Missä töissä kesät voi olla työttömänä
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ekassa ammatissa i laitoshuoltajana. Sen verran jo kulunut ettei enää jaksa sillä alalla kokopäivätöissä, uudempi ja korkeampi koulutus ei työllistä, keikat hiljenevät kesäksi kun opiskelijat rynnivät töihin.
Itse ollut laitoshuoltajana 19 vuotiaasta lähtien. Nyt +50 eikä tunnu missään. Ergonomia! Kaiken a ja o. Myös muuten kunnosta täytyy huolta kuin työssä saatava liikunta.
Vakityö ja kesäisin on perussiivoukset.
Etsisin köyttä, jos kesät pitäisi olla töissä. Se on sama kun ei elämää.
Kuinkas sujuvasti aurakuskin työttömyyskorvaus kesäisin juoksee?
Karenssi, työosoitukset johonkin mastalousen hanttihommiin jne?
Ansiosidonnaiselle ei taida päästä pelkällä lumisten kuukausien työskentelyllä?
Taitaa talvikuskit olla lähinnä lisäansioita hakevia maajusseja jotka eivät halua omia koneita urakointiin käyttää, vaan mieluummin ovat palkkahommissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ekassa ammatissa i laitoshuoltajana. Sen verran jo kulunut ettei enää jaksa sillä alalla kokopäivätöissä, uudempi ja korkeampi koulutus ei työllistä, keikat hiljenevät kesäksi kun opiskelijat rynnivät töihin.
Itse ollut laitoshuoltajana 19 vuotiaasta lähtien. Nyt +50 eikä tunnu missään. Ergonomia! Kaiken a ja o. Myös muuten kunnosta täytyy huolta kuin työssä saatava liikunta.
Ammattilaisella on ergonomia kunnossa, kiitos vaan. Mä olen tehnyt yli 20 vuotta sairaalassa. Olkapäät eivät enää kestä jatkuvaa petausta, mutta lonkat ovat luuntiheysmittauksen mukaan huippukunnossa, yli 10000 tulee heittämällä vuorossa. Alanvaihto ei onnannut, joten putosin tähän omituiseen, mutta kieltämättä hyvään väliin, viides kesä edessä. Vappuna aina hyytyy, koska vuosilomalaki.
Nykyisin kaikissa töissä ollaan kesät ja talvet työttöminä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattilaisella on ergonomia kunnossa, kiitos vaan. Mä olen tehnyt yli 20 vuotta sairaalassa. Olkapäät eivät enää kestä jatkuvaa petausta, mutta lonkat ovat luuntiheysmittauksen mukaan huippukunnossa, yli 10000 tulee heittämällä vuorossa. Alanvaihto ei onnannut, joten putosin tähän omituiseen, mutta kieltämättä hyvään väliin, viides kesä edessä. Vappuna
Kroppa kestää toisilla paremmin, toisilla huonommin. Minulla alkoi nivelrikko vaivata 50:n nurkilla.
Aina se ei ole omista toimista kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Rinneravintoloiden työntekijät. Kaikki. Ne ovat nimittäin kesällä aina kiinni.
Myöskin koululaisia kuljettavilla takseilla työt vähenee paljon kesän ajaksi.
Samoin ylioistojen, ammattikorkeakoulujen ja ammatikoulujen keittiöt ja ruokalat suljetaan kesäksi.
Urakoitsijoiden ansioit loppuu, kun ei aurauksia kesän aikana, koneet seisoo käyttämättöminä, eikä tuloja synny.
Tuntiopettajat ovat työttöminä, siis todella työttöminä, sillä he eivät saa kesällä.
Ellei ole vakituinen, toimeen valittu tuntiopettaja.
Kuorma-autoilla on kesällä usein muita ajoja, esimerkiksi asfalttimassaa.
Vierailija kirjoitti:
Koulunkäynninohjaaja
Koulun muu henkilökunta, kuin opettajat, eli vaksit, siivoojat, keittiöemännät, sihteerit, ym ovat kesälomansa lisäksi lopun ajan joko palkattomalla vapaalla tai töissä toisessa kohteessa.
Työttömäksi tuossa ei pääse, kun työkkäri vaatii, että otat työnantajalta sen "toisen kohteen", ellei työnantaja erikseen kirjoita todistusta, että heillä ei tuolle ajalle todella ole mitään.
Osahan sitten istuu jonkun suljetun viraston aulassa, kerran olin itsekin, ei saanut edes valoja päälle kun olivat etäohjattu, toki kesällä valoisaa, mutta tuntui se aika orvolta ja oudolta, että pitää ihmisen pitää mennä töihin, vaikka mitään töitä ei ole ja koko talo suljettu?
Vierailija kirjoitti:
Kuinkas sujuvasti aurakuskin työttömyyskorvaus kesäisin juoksee?
Karenssi, työosoitukset johonkin mastalousen hanttihommiin jne?
Ansiosidonnaiselle ei taida päästä pelkällä lumisten kuukausien työskentelyllä?
Taitaa talvikuskit olla lähinnä lisäansioita hakevia maajusseja jotka eivät halua omia koneita urakointiin käyttää, vaan mieluummin ovat palkkahommissa?
