voi vertailla kuin oman ajoneuvon eri vakuutuksia eri yhtiöissä, kaikki muu on ajanhukkaa...

-eri

Vierailija
35/40 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 125 kuutioinen uusi skootteri. Täyskasko ja liikennevakuutus ilman bonuksia on 740€, mutta kaupungissa on täyskasko melkein oltava, kun ilkivaltaa ja varkauksia on niin paljon. Jos ostaa hyväkuntoisen käytetyn, niin tippuu puolella nuo vakuutukset ja sellaisella on hyvä treenata ja kerätä bonuksia. Huollot ovat halvempia kuin autoon ja öljyt ja muut pikkuhuollot voi tehdä itsekin helposti. Mikä parasta, pysäköinti on ilmaista, kulutus 2 litraa satasella ja ajaminen suoraa iloa hyvällä säällä ja sateellakin siedettävää, kun on hyvät varusteet. Suosittelen.

Vierailija
36/40 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tuhlaisi senttiäkään sellaiseen itsemurha-vehkeeseen kuin moottoripyörä. Sillä kun törmäät niin lennät asvalttiin kuin tikka pöntöstä. Henki pois alta aikayksikön. 

Vierailija
37/40 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on pyörä hankittuna (ensipyöräksi valikoitui naapurilla myynnissä ollut Yamaha FZ6-S. Ei ihan mieleinen mutta ihan hyvä ensi pyöräksi ja oli edullinen) Ensi kesäksi sitten uusi. Ajovaatteet hankin tänään. Kortti enää puuttuu, ensimmäinen ajotunti ensi viikolla. :) ap

Vierailija
38/40 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä taas. Kyllä saa uppoamaan rahaa ihan kivasti. Ekat ajovaatteet + kengät jo hankin, perjantaina menossa ostamaan kesäisempiä, niihin oppoaa noin 600e. Perjantaina ostin uuden pyörän, se oli 15 000e. Siihen pitänyt ostaa kaatumatapit ja madallussarja sekä uusi matalempi satula, näihinkin opposi jotain 600e. Vakuutus vuodessa reilun tonnin. Kallista on mutta varmasti kaiken arvoista. Odotan jo kovasti että pääsen omalla pyörällä ajelemaan opetusluvalla. :)

Vierailija
39/40 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kallista. Vanha 600 yzf maksoi 800€, sen päälle satasen kypärä ja piikkirenkaat talviajoa varten muutaman satasen. Talvella myös kelkkahaalari ja kahvanlämmittimet, mutta ne löytyi valmiina.

Vierailija
40/40 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80 eurolla ei saa edes mopoon vakuutusta vuodeksi.

Mopolla tehdään enemmän törttöilyä liikenteessä, siksi vakuutukset on kalliimpia. Mulla on moitteeton liikennekäyttäytyminen kymmeneltä vuodelta ja moottoripyörän vakuutus 80€ vuodessa.

Tällainen hinta moottoripyörän vakuutuksissa on tosiaan mahdollista siinä tapauksessa että on täydet bonukset kerättynä moottoripyörällä. Auton vakuutusten bonukset eivät tilanteeseen vaikuta, vaan uusi moottoripyöräilijä lähtee aina lähtötasolta, joka tietysti vaihtelee vakuutusyhtiöittäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän