Heliumpallo Kaivarissa 30 e. Tällaisiin ostoksiin ihmisten rahat uppoaa, kun ei osata ajatella järjellä.
Kaivopuisto täyttyi vappupäivänä juhlijoista - Kotimaa - Ilta-Sanomat
Jutussa perheenäiti kertoi ostaneensa 11 v pojalleen Kaivarista vappupallon, hinta oli 30 e. Kaupasta vastaavia palloja olisi saanut n. 9-11 eurolla, jos olisi ostanut pallon aiemmin. Lapsi vielä valitti, kuinka pallo ei ollut se mieluisin. Itse olisin jättänyt lapselle kalliin pallon ostamatta, jos olisi mennyt tuollaiseksi kitinäksi.
Itse en käsitä tätä, miten monet ihmiset eivät yhtään mieti rahankäyttöään. Kyllä, vappu on vain kerran vuodessa, mutta aika monet tekevät näitä huonoja taloudellisia ratkaisuja jatkuvasti. Tunnelma ei mene siitä pilalle, vaikka sen pallon ostaisi marketista ja menisi pallon kanssa sitten Kaivariin. Lapsi muistaa aikuisena sen, että hänellä oli pallo siellä Kaivarissa eikä sitä, mistä se pallo ostettiin. Tai kesäreissu huvipuistoon ei tunnelmaltaan kärsi, vaikka huvipuistossa söisi vain jätskin ja menisi hampurilaisille johonkin Mäkkäriin ennen huvipuistoon menoa tai kotimatkalla. Aina joku tulee sanomaan, että no mutta kun tämä vappu/juhannus/joulu tms on vain kerran vuodessa. Näistä pieniltä tuntuvista valinnoista kertyy kuitenkin lopulta todella iso puro vuoden aikana.
Me käytiin eilen syömässä vuoden ekat jätskit. Ihan keskituloinen perhe ollaan, mutta ei nähdä mitään järkeä siinä, että maksettaisiin uimarannalla olevassa jätskikojussa meidän perheen jätskeistä 15 euroa. Käytiin hakemassa marketista jätskit (hinta alle 5 e koko perheeltä) ja mentiin syömään jätskit uimarannalle. Ei se tunnelma tuosta kärsi, vaikkei kalleinta vaihtoehtoa valitsisikaan.
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat olivat kuin ap, yhtä paskamaista ankeutta aina, kesälomat oli sitä, että olisi isän mukana töissä, kun hänen työnsä oli muualla kuin kotikunnassa. Teltassa asuttiin ja kuoripottuja syötiin, Savonlinnan edessä käytiin yhtenä ilta autolla, katsottiin siis sitä parkkipaikalla. Ei koskaan mitään sellaista tunnetta, että jee, nyt on kivaa. Muista ne lapsuuden vappuhuiskat, sellaisen sai, halvan ja ruman, aina mietin, että mitä ihmettä tällä teen. Omille lapsille ostin pallot ja katsoin, että muutoinkin on joskus päivä jolloin kuluja ei lasketa. Taisipa vinguttaa luotollista tiliäkin juhlan takia. Kaikesta on selvitty ja lapsilla tuntuu olevan mukavat muistot lapsuudesta.
Näitä ankeuttajia riittää. Ja ikävä kyllä usein ne vielä lisääntyvät. Hyvä, että lastesi lapsuus parempi.
Meillä se on perinne. Lapsena minä ja minun sisarukset saatiin pallot pallokauppiaalta. Niin nytkin minun lapseni.
Tiedän, että halvemmalla saisi kaupasta, mutta minusta tuo on kiva perinne ja muisto. Aina ei tarvitse kaikessa mennä raha edellä.
Ap, pidä huoli omista ostoksistasi.