Et ole ihan selvillä nykymaailmasta. Ei ole olemassa asiaa työosoitus. Kukaan ei saa palkkatyötä, jos ei kuvaa myyntipitchiä itsestään kännykällä. Jopa lipunrepijäksi leffateatteriin hakee satoja ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulunkäynninohjaaja
Koulun muu henkilökunta, kuin opettajat, eli vaksit, siivoojat, keittiöemännät, sihteerit, ym ovat kesälomansa lisäksi lopun ajan joko palkattomalla vapaalla tai töissä toisessa kohteessa.
Työttömäksi tuossa ei pääse, kun työkkäri vaatii, että otat työnantajalta sen "toisen kohteen", ellei työnantaja erikseen kirjoita todistusta, että heillä ei tuolle ajalle todella ole mitään.
Osahan sitten istuu jonkun suljetun viraston aulassa, kerran olin itsekin, ei saanut edes valoja päälle kun olivat etäohjattu, toki kesällä valoisaa, mutta tuntui se aika orvolta ja oudolta, että pitää ihmisen pitää mennä töihin, vaikka mitään töitä ei ole ja koko talo suljettu?
Tää on just tää suomen työttömyyspolitiikka, pitää mennä vaikka suljettuun virastoon istumaan, kun kotona voisi auttaa vaikka naapureita erinäisissä arjen askareissa.
t järjen käyttö kielletty
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattilaisella on ergonomia kunnossa, kiitos vaan. Mä olen tehnyt yli 20 vuotta sairaalassa. Olkapäät eivät enää kestä jatkuvaa petausta, mutta lonkat ovat luuntiheysmittauksen mukaan huippukunnossa, yli 10000 tulee heittämällä vuorossa. Alanvaihto ei onnannut, joten putosin tähän omituiseen, mutta kieltämät
Kroppa kestää toisilla paremmin, toisilla huonommin. Minulla alkoi nivelrikko vaivata 50:n nurkilla.
Aina se ei ole omista toimista kiinni.
Niillä nurkilla ollaan. Niistä, jotka sylttytehtaassa tekevät kokopäivää, on todella moni kaatunut viimeisten säästöjen (poistettu vuoroja, työt jaettu muille) jälkeen pitkille sairaslomille. Vanhemmat menevät rikki ja nuoret lähtevät muualle, koska työ on liian raskasta. Tiedänpä yhden nuoren itsensä työllä ylikuntoonkin saaneen, sairaslomilla hänkin. Kiva työ on pilattu ensin älyttömällä kiireellä ja nykyisin jo mahdottomilla vaatimuksilla. Kesälomakauden ulkopuolella on onneksi ollut hyvin viikonloppuja tarjolla, se tasaa tuloja.
Olen Ex-toimitusjohtaja ja nyt työtön työnhakija. Osoittakaa minulle työpaikka ja maksakaa palkka!
Ei palkkatöihin ole pakko mennä, mutta eipä sitten ole palkkaakaan. Rahaton kesä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lumityön tekijät ja lumenpudottajat.
Nuo aurakuskit tekevät muita "traktorihommia" kesän. Lumenpudottajat (jos eivät ole jotain kausityöläisä, jotka tekevät tätä esim opiskelujen ohessa) taasen muita kunnossapitotöitä.
Eipä ole pakko tehdä.
Mutta usein ovat sellaisessa työsuhteessa, joka jatkuu myös kesän yli.
Sote keikkailijana teen täyttä viikkoa (yötä ja viikonloppuja) syyskuun lopulta juhannukseen. Sitten lomailen kelan tuilla, säästetyillä lomarahoilla ja veronpalautuksilla sen 3kk.
Hyvin toimii.
Ei ole pelkoa, että enää ikinä vakkariksi takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Olen Ex-toimitusjohtaja ja nyt työtön työnhakija. Osoittakaa minulle työpaikka ja maksakaa palkka!
Tuo kertoo olennaisen. Johonkin on tunkua ja johonkin ei halua kukaan pienellä palkalla, jonka lisäksi täytyy hakea Kelalta rahaa, jotta pysyy hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lumityön tekijät ja lumenpudottajat.
Nuo aurakuskit tekevät muita "traktorihommia" kesän. Lumenpudottajat (jos eivät ole jotain kausityöläisä, jotka tekevät tätä esim opiskelujen ohessa) taasen muita kunnossapitotöitä.
Eipä ole pakko tehdä.
Mutta usein ovat sellaisessa työsuhteessa, joka jatkuu myös kesän yli.
Jos ei halua tehdä kesän yli töitä niin ei kannata sellaista työtä ottaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Sote keikkailijana teen täyttä viikkoa (yötä ja viikonloppuja) syyskuun lopulta juhannukseen. Sitten lomailen kelan tuilla, säästetyillä lomarahoilla ja veronpalautuksilla sen 3kk.
Hyvin toimii.
Miksi Kela kun ansiosidonnaistakin saisi? Etkö kuulu kassaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin toimii.
Miksi Kela kun ansiosidonnaistakin saisi? Etkö kuulu kassaan?
Kun ansiosidonnainen joskus loppuu, niin jutellaan Kelan kanssa, vain amatööri ei tiedä.
Joo, kyllä tällaisiakin hommia löytyy, talvella kiinteistöhuolloissa tarvitaan enemmän väkeä.