Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko koulun opettajille ostaa lahjoja vai laittaako se lapset eri asemiin, kun osan vanhemmat ostaa ja osan ei?

Vierailija
03.05.2024 |

Opettajat saattavat saada lahjoja jouluna ja keväällä. Kuuluuko lahjoja ostaa?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu ostaa. Minulle on siinä kyllin kiitosta, kun oppilas tunnin lopuksi haluaa toivottaa minulle hyvää päivänjatkoa tai sanoo, että olen kiva opettaja, tai toivoo, että olisin heillä vielä ensi vuonnakin. Meillä nimittäin rehtori jakaa uusiksi vuosittain opetusryhmät, ja kyllä kismittää, kun olemme koettaneet sanoa, että haluamme opettaa koko kolmen vuoden ajan samoja ryhmiä. Sekin, jos oppilas viitsii tervehtiä minua tuolla kylillä vastaan tullessaan, on kiitosta. En tarvitse kortteja ja kukkia ja lahjoja oppilailta sen päälle.

Vierailija
42/65 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut opettajat tuntevat olonsa vaivautuneeksi saadessaan näitä lahjoja oppilailta. Minun mielestäni lahjojen tuominen opettajille voitaisiin jo kieltää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan niitä kortteja halua. Roskiin/papaerinkeräykseen laitan heti.

T: ala-asteen ope

Ehkä valvontaluokalta yhteinen kortti, kun tiet eroavat. Itse olen opettajana ilahtunut 9 lk. keväällä vanhemman antamasta viinapullosta, erään oppilaan antamasta paketoidusta likööripullosta, jonka sai avata vasta kotona, kuohuviinipullosta, erään älykkään, mutta laiskan ja alisuoriutuvan oppilaan antamasta oluttölkistä sekä muutaman oppilaan yhdessä antamasta muutaman kymmentä lempipastillirasioita sisältävästä laatikosta, sellaisesta, joissa rasiat ovat kaupassa.

Vierailija
44/65 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta. Joskus pidän junttina vanhempia, kun eivät kiitä edes. Lahjakin olisi joskus kiva, mutta jos edes se kiitos pitkän taistelun jälkeen olisi ihan mukava. Monet tuo lahjoja, joilta koen ne jopa kiusallisena. En koe tehneeni niiden lasten eteen kuin ihan perustyötä. Sitten on näitä, joiden päälle olen tehnyt aivan älyttömästi ylimääräistä työtä, kantanut murhetta, toiminut vanhempien olkapäänä ja kulkenut rinnalla kaikkien ongelmia mielenterveydestä lähtien. Tehnyt kaikilla henkisillä voimavaroillani työtä, jolla on kannateltu sairasta lasta. Sitten kun tiet lopulta eroaa ja tilanne on jo parempi, niin ei edes kiitosviestiä tule Wilman kautta vanhemmilta. Usein se olen minä, joka antaa lapselle pienen lahjan lopuksi pitkän yhteisen taistelun jälkeen. 

Vierailija
45/65 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena yläkoulun opena sain vuoden sijaisuuden päätteeksi kevätjuhlissa yhdeltä oppilaalta Tiimarista ostetun keijupatsaan ja kortin, johon hän oli kirjoittanut, että olen ihana ope ja hänen tulee minua kova ikävä. Olin ällistynyt ja liikuttunut. Kyllä sillä oli iso merkitys silloin, kun olin vielä epävarma siitä, olenko hyvä opettaja lainkaan ja onko työlläni kovin suurta merkitystä. 

Yhtenä vuonna sain kevätjuhlien jälkeen ysiluokan oppilaan huoltajalta kiitosviestin, jossa hän kertoi lapsensa tykänneen opetustyylistäni ja innostuneen oppiaineestani yläkoulun aikana. Miten mahtavaa, että huoltaja oli halunnut kirjoittaa tuollaisen palautteen. Olin hyvin kiitollinen. 

Tällä hetkellä olen ysiluokan luokanohjaaja, mutta en minä mieti, ostavatko he tai heidän huoltajansa minulle jonkin lahjan. En tosiaankaan toivo kenenkään vanhemman tuskailevan tai harmittelevan tätä lahja-asiaa. 

Vierailija
46/65 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja päiväkodin aikuisille ja soiton opettajille ja muille harrastusten ohjaajille jne.

Vierailija
47/65 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hyvä lahja vaikuttaa positiivisesti arvosanoihin. Yleensä lahjanantaja perheen lapset ovat muutenkin fiksumpia ja kivoja. 

Vierailija
48/65 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhempien whatsapp-ryhmässä aloitetaan aina keräys "2€ per perhe ja pakko ei ole osallistua". Sit jos et osallistu, ryhmän supermammat rupee kyselemään rahojen perään, "et oo vielä osallistunut, vielä ehtii tai voin maksaa sun puolesta ja maksat sit kun pystyt" 🤦

Vierailija
49/65 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkinä, viekää ennemmin harrastuksenohjaajille vaikka kortti ja suklaalevy. He tekevät luultavasti täysin palkatta vapaaehtoistyötä, jotta lapsesi voi harrastaa.