Olet oikeassa ap, aina voi valita sen halvemman vaihtoehdon. Itseä alkanut ärsyttää inflaation myötä kohonneet hinnat ja haluaa aina vaan enemmän saada rahoilleen vastinetta. Nuo mainitsemasi esimerkit ovat osuvia, ostettiin lapselle iso heliumpallo marketista hintaan 8e ja jätskit pakastealtaasta. Siinä säästi pitkän pennin.
Kävin kyllä ystävän kanssa pitkästä aikaa kahvilassa ja meiltä kahdelta kustansi 18e. Ei edes joka kuukausi kannata moista harrastaa.
Me asutaan lähellä huvipuistoa, joten lapsille on pienestä asti selitetty, että jos otetaan eväät, eikä ostella sieltä herkkuja ja leluja yms, sinne voidaan hankkia kausikortti, jolloin voidaan käydä siellä vaikka kuinka monta kertaa kesän aikana. Mutta jos ostellaan joka kerta kaikenlaista, ei voida samalla rahalla käydä kuin kerran tai kaksi.
Ei ole tarvinnut perustella enempää, kumpikin on aina halunnut käydä monta kertaa huvipuistossa. (Nyt olen tosin lipsunut sen verran, että kerran kesässä voidaan ostaa jäätelöt sieltä ja joku pieni muisto. Toinen lapsi ei tosin ole halunnut edes noita.)
Voi hyvää päivää, mistä ihmiset keksi että tuossa joku viimeisillä rahoillaan osti sen pallon? Ostin itsekin eilen pojalle tuon hintaluokan pallon. Mutta minulla on siihen rahaa, kun tienaan it-alan konsulttina oikein hyvin. Ei kaikki tai edes suurin osa tässä maassa ole niin köyhiä, että tuommoinen vappupallo taloutta mihinkään suuntaan hetkauttaisi. Kuten ei vaikka joku ex tempore ostos itsellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän hyvin pienituloisen perheenäidin. Saivat kerran ylimääräistä rahaa muutaman satasen. Menivät käymään huvipuistossa kahden lapsen kanssa. Ostivat paikan päällä rannekkeet, söivät ravintolassa, jäätelöä, hattaraa ja muuta. Pelasivat narunvetoja ja muita. Koko summa meni yhtenä päivänä. Jos olisivat ostaneet rannekkeet ennakkoon ja pakanneet omat eväät mukaan (plus syöneet jäätelöt ja hattarat huvipuistossa), niin olisi rahaa jäänyt ylikin ja lasten hemmotteluun myöhemmin. Osalla ei vain ole mitään kysyä säännöstellä rahaa, vaan se polttelee taskuissa.
Eniten hämmästyttää miten joku näin tarkasti tietää ja muistelee ja åageksuu jonkun toisen ihmisen huvipuistopäivää.
Minua itketti, kun luin tämän. Kuulostaa niin unelmien lintsipäivältä, joka kerrankin oli mahdollinen. Erittäin hyvin toimittu äidiltä.
Mä olen lapsena saanut tasan kerran sellaisen ilmapallon vappuna torimyyjältä ostettuna, oli keltainen ankka. Muuten näitä ei ostettu koska oltiin köyhiä.
Jos kaikki ajattelis niin kuin ap, oltaisiin syvässä lamassa hyvin pian.
Onhan näitä ihmisiä, jotka elää koko elämänsä hyvin nuukasti. Niistä kuulee aina välillä, kun kunta saa yllättäen muutaman miljoonan perinnön. Vähän säälittää, että olisi voineet nämä perinnön jättää käyttää itsensä hyväksi edes osan rahoista eläessään. Mutta kai se on joku lapsuudessa iskostettu toimintamalli.
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä ihmisiä, jotka elää koko elämänsä hyvin nuukasti. Niistä kuulee aina välillä, kun kunta saa yllättäen muutaman miljoonan perinnön. Vähän säälittää, että olisi voineet nämä perinnön jättää käyttää itsensä hyväksi edes osan rahoista eläessään. Mutta kai se on joku lapsuudessa iskostettu toimintamalli.
Mutta aina rahaton kunta tai valtio sai rahaa. Hyvä sekin. Kannatti kituuttaa, koska eivät varmasti jääneet sitten käyttämättä. Sillä ostettiin vaikka jumppakeppejä kasseineen!
Vierailija kirjoitti:
Sukulaisen lapsi osti aina uuden vappupallon jonka vapautti ilmaan, sitten sukulainen kehui ettei osta enää turhaa palloa rahana ilmaan, no lapsi haki jostain muualta rahaa ja osti kolmannen.
Vastenmielinen saastuttaja tuo lapsi, tuollainen ei ansaitsisi yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa riittävän vanhat ihmiset:
Myytiinkö noita vappupalloja vaikka 80-luvulla muualla kuin toreilla ja vastaavissa paikoissa? Saiko palloja edes marketista? Jos ei saanut, niin siinä syy, miksi aiempi sukupolvi kiikuttaa omat lapsensa ostamaan pallot muualta kuin marketeista. Haluavat lapsilleen saman "elämyksen" kuin itselleenkin.
Ei myyty muualla vappupalloja. Mutta itse olen aina ostanut lapselleni vappupallo(ja) kaupasta, silloin niitä sai halvalla esim. Sotkasta. Ja ostin useampia palloja, ja lapsi sai juuri sellaisia kuin halusi. Minusta oli täysin typerää ostaa pallo vappuna erikseen pallomyyjältä, koska ne olivat ylihinnoiteltuja. Ja minä olen hyvätuloinen, eli rahasta se ei olisi ollut kiinni, mutta siinä ei vaan ollut mitään järkeä. Ja lapseni oli erittäin tyytyväinen palloihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa ap, aina voi valita sen halvemman vaihtoehdon. Itseä alkanut ärsyttää inflaation myötä kohonneet hinnat ja haluaa aina vaan enemmän saada rahoilleen vastinetta. Nuo mainitsemasi esimerkit ovat osuvia, ostettiin lapselle iso heliumpallo marketista hintaan 8e ja jätskit pakastealtaasta. Siinä säästi pitkän pennin.
Kävin kyllä ystävän kanssa pitkästä aikaa kahvilassa ja meiltä kahdelta kustansi 18e. Ei edes joka kuukausi kannata moista harrastaa.
Mä en ymmärrä tätä moralisointia, että kylllä ei kannata harrastaa sellaista, että edes joka kk kävisi kahvilla, kun maksaa peräti vajaan kympin / nuppi. Sitten ihmetellään, että miksi ei pienyritykset jne. pysy tässä maassa pystyssä eikä palveluyhteiskuntaan siirtymisen jälkeen meinaa talous kasvaa.
Mä käyn useamman kerran kuussa lounaalla ulkona ja lisäksi käydään puolison tai kavereiden kanssa vähintään kerran kuussa kahvilla/illallisella. Tästä huolimatta mulla on varaa lyhentää asuntolainaa, sijoittaa muuten, harrastaa maksullisia liikuntaharrastuksia ja esim. nyt viime kuussa tilillä oli palkkapäivää edeltävänä päivänä yli 700 €. Onko nyt ihan varmaa, että yhteiskunnallisesti mun tilanteessa olevia ihmisiä kannattaa kannustaa keittämään ne kahvit kotona, kun tulee halvemmaksi ja voi sitten kesäreissutilille/ylimääräisiin sijoituksiin siirtää vaikka 709 € sen sijaan, että laittaa 700 €?
Kaiken lisäksi joku kahvittelu on varsin helppo säästökohde, jos sellainen tilanne tulee että kuluja pitää karsia.
Ihmisillä on oikeus ostaa vaikka 1000€ vappupallo niin halutessaan. Hintojen ihmettely on aika vanhanaikaista. Ja minä en laittanut euroakaan vapun juhlintaan, mutta en tuomitse niitä jotka laittavat.