Vierailija
50/65 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemuksen mukaan lahjojen tuominen opettajalle on vähentynyt. Ehkä puolet luokasta antaa lahjan.

Vierailija
51/65 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukkaan opettaja niitä odota eikä loukkaannu vaikka ei saakkaan. Kukaan opettaja ei anna numerita lahjan vuoksi.. Aamen. 

Vierailija
52/65 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, jos naapuripulpetin oppilas antaa minulle keväällä suklaalevyn, ja omasi ei, en minä syksyllä välttämättä muista kumpi sen suklaalevyn toi...ja et kai tosissasi usko, että arvosanat olisi ostettavissa sillä suklaalevyllä? Tai että se muutenkaan vaikuttaisi lapsen kohteluun. 

Vierailija
53/65 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuollaiset vaikuttaa, jos lapsen arvosana on juuri kahden välimaastossa.

Arvosanat on kyllä jo siinä vaiheessa annettu. Ainakin me ollaan viety kukka tai pieni kiitos-lahja kevätjuhlan yhteydessä, ja samassa yhteydessä on ollut todistustenjako, joten ei voi vaikuttaa. 

Vierailija
54/65 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni 13v.opettajalle on kelvannut jo 3 vuotta, että juuri minä käyn hieromassa häntä. 

Vierailija
55/65 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Numerot on annettu hyvissä ajoin ennen kevätjuhlapäivää ja todistusten jakoa. Lahjojen antamisella ei ole mitään vaikutusta numeroihin. 

Kai niitä arvosanoja seuraavana syksynä aletaan ihan heti taas jakamaan

Kyllä ja ne jaetaan osaamisen mukaan.

Ei siis pitänyt paikkaansa väite että arvosanat on annettu kaikki ennen lahjoja. Arvosanojen anto ja lapsia koskevat päätökset jatkuu.

Joka vuosi on ollut eri opettaja meidän lapsella.

Vierailija
56/65 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu.

Muutama vuosi sitten paikallislehdessä oli keväällä oikein haastateltu opettajia että millaisia lahjoja on kiva saada. Urheilukaupan lahjakortti toistui vastauksissa. Siis opettajat odottaa joka joulu ja kevät että oppilaat lahjoo lahjakorteilla heitä. Voi sanonko mitä!! 

Vierailija
57/65 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luokanopettajalle ostetaan, ostetaanko koulunkäynnin ohjaajalle ja erityisopettajallekin, jotka ovat lapsen kouluarjessa mukana siinä missä luokanopettajakin?

Entä ylä-asteella? Vain luokanvalvijalle, joka opettaa yhtä ainetta ja on yhtä tuntematon oppilaalle kuin muutkin aineopettajat?

Vierailija
58/65 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen on hyvä että perheet saa antaa yhteiseen lahjaan pari euroa eikä eritellä että mikä perhe osallistui.

Silloin on tasa-arvoista.

Ei ole tasa-arvoista, jos ei ole listassa vain ne, jotka osallistui. 

Ja pari euroa on naurettavan vähän. 

Ohjaajat kysyi multa, että onko tämä todella siis kaikilta, kun pikkukerholaisten ohjaajille kerättiin just jotain 2 euroa per nuppi ja ostettiin belargoniat. Nolotti. (Minä siis en ollut se kerääjä.) Srk:n kerho ennen eskari-ikää. 

Vierailija
59/65 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvän kesän toivotus on riittävä kiitos. 

Lahjojen antaminen on niljakasta ja epäsuotavaa.

Vierailija
60/65 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen on hyvä että perheet saa antaa yhteiseen lahjaan pari euroa eikä eritellä että mikä perhe osallistui.

Silloin on tasa-arvoista.

Ei ole tasa-arvoista, jos ei ole listassa vain ne, jotka osallistui. 

Ja pari euroa on naurettavan vähän. 

Ohjaajat kysyi multa, että onko tämä todella siis kaikilta, kun pikkukerholaisten ohjaajille kerättiin just jotain 2 euroa per nuppi ja ostettiin belargoniat. Nolotti. (Minä siis en ollut se kerääjä.) Srk:n kerho ennen eskari-ikää. 

Nuo ohjaajat tässä on olleet noloja, 2€ /nenä ei todellakaan ole naurettavan vähän, jos halutaan yhteisesti muistaa ja kiittää opettajaa tai ohjaajaa kauden päättäjäisissä. Ajatushan siinä on tärkein jos jotain halutaan antaa ja kukka on ihan sopiva kiitoslahja. 

Pakollista tai välttämätöntä lahjan antaminen ei todellakaan ole. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